Beantwoord

Zyxel T-50 met versterkers wordt een wirwar

  • 1 January 2022
  • 2 reacties
  • 227 Bekeken

Reputatie 1

Hoi allemaal,

Via de chat van T-Mobile klantenservice werd mij verteld om bij de community aan te sluiten met deze vraag, omdat hij het me niet kon vertellen. 

Ik zou graag willen weten hoe ik de extra wifipunten (2 in ons geval) op de juiste manier laat meewerken. 

 

Wat er namelijk gebeurt is het volgende;

De monteur is langsgeweest en heeft alles aangesloten en de wifipunten gekoppeld. Dit werkte en ik heb verder geen speedtest o.i.d. gedaan. Echter, toen hij een half uurtje weg was, deed ik even een test omdat mijn vriendin zei dat haar Teams gesprek aan het haperen was. Gek genoeg zag ik dat mijn telefoon en die van haar maar 25 Mbit haalden, wat nagenoeg niet dicht bij 1000 komt, wat ik heb afgenomen. 

In deze ellende had ik echt geen zin en om deze reden besloot ik om 2.4GHz en 5GHz van elkaar te gaan scheiden. Hiervoor moest in het modem wel de Mesh functie uitgezet worden. 

Sinds ik dat gedaan heb en via de WPS knop beide WiFi punten opnieuw had gekoppeld, blijven de WiFi punten hun eigen naam behouden (Multi-AP-5HG-1) en ook hun eigen wachtwoord. 

Hierop dacht ik, dan verander ik de naam naar hetzelfde als die van het modem. Helaas besloten de WiFi punten vanaf dat moment niet meer met het modem te verbinden, wat resulteert in dat ik de 5GHz connectie al verlies als ik de trap op loop en door de gang naar de slaapkamer ga (een meter of 6 vanaf het modem). In de slaapkamer staat ook een WiFi punt en hierdoor merkte ik dus dat hij geen verbinding had met het modem. 

Bekabeld op de vaste pc haalt hij een snelheid van 920Mbit, wat ik voor lief kan nemen natuurlijk want dat is ook 'bere'snel. 

Op de telefoons en laptops haalt hij op 5GHz 250-400Mbit afhankelijk van de afstand tot het modem.

 

Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg heb verwoord. Heeft iemand een geniale ingeving voor me om dit op te lossen? 

Thanks alvast!

icon

Beste antwoord door Marcel MCi 2 January 2022, 09:48

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

2 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hallo RichardM92,

Je zal opnieuw moeten beginnen met installeren en koppelen van de wap's. Op deze manier gaat het niet meer werken.

Zodra je easy mesh uitzet is het hele principe van mesh uitgeschakeld en worden de wap's "domme" accespoints. Als je dan ook nog de 2.4 en 5 Ghz gaat splitsen krijg je inderdaad een wirwar van onsamenhangende wifisignalen.

Dus eerst moet alle apparatuur gereset worden, te beginnen met het modem. Daarna de wap's. Koppel ze één voor één mbv de Mpro mesh app. Zelf doe ik dat draadloos met de wps knop. Uiteindelijk krijg je één wifinaam en bepaald het mesh systeem met welke wap en op welke frequentie de wifi verbindt.

Zorg dat (als je de waps draadloos gebruikt) dat het middelste lampje groen is, de afstand tot het modem is dan optimaal.

Het klopt dat je de echt hoge snelheden alleen bekabeld haalt. Op wifi is dit van vele factoren afhankelijk, maar dan houdt het bij een paar honderd mbps wel op.

Als je 25 mbps meet ben je op dat moment blijkbaar verbonden met de 2.4 ghz. Het kan zijn dat de wap te ver weg stond en / of je nog niet was overgeschakeld naar het dichtstbijzijnde wifipunt. Het kan dan helpen om de wifi van je apparaat even uit en aan te zetten en dan nog een keer meten.

Je kan de wap's eventueel ook bedraad aansluiten (nadat je ze gekoppeld hebt) Je kan dan wat hogere snelheden halen.

Zie ook:

Mvg. Marcel

Reputatie 1

Bedankt voor je tips! :) 

Het combineren van 2.4 en 5 is alleen helaas niet waar ik naar terug wil. Ik merk wanneer ik dat doe, dat alles in het netwerk maar wat doet, tot grote irritatie. De ene keer snel de andere keer waardeloos. Midden in een film gaat de tv ineens bufferen omdat de snelheid wegzakt. Telkens apparaten en WiFi uit -en aanzetten is ook iets waar mijn niet-technische vriendin moedeloos van wordt haha. 

Voor nu heb ik gisteren na een volle dag klooien voor elkaar gekregen dat de AP's (weliswaar met een andere SSID) 5GHz uitzenden. 2.4 willen ze niet, maar dat vind ik dan niet zo erg omdat 2.4 van het modem zelf het gehele huis gewoon netjes dekt.

Ik denk dat ik even wat geld apart zet zodat ik binnenkort een TP-Link Deco systeem kan bestellen ergens. Dit systeem gebruikte mijn vorige provider en dat werkte bijzonder goed. Die had een gecombineerde 2.4 en 5 GHz band maar schakelde wel erg goed om, zonder zelf moeite te doen. Eventueel is Powerline ook nog een optie maar daar heb ik weinig goede ervaringen mee.

De Gideon monteur zei toen hij hier was ook "probeer alles met ethernet bekabeld aan te sluiten, anders word je helemaal gek". Zijn tip om de telefoonaansluiting uit de huiskamer weg te halen en zo een ethernetkabel vanuit de glasvezel-box naar de meterkast te trekken heb ik ook meteen ter harte genomen, en dat was de meest briljante tip van 2021. 

Thanks voor het meedenken Marcel! Mocht ik met de huidige setting alsnog problemen krijgen ga ik het iig zo inderdaad doen :)