Beantwoord

Zyxel T50 vervangen door Netgear Orbi

  • 15 February 2022
  • 3 reacties
  • 1221 Bekeken

Goedemorgen,

Al verschillende topics gelezen, maar ik denk dat het mogelijk moet zijn. Ik heb alleen internet van T-Mobile.

Mijn setup is nu als volgt:
Glasvezel doos - media converter - zyxel t-50 - orbi router

Ik denk dat mijn verbinding stabieler (en sneller?) zal zijn als ik op z’n minst de zyxel vervang door de orbi. Nu lees ik ook dat de media converter er ook tussenuit kan worden gehaald? Klopt dat? Zo ja, dan zou de ideale setup als volgt zijn:
glasvezel doos - orbi router

Lees: ik ben geen genie op dit onderdeel. Ik heb dingen gelezen over WLAN op 300 zetten, maar dat zegt me vrij weinig. Volgens mij is dat bij Orbi niet mogelijk als ik de handleiding lees. Ik heb dus wel wat tekst en uitleg nodig. Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken. 
 

icon

Beste antwoord door yalerta 15 February 2022, 10:21

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

3 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Goedemorgen,

Ook goedemorgen

Mijn setup is nu als volgt:
Glasvezel doos - media converter - zyxel t-50 - orbi router

Ik denk dat mijn verbinding stabieler (en sneller?) zal zijn als ik op z’n minst de zyxel vervang door de orbi.

Stabieler en sneller, Nee.

Een reden om de zyxel er tussen uit te nemen ligt in het beheer van de router. De firmware is een aangepaste Tmobile versie en heeft daarin wat beperkingen met instellingen. Andere reden kan zijn om het energie verbruik van de Internet aansluiting te verminderen. Zyxel is echter een zuinige router en gebruikt als de wifi niet aan staat slechts 11 watt. Reken het jaarbedrag zelf maar uit. (11x24x365)/1000 = xxx kWh x €

Nu lees ik ook dat de media converter er ook tussenuit kan worden gehaald? Klopt dat? Zo ja, dan zou de ideale setup als volgt zijn: glasvezel doos - orbi router

Omdat je geen type Orbi router aangeeft niet mogelijk om te zien of daar een SFP connector of direct de glasvezel in gezet kan worden. Een dergelijke actie, indien mogelijk. heeft weinig toegevoegde waarde.

Lees: ik ben geen genie op dit onderdeel. Ik heb dingen gelezen over WLAN op 300 zetten, maar dat zegt me vrij weinig. Volgens mij is dat bij Orbi niet mogelijk als ik de handleiding lees. Ik heb dus wel wat tekst en uitleg nodig. Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken.

Alle pakketjes data die via je Tmobile aansluiting binnen komen hebben een code met het getal 300. Om deze pakketjes voor jouw apparatuur te verwerken te maken moet de code eruit worden gefilterd.
Dit coderen noemt men een VLan (virtueel local area netwerk) en wordt gebruikt om verschillende netwerken over dezelfde transportmethode (kabel, wifi e.d.) te laten verlopen.
In het Tmobile netwerk zijn 300 (internet) 640 (televisie - uitlopend) en 100 (beheer) actief. Ook telefonie heeft een apart Vlan.

Advies: Zoek eerst uit of de ORBI de mogelijkheid heeft om 1 of meerder VLAN's in te stellen.

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @robkersten_ 

Je kan de Zyxel wel weglaten maar ook de mediaconverter gaat volgens mij niet bij een Netgear orbi.

Dus mediaconverter en dan de internetkabel in de Netgear Orbi.

Hopelijk helpen deze instructies je:

https://kb.netgear.com/25724/VLAN-tagging-setup-for-Nighthawk-router

VLAN 300 gebruik je voor internet.

Wow, wat een goede antwoorden @yalerta en @Waqqas! Het gaat er mij vooral om dat de verbinding stabieler en sneller wordt. Uit het antwoord van Yalerta haal ik uit dat dit geen zin heeft. Dan is het voor mij al duidelijk. Heel hartelijk dank voor jullie snelle reacties!