Info

Hoe verbeter ik mijn wifi?

  • 6 February 2017
  • 284 reacties
  • 282094 Bekeken
Hoe verbeter ik mijn wifi?

Toon eerste reactie

284 reacties

Reputatie 2
Hey RazvanT,

60 tot 80 Mbit download en 40 tot 60 Mbit upload is een verbinding waar je aan de ene kant best wel tevreden over mag zijn, aangezien Wifi erg veel factoren van verlies kent.
Maar, het kan ook zijn dat andere apparaten je internetverbinding gebruiken. Hierdoor blijft er minder over voor je Wifi. Denk aan, TV ontvangers, laptops, tablets, maar ook spelcomputers en ander apparatuur.
Maar ook andere zaken die normaal niet aan het daglicht komen, zoals een slimme meter, zonnepanelen of Wifi luidsprekers kunnen de hele verbinding plat leggen als ze niet goed zijn geconfigureerd.

Mocht je niet met deze zaken te maken hebben, dan zou ik je willen vragen of je voor me kunt nakijken wat de speedtest je vertelt wanneer je alle apparaten ontkoppelt en dan één apparaat aansluit.

Ik hoor het graag van je! :)

Groetjes,
Roy
Reputatie 4
Ik wil nog even wat toevoegen wat betreft het wegvallen van de WiFi verbinding.

Het Huawei modem biedt standaard ondersteuning voor de 5 GHz band. Het voordeel van de 5 GHz band is dat er veel minder storing is met de WiFi netwerken van je buren, maar helaas is de techniek van de 5 GHz band wel een stukje complexer dan die van de 2.4 GHz band.

Het kan wel eens gebeuren dat de verbinding met de (snelle) 5 GHz band wegvalt, en je apparaat voor langere tijd ineens op de (langzamere) 2.4 GHz band zit. Dit kan gebeuren zelfs al zit je zo goed als naast je modem.

Hoe kan dit? Nou, de 5 GHz band die het modem van Huawei gebruikt wordt onder andere gedeeld met een aantal radars. Denk hierbij aan weerradars, vliegtuigradars enz.. Dit is op zich geen probleem. Maar wat nou als je in de buurt van zo'n radar gebied woont? Het modem controleert continu of dat er radars in de buurt zijn. Zodra dit het geval is, zal het modem het kanaal van je modem uit zichzelf aanpassen, zodat er geen storing kan ontstaan. Een nadeel van dit aanpassen, is dat je modem voor een aantal seconden of zelfs minuten even niets uit kan zenden op de 5 GHz band. Jouw apparaten schakelen in de tussentijd dan over op de 2.4 GHz band. Je zult dan tijdelijk een langzamere verbinding ervaren, totdat het modem volledig is overgeschakeld naar het nieuwe 5 GHz kanaal.

Dit 'probleem' is niet T-Mobile specifiek, en zal ook spelen met andere modems of routers. Het is een regel die is vastgelegd in de afspraken over WiFi wereldwijd. Alleen in het ene gebied in Nederland zul je dit vaker hebben, dan in een ander gebied. Denk bijvoorbeeld aan gebieden rondom vliegvelden of grote weerstations.
Reputatie 7
Badge +4
Dat klopt helemaal @Jeffrey87

Dit is de DFS band zoals je in onderstaand plaatje kan zien.
Je kan dit oplossen door het modem op een vast kanaal te zetten 36 40 44 en 48 hebben hier geen last van.

Reputatie 1
Goedemiddag. Ook wij hebben thuis problemen met de Wi-Fi/ snelheid.( en wazig beeld op de tv met zappen) Wij hebben een abonnement internet 20 mbps. Maar wij halen nog geen 5 mbps. Wij hebben nu een maand Tmobile Thuis. Aangezien wij het Internet heel traag vonden, zijn wij de tips gaan volgen op het forum en de website van Tmobile. Modem gereset, andere wifi kanalen geprobeerd ( ook de ghz) , maar niks hielp.
Contact gezocht met de klantenservice en die zou de klacht doorsturen naar de technische dienst, of ze het evt. van afstand het probleem konden oplossen.
De volgende dag, telefoontje ontvangen van een monteur van de Wi-Fi service. Die is vanmorgen geweest. Die heeft overal naar gekeken, modem verwisseld, maar de intersnelheid blijft rond de 3/4/5 mbps..
Monteur contact gezocht met de technische dienst, en hem werd meegedeeld dat er problemen waren op de lijnen. Deze moesten gereset worden. Hierover zouden wij gebeld worden door Tmobile/KPN ( t mobile maakt gebruik van de kpn lijnen)
Hopelijk is het probleem gauw opgelost, want het is heel frustrerend, als je trage wifi/internet hebt. Want dit zijn wij niet gewend..
Reputatie 2
Heel erg bedankt voor jullie aanvulling @Jeffrey87 en @Hidden.nld!
Dit is informatie waar iedereen wat aan kan hebben. Supergoed zeg!

Betreft je verbinding @savasyurd: We zouden inderdaad nog heel even af dienen te wachten om te kijken hoe de verbinding is wanneer de storing op afstand is opgelost. Kun je me laten weten hoe het gaat? 🙂
Reputatie 1
@RoyTMT ik zal je op de hoogte houden, zodra ik of mijn vrouw zijn geïnformeerd als de problemen zijn opgelost.

Groeten Savas

Kan ik de wifi verbeteren door de internet snelheid te verhogen naar internet fast 100mb ipv 50mb?

 

 

Beste allemaal,

Ik heb in onze nieuwe woning wederom problemen met de Wifi.
Modem hangt in de woonkamer en verbinding valt soms weg. Lastig als je en netwerkprinter hebt.
Op de bovenverdieping en zolder is het bereik instabiel. Tot frustratie van 2 pubers (1 netflixer en 1 gamer).

Nu had ik nog een wifi repeater liggen, maar het probleem blijft. Kan de repeater niet bedraad aansluiten.
Er is wel een kabel tot de eerste verdieping.

Wat kan ik het beste doen?
Accespoint boven maken?
Eigen modem gebruiken i.p.v. de Draytek 2132? (gezien ook in de woonkamer soms problemen aanwezig zijn)
Of een wifi router (b.v. TP-Link Archer C50) achter de Draytek hangen?

Groet,
Rob
Reputatie 1
@RoyTMT Hoi Roy, ik zou jouw nog op de hoogte houden wat betreft onze wifi/internet verbinding. De dag nadat de monteur hier is geweest vorige week, was onze internet snelheid al wat sneller dan we gewend waren. Hoogstwaarschijnlijk heeft de technische dienst iets op afstand gedaan. De dag daarna was er op onze netwerk/ lijnen een onderhoud 's nachts, ter verbetering van het netwerk.
Sindsdien hebben we geen last meer met zappen op de televisie, wat wij eerst wel hadden. En het internet/ wifi is ook sneller , dan dat wij gewend waren tov het begin. Als ik de Tmobile wifi speedtest doe, halen wij nu tussen de 10-13 Mbps. Helaas niet de 20 Mbps van onze contract. En officieel horen we meer dan 20 Mbps te halen, want wij hebben als Klantvoordeel, gekozen voor Meer Snelheid. De monteur die bij ons toendertijd is geweest, gaf aan dat op ons adres 25 Mbps haalbaar is.
Op dit moment zijn wij tevreden, maar ik hoop dat wij in de toekomst wel de 20 - 25 Mbps gaan halen ( Y)
Groeten Savas

Deze maand verhuisd van Haarlem naar Heemskerk. Modem meegenomen en die werkte wonder boven wonder in 1 keer (ADSL).

De router staat binnen een afstand van hooguit twee meter, er zitten geen wanden tussen.

Ik heb twee telefoons en meestal twee en soms drie laptops verbonden.

In de avond komt het 3 tot 4 keer voor dat de apparaten géén internetverbinding meer hebben, er is wél contact met de router. De melding is 'dat er actie ondernomen’ moet worden.

Het uit en weer aanzetten van router en laptops maakt niets uit.
1 laptop heeft nog een poortje waarmee ik 'm met een kabeltje aan de router kan verbinden.
Zodra ik dat doe hebben ook de andere apparaten weer toegang tot het web,

Het is voor mij een raadsel wat er aan de hand is, vooral omdat ik hier vóór mijn verhuizing nog nooit last van heb gehad. Toen ik dit raadsel via Facebook voorlegde aan T-Mobile werd ik hier naartoe verwezen, vandaar mijn relaasje.

Ik sta open voor álle suggesties want het is héél vervelend om bijvoorbeeld in overleg te zitten en dan de verbinding kwijt te geraken.

Reputatie 7
@Robke Ik denk graag met je mee! Je hebt meerdere opties; het makkelijkst is om een eigen router aan te sluiten als WiFi router (en dan WiFi op de Draytek uit te zetten) en op de eerste verdieping een Accespoint aan te sluiten voor de WiFi boven. Als je wil dan kan ik ook een monteur langs laten komen om een Accespoint voor je te plaatsen (dit is een accespoint van het merk Fritz!). Mocht je hier gebruik van willen maken laat het mij dan even weten!

Een WiFi repeater plaatsen is ook een optie maar je WiFi snelheid wordt hierbij in essentie gehalveerd omdat een repeater niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen (en dus continue hiertussen wisselt).

Je eigen modem aansluiten is de derde mogelijkheid maar dit heeft wat meer voeten in de aarde en is alleen aan te raden voor gevorderden 😉
Reputatie 7
Hi savasyurd, goed om te horen dat je verbinding is verbeterd na het onderhoud! Je WiFi snelheid zal in de regel nooit je volledige snelheid zijn omdat je via WiFi altijd verlies hebt. Je zou wél 20 Mbps moeten halen via een bekabelde verbinding. Dit kan je het beste testen via de Ookla desktop app (je browser is ook van invloed op de gemeten snelheid) voor de meest betrouwbare meting. Een WiFi snelheid tussen de 10 en 13 Mbps is een nette snelheid bij 20 Mbps, mogelijk kan je hier nog wel wat meer uit halen met onze WiFi tips in dit topic!

Uhhhh...ik vind dit allemaal veel te ingewikkeld. Ik ga zeker geen computer verbinden met het netwerk. Ik krijg alleen van het doorlezen al hoofdpijn en dit soort dingen gaat bij mij grandioos verkeerd en dan weet ik niet meer wat ik moet doen. Ik bel de helpdesk wel. Zag dat er ook op afstand hulp mogelijk is en dat er een WiFi-versterker bij je geplaatst kan worden. Dat lijkt mij een veel beter idee.

Ik zou ook een WiFi versterker willen maar dat kost dan weer €2,50 extra dat zijn voor mij 2 broden!! Ik heb vast internet.daarom moet ik alles 1 of 2x per week restten!

Reputatie 1
Op verzoek van Sander van T-Mobile.

Mijn probleem met verbinding maken met de router van T-Mobile die ik heb gekregen van Vodafoon.
Na de overname heb ik met mijn laptop het probleem dat hij niet direct verbinding maak met de router.
Na diverse telefoontjes met de helpdesk en diverse reboots zowel naar fabrieksinstellingen blijft het verbinding maken met de router bestaan.
Frappant is als ik op een ander wifi netwerk er geen probleem is. En daar zaten ook andere T-Mobile routers bij van vrienden of buren.

Mijn thuissituatie is dat de router hemels breed nog 5 meter is zonder obstakels. Dus geen muren van beton of dergelijke. Zelfs als me router naast de router zet is het verbinden een droevig gebeuren voor hij vaak na minuten pas verbinding maakt.
Reputatie 7
Badge +16

Wow, hier schrik ik oprecht enorm van. Dit is vanzelfsprekend absoluut niet de manier van helpen die onze afdeling wenst uit te stralen.

Jammer genoeg heeft deze collega daar weinig kaas van gegeten. Ik vind dit echt erg en bied mijn excuses aan voor dit onacceptabele gedrag, daar heb je nu vrij weinig aan, maar dat wil ik wel gezegd hebben. Het overgrote deel van ons team werkt met een gigantische dosis plezier en ambitie binnen de serviceafdeling, maar daar zijn dus uitzonderingen in. Naar dat de uitzonderingen de meer dan goede wil en behulpzame intentie van het gros collega's in twijfel doen trekken. 

Als je ooit wens terug te keren bij T-Mobile Thuis, zorg ik er hoogstpersoonlijk voor dat je de aandacht en service verleend krijgt die bij T-Mobile hoort.

Reputatie 7
Hi Gronik68, ik heb net gereageerd in het andere topic met een toelichting voordat ik dit bericht zag. Heb je de tips in dit Wifi topic nagelopen (wisselen van Wifi kanaal etc)? Zo ja wat zijn hier de resultaten van? Als dit geen verschil heeft gemaakt zou je dan eens een speedtest van zowel je Wifi als bekabelde verbinding willen doen en de resultaten hier willen plaatsen? Dit kan je doen via deze link.
Reputatie 1
https://
Reputatie 2
Vraag: wat is een gebruiksvriendelijk access point om bedraad aan te sluiten voor wifi op de 1e verdieping? Is het mogelijk om met een access point in de woonkamer en één in de slaapkamer een naadloos netwerk op te zetten?

mijn situatie"
Ik woon sinds het begin van dit jaar in een nieuw nieuwbouwhuis. Ik het glasvezel internet van T-Mobile Thuis met Vigor 2132F Modem/router in de meterkast. Wifi in de huiskamer schommelt qua kwaliteit. Wifi op de eerste verdieping is erg zwak.

Daarom heb ik een oude D-Link Dir-655 Router op de slaapkamer gezet als access point. Ik had vanaf de bouw al netwerkbekabeling aangelegd van de meterkast naar de woonkamer en slaapkamer. Deze Dir-655 heeft helaas geen echte bridge mode. Ik heb de dhcp uit gezet. Mijn probleem is dat mijn iPhone en iPad regelmatig geen verbinding willen maken. De wifi snelheid is wel OK (ping 7ms; download 59 mbps; upload 71 mbps)

In de woonkamer heb ik een D-Link Dir-860 als 5 ghz access point staan. (ping 7 ms; download 135 mbps; upload 174 mbps;)

Bedraad op het Vigor modem/router: ping 6 ms; download 190 Mbps; upload 154 Mbps;
Hallo ,

Ik heb de huawei modem van tmobile gekregen heb alleen slecht bereik bij mij bovenverdieping.

Nou heb ik een internetrepeater van , TP-Link TL-WPA4220 WiFi 500mbps. En wil deze aansluiten om de modem.

Heb het aangesloten via de stopcontact dus de reapater zit boven in een kamer en daar komen 2 Lan verbindingen uit. Waarvan 1 aangesloten zit op de iptv van tmobile. Maar nou werkt dan de wifi van de repeater niet als de kabel van de iptv erin zit . Maar als ik de lan kabel van de repeater er af haal dat aan de iptv zit verbonden dan werkt de wifi weer wel. Dus tegelijk werken ze niet, of de wifi alleen werkt of de tv. Bij de modem heb je 4 aansluitingen 2 voor de iptv en 2 voor de internet . Ik heb dus 1 kabel erin die in de iptvgat zit van de modem . Is er geen mogelijkheid om dit samen te voegen waarom is dit apart.

Ik wil dus dat mijn tp link repeater ervoor zorgt dat er en wifi uitkomt en de lan kabel ervan werkt.

Hoop dat julie mij kunne helpen
Reputatie 7
Hey Tmobile020,

Ik ben op onderzoek gegaan voor je! En in principe zijn Lan 1 & 2 gereserveerd voor het internetsignaal en Lan 3 & 4 voor het TV-signaal. Er is een manier om de kabel te splitsen zoals hier wordt aangekaart. Maar de beste optie is om 2 kabels te trekken.☺️
na telefonisch contact te hebben gehad met de wifi service ,en de modem op afstand is herstart, hebben wij nog steeds een probleem dat de wifi weg valt voor een bepaalde tijd, hij komt er dan zelf weer in. dit is heel storend ,wat kunnen we verder nog doen, de vijf stappen hebben doorlopen en hebben zelfs een aantal keren van kanaal gewisseld.....wat nu.....
Reputatie 7
Hoi P.steenbergen,

Wat ben jij al actief bezig geweest om jouw wifi te verbeteren, heel goed! Ik onderzoek graag de oplossing voor je. Daarvoor wil ik in jouw modem kijken. Kun je mij in een privébericht jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van jouw rekeningnummer sturen? Dan ga ik voor je aan de slag!
Reputatie 1

5G-netwerk hier op kanaal 100 ingesteld en dat werkt prima. Ook omdat nog niet heel veel mensen in de flat hier een 5G-netwerk hebben (en de meeste die het eventueel zouden hebben daar heb ik geen last van, gezien de kans dat ze ook op kanaal 100 zitten klein is of ik ze waarschijnlijk niet eens zie omdat ze te ver weg zitten voor het kortere 5G-signaal).

Echter het 2.4G-netwerk heb ik voor sommige apparaten (zoals m’n Sonos en m’n vriendin haar smartphone) nog steeds nodig dus dat wil ik naast m’n 5G ook stabiel in de lucht hebben. Dit signaal is logischerwijs minder stabiel, ondanks dat ik hem op kanaal 11 heb staan. Bovendien is het op bepaalde plekken in het appartement (die te ver weg zijn voor 5G) fijn er dan in elk geval goed 2.4G signaal als alternatief is. 

Op kanaal 1 en 6 is het niet veel beter. Vermoedelijk ook omdat de meeste van de vele WiFi-netwerken hier in de flat op ‘auto’ staan en me zullen storen zodra ik een nieuw kanaal kies.

Wat zouden jullie aanraden? 

 

 

Switchen je apparaten dan automatisch naar het beste wifi-punt?

Reputatie 7

Hoi @Kaplaarsje, ik help je graag verder aan betere wifi, zonder extra kosten. De eerste twee stappen uit dit topic zijn eigenlijk het belangrijkst. Als je het modem reset pakt hij automatisch de beste settings op dat moment. Het kan zijn dat er een ander netwerk in jouw omgeving zit die ook telkens wijzigt waardoor de wifi bij jou weer minder wordt. 

 

Een andere actie die altijd goed werkt is het modem op een betere plek zetten. Misschien staat er iets voor het modem waardoor het bereik vermindert. Kun je het modem iets hoger plaatsen? Of wellicht meer vrijstaand? Dat zal zeker ten goede komen aan jouw wifi-verbinding. 

 

Mocht het gaan om het wifi-bereik in een andere kamer of verdieping dan is de afweging van de prijs tegenover het betere bereik. Lees it topic voor de volledige uitleg rondom Wifi Plus:

 

Reageer