Info

Installatie en gebruik van Wifi Plus voor de Huawei en Draytek modems

Installatie en gebruik van Wifi Plus voor de Huawei en Draytek modems

Toon eerste reactie

51 reacties

Reputatie 7

Hi @marcel56, voor het opnieuw instellen van de WAP’s kan je het beste de stappen in dit topic volgen. Hier vind je meer info over hoe je de WAP’s of als extender of als Acces Point in kan stellen.

Reputatie 7

Hi @Will Wang, we can only guarantee support for our own modems but the WAP’s can basically be connected to any modem/router if you’re going for the Acces Point set-up so I don’t expect any problems. The mesh definitely supports 5 Ghz and the cable is included. :slight_smile:

Reputatie 1

Top! And I’m ordering Wifi Plus right now. Thanks a lot, Brian

Reputatie 7

Hi @Pukss, in principe kan dat maar het hele idee van een wifi punt is dan wel een beetje weg haha. Het is dan misschien handiger om ze zonder mesh aan te sluiten. Dus 1 bekabeld bij de veranda als Acces Point met een eigen netwerk en dan de tweede bekabeld op de modem als Acces Point en dan de derde boven als Repeater die verbinding maakt met nr 2 via Mesh. Dan heb je mesh in huis en een eigen netwerk in de veranda. 

Reputatie 1

Hallo @wmterhaar 

Volgens mij werken de WiFi plus punten alleen in een mesh netwerk icm de Zyxel router. Met de Huawei router kun je de WiFi op de Huawei uitzetten en dan vormen de 2 WiFi plus punten een mesh netwerk.

Die stond al uit, dat moest al met het eerste wifi-punt. Met de handleiding van Zyxel zelf is het gelukt. In die van T-Mobile zelf staan helaas wat foutjes. Niet alleen inhoudelijk, maar er is bijvoorbeeld ook een stuk tekst weggevallen onderaan de linkerkolom van pagina 4.

Reputatie 5

Ik zou ook graag hulp hebben , krijg het wifipunt niet aan de praat , verbinding is er wel met het modem , maar geen beter signaal .

Reputatie 7

Hoi @leonmonen ,

Volgens mij begrijp ik aan jouw verhaal dat je de als een een repeater wilt installeren. Op onze website hebben we daarvoor een hele handige uitleg. Deze kan je hier vinden. Kom je er niet uit? Laat het weten, dan gaan we stap voor stap aan de slag om dit op te lossen.

Misschien ben ik niet de allerslimste als het op dit soort dingen aankomt.

Maar ik ga dalijk een wifipunt instaleren (de eerste) dan moet het wifi van mijn modem uit en het punt verbinden met een utp kabel….
 

Als deze eenmaal internet heb, kan ik dan de stekkers eruit halen en deze boven in een stopcontact inpluggen? of heb ik daar dan weer een 2e punt voor nodig?

 

Geeft mijn modem dan nog wel wifi? want zoals ik lees gaat dat vanaf een ander adres…
Zo ja, wat heb ik dan aan zo’n punt? de modem werkte op de beneden verdieping prima, maar wil graag op de eerste verdieping en zolder ook internet.

 

Ik ben erg in de war, hoop dat iemand me helpen kan!

Hey @Boris,

 

Ja dat klopt, zo werd dat naar mijn idee ook gepresenteerd.

Nu blijkt dat niet het geval en moet ik er dus 2 hebben wil ik goede dekking op mijn slaapkamer boven ?

Reputatie 1

Goedemorgen, ik heb onlangs 2 zyxels wifi punten besteld om aan mijn huwai modem aan te sluiten, dit werkte als een trein: wifi uit op de huawai, 1 zyxel als mesh up, 1 als mesh device. in de app (mpro mesh) kwamen die ook keurig naar voren. de performance was zodanig beter en de dekking ook, dat ik een derde Zyxel heb besteld. Die op dezelfde manier via de wps aangesloten. Volgens de lampjes is deze goed aangesloten. Als ik hem dicht bij het modem houdt wordt de verbinding oranje (te dicht bij). en als ik hem verder weg zet wordt hij groen. En dit is ook op de goede locatie om in de tuin dekking te krijgen.

Echter, wat ik ook probeer, opnieuw aansluiten etc. Het derde wifi punt verschijnt niet in de app. Ook de app al een keer verwijderd en opnieuw geinstalleerd, ook de app nog op een android geinstalleerd, maar het derde modem wordt niet zichtbaar. Waar zou dit aan kunnen liggen?

 

Goedemorgen @gmn1899, zo te lezen heb je de handleiding al goed doorgenomen, top! 

Kun je nog een keer de repeater opnieuw verbinden? Het klinkt alsof je de WAP op een plek hebt geplaatst waar het signaal van het modem sowieso al zeer beperkt binnenkomt, kan dat kloppen? Probeer het nogmaals via onderstaand stappenplan, alsjeblieft:

  1. Sluit het Wifi-punt aan op de stroom, op een plek waar er nog goede Wifi-ontvangst van het modem is. 
  2. Start het Wifi-punt op met de on/off-knop (achterkant). Het power-lampje gaat groen knipperen.
    • Het Wifi-punt is opgestart als het power-lampje continue groen brandt en het Wifi-lampje groen knippert. Dit duurt +/- 5 minuten.
  3. Druk kort op het WPS-knopje van het nieuwe Wifi-punt. Het powerlampje & het link-lampje gaan nu oranje knipperen om aan te geven dat het Wifi-punt open staat voor verbinden.
    Druk kort op het WPS-knopje van het modem. Het WPS-lampje op het modem gaat knipperen.
    • Het modem gaat nu met het Wifi-punt verbinden. Dit kan 5 minuten duren. 
  4. De verbinding is gelukt als het link-lampje op het nieuwe Wifi-punt groen of oranje brandt.

Is het verbinden gelukt? Dan kan het Wifi-punt nog verplaats worden naar een ander stopcontact. Het Wifi-punt zal dan wel opnieuw opstarten (vijf minuten) maar hoeft niet opnieuw te verbinden. 

 

 

Bedankt voor je reactie. Bedoel je dat ik het punt opnieuw moet installeren (dus eerst resetten)? Dat heb ik namelijk al eens gedaan. 

Beide keren installeren heb ik overigens direct naast de modem gedaan, dus waar het signaal goed moet zijn. Ook daar verdwijnt na enige tijd het nieuwe netwerk compleet uit beeld (en als het nog wel zichtbaar is, is het niet mogelijk erop in te loggen). 

Dag, 

het lukt hier niet om ons wifi-punt goed aan de praat te krijgen. Hopelijk kunnen jullie ons verder op weg helpen. Ons modem is een Huawei HG659.

Vanwege thuiswerk hebben we een wifipunt besteld om ook boven de wifi optimaal te laten functioneren. We zijn dus vooral op zoek naar stabiel internet. Of dat via hetzelfde of via een nieuw netwerk gaat, maakt ons niet zoveel uit, als het maar werkt.

In de eerste plaats was het een onprettige verrassing dat bij een Huawei modem eigenlijk twee wifipunten nodig zijn om Wifi Plus te bereiken, omdat het eerste punt bedraad moet worden aangesloten. Dat is nergens te vinden op de pagina over Wifi Plus, maar wordt pas duidelijk in de handleiding voor installatie. Het lijkt me handig om dat ook op de pagina waar je kunt bestellen al te vermelden. Daar staat nu alleen zoiets als “vergeet draden trekken, een wifi punt steek je simpelweg in een stopcontact”. 

Daarnaast is het wat zuur dat klanten die toevallig een Huawei modem hebben voor Wifiplus dan moeten betalen voor twee wifipunten, terwijl klanten met een Zyxel modem slechts voor één punt hoeven te betalen om hetzelfde resultaat te krijgen.

 

Uit de handleiding blijkt dat je met een Huawei modem wel draadloos kunt aansluiten, maar dan geen Wifi Plus netwerk hebt. Het wordt dan, zo schrijft de handleiding, “geen slim netwerk, maar gewoon een wifi-versterker met een apart netwerk”. 

Dat laatste werkt echter ook (nog) niet bij ons. We hebben volgens de handleiding geïnstalleerd (ook nog een tweede keer geprobeerd na een reset). Alle lampjes op het punt staan op groen. Het nieuwe netwerk is even zichtbaar op onze apparaten in de lijst met wifi-netwerken. Als je probeert in te loggen, krijgen we een melding dat dat niet mogelijk is. Als we het punt boven in het stopcontact steken, is het nieuwe netwerk helemaal onzichtbaar. Ook de qr-code achter op het wifipunt levert een foutmelding op als we proberen zo in te loggen. Alle lampjes op het punt branden wel groen.

Enig idee hoe we dit kunnen oplossen? Een optie zou natuurlijk zijn om een tweede wifi-punt te bestellen, het eerste bedraad aan te sluiten en dan het tweede boven als versterker (van een slim netwerk) neer te zetten. Maar dat kost dus meer geld, terwijl de optie van één draadloos punt met huawei modem wel mogelijk zou moeten zijn? 

Reputatie 7

Hi @AlfredBlokland, ik wil graag met jou checken of de versterker goed is aangesloten op het modem! Dan kan ik namelijk voor jou nagaan of het aan de app ligt of aan de versterker zelf. Zou jij voor mij de volgende stappen willen uitvoeren?

Wil je controleren welk Wifi-punt er verbonden is met je modem? Log dan in op je modem.
• Ga in je browser naar https://192.168.1.1
• Log in met de gegevens achterop je modem. Heb je de gegevens aangepast, dan kloppen deze niet meer.
• Ga naar ‘Connectivity’ en dan naar ‘Wifi’. Hier zie je de apparaten die in jouw Wifi-netwerk zijn opgenomen. Je kunt je Wifi-punten herkennen doordat de laatste 4 cijfers van hun serienummer hier bij staan. Het serienummer vind je op de sticker achterop je Wifi-punt.

Graag hoor ik van je wat de uitkomst van deze stappen is! Laat je dit aan mij weten? Dan probeer ik jou vervolgens zo goed mogelijk verder te helpen! 💪

Beste,

Ik heb het Draytek modem en ik wil graag een sterk mesh-netwerk maken.

Vanuit de wifi service heb ik nu 1 Fritz 1750E gekregen van T-Mobile maar om hier een mesh mee te maken heb ik een Fritz-box nodig. Aangezien het me zonde lijkt om een Fritz-box aan te schaffen terwijl ik een prima modem heb wil ik het eigenlijk oplossen met de modules van Wifi-plus.

Het liefst zou ik het Zyxel modem ontvangen zodat ik met utp kabels 2 Zyxel repeaters aan kan sluiten als AP of lan-brug. Maar als ik het goed lees ruilen jullie de Draytek modems niet om voor een bestaande klant. (beetje jammer aangezien ik al jaren klant ben Thuis en Mobiel)

Nu is mijn vraag is het mogelijk mijn Fritz repeater 1750E te ruilen tegen een Zyxel repeater zonder kosten? en dan neem ik zelf nog 1 zyxel repeater als extra op mijn abbo?
Nu is mijn 2e vraag als ik beide Zyxels bedraag aansluit op de Draytek kan ik deze 2 dan laten werk als een Mesh of moet ik 1 met kabel aansluiten op het modem en de andere een mesh laten maken via de Wifi. Mijn voorkeur gaat uit naar beide Zyxel op de kabel op het draytek modem en dan nog de mogelijkheid hebben om 1 mesh te maken vanuit de Zyxel.

 

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en ik ontvang graag jullie bevindingen.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @leonmonen, je kunt in principe met één repeater boven het Wifi-netwerk uitbreiden. Zo wordt het signaal vanaf het modem naar boven toe versterkt. De Mesh-functie sluit je daarmee wel uit, maar dat maakt voor jouw uitbreiding in dit geval denk ik niet uit.

Je kunt het beste de volgende stappen één voor één doorlopen, dan gaat het geheid worden (mits de WAP op de aangewezen plek kan verbinden natuurlijk):

We raden je aan om altijd minimaal één Wifi-punt bedraad met het modem te verbinden. Wil je dit liever niet? Dan je eventueel ook draadloos het Wifi-punt verbinden. Houd er dan wel rekening mee dat dit geen “slim” netwerk wordt (Wifi Mesh). Het Wifi-punt wordt dan simpelweg een versterker van het Wifi-signaal van het modem.

 

  • Kies een plek waar het modem nog goed bereik heeft. Zet nu het Wifi-punt aan zoals beschreven bij stap 1. Aanzetten.
     
  • Druk kort op het ‘WPS’ -knopje op het Wifi-punt. Het Power-lampje en Link-lampje gaan nu oranje knipperen.
     
  • Druk kort op het ‘WPS of '’Wifi’-knopje op je modem. Het WLAN-lampje op de voorkant zal nu knipperen.
     


 

  • Er wordt nu een verbinding opgezet tussen het modem en het Wifi-punt. Dit kan een paar minuten duren. De verbinding is gelukt wanneer het Link-lampje oranje en het Power-lampje groen brandt.
     
  • Je kunt nu eventueel een plek uitzoeken voor het Wifi-punt. De verbinding is het beste wanneer het Link-lampje groen brandt.
Reputatie 7

Hi @jan kelder, voor jou altijd. :wink: Van hoeveel Wifi punten maak je gebruik en hoe heb je deze op het moment aangesloten? Met geen beter signaal bedoel je dan dat snelheid nog hetzelfde is of ervaar je bijvoorbeeld ook echt wegvalt? Welke kleur heeft “Link” lampje op de WAP(‘s)? 

Reputatie 1

Kan je ook een 2de wifi punt middels kabel aansluiten of werkt het mesh gedeelte dan ook niet meer? Wij hebben in de veranda namelijk 1 netwerk kabel liggen.

 

Dan zou ik bijvoorbeeld het als volgt doen. een Lan kabel van wifi punt 1 naar Wifi punt 2 aansluiten. Blijft de mesh functie dan in stand? Kan dit nergens terugvinden namelijk in de handleidingen. Lijkt me dat je dan sowieso een beter signaal uit wifi punt 2 krijgt dan dat die connect middels wifi.

 

Reputatie 5

@Brian nou ik heb het bij familie ( kinderdagverblijf ) het wifi plus aan gesloten omdat een bepaalde plek slecht wifi was van het modem .

Ik heb het wifi plus draadloos verbonden met het Huawei modem , de lampjes branden allemaal groen , dan zou het toch goed moeten zijn ?

Ik zie bij wifi overzicht op mijn mobiel niet het signaal van het wifi plus , dus ik kan niet inloggen op dat wifi signaal . Misschien doe ik wat fout , heb alles al een keer gereset maar het lukt mij niet .

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @AlfredBlokland, bedankt voor de terugkoppeling!

Mijn vermoeden gaat uit naar een probleem in de app zelf, zoals @Lisa ook al vermoedde. 

Staat de laatst aangesloten WAP als access point aangesloten (bekabeld). Je geeft namelijk aan dat deze via de WPS-knop verbonden is, dus ik ga ervan uit van niet, maar dat zou wel kunnen verklaren waarom deze niet weergegeven wordt in het Mesh-netwerk. 

Zou je de WAP eens een fabrieksreset willen geven en opnieuw willen koppelen via deze stappen? Daarna zou het als het goed is wel moeten werken.

Reputatie 1

hoi @Jason . De laatste is niet bekabeld, maar via de wifi. Eerste stap was nr.1 bekabeld en nr.2 Mesh. Toen ik de derde (nr.3) een paar dagen later ontving en aansloot, heb ik die net als de tweede aangesloten. Zoals gevraagd net een reset (10 sec. resetknop) gedaan, daarna wps op nr.3 en wps op nr.1 ingedrukt. Was bijna direct verbonden (zit ruim 15 meter tussen de punten). resultaat blijft hetzelde. op het modem 3 punten zichtbaar (alle 3 hetzelfde). in de app 2. (nr.1 en nr.2) waarbij nr.1 de mesh up is, en nr.2 onder mesh devices staat.

 

Reputatie 7
Badge +16

@AlfredBlokland Poeh dan zou ik liegen als ik zou zeggen dat ik weet waar het vandaan komt, wellicht zien we iets heel simpels over het hoofd en denken we te moeilijk. Ik ga het in de groep gooien en kom er snel op terug (uiterlijk vrijdag). 

Kleine toevoeging, het schiet me net te binnen (dankzij collega's): hebben alle WAP's wel dezelfde Wifi-/netwerknaam en wat gebeurt er wanneer je alle WAP's van plek wisselt, is dan een ander niet zichtbaar in de app?

Reputatie 7
Badge +16

Dan heb je alle stappen al doorlopen, in dat geval dienen we de oorzaak elders te zoeken. 

De repeater staat dus naast het modem, maar dient als uitbreiding voor de verdieping boven? Dat gaat niet werken wanneer je een WAP op die korte afstand plaatst maar wel het signaal boven wilt uitbreiden. Je kunt dan beter de WAP met een internetkabel verbinden op LAN-poort één of twee achterop het Huawei modem. Plaats de WAP dan richting de eerste verdieping waar nog wel je netwerk zichtbaar is op je mobiele telefoon en waarmee je met de WAP de verbinding maakt. Ik bedoel dan het signaal/netwerk dat zichtbaar is op je telefoon. 

Lukt het daarmee wel @gmn1899?

Reputatie 1

goedemiddag @Jason . Het viel me wel op, dat als ik in de app keek mijn telefoon met nr. 1 of nr. 2 was verbonden, maar nooit met nr. 3.

Dus een aantal scenario's uitgeprobeerd.

Waarbij ik oa. nr. 2 uitzette, en nr. 3 opnieuw resette en probeerde aan te sluiten met 1. Dat lukte niet, toen 2 en 3 gereset. toen lukte het om 3 aan te sluiten op 1. maar vervolgens deed 2 het niet. (viel me daarbij ook op, dat soms na een reset, hij toch weer aansloot op het netwerk, dus de reset was niet altijd een reset)

Toen alles maar gereset. dus ook de mesh up gereset. Deze dus vanuit chrome teruggezet naar de fabrieksinstellingen, en vandaaruit weer aangesloten. Als eerste verscheen de mesh up in de app. Daarna vanuit de app nr. 2 aangesloten. En tenslotte via de app de 3e aangesloten. En nu staan ze allemaal in het lijstje, en daarnaast is het ook zo dat ik zie als ik mijn ronde rond het huis loop, dat ik dan van nr. 1 naar nr. 2, naar nr. 3 doorgeschakeld wordt. Ik heb sterk het vermoeden dat in eerste instantie nr. 3 aan nr. 2 gekoppeld is geweest. En dat hij daarna wat moeite had om dat los te laten (cache). In elk geval werkt alles nu als verwacht met een prima performance. Dank voor het meedenken.

Reputatie 1

Oh, en ja, de WAP's hadden idd. dezelfde wifi naam. maar in de mpro mesh app kan je per device zien aan welke mesh hij verbonden is, met welke wifi band en kanaal. Dat heb ik tenslotte gebruikt om te kijken of eea. nu goed aangesloten was. 

 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @gmn1899, zo te lezen heb je de handleiding al goed doorgenomen, top! 

Kun je nog een keer de repeater opnieuw verbinden? Het klinkt alsof je de WAP op een plek hebt geplaatst waar het signaal van het modem sowieso al zeer beperkt binnenkomt, kan dat kloppen? Probeer het nogmaals via onderstaand stappenplan, alsjeblieft:

  1. Sluit het Wifi-punt aan op de stroom, op een plek waar er nog goede Wifi-ontvangst van het modem is. 
  2. Start het Wifi-punt op met de on/off-knop (achterkant). Het power-lampje gaat groen knipperen.
    • Het Wifi-punt is opgestart als het power-lampje continue groen brandt en het Wifi-lampje groen knippert. Dit duurt +/- 5 minuten.
  3. Druk kort op het WPS-knopje van het nieuwe Wifi-punt. Het powerlampje & het link-lampje gaan nu oranje knipperen om aan te geven dat het Wifi-punt open staat voor verbinden.
    Druk kort op het WPS-knopje van het modem. Het WPS-lampje op het modem gaat knipperen.
    • Het modem gaat nu met het Wifi-punt verbinden. Dit kan 5 minuten duren. 
  4. De verbinding is gelukt als het link-lampje op het nieuwe Wifi-punt groen of oranje brandt.

Is het verbinden gelukt? Dan kan het Wifi-punt nog verplaats worden naar een ander stopcontact. Het Wifi-punt zal dan wel opnieuw opstarten (vijf minuten) maar hoeft niet opnieuw te verbinden. 

 

Hoi @Pukss, als ik het goed begrijp, wil je het tweede Wifi-punt met een internetkabel op Wifi-punt één aansluiten: in principe kan dit gewoon, zonder de functionaliteit van het Mesh-netwerk te verliezen. Zolang je niet de Wifi van het modem gebruikt want de Huawei ondersteunt geen Mesh.

Heb je naast die ene internetkabel in de veranda nog een extra kabel nodig, of is dat een kabel die nu niet aangesloten is? Mocht je er nog één kunnen gebruiken, laat het weten, dan zorg ik ervoor dat je zo snel mogelijk een extra internetkabel toegestuurd krijgt!

Willen jullie laten weten of bovenstaande geholpen heeft? Zo niet, geef het aan. De Community helpt altijd graag mee en we hebben op elk gebied experts in huis!

Reageer