Beantwoord

Zyxel Wap kanaal aanpassen geblokkeerd

  • 14 May 2021
  • 6 reacties
  • 128 Bekeken

Goeiedag, ik heb een zyxel wap in huis staan en wil daarvan het kanaal aanpassen en de broadcast van gastenwifi uitschakelen. 

Het vreemde is dat de basisinstellingen van de wifi-broadcast geblokkeerd zijn, ik mag geen kanaal wisselen. De advanced instellingen zijn wel beschikbaar. Het lukt mij niet om een plaatje bij te voegen, maar heeft iemand enig idee hoe toch aan deze instellingen te komen?

Wireless-> wifi configuration -> 2.4 of 5g interface -> config -> basic. Hier zie je heel kort een dropdownknopje en daarna wordt dat geblokkeerd als de pagina volledig geladen is.

 

Ook wil ik de broadcast van de gastnetwerken volledig uitschakelen, maar ik zie alleen de optie om te verbergen.

 

Jullie enig idee? Vooral mbt die kanaal instellingen. Alvast bedankt!

 

Groeten 

Jeroen

 

 

 

icon

Beste antwoord door Cal van Odido 21 May 2021, 14:27

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6

Hoi @Jeroenveerman, welkom op de Community! Het klopt dat je via de Zyxel WAP de instellingen niet kunt aanpassen, dat komt omdat de WAP de exacte instellingen van het modem overneemt. Als je de instellingen wilt veranderen, dan kun je dat via jouw T-Mobile Thuis pagina doen!

Hoi Ginny, bedankt voor je reactie!

De wap neemt de instellingen van de modem niet over. Hij staat nu op een ander kanaal dan de modem. Dat wil ik eigenlijk ook, maar dan wel dat ik hem zelf kan instellen. 

Ik heb hem trouwens niet als extender maar als wired AP ingesteld, misschien dat hij daarom het kanaal niet automatisch overneemt.

Reputatie 7

Hoi @Jeroenveerman ,

Helder verhaal! Ik wil graag controleren of de rol die het modem heeft gekregen in de ‘mesh’, goed staat. Dit kan namelijk weleens ervoor zorgen dat de gegevens niet worden overgenomen. Wanneer de ‘agent’ (in dit geval de repeater) ingesteld staat als “Repeater mode (easymesh enable)” in de instellingen van de WAP, moet het helemaal goed staan. 

Toch ben ik benieuwd of het uitschakelen van bijvoorbeeld de gastennetwerken lukt wanneer je ze uitschakelt via het modem. Daarbij zijn de stappen van Ginny heel handig. Mocht dat op die manier nog niet lukken, laat het vooral weten. Dan gaan we verder kijken naar een oplossing! 

Hoi Boris, bedankt voor je reactie.

De gastennetwerken op de modem staan al uit. En op de Wap heb ik ze wel onzichtbaar gemaakt, maar ik zie via wifi analyse apps dat ze nog wel worden uitgezonden met hidden ssid.

In de wap staat Easy Mesh Roll: controller en als je de wifi-instellingen ingaat: warning easymesh Feature is enabled.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Jeroenveerman,

Dank voor de uitgebreide informatie tot dusver, dat klinkt goed! Om eerlijk te zijn vind ik het ook vrij apart dat het Wifi punt zo moeilijk doet als je die opties probeert te wijzigen. Graag raad ik je aan om een fabrieks reset op de versterker. Een stappenplan vindt je op de volgende pagina: Wifi punt resetten. Wellicht is het dan ook een interessante optie om te kijken of de instellingen wel aan te passen zijn als de versterker niet met het modem verbonden is, en hiervoor heb je natuurlijk geen internetverbinding nodig. Ik vermoed dat je hierna weer vrij de versterker aan kan passen, maar anders hoor ik dat graag!

Hi Cal, bedankt voor je reactie! Dat klinkt best aannemelijk. Lijkt mij een leuk klusje voor tijdens een regenachtig pinksterweekend ;)

Reageer