Beantwoord

Zyxel MESH met 2 APs conflicten

  • 23 June 2021
  • 6 reacties
  • 210 Bekeken

Hi allen,

Heb thuis een netwerk met 2 Wifi versterkers, ofwel Mesh via Zyxel accespoints (WAP6807).

Wanneer ik mijn netwerk versterk met 1 AP loopt alles prima. Als ik het 2e AP aansluit (via de standaard stappenlijst) beginnen de conflicten; geen internet, haperend internet, wel verbinding met een van de APs maar geen internet, of het knalt er helemaal uit (device krijgt geen IP adres). 

Iemand hiermee ervaring? Heb het idee dat de 2 APs met elkaar botsen (lijkt wel DHCP conflict, 2 dezelfde IPs). Kan dit configuratie zijn? Of is het gewoon het 2e AP als kapot aanmelden….

 

Alvast dank voor het meedenken!

Groet,

Niek

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 23 June 2021, 08:20

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Niekos88, het bekabeld aansluiten van een WAP is eigenlijk enkel een vereiste (alleen bij de eerste WAP) wanneer je een Draytek of Huawei modem hebt, niet bij de Zyxel T-50, dus die opmerking van mij kun je negeren! 😊

Het volledig resetten van het modem en via de kabel is zeer zeker nog een optie: laat me weten of dit het gewenste effect brengt, zo niet, dan kunnen we altijd nog de verstorende WAP omruilen.

Oké, getest met de tweede WAP aan te sluiten en dus MESH uit te breiden; direct is er al een verstoring… laptop/computer geeft aan: wel verbinding, geen internet. Ook conflicten in de Mpro app. 

Heel vreemd. Zou gehele reset (via de kabel) en dan bekabeld connecteren met de router nog een optie zijn?

Hi Jason,

Excuus voor de radiostilte; ik had vakantie! 

Op die poort zit de Tado dongel voor de verwarming. De andere poort (1) gaat naar de TV ontvanger. De WAPs heb ik altijd alleen draadloos verbonden met de router, nooit bekabeld. Is dit een algemene tip?

Wat ik nu heb gedaan: de AP die steeds storing gaf als die als 2e AP aangesloten werd geheel gereset door in te loggen via kabel aan de laptop (dan laptop in die IP range hangen).

Daarna van de goed werkende AP een backup gemaakt en die weer op de ‘foute’ AP gezet. Deze staat nu een dag of 4-5 aan en heb nog geen enkel probleem gehad met de verbinding. Volgende test wordt de oorspronkelijk goede AP weer aansluiten… 

 

Groet en dank voor reactie!

Niek

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Niekos88, welkom op de Community!

Ik heb jouw verbinding geanalyseerd en zie dat in poort twee (LAN-poort twee) er een poortsnelheid van 10 Mbit/s wordt doorgegeven/gehaald. Wat voor internetkabel gebruik je om de tweede WAP aan te sluiten? Als je de tweede WAP als repeater (draadloos) verbindt, werkt de verbinding op beiden dan wel naar behoren?

Jep dat doen ze ook. Reset al meerdere keren gedaan (harde achterop) bij beide WAPs. Dan werkt het vaak wat langer (ca. 1 dag), maar dan beginnen de conflicten weer opnieuw - devices die ineens geen internet meer hebben, of heel haperend. 

Dus al met al vrij vervelend en je kunt ook niet écht inloggen op de router/WAP om te zoeken/configureren. 

Reputatie 7

@Niekos88 op de waps moeten 3 lampjes branden het klinkt in jou geval dat het middelste lampje niet gaat branden. Reset hem eens. Sluit hem bekabeld aan op het modem en wacht tot hij klaar is met knipperen. (De kabel mag er hierna uit)

Reageer