Info

Installatie en gebruik van Wifi Plus voor de Huawei en Draytek modems

Installatie en gebruik van Wifi Plus voor de Huawei en Draytek modems
Reputatie 7
Badge +9

 

In dit topic vind je alle informatie over het installeren en het gebruik van Wifi Plus voor de Draytek en Huawei modems. Hiermee installeer je makkelijk en snel één of meerdere wifipunten van Odido. 

 

We starten met de basis; het eerste wifipunt aansluiten. Deze sluit je met een kabel aan op het modem. Daarna kun je eventueel het wifi-netwerk verder uitbreiden met één of meer extra wifipunten (maximaal drie). Deze kunnen met of zonder kabel worden aangesloten. 

Binnen een paar stappen is het wifipunt geïnstalleerd en geniet je overal in huis van perfecte wifi!

 

Welk modem heb ik?

Onderstaand vind je de modems die we gebruiken. Op zoek naar de handleiding voor de Zyxel? Klik hier.

Draytek

 

Huawei

 

 


Installatie WAP

  1. Aanzetten


Om één netwerk te maken, sluit je het eerste wifipunt bekabeld aan op het modem. De wifi van het modem schakel je uit. Daarna plaats je de volgende wifipunten op een dusdanige manier dat je overal in huis goede wifi hebt. 
 

  • Plaats het wifipunt rechtop op een plek waar je de lampjes van het modem goed kunt zien. Nadat je het wifipunt hebt aangesloten op het modem (stap 2) kun je het op een andere plek zetten. Tip: Draai de standaard onderop het wifipunt uit voor extra stabiliteit.
     
  • ​Sluit het wifipunt aan met de meegeleverde stroomadapter. Plaats de stekker in het stopcontact.​
     
  • ​Druk op de Power-knop. Deze vind je aan de achterkant van het wifipunt. Het Power-lampje gaat nu groen knipperen: dit betekent dat het wifipunt bezig is met opstarten.  ​
     
  • ​Wacht totdat het wifipunt is opgestart en klaar is om te verbinden. Het wifipunt is opgestart zodra het Power-lampje groen blijft branden en het wifi-lampje groen knippert. Dit duurt maximaal vijf minuten, even geduld dus. :wink:

 

 

 

  1. Verbinden
  • Schakel nu de wifi van het modem uit. Druk hiervoor tien seconden op het knopje ‘Wireless LAN’, naast de lampjes op het modem. 
     
  • Gebruik nu een UTP-kabel om het wifipunt op het modem aan te sluiten. Gebruik hiervoor LAN-poort 1 of 2 op het modem. ​
     
  • Op het wifipunt gaat nu het Power-lampje oranje knipperen. Het Link-lampje wordt groen. ​
     
  • Gaat het Power-lampje oranje branden? Dan is het gelukt! Je hebt nu een wifi-netwerk vanaf het wifipunt. Dit netwerk heeft een eigen naam (SSID) en wachtwoord (Wireless Key). Kijk hiervoor op de sticker achterop het wifipunt of scan de QR-code met de camera van je telefoon (geen app nodig). 
     
  • Wil je één wifipunt instellen? Dan ben je klaar! Wil je er meer installeren, dan vind je de stappen daarvoor bij stap 3. ​
     

 

 

  1. Een volgend wifipunt verbinden
  • Schakel het volgende wifipunt in zoals bij stap 1. ​
     
  • Druk kort op het ‘WPS’-knopje op het volgende wifipunt. Het Power-lampje en het Link-lampje gaan nu oranje knipperen​.
     
  • Druk kort op het ‘WPS’-knopje op het eerste wifipunt. Dezelfde lampjes gaan ook op dit wifipunt knipperen.  ​
     
  • De wifipunten gaan nu verbinding maken. Dit duurt maximaal vijf minuten, wacht dus rustig af. De verbinding is gelukt als op het volgende wifi punt het Link-lampje oranje brandt en het Power-lampje groen brandt.​
     
  • Herhaal deze stappen met elk wifipunt dat je extra wilt aansluiten. Je kunt maximaal drie wifipunten bestellen via Mijn Odido. ​
     

De wifipunten vormen samen één netwerk. Je zult dus maar één netwerk zien met dezelfde naam en hetzelfde wachtwoord, maar met een veel groter bereik.

De naam en het wachtwoord kun je vinden op de sticker op het wifipunt dat met de kabel aangesloten staat. Of scan de QR-code achterop het eerste wifipunt (tenzij je zelf een naam en wachtwoord hebt ingesteld).

 

  1. De beste plek voor het wifipunt

Waar het wifipunt staat, kan een wereld van verschil maken voor je verbinding. Een wifipunt op een slechte plek zendt geen optimaal signaal uit, waardoor je de voordelen van Wifi Plus misloopt. Hier moet je op letten:​

 

 Plaats het wifipunt verticaal. Gebruik de draaibare standaard onderop voor stabiliteit.

 

Plaats het wifipunt op een halfhoge, open plek. Niet in een kast, achter een wand of op de grond. Plaats het ook niet achter huishoudapparatuur, elektronische apparaten of metalen objecten. Het modem geeft het beste signaal aan de voor- en achterkant (waar de lampjes en aansluitingen zitten), richt het modem dus daar waar je het beste signaal wilt hebben.

 

Voor een perfect Wifi Plus netwerk is het belangrijk dat het wifipunt niet te ver weg staat van de bron van het wifi-signaal (het modem of het andere wifipunt). Je kunt het Wifi Plus netwerk voorstellen als denkbeeldige cirkels om de apparaten heen. Zorg voor overlap tussen de cirkels.

 

Wil je beter bereik op zolder? Plaats het wifipunt dan dichterbij de bron van het wifi-signaal. Dit kan juist onder de zolderverdieping zijn.

 

De beste plek voor een wifipunt is anders voor iedere woning, Let daarom goed op de kleur van het Link-lampje. 

Boven het Link-lampje, onder het wifi-lampje

 

Het Link-lampje geeft aan of het wifipunt goed of te ver weg staat van de bron van het wifi-signaal.

 

 

 


Extra: Het wifipunt draadloos verbinden

We raden je aan om altijd minimaal één wifipunt bedraad met het modem te verbinden. Wil je dit liever niet? Dan je eventueel ook draadloos het wifipunt verbinden. Houd er dan wel rekening mee dat dit geen “slim” netwerk wordt (Wifi Mesh). Het wifipunt wordt dan simpelweg een versterker van het wifi-signaal van het modem.

 

  • Kies een plek waar het modem nog goed bereik heeft. Zet nu het wifipunt aan zoals beschreven bij stap 1. Aanzetten.
     
  • Druk kort op het ‘WPS’ -knopje op het wifipunt. Het Power-lampje en Link-lampje gaan nu oranje knipperen.
     
  • Druk kort op het ‘WPS of '’wifi’-knopje op je modem. Het WLAN-lampje op de voorkant zal nu knipperen.
     


 

  • Er wordt nu een verbinding opgezet tussen het modem en het wifipunt. Dit kan een paar minuten duren. De verbinding is gelukt wanneer het Link-lampje oranje en het Power-lampje groen brandt.
     
  • Je kunt nu eventueel een plek uitzoeken voor het wifipunt. De verbinding is het beste wanneer het Link-lampje groen brandt.

 


51 reacties

Reputatie 1

Bij werkt deze instructie niet. Alle lampjes staan goed. Als ik het Wifi punt met de UTP kabel verbonden hou, dan kan ik met het Zyxel Wifi kanaal op het internet. Anders doet hij het niet. Ook niet als het lampje zoals beschreven blijft branden. 

 

Verder heb ik een Wifipunt waarbij de inloggegevens op het apparaat vervaagd zijn zodat ik niet kan inloggen om wellicht wat te configureren aan het ding of om te zien wat er mis gaat. 

Iemand ervaring in deze combinatie?

Groeten,
Marcel

Reputatie 7

Hey @marcel56, ik kijk graag met je mee. Bedoel je met ‘Als ik het Wifi punt met de UTP kabel verbonden hou, dan kan ik met het Zyxel Wifi kanaal op het internet. Anders doet hij het niet.’  dat de extender alleen werkt als Acces Point (dus aangesloten via kabel) en niet wanneer je deze draadloos verbindt? In dat geval kan je het beste de extender helemaal opnieuw resetten en instellen zodat hij van AP naar Repeater modus gaat. 

Even uit nieuwsgierigheid, heb jij toevallig meegedaan met het testprogramma voor Wifi Plus? Er zijn een aantal extenders hiervan waarbij de firmware niet automatisch update, deze kunnen we dan voor je omwisselen. Ik raad je ook vooral aan om gebruik te maken van de Zyxel MPro app, hiermee kan je alles makkelijker instellen. Laat zeker even weten of het gelukt is!

Reputatie 1

Had de 'm Mpro app al gedownload. Nadeel is dat de inloggegevens op het stickertje zijn vervaagd.  Resetten is toch 10 sec op reset knopje drukken? 

Reputatie 7

Hi @marcel56, voor het opnieuw instellen van de WAP’s kan je het beste de stappen in dit topic volgen. Hier vind je meer info over hoe je de WAP’s of als extender of als Acces Point in kan stellen.

Reputatie 2

Goedemiddag,

 

ik heb Wifi Plus bekabeld verbonden met mijn Draytek modem. Nu zendt hij een eigen signaal uit met een eigen SSID en wachtwoord. Ik krijg deze SSID en wachtwoord niet veranderd en ook nergens in de handleiding is aangegeven hoe dit werkt.

Kan iemand mij helpen? De klantenservice kan mij ook niet helpen, enkel door een monteur te sturen. Dat lijkt me wat ver gaan voor het aanpassen van SSID en wachtwoord.

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @JohanBarneveld ,

 

Heb je ook punt 2 verbinden en die handleiding geprobeerd? Daar staat hoe je de SSID en wachtwoord kan wijzigen

Reputatie 2

Bij punt 2 staat volgens mij niets over het wijzigen van SSID en wachtwoord?

 

  1. Verbinden
Verberg inhoud
  • Schakel nu de Wifi van het modem uit. Druk hiervoor tien seconden op het knopje ‘Wireless LAN’, naast de lampjes op het modem. 
     
  • Gebruik nu een UTP-kabel om het Wifi-punt op het modem aan te sluiten. Gebruik hiervoor LAN-poort 1 of 2 op het modem. ​
     
  • Op het Wifi-punt gaat nu het Power-lampje oranje knipperen. Het Link-lampje wordt groen. ​
     
  • Gaat het Power-lampje oranje branden? Dan is het gelukt! Je hebt nu een Wifi-netwerk vanaf het Wifi-punt. Dit netwerk heeft een eigen naam (SSID) en wachtwoord (Wireless Key). Kijk hiervoor op de sticker achterop het Wifi-punt of scan de QR-code met de camera van je telefoon (geen app nodig). 
     
  • Wuk je één Wifi-punt instellen? Dan ben je klaar! Wil je er meer installeren, dan vind je de stappen daarvoor bij stap 3. ​
Reputatie 7
Badge +7

@JohanBarneveld ,

Sorry dat ik je de verkeerde info gegeven heb. Misschien dat het hier mee gaat lukken:

Verbind een utp kabel tussen een internetpoort op je modem en 1 van de poortjes op de wap.

Je kunt nu inloggen op de wifi van de wap, of een bedrade verbinding maken met de wap. 

Zoek het ip adres op met een ip scan tool zoals "Fing". Type het gevonden adres van de wap in op je browser en login met de admin gegevens die op de wap staan.

Je kan de wifi naam en wachtwoord nu aanpassen en eventueel gelijk maken aan je huidige wifi gegevens. Ik zou adviseren om 2.4 G en 5G een afwijkende naam te geven.

Lukt eea eerst niet zou ik de wap een reset geven en opnieuw proberen.

 

Fing is een app om een netwerk te verkennen . Zelf gebruik ik MPro app maar heb dan ook het zyxel modem

Reputatie 2

Klopt. Dat heb ik al geprobeerd. Ik kan dan ook helemaal in het menu van de WAP komen. Echter zodra je de SSID en wachtwoord hebt gewijzigd springt het daarna weer terug naar origineel.

Reputatie 7
Badge +7

@JohanBarneveld ,

 

Ook na een reset werkt dit niet?  Helaas kan ik je dan niet verder helpen. Het is nu afwachten totdat een medewerker van T-Mobile dit oppakt

Reputatie 2

Nee, helaas. Een harde reset al meerdere malen uitgevoerd.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @JohanBarneveld, graag controleer ik voor je hoe dit opgelost kan worden! Mag ik alsjeblieft je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van jouw IBAN in een privébericht ontvangen? Dan ga ik meteen aan de slag voor je. We komen er samen altijd uit! 

@soepkip67 Thanks voor je vlotte reactie en hulp, nu kunnen we een aantal zaken al uitsluiten! 😊

Beste,

Ik heb het Draytek modem en ik wil graag een sterk mesh-netwerk maken.

Vanuit de wifi service heb ik nu 1 Fritz 1750E gekregen van T-Mobile maar om hier een mesh mee te maken heb ik een Fritz-box nodig. Aangezien het me zonde lijkt om een Fritz-box aan te schaffen terwijl ik een prima modem heb wil ik het eigenlijk oplossen met de modules van Wifi-plus.

Het liefst zou ik het Zyxel modem ontvangen zodat ik met utp kabels 2 Zyxel repeaters aan kan sluiten als AP of lan-brug. Maar als ik het goed lees ruilen jullie de Draytek modems niet om voor een bestaande klant. (beetje jammer aangezien ik al jaren klant ben Thuis en Mobiel)

Nu is mijn vraag is het mogelijk mijn Fritz repeater 1750E te ruilen tegen een Zyxel repeater zonder kosten? en dan neem ik zelf nog 1 zyxel repeater als extra op mijn abbo?
Nu is mijn 2e vraag als ik beide Zyxels bedraag aansluit op de Draytek kan ik deze 2 dan laten werk als een Mesh of moet ik 1 met kabel aansluiten op het modem en de andere een mesh laten maken via de Wifi. Mijn voorkeur gaat uit naar beide Zyxel op de kabel op het draytek modem en dan nog de mogelijkheid hebben om 1 mesh te maken vanuit de Zyxel.

 

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en ik ontvang graag jullie bevindingen.

Reputatie 7

Hi @nielsvw90, ik geef je graag wat meer info over de mogelijkheden! De Fritz 1750E is een ouder type Wifi versterker en gaven we kosteloos in bruikleen. Met Wifi Plus betaal je een klein bedrag per maand voor een Wifi mesh oplossing. Je kan zeker gebruik maken van Wifi Plus, de huidige versterker die je al hebt kan je dan ook gewoon blijven gebruiken of je kan hem naar ons retour sturen.

In combinatie met een Draytek kan je één WAP bekabeld op de modem aansluiten als Acces Point en de andere Zyxel WAP's maken hier dan verbinding mee om een Mesh netwerk te vormen (de Wifi op de modem zelf kan je dan uit zetten). Je kan Wifi Plus éénvoudig zelf bestellen via My T-Mobile Thuis. Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust, ik zit voor je klaar!

Hi @nielsvw90, ik geef je graag wat meer info over de mogelijkheden! De Fritz 1750E is een ouder type Wifi versterker en gaven we kosteloos in bruikleen. Met Wifi Plus betaal je een klein bedrag per maand voor een Wifi mesh oplossing. Je kan zeker gebruik maken van Wifi Plus, de huidige versterker die je al hebt kan je dan ook gewoon blijven gebruiken of je kan hem naar ons retour sturen. In combinatie met een Draytek kan je één WAP bekabeld op de modem aansluiten als Acces Point en de andere Zyxel WAP's maken hier dan verbinding mee om een Mesh netwerk te vormen (de Wifi op de modem zelf kan je dan uit zetten). Je kan Wifi Plus éénvoudig zelf bestellen via My T-Mobile Thuis. Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust, ik zit voor je klaar!

Hi @Brian . Bedankt voor je bericht. Ik wil alles bedraad aansluiten aangezien ik die mogelijkheid heb en 1 mesh netwerk maken. Gaat dit met de Fritz en Zyxel aangesloten op de Draytek?

Reputatie 7

Hey @nielsvw90, in theorie kan dat maar het hangt er een beetje van af wat je bedoelt met ‘alles bedraad aansluiten’. :slight_smile:  Op de Draytek zijn poort 3 en 4 gereserveerd voor TV. Je hebt dus poort 1 en 2 voor andere apparaten. De Fritz en de Zyxel WAP’s werken niet heel lekker samen, je zou ze wel apart aan kunnen sluiten met een afstand van elkaar zodat ze elkaar niet in de weg zitten maar de Fritz kan niet opgenomen worden in het Zyxel mesh netwerk (voor zover mij bekend in ieder geval) dus je kan misschien beter alleen de Zyxel WAP’s gebruiken. Je hebt dan nog 1 poort over waar je eventueel een switch op aan kan sluiten en daarop dan weer de overige hardware die je bekabeld aan wil sluiten.

Reputatie 1

Hey @Brian, I'm happy to hear that T-mobile provides mesh services. But I have several questions:

  1. I'm using my own router tplink C2300, I think this won't be an issue, right?
  2. Does Zyxel mesh support 5ghz WIFI?
  3. Is the UTP cable needed to connect Zyxel to my router included

Thanks in advance.

Reputatie 7

Hi @Will Wang, we can only guarantee support for our own modems but the WAP’s can basically be connected to any modem/router if you’re going for the Acces Point set-up so I don’t expect any problems. The mesh definitely supports 5 Ghz and the cable is included. :slight_smile:

Reputatie 1

Top! And I’m ordering Wifi Plus right now. Thanks a lot, Brian

Reputatie 5

Ik zou ook graag hulp hebben , krijg het wifipunt niet aan de praat , verbinding is er wel met het modem , maar geen beter signaal .

Reputatie 7

Hi @jan kelder, voor jou altijd. :wink: Van hoeveel Wifi punten maak je gebruik en hoe heb je deze op het moment aangesloten? Met geen beter signaal bedoel je dan dat snelheid nog hetzelfde is of ervaar je bijvoorbeeld ook echt wegvalt? Welke kleur heeft “Link” lampje op de WAP(‘s)? 

Reputatie 5

@Brian nou ik heb het bij familie ( kinderdagverblijf ) het wifi plus aan gesloten omdat een bepaalde plek slecht wifi was van het modem .

Ik heb het wifi plus draadloos verbonden met het Huawei modem , de lampjes branden allemaal groen , dan zou het toch goed moeten zijn ?

Ik zie bij wifi overzicht op mijn mobiel niet het signaal van het wifi plus , dus ik kan niet inloggen op dat wifi signaal . Misschien doe ik wat fout , heb alles al een keer gereset maar het lukt mij niet .

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @jan kelder, is het nog gelukt met de installatiestappen die ik in het andere topic (de link is klikbaar) heb geplaatst? Zo niet, geef een seintje, dan zorgen we er samen voor dat het wel gaat lukken! 😄

Misschien ben ik niet de allerslimste als het op dit soort dingen aankomt.

Maar ik ga dalijk een wifipunt instaleren (de eerste) dan moet het wifi van mijn modem uit en het punt verbinden met een utp kabel….
 

Als deze eenmaal internet heb, kan ik dan de stekkers eruit halen en deze boven in een stopcontact inpluggen? of heb ik daar dan weer een 2e punt voor nodig?

 

Geeft mijn modem dan nog wel wifi? want zoals ik lees gaat dat vanaf een ander adres…
Zo ja, wat heb ik dan aan zo’n punt? de modem werkte op de beneden verdieping prima, maar wil graag op de eerste verdieping en zolder ook internet.

 

Ik ben erg in de war, hoop dat iemand me helpen kan!

Reputatie 7

Hoi @leonmonen ,

Volgens mij begrijp ik aan jouw verhaal dat je de als een een repeater wilt installeren. Op onze website hebben we daarvoor een hele handige uitleg. Deze kan je hier vinden. Kom je er niet uit? Laat het weten, dan gaan we stap voor stap aan de slag om dit op te lossen.

Reageer