Beantwoord

Zyxel T-54 2.4Ghz & 5 Ghz gecombineerd, voorkeur voor 2.4Ghz?

  • 7 October 2022
  • 5 reacties
  • 2770 Bekeken

Reputatie 2

Afgelopen dinsdag is T-Mobile Thuis (glas) opgeleverd en heb ik een Zyxel T-54 modem in gebruik genomen. Prima apparaat en goed WiFi bereik echter loop ik tegen onderstaand issue aan;

Op de Zyxel T-54 heb ik de WiFi band (2.4 en 5) gecombineerd als één netwerk. Nu heb ik verschillende apparaten die een voorkeur lijken te hebben voor het 2.4 Ghz signaal ondanks in Windows (10/11) de 5 Ghz band is ingesteld als voorkeur. Wanneer ik op deze apparaten kort WiFi uitzet en opnieuw inschakel verbind deze wel op 5Ghz.

Nu heb ik gekeken in de Zyxel configuratie en zie hierbij geen optie voor bandsteering of het forceren van 2.4 dan wel 5Ghz voor apparaten. Iemand die hier ook tegenaan loopt dan wel een oplossing hiervoor heeft?

Met mijn vorige (eigen) modem / router hadden de apparaten primair de 5Ghz band en als dit buiten bereik komt wordt vanzelf overgeschakeld naar de 2.4 band. Het scheiden van de twee WiFi banden heeft daarom niet mijn voorkeur 

icon

Beste antwoord door Pieter_B 7 October 2022, 11:31

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jeffrey_V 

Je kan 2,4 GHz en 5 GHz splitsen, dan heb je 2 netwerken en kan je elk apparaat verbonden met de gewenste band.

Browse hiervoor naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat.

Ga naar het menu, netwerkinstellingen, draadloos, Easymesh, schakel dit uit en klik op toepassen. Ga nu naar algemeen op dezelfde pagina en haal het vinkje bovenaan weg bij houd instellingen voor 2,4 en 5 GHz hetzelfde, kies 5 GHz bij band, zet bijvoorbeeld -5G achter de SSID, geef het een ander wachtwoord en klik op toepassen.

Je hebt nu 2 WiFi netwerken.

Reputatie 2

Hallo @Jeffrey_V 

Je kan 2,4 GHz en 5 GHz splitsen, dan heb je 2 netwerken en kan je elk apparaat verbonden met de gewenste band.

Browse hiervoor naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat.

Ga naar het menu, netwerkinstellingen, draadloos, Easymesh, schakel dit uit en klik op toepassen. Ga nu naar algemeen op dezelfde pagina en haal het vinkje bovenaan weg bij houd instellingen voor 2,4 en 5 GHz hetzelfde, kies 5 GHz bij band, zet bijvoorbeeld -5G achter de SSID, geef het een ander wachtwoord en klik op toepassen.

Je hebt nu 2 WiFi netwerken.

Bedankt voor deze reactie @Waqqas, echter is dit zoals in mijn laatste regel vermeld geen gewenste situatie/oplossing. Ik vind het vreemd dat wanneer ik in dezelfde ruimte ben als het modem deze standaard (eerst) verbind op 2.4 i.p.v. 5Ghz band.

Ook in de configuratie van de Zyxel is (nog) geen optie te vinden om de WiFi band voor apparaten te forceren. Iemand die weet of deze mogelijkheid gaat komen voor de Zyxel T-54 of die tegen hetzelfde issue aanloopt?

Reputatie 2

@ Waqqas,

Leuke oplossing,nadeel is dat de app MPro Mesh dan blijkbaar niet meer werkt.

En inderdaad de 2.4 wordt bij voorkeur eerst verbonden, dat is bij toepassing van de tip van Waqqas nu ook direct zichtbaar.

Anderzijds begrijp ik wel waarom T-Mobile deze optie niet standaard levert. Dat zou het gebruik voor doorsnee abonnees ingewikkelder maken.

Reputatie 7
Badge +3

De keuze van welk Wifi netwerk een device gaat gebruiken, is iets wat het device zelf bepaald. Tenzij je de mogelijkheid hebt in het OS van het device, om dit min of meer af te dwingen.

How to force WiFi to connect over 5GHz in Windows 11/10

In de meeste gevallen zal de keuze worden gemaakt op signaal sterkte / kwaliteit, dus niet op snelheid.

Maar wil je altijd op 5G verbinden, dan zal je de optie van @Waqqas moeten toepassen. Maar dan komt het issue wat @hages aangeeft wel om de hoek kijken.

Je kunt 2,4 GHz en 5 GHz splitsen, dan heb je 2 netwerken en kun je elk apparaat op de gewenste band aansluiten.

Reageer