Beantwoord

Zyxel WAP6807 Firmware upgrade

  • 2 June 2023
  • 3 reacties
  • 491 Bekeken

Ik heb twee Zyxel WAP 6807 van mijn vorige internetaanbieder ontvangen (Online.nl). Ik wil deze graag aansluiten op mijn nieuwe Tmobile Zyxel DX5401 Modem, maar dat werkt niet goed. De firmware versie van de WAP6807 is V1.00(ABTB.1)b15_E0_20210915 en denk dat deze naar een nieuwe firmware versie van TMobile omgezet moet worden.

Hoe kan ik dit (laten) doen? Beetje zonde als ik twee goede werkende extenders moet weggooien omdat deze niet goed samenwerken met hetzelfde merk TMobile modem

icon

Beste antwoord door TMTV 3 June 2023, 14:26

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @jsgerrits,

Welkom op de Community!

Officieel kan het niet, maar met een beetje creativiteit moet het lukken. Als je ze hebt aangesloten, moeten we eerst kijken op welk IP-adres ze zitten. Op de sticker staat 192.168.1.5, maar dat klopt niet. Om dat te controleren kun je het beste de MPro Mesh-app downloaden op je telefoon. Log daarop in met de gegevens van de DX5401 en dan zou je dit moeten zien:

Noteer van beide WAP's het IP-adres. Ga nu in de browser naar 192.168.1.1, log in op de DX5401 met dezelfde gegevens als in de app en ga in het menu naar Netwerkinstelling > NAT. Klik daar op Nieuwe regel toevoegen. Zet het schuifje bij Actief aan. Bij Servicenaam vul je bijvoorbeeld WAP1 in. Bij WAN-interface kies je ETH_Internet als je glasvezel hebt en VD_Internet als je DSL hebt. Kies bij Start- en Eindpoort een poort die je nog niet gebruikt, bijvoorbeeld 8080. Bij Vertaling start- en eindpoort vul je 80 in. Bij Server IP-adres vul je een van de eerder gevonden IP-adressen in van de WAP. Klik vervolgens onderaan op OK.

Nu herhalen we hetzelfde voor de andere WAP. Zet het schuifje bij Actief aan, vul bij Servicenaam nu bijvoorbeeld WAP2 in en kies dezelfde WAN-interface als zojuist. Omdat je niet twee apparaten op dezelfde poort kunt zetten, kies je nu bijvoorbeeld 8081 bij Start- en Eindpoort. Bij Vertaling start- en eindpoort kies je wel weer 80. Vul nu bij Server IP-adres het IP-adres van de andere WAP in dat je uit de app hebt gehaald. Klik vervolgens onderaan weer op OK.

Door deze instellingen te maken kan ik nu, met wat extra informatie, inloggen op je WAP's en op afstand de firmware voor je updaten. Daarvoor heb ik nog wel een paar gegevens nodig. Om te voorkomen dat iedereen daar bij kan, kun je me die sturen in een privébericht. Het gaat om: de poorten die je uiteindelijk hebt gekozen (als dit anders is dan mijn suggesties hierboven), je IP-adres (ga daarvoor naar watismijnip.nl) en het Login Password van beide WAP's (staat op de sticker). Dan zal ik zo snel mogelijk de firmware voor je updaten. Houd er rekening mee dat daarbij de verbinding een paar keer weg kan vallen. Mocht dat nu niet schikken, dan hoor ik graag wanneer ik dat wel kan doen.

Succes met deze stappen en ik hoor het graag als het gelukt is!

Dank TMTV. Heel veel dank voor deze uitleg en je snelle reactie! Ben alleen een beetje huiverig om een 'buitenstaander’ toegang te geven tot mijn systeem … hoewel het allemaal wel goed klinkt, loop ik hier wel een risico om dit op deze manier op te lossen lijkt mij. 

Reputatie 7
Badge +6

@jsgerrits Dat kan ik me heel goed voorstellen. Ik laat de keuze daarom ook bij jou, maar ik wilde je wel de optie bieden omdat het toch 60 euro per jaar aan abonnementskosten scheelt. Om misschien wat twijfels weg te nemen: op deze manier kan ik alleen bij de WAP's. De inloggegevens van de router, en daarmee de rest van je netwerk, heb ik niet nodig. Na afloop zet je de poorten weer dicht en kan niemand er meer bij. Bovendien houd je zelf altijd de mogelijkheid om de WAP's en de router te resetten via het resetknopje op de achterkant. Daar kan sowieso niemand bij. Als je me de gegevens privé stuurt, kan niemand dat zien. Ik zal dan meteen de update regelen, zodat de poorten zo kort mogelijk openstaan, ook al worden de WAP's nog beschermd door een wachtwoord.

Omdat dit strikt genomen onder eigen apparatuur valt, kan T-Mobile hier waarschijnlijk niets mee, hoe graag ze ook zouden willen helpen. Ik werk niet voor TM, maar ben daar wel bekend. Misschien kan een moderator (@Jason) nog een goed woordje voor me doen ;-). Maar nogmaals, het is geheel aan jou.

Reageer