Alles over het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt!

Alles over het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt!
Reputatie 7
Badge +8

Vandaag is het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt gelanceerd. Dit wifipunt zorgt ervoor dat jij het maximale uit de wifi kunt halen. Wat kun je precies verwachten van dit nieuwe wifipunt, hoe werken de nieuwe functies en hoe ziet het nieuwe wifipunt eruit? Je vindt alle ins en outs van onze nieuwe aanwinst in dit topic!

 

 

Waarom een nieuw wifipunt?

De introductie van het Zyxel WX5600 wifipunt zorgt ervoor dat de Wifi 6 aan de Wifi Plus propositie wordt toegevoegd, specifiek voor wanneer je een Wifi 6 modem hebt. Het aantal devices in Nederland dat Wifi 6 ondersteunt groeit sterk. Wij kunnen dan ook zeker niet achterblijven en komen daarom met het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt.

 

Wifi 6

Met de lancering van het nieuwe Zyxel T-54 modem in het tweede kwartaal van 2022 is Wifi 6 reeds gelanceerd binnen de modem-line-up. Heb je het T-54 modem en heb je ook Wifi Plus erbij? Dan heb je tot op heden een Zyxel WAP6807 Wifi 5 wifipunt ontvangen. Hiermee is het niet mogelijk om een wifi6-meshnetwerk op te zetten, omdat alleen de T-54 op Wifi 6 blijft zenden/ontvangen. In het geval van wifi problemen kan dit er zelfs voor zorgen dat Wifi 6 op het modem moet worden uitgeschakeld, zodat het hele wifi-netwerk (modem en wifipunt(en)) op Wifi 5 draait. Het Zyxel WX5600 wifipunt biedt hier de oplossing voor zodat alles op Wifi 6 gedraaid kan worden. Het Zyxel T-54 modem werkt dan ook perfect met het nieuwe WX5600 wifipunt!

 

Verbeteringen

Naast Wifi 6 is er nog een aantal verbeteringen van de WX5600 ten opzichte van de WAP6807. Het aantal antennes is hoger: 4x4 in plaats van 2x2 op de 5Ghz-band en de maximale totale snelheid is hoger. Daarnaast biedt het twee 2.5Gbps LAN-poorten in plaats van twee 1 Gbps LAN-poorten.

 

 

Hoe ziet de WX5600 eruit?

Wat zijn de systeem-specificaties?

Wireless standards 

• IEEE 802.11 a/n/ac/ax 5 GHz 

• IEEE 802.11 b/g/n/ax 2.4 GHz 

 

Wireless speed 

• Transmit/receive: 

  • 4800 Mbps* for 5 GHz 

  • 1200 Mbps* for 2.4 GHz 

 

Wireless security 

• WPA2-PSK/WPA3-SAE 

 

Wireless features 

• Auto channel selection 

• MU-MIMO and beamforming 

• Video-grade QoS 

• WiFi Protected Setup (WPS) 

• WiFi Multimedia (WMM) 

• MAC address filtering 

• Multiple SSIDs up to 4 

• AP/band steering 

 

System management 

• HTTP/GUI 

• TR-069/TR-181 remote management 

• Remote firmware upgrade 

• Dual images system recovery 

• DHCP client and IGMP snooping 

• MPro Mesh® management 

 

Operation mode 

• AP/repeater 

 

MPro Mesh® management 

• Pre-associated steering 

• 5G/2.4G band steering 

• Multi-AP roaming 

• Band balancing 

• Backhaul optimal 

 

Specificaties WAP6807 en WX5600

Kenmerk 

WX5600 

WAP6807 

Wifi 6 (802.11ax) 

ja 

nee 

Wifi 5 (802.11ac) 

ja 

ja 

2.4Ghz-band 

ja (Wifi 6 en ouder)  

ja (Wifi 5 en ouder) 

5Ghz-band 

ja (Wifi 6 en ouder) 

ja (Wifi 5 en ouder) 

Alle ondersteunde standaarden 

 

802.11 a/n/ac/ax (5 GHz) 

802.11 b/g/n/ax (2.4 GHz) 

 

802.11a/n/ac (5 GHz) 

802.11b/g/n (2.4 GHz) 

 

Aantal antennes 

 

4x4 (2.4Ghz) 

4x4 (5Ghz) 

 

 

4x4 (2.4Ghz) 

2x2 (5Ghz) 

Lanpoorten 

 

2 x 2.5 Gbps 

 

2 x 1 Gbps 

Maximale snelheid 

 

1.200 Mbps (2.4Ghz) 

4.800 Mbps (5Ghz) 

 

300 Mbps (2.4Ghz) 

1.733 Mbps (5Ghz) 

Beveiliging 

 

WPA2-PSK/WPA3-SAE 

 

WPA-PSK/WPA2-PSK 

Energiegebruik 

 

18w max 

 

18w max 

Target-wake-time  

(TWT) 

Ja  

Nee 

 

 

Hoe installeer ik mijn nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt?

Check de handleiding onderaan dit topic! 

 

 

FAQ

Op welke manieren kan ik de WX5600 verbinden met het modem? 

De meest optimale manier om de WX5600 te verbinden met het modem is via een internetkabel welke wordt meegeleverd. Dit maakt van het wifi-punt een Access Point (AP-mode). De verbinding met het modem kan niet gestoord worden en zal altijd de hoogst mogelijke snelheden doorgeven. 

 

De WX5600 kan ook draadloos met het modem verbonden worden. Dan wordt er van het wifi-punt een Repeater gemaakt (RP-mode). Dit is het meest flexibel en voorkomt dat over langere afstanden bekabeling nodig is. Wel is deze opzet gevoeliger voor interferentie en dient rekening te worden gehouden met plaatsing van het wifi-punt: daar waar het wifisignaal van het modem (of ander wifi-punt) nog goed is. De installatie en het overnemen van de wifinetwerkgegevens kan het best door het wifi-punt eenmalig bedraad aan te sluiten op het modem. Zie voor meer informatie ook de handleiding onderaan dit topic.

 

 

Ik heb nu het Zyxel WAP6807 wifi-punt, kan ik ook de nieuwe Zyxel WX5600 krijgen?

Wanneer je een Zyxel T-54 modem hebt, dan kom je ook in aanmerking voor de WX5600 zodat je optimaal gebruik kunt maken van Wifi 6. Je kunt hier in dit topic om vragen en dan regelen wij de omruiling. 

 

Het is onhandig om het wifipunt in mijn meterkast bekabeld aan te sluiten. Wat nu?

Voor de eerste keer dien je het wifipunt bekabeld aan te sluiten, hierna kan deze draadloos verbonden worden met het modem en kun je deze op de gewenste plaats in jouw woning zetten zolang het nog een goed signaal ontvangt van een ander wifipunt of het modem.

 

Wat kost een wifipunt?

Je kunt een wifipunt bij ons huren voor € 2,50 per maand (eerste maand is gratis). Het is niet mogelijk om een wifipunt bij ons te kopen.

 

Hoe bestel ik een wifipunt?

Je kunt een wifipunt heel makkelijk gelijk mee bestellen wanneer je een internetabonnement bij ons afneemt, of je bestelt een wifipunt achteraf via My T-Mobile Thuis

 

 


232 reacties

Reputatie 2

Geweldig! Begin april wordt bij ons T-Mobile thuis geïnstalleerd en wij hebben het modem, router en WiFi plus al ontvangen. Wat kan ik het beste doen om de WiFi 6 router compleet te maken met de nieuwe WiFi 6 plus? De al ontvangen WiFi 5 plus terug sturen en de nieuwe aanvragen?

Reputatie 7
Badge +8

@Just Spoor Super leuk dat je een abonnement bij ons hebt afgesloten! Dit is zeker mogelijk gezien jij het Zyxel T-54 modem hebt dat Wifi 6 ondersteunt en ons nieuwe wifi-punt hier dan ook perfect op aansluit. Je kunt dit inderdaad via My T-Mobile Thuis afmelden en vervolgens een nieuwe bestellen. Mocht je helemaal online zijn, dan kunnen wij ook eventueel voor de swap zorgen. Dat is wellicht sneller, omdat je anders twee losse orders krijgt en je anders moet wachten tot het ene wifi-punt retour bij ons is en dan pas de nieuwe kunt bestellen. Je kunt tegen de tijd dat je bent opgeleverd hier een bericht sturen in dit topic, dan zet ik dat voor jou in werking! 😁

Reputatie 2

Dank je wel! De kans is zeer aanwezig dat ik Wifi Plus ga gebruiken. Kunnen we de wisseling niet nu al laten plaatsvinden? Dan ben ik in 1x klaar als de monteur is geweest.

Reputatie 7
Badge +8

@Just Spoor Snap ik helemaal! Echter is dit niet mogelijk, omdat je nog niet opgeleverd bent. Ik kan dan geen nieuwe order /swap inleggen tot de opleveringsorder voltooid is. Het is voor nu dan ook nog wachten tot de monteur jou aangesloten heeft.

Reputatie 7
Badge +6

Kijk eens aan! Dat is een mooie stap: Wifi 6 in het hele huis en niet alleen in de meterkast. Een hele vooruitgang! :-D

Mijn aandacht in dit topic gaat ook naar iets anders uit. Ik zag dat er op de adapter van de T54 een sticker zat met de tekst ‘T54/T56’. Dat kon natuurlijk door de fabrikant gedaan zijn om aan te geven dat deze ook werkt met een andere router, maar in de handleiding bij dit topic wordt terloops de komst van de T56 bevestigd!

Nu heeft T-Mobile de gewoonte om hun routers een iets andere naam te geven, dus de vraag is: welke router gaat er schuil achter het pseudoniem ‘T56’? Als we dezelfde logica aanhouden als bij de voorganger (DX5401-B0 → T54), zijn er volgens deze PDF van Zyxel drie mogelijkheden: EX5600-T1, EX5601-T0 en EX5601-T1. Pakken we de specificaties erbij, dan valt de eerste (EX5600-T1) af, want die heeft geen analoge telefoonaansluiting terwijl TM die wel aanbiedt. Dan blijven de laatste twee over, maar die zijn technisch vrijwel gelijk, met als enige verschil dat de T0-versie plek heeft voor een SFP-module, waarmee de glasvezel rechtstreeks in de router kan. Maar zoals laatst al door een moderator is aangegeven ten aanzien van de T54: die gaat niet gebruikt worden. Welke van de twee het dan gaat worden, blijft nog even de vraag, al blijkt de Italiaanse provider Windtre (Wind3) een goede voorspeller: zowel de T50 (VMG8825) als de T54 (DX5401) werden kort voor introductie bij TM door hen aangekondigd en onlangs zijn ze begonnen met de levering van de EX5601-T0.

Nog één andere specificatie wil ik eruit lichten: zowel de WX5600 als de T56 beschikken over een 2.5Gbps LAN-poort en die laatste ook over een dito WAN-poort. De enige reden om dat te doen is als T-Mobile een sneller abonnement gaat aanbieden! Ik denk dat we binnenkort een aankondiging mogen verwachten van een 2.5 (of 2) Gbit-abonnement. Dat zijn prachtige ontwikkelingen!

TMTV

Heeft iemand ervaringen met het gebruik van de NWA50AX, een ander type WiFi6 Acces Point van Zyxel in combinatie met de T54? 

Hi, is het voor ons ook mogelijkheid om een WiFi 6 router met de nieuwe WiFi 6 plus te krijgen?

Wij hebben namelijk sinds wij over zijn gestapt naar glasvezel nog niet één dag goeie wifi gehad.

 

 

Reputatie 2

Hi, is het voor ons ook mogelijkheid om een WiFi 6 router met de nieuwe WiFi 6 plus te krijgen?

Wij hebben namelijk sinds wij over zijn gestapt naar glasvezel nog niet één dag goeie wifi gehad.

 

 

Wanneer goeie wifi niet wil lukken met wifi 5 dan zal wifi 6 dat ook niet direct doen. Dan zijn er andere oorzaken die tot slechte wifi leiden. Wat maakt het voor jullie geen goeie wifi? Vaak wegvallen van de wifi? Of is het heel traag? Ik heb bijvoorbeeld een oude kabel moeten vervangen om betere wifi te krijgen omdat voor alles boven de 100Mbps minimaal Cat5e nodig is.

Hi, is het voor ons ook mogelijkheid om een WiFi 6 router met de nieuwe WiFi 6 plus te krijgen?

Wij hebben namelijk sinds wij over zijn gestapt naar glasvezel nog niet één dag goeie wifi gehad.

 

 

Wanneer goeie wifi niet wil lukken met wifi 5 dan zal wifi 6 dat ook niet direct doen. Dan zijn er andere oorzaken die tot slechte wifi leiden. Wat maakt het voor jullie geen goeie wifi? Vaak wegvallen van de wifi? Of is het heel traag? Ik heb bijvoorbeeld een oude kabel moeten vervangen om betere wifi te krijgen omdat voor alles boven de 100Mbps minimaal Cat5e nodig is.

Bedankt voor je reactie. Ik zal eens telefonisch contact opnemen met de klantenservice.

Reputatie 2

@Demi 

Allemaal leuk en aardig dat T-mobile dit introduceert. 
Ben al 7 jaar lang klant bij jullie en mijn Router Zyxel VMG8825-T50 willen jullie niet omruilen voor de T54. Deze is alleen voor nieuwe klanten.

Dus het nieuwe mesh systeem is niet geschikt voor oude klanten?
Wat gaan jullie hier aan doen?

Super! Graag wil ik mijn 2 wifipunten laten omwisselen, volgens het topic moet ik dat hier aanvragen?

Reputatie 7
Badge +4

Super! Graag wil ik mijn 2 wifipunten laten omwisselen, volgens het topic moet ik dat hier aanvragen?

Hi @alienincontrol

Ik heb de omwisseling voor je in orde gemaakt. Veel plezier ermee :) !

Reputatie 7
Badge +4

Heeft iemand ervaringen met het gebruik van de NWA50AX, een ander type WiFi6 Acces Point van Zyxel in combinatie met de T54? 

Deze kan je aansluiten als een losse Access point, maar het werkt niet samen met de Mesh van de T54. 

Hallo Demi,

 

Ik heb op dit moment 2 oude wifi plus apparaten en zou deze graag omwisselen. Nu had ik deze al opgezegd voor dat ik deze forum post had gelezen. Is het nog mogelijk om dit op te lossen?

 

Groetjes Ramon

Reputatie 7
Badge +4

Hallo Demi,

 

Ik heb op dit moment 2 oude wifi plus apparaten en zou deze graag omwisselen. Nu had ik deze al opgezegd voor dat ik deze forum post had gelezen. Is het nog mogelijk om dit op te lossen?

 

Groetjes Ramon

Hi @revdt

Ik heb de opzegging ongedaan gemaakt en de wissel ingang gezet voor je. Veel plezier ermee! 

Hi Community, 

Wat een topnieuws! Ik kom in aanmerking met mijn T-54 en mijn twee huidige (verouderde) Wifi plus punten.
Hoe zorg ik dat deze worden omgewisseld?

Gr Justin
 

Nog één andere specificatie wil ik eruit lichten: zowel de WX5600 als de T56 beschikken over een 2.5Gbps LAN-poort en die laatste ook over een dito WAN-poort. De enige reden om dat te doen is als T-Mobile een sneller abonnement gaat aanbieden! Ik denk dat we binnenkort een aankondiging mogen verwachten van een 2.5 (of 2) Gbit-abonnement. Dat zijn prachtige ontwikkelingen!

TMTV

Het lijkt misschien leuk een 2,50Gbit poort.

Maar zolang je met een GPON lijn 2,50Gbit down en 1,25Gbit up deelt met andere gebruikers lijkt mij onwaarschijnlijk dat er een snelheid verhoging komt.

Wat betreft XGS-PON zit nu op 10Gbit zal het mogelijk zijn.

Maar ook hier deel je de glasvezel (via splitter)  met anderen.

Ik zelf zit dan op GPON met een fritzbox 5590 direct op glasvezel met 2,50Gbit down en 1,25Gbit up.

Ik heb dan wel een lan poort van 2,50Gbit tot mijn beschikking.

Maar zal dat komende jaren niet zien gebruiken wat betreft van provider kant.

Hoger als 1Gbit in abonnements vorm zie ik voorlopig nog niet gebeuren bij T-Mobile.

Ik zelf heb hem op 400Mbit staan.

 

 

 

Reputatie 3

Ik heb een Zyxel T50 modem met 1 wifi punt. Kan ik Modem en wifi punt omwisselen voor de nieuwere type?

Ik heb op dit moment 1 oude wifi plus punt en zou deze graag omwisselen. Nu had ik deze al opgezegd voor dat ik deze forum post had gelezen met de nieuwe Wifi 6 punt van Zyxel. Is het nog mogelijk om dit op te lossen?

Hi Community, 

Ik maak ook graag gebruik van de omruilactie. Heb op dit moment een T-54 en twee Wifi plus punten.
Ik hoor graag hoe de omwisseling in gang wordt gezet.

Grt Justin

Reputatie 7
Badge +4

Hi Community, 

Ik maak ook graag gebruik van de omruilactie. Heb op dit moment een T-54 en twee Wifi plus punten.
Ik hoor graag hoe de omwisseling in gang wordt gezet.

Grt Justin

Ik heb het in orde gemaakt voor je :) 

Reputatie 2

Goedemiddag, ik heb de“oude” VMG8825-T50 modem en 1 “oud” wifi punt.
zou ik beide in kunnen ruilen voor de nieuwe Zyxel T-54-modem met nieuw wifi punt Zyxel WX5600?

Hoor graag hoe dit mogelijk gemaakt kan worden.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@Renze-lwd & @PascalZ Het is niet mogelijk om het modem en wifi punte om te ruilen voor een ander type. 

Reputatie 1

Ik maak ook graag gebruik van de omruilactie. Wij hebben nu 1 Wi-Fi-punt en een T54.

Bedankt alvast!

Reputatie 3

@Renze-lwd & @PascalZ Het is niet mogelijk om het modem en wifi punte om te ruilen voor een ander type. 

Dag Sven,

Dat is toch ronduit belachelijk? Ik ben nu 6 jaar bij jullie en ben dus veroordeeld tot materiaal wat ik toen heb gekregen? Upgraden van materiaal voor bestaande klanten is dus niet mogelijk.

Aanfluiting!

Reageer