Beantwoord

Zyxel VMG8825-T50 verbind met te lage snelheid

  • 6 October 2022
  • 34 reacties
  • 546 Bekeken

Reputatie 1

Beste Tmobile,

 

Mijn modem verbind nu al een week met een snelheid tussen 20Mbit en 24Mbit ipv de maximaal haalbare snelheid op mijn adres van 44Mbit.

Ik heb telefonisch al een melding gemaakt bij de klantenservice, maar verder nog niks gehoord van jullie. Ook geen mail met een ontvangstbevestiging van mijn melding.

 

Het probleem is dat het modem "inbelt" op het Tmobile netwerk en een verbinding tot stand brengt van 24Mbit. Dit is te zien in de xDSL-statistieken in het modem:

 

near-end interleaved channel bit rate: 24574 kbps
near-end fast channel bit rate: 0 kbps
far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
far-end fast channel bit rate: 10111 kbps

 

Ik heb het modem al diverse malen van het stroom gehaald, echter zonder resultaat.

 

Graag niet beginnen met vragen of ik bekabeld op mijn pc zit of via wifi, want dat is hier niet van toepassing. Ook screenshots van een snelheidstest hebben geen nut. Het heeft puur te maken met de snelheid die het modem tot stand brengt.

Afgelopen april heb ik hetzelfde gehad, toen heeft jullie technische dienst aangegeven dat ik geen screenshots meer hoef te sturen, want het was duidelijk.

 

Ik hoor graag hoe jullie dit gaan oplossen.

icon

Beste antwoord door Sebastiaan. 14 October 2022, 14:37

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Sebastiaan. 

Kan je een opnieuw kijken via de T-Mobile postcodecheck of de maximale snelheid nog steeds 44 Mbps is?

Is de modem verder direct op het KPN ISRA punt aangesloten en wat voor een ISRA punt heb je?

Reputatie 1

Hoi @Waqqas ,

 

Postcodecheck geeft 43Mbps aan (misschien heb ik mij vergist en was dit altijd al 43).

Modem is direct op het isra punt aangesloten middels meegeleverd kabeltje (ik schat 1m lang). Het betreft een type 2 isra punt.

 

Gr,

Sebastiaan

Reputatie 7
Badge +15

@Sebastiaan. 

Misschien dat je een foto van het ISRA punt kunt toevoegen zodat de moderators meteen zien hoe het thuis is aangesloten (probleem lijkt buitenshuis volgens mij).

Misschien is er tijdens onderhoud/werkzaamheden wat gedaan met jouw lijn?

Reputatie 1

 

Reputatie 1

@Waqqas 

Het ISRA punt links is een oude die niet in gebruik is.

Reputatie 7

Hi @Sebastiaan., hartstikke goed dat je via deze weg aan de bel hebt getrokken! Ik wilde meteen een kijkje nemen achter de schermen, maar aan de hand van jouw e-mailadres kom ik niet op je abonnement uit. Kun je mij een privébericht sturen (door op mijn naam te klikken) met daarin je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dan kijk ik heel graag met je mee om jou hierbij te helpen. Ik wil dit namelijk snel gefixt hebben voor je! ☘

Reputatie 1

Hi @Sebastiaan., hartstikke goed dat je via deze weg aan de bel hebt getrokken! Ik wilde meteen een kijkje nemen achter de schermen, maar aan de hand van jouw e-mailadres kom ik niet op je abonnement uit. Kun je mij een privébericht sturen (door op mijn naam te klikken) met daarin je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dan kijk ik heel graag met je mee om jou hierbij te helpen. Ik wil dit namelijk snel gefixt hebben voor je! ☘

 

@Lisa je hebt een berichtje ontvangen.

Reputatie 7

Hi @Sebastiaan., heel erg bedankt dat je onlangs jouw gegevens hebt doorgezet! Ik ben met je mee gaan kijken en ik wil opnieuw een onderzoek laten starten. Super dat je in april al zoveel screenshots hebt gedeeld, daarvan kan ik het grootste gedeelte nu inderdaad gebruiken. Kun je enkel nog twee screenshots van speedtests delen? Omdat op jouw eerdere screenshots de datum van april te zien is, wil ik voorkomen dat de technische dienst gaat vragen of ik recente screenshots kan opvragen. Daarnaast wil ik enkel nog het volgende van je weten. Ervaar je op bepaalde momenten een trage verbinding of ontvang je dit echt consistent sinds vorige week? Thanks! 

Reputatie 1

Beste @Lisa ,

Bedankt dat je het oppakt.

Ik krijg echter wel, door de vraag die je stelt, het gevoel dat je niet helemaal begrijpt waar het probleem ligt en ik hierdoor nu wederom door spreekwoordelijke hoepels moet gaan springen (in de vorm van screenshots).

Zoals ik aangaf maakt het zyxel modem een verbinding met het Tmobile netwerk van 24Mbps. Oftewel: tijdens het opstarten van het modem (na het uit en aan zetten) maakt de modem verbinding met het netwerk en bepaalt dan dat de maximale snelheid 24Mbps is.

 

Hierdoor is mijn snelheid altijd maximaal 24Mbps en zal nooit daar bovenuit komen. Het is dus niet zo dat ik dit op bepaalde momenten wel ervaar en op andere momenten niet. 

Iedere zelf respecterende technische dienst zou moeten begrijpen dat een screenshot in een dergelijke situatie onnodig is.

 

Mvg,

Sebastiaan.

Reputatie 1

 

 

 

 

 

 

@Lisa

Hier zijn je screenshots.

Zoals te zien in het derde screenshot heeft het modem op dit moment een verbinding met 28Mbps tot stand gebracht. Dit is een screenshot rechtstreeks uit de interface van het modem zelf.

 

Mvg,

Sebastiaan.

 

PS: Ik mag toch wel hopen dat als de melding nu eindelijk wel doorgezet wordt, ik niet weer tot 5 werkdagen moet gaan wachten eer er iemand naar gaat kijken...

 

 

Reputatie 7

Hi @Sebastiaan., super dat je deze aanvullende informatie en foto's kon bijvoegen - thanks! Het probleem dat je ervaart is helemaal helder en zojuist heb ik dan ook een nieuw verzoek ingediend voor de technische dienst. Hier heb je net ook een e-mail over ontvangen. Ik houd het onderzoek de komende dagen goed in de gaten en laat het je direct weten als er een update uitrolt. Ik wil dat dit zo snel mogelijk wordt verholpen. 

Reputatie 7

Hi @Sebastiaan., ik wil je graag laten weten dat mijn collega’s Guidion hebben aangestuurd om jouw snelheidsissues te verhelpen! Laat jij na het bezoek van de monteur weten of je weer probleemvrij bent? 🤞

Reputatie 1

Zal ik doen.

Duurt alleen wel even eer ik dat weet, want ik ben pas 27 oktober aan de beurt.

 

We houden contact.

Reputatie 7

Hi @Sebastiaan. , je kunt misschien maandag contact opnemen met Guidion (0203232767) om te vragen of er nog een eerder moment vrij is. Twee weken is wel wat lang om op een monteur te wachten.

 

Keep in touch!

Reputatie 1

Beste @Lisa en @Sander ,

 

Gisteren is de Guidion monteur langs geweest. Hij heeft de lijn doorgemeten en kwam tot de conlusie dat die niet goed was. Hij heeft het modem op het andere aderpaar van het isra-punt aangesloten.

 

Zijn verwachting is dat dit het probleem moet oplossen, maar dat het een paar dagen kan duren eer ik een hogere snelheid heb. Hij vertelde dat de dslam vanzelf "merkt" dat er op het andere aderpaar minder vermogen nodig is om het signaal tot aan het modem te krijgen en dan automatisch het signaal (en daarmee de snelheid ) gaat ophogen.

 

Hoe lang moet ik wachten eer de snelheid weer normaal is?

 

Gr, Sebastiaan

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Sebastiaan., meestal duurt het intrainen op een ander aderpaar een dag of drie, vier - afhankelijk van per wanneer het modem ervoor kiest om de MAC te koppelen aan de nieuwe DHCP en vice versa. Ik heb dit nu op afstand geforceerd middels een reprovisie; kun je bevestigen met een speedtest dat dit geholpen heeft, alsjeblieft?

Reputatie 1

Hoi @Sebastiaan., meestal duurt het intrainen op een ander aderpaar een dag of drie, vier - afhankelijk van per wanneer het modem ervoor kiest om de MAC te koppelen aan de nieuwe DHCP en vice versa. Ik heb dit nu op afstand geforceerd middels een reprovisie; kun je bevestigen met een speedtest dat dit geholpen heeft, alsjeblieft?

Beste @Jason ,

Bedankt voor je bericht. 

Zodra ik vanmiddag thuis ben zal ik het testen en er op terug komen. 

 

Gr, Sebastiaan. 

Reputatie 1

Hoi @Sebastiaan., meestal duurt het intrainen op een ander aderpaar een dag of drie, vier - afhankelijk van per wanneer het modem ervoor kiest om de MAC te koppelen aan de nieuwe DHCP en vice versa. Ik heb dit nu op afstand geforceerd middels een reprovisie; kun je bevestigen met een speedtest dat dit geholpen heeft, alsjeblieft?

 

@Jason@Lisa en @Sander 

Ik ben ondertussen thuis, maar helaas is het modem nog steeds ingetraint op een snelheid van 28Mbps. 

Een speedtest bevestigt deze snelheid ook.

Nog even voor de zekerheid het modem van het stroom gehad, maar ook dat heeft niet voor verandering gezorgd.

 

Wat is nu de volgende stap?

Gr, Sebastiaan.

Reputatie 1

Dit zijn de xDSL-statistieken:

 

TPSTC type: 64/65B PTM TC

near-end interleaved channel bit rate: 28670 kbps
near-end fast channel bit rate: 0 kbps
far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
far-end fast channel bit rate: 10111 kbps

near-end FEC error fast: 0
near-end FEC error interleaved: 0
near-end CRC error fast: 0
near-end CRC error interleaved: 0
near-end HEC error fast: 0
near-end HEC error interleaved: 0
far-end FEC error fast: 0
far-end FEC error interleaved: 0
far-end CRC error fast: 0
far-end CRC error interleaved: 0
far-end HEC error fast: 0
far-end HEC error interleaved: 0
DSL uptime :1 min, 38 secs
DSL activetime :0 min, 17 secs

Downstream:
relative capacity occupation: 100% 
noise margin downstream: 18.8 dB
output power upstream: -1.4 dbm
attenuation downstream: 12.4 dB

Upstream:
relative capacity occupation: 100% 
noise margin upstream: 16.3 dB
output power downstream: 13.5 dbm
attenuation upstream: 1.9 dB
 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Sebastiaan., bedankt voor de aanhoudende goede informatie waar je ons mee voorziet, hier heb ik een hoop aan!

Zoals je zelf ook aangeeft blijft het niet goed gaan met de inkomende bitrate. Hierom heb ik een onderzoek uitgezet bij de technische dienst en zij zullen samen met de netwerkbeheerder KPN de komende dagen de verbinding monitoren. Ik hoop dat we voor het einde van de week al een uitslag én een oplossing voor je hebben, anders zal dat uiterlijk volgende week zijn.

Ik laat het hier niet bij zitten, dit moeten we voor je oplossen!

Reputatie 1

Hoi @Lisa en @Sander en @Jason en @Cal ,

Zojuist is de KPN monteur hier geweest. Deze heeft wederom de lijn doorgemeten.

In eerste instantie gaf hij aan dat beide aderparen fouten gaven en daarom ging hij naar de wijkkast om daar te meten. Toen hij terug kwam gaf hij aan dat de snelheid tussen wijkkast en centrale 41mbit was en dat het probleem ergens tussen wijkkast en ons huis ondergronds moest zijn.

Een paar minuten later was het dat hij de dslam gereset had en dat de verbinding nu 41mbit was. Vreemd, want dit was al een keer gedaan, toch?

Op mijn vraag of er nu nog ondergronds iets gedaan moest worden was het antwoord dat het opgelost is. Beetje verwarrend voor mij, maar oke.

De upload is nu wel van 10 naar 7mbit gedaald, daar gaf hij echter geen reactie op.

Ik zal de verbinding blijven monitoren en ook kijken of de verlaagde uploadsnelheid effect heeft op het gebruik van de verbinding.

Gr, Sebastiaan.

Reputatie 1

De nieuwe xDsl gegevens zijn:

 

=============================================================================
    xDSLFwVersion:      FwVer:5.12.23.0_B_A60901 HwVer:T14.F7_0.0
       Line State:      Up
       Modulation:      ITU G.993.2(VDSL2), G.998.4(G.I
       Annex Mode:      ANNEX_B
=============================================================================

TPSTC type: 64/65B PTM TC

near-end interleaved channel bit rate: 40960 kbps
near-end fast channel bit rate: 0 kbps
far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
far-end fast channel bit rate: 7806 kbps

near-end FEC error fast: 0
near-end FEC error interleaved: 0
near-end CRC error fast: 0
near-end CRC error interleaved: 0
near-end HEC error fast: 0
near-end HEC error interleaved: 0
far-end FEC error fast: 0
far-end FEC error interleaved: 0
far-end CRC error fast: 0
far-end CRC error interleaved: 0
far-end HEC error fast: 0
far-end HEC error interleaved: 0
DSL uptime :2 min, 15 secs
DSL activetime :0 min, 16 secs

Downstream:
relative capacity occupation: 100% 
noise margin downstream: 13.2 dB
output power upstream: -1.3 dbm
attenuation downstream: 12.4 dB

Upstream:
relative capacity occupation: 100% 
noise margin upstream: 14.1 dB
output power downstream: 13.6 dbm
attenuation upstream: 1.9 dB

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Sebastiaan.,

Top om te horen dat de KPN monteur goed resultaat heeft geleverd, ik ben blij voor je dat de verbinding weer normaal is!

Omdat de uploadsnelheid doorgaans rond de 30% van de verbinding ligt klopt het inderdaad dat een verhoging van je downloadsnelheid ook voor een hogere uploadsnelheid zorgt. Zowel jouw metingen als ook mijn metingen zien er helemaal goed uit dus ik verwacht dat de situatie stabiel en goed zal blijven.

Mocht er toch nog iets spelen, inmiddels weet je de Community te vinden en ik help je ook in het vervolg graag! 😁

Reputatie 1

Hoi @Sebastiaan.,

Omdat de uploadsnelheid doorgaans rond de 30% van de verbinding ligt klopt het inderdaad dat een verhoging van je downloadsnelheid ook voor een hogere uploadsnelheid zorgt...

 

@Cal 

Alleen heb ik nu een verlaging van de upload snelheid. Het was altijd 10mbit upload, het is nu net 7,8mbit. Toch bijna 23% lager dan wat het voorheen was.

Reputatie 7
Badge +4

Ah sorry, zo te zien heb ik het nét andersom gelezen in jouw vorige bericht @Sebastiaan.. Ik moet zeggen dat het erg lastig gaat worden om jouw uploadsnelheid consistent 10 Mbit/s te krijgen. Hoewel het inderdaad een verlies is van 23% is het absoluut gezien 'maar’ 2,2 Mbit/s en dit soort absolute verliezen gaan na een tijd bij deze oude internetlijnen ontstaan, zeker wanneer een internetlijn al kuren vertoont. Daarnaast zal de internetlijn altijd wat fluctueren waardoor ik hoop dat het verlies slechts een momentopname is.

Omdat de lijn is gereset door de KPN monteur zou je nog kunnen proberen om een fabrieks reset van het modem uit te voeren zodat het modem ook optimaal verbindt met de geresete internetlijn: Factory reset modem (fabrieksreset)

Ik had heel graag meer voor je betekend hierin, alleen omdat de downloadsnelheid weer op het goede niveau zit weet ik dat KPN hier weinig aan kan doen. Ik hoop erg voor je dat het een momentopname is of dat de fabrieks reset nog helpt!

Reageer