Info

Installatie en gebruik van Wifi Plus voor het Zyxel modem



Toon eerste reactie

56 reacties

Reputatie 7
Badge +13

@HansB070 Dat is geweldig nieuws, bedankt dat je het deelt met de Community! Toch vreemd dat het pas lukte na veel resets, wellicht dat het wifipunt dan op dat moment stoorde om een andere, onverklaarbare reden. Maar goed, we zijn blij dat jij nu weer een werkende verbinding hebt op alle apparaten! 

Mocht je ooit nog eens hulp kunnen gebruiken, laat het dan alsjeblieft weten.

 

In dit topic vind je alle informatie over het installeren en het gebruik van Wifi Plus voor de Zyxel modem. Hiermee installeer je makkelijk en snel één of meerdere Wifi-punten van T-Mobile Thuis. 

 

We starten met de basis; het eerste Wifi-punt aansluiten. Deze sluit je met een kabel aan op het modem. Daarna kan je eventueel het Wifi-netwerk verder uitbreiden met één of meer extra Wifi-punten (maximaal drie). Deze kunnen met of zonder kabel worden aangesloten. 


Binnen een paar stappen is het Wifi-punt geïnstalleerd en geniet je overal in huis van perfecte Wifi!

 

Welk modem heb ik?

Onderstaand vind je het modem dat we gebruiken. Op zoek naar de handleiding voor de Huawei of de Draytek? Klik hier.

 

Installatie WAP

  1. Aanzetten

  • Plaats het Wifi-punt rechtop op een plek waar je de lampjes van het modem goed kunt zien. Nadat je het Wifi-punt hebt aangesloten op je modem (stap 2), kun je hem op een andere plek zetten. Tip: Draai de standaard onderop het Wifi-punt uit voor extra stabiliteit.
     
  • ​Sluit het Wifi-punt aan met de meegeleverde stroomadapter. Plaats de stekker in het stopcontact.​
     
  • ​Druk op de power-knop. Deze vind je aan de achterkant van het Wifi-punt. Het Power-lampje gaat nu groen knipperen: dit betekent dat het Wifi-punt bezig is met opstarten.  ​
     
  • ​Wacht totdat het Wifi-punt is opgestart en klaar is om te verbinden. Het Wifi-punt is opgestart zodra het Power-lampje groen blijft branden en het Wifi-lampje groen knippert. Dit duurt maximaal vijf minuten, even geduld dus. :wink:

Tip: Download de MPro Mesh App tijd het wachten. Met deze app krijg je extra inzicht in het Wifi Plus netwerk. Beschikbaar op Android en iOS.

 

  1. Verbinden

  • Ga naar het modem en druk kort op het WPS-lampje totdat oranje knippert. Het modem is nu klaar om verbinding te maken met het Wifi-punt. Het lampje blijft twee minuten knipperen en in deze periode kun je verbinding maken.
     
  • Ga naar het Wifi-punt en druk op de ‘WPS’ knop tot het Power-lampje en Link-lampje oranje knipperen. Let op: voer deze stap uit terwijl het WPS-lampje van het modem nog oranje knippert. Niet gelukt? Begin dan opnieuw bij de vorige stap.
     
  • Het Wifi-punt en het modem maken nu verbinding met elkaar. Dit duurt maximaal vijf minuten en is klaar wanneer het Power-lampje groen brandt. Druk tijdens het verbinden niet opnieuw op de WPS-knoppen.
     
  • Als het Link-lampje oranje of groen brandt en het Wifi-lampje groen knippert dan zijn het Wifi punt en het modem met elkaar verbonden!
     
  • Heb je één Wifi-punt? Dan ben je klaar! Wil je er meer installeren, dan vind je de stappen daarvoor bij stap 3. ​
     

 

 

  1. Een volgend Wifi-punt verbinden

  • Schakel het volgende Wifi-punt in zoals bij stap 1. ​
     
  • Druk kort op het ‘WPS’-knopje op het volgende Wifi-punt. Het Power-lampje en het Link-lampje gaan nu oranje knipperen​.
     
  • Druk kort op het ‘WPS’-knopje op het eerste Wifi-punt. Dezelfde lampjes gaan ook op dit Wifi-punt knipperen.  ​
     
  • De Wifi-punten gaan nu verbinding maken. Dit duurt ongeveer vijf minuten, wacht dus rustig af. De verbinding is gelukt als op het volgende Wifi-punt het Link-lampje oranje brandt en het Power-lampje groen brandt.​
     
  • Herhaal deze stappen met elk Wifi-punt dat je extra wilt aansluiten. Je kunt maximaal drie Wifi-punten bestellen via My T-Mobile Thuis. ​
     

De Wifi-punten vormen samen één netwerk. Je zult dus maar één netwerk zien met dezelfde naam en hetzelfde wachtwoord, maar met een veel groter bereik.

 

  1. De beste plek voor het Wifi-punt

 Waar het Wifi-punt staat, kan een wereld van verschil maken voor je verbinding. Een Wifi-punt op een slechte plek zendt geen optimaal signaal uit, waardoor je de voordelen van Wifi Plus misloopt. Hier moet je op letten:​

 

 Plaats het Wifi-punt verticaal. Gebruik de draaibare standaard onderop voor stabiliteit.

 

Plaats het Wifi-punt op een halfhoge, open plek. Niet in een kast, achter een wand of op de grond. Plaats het ook niet achter huishoudapparatuur, elektronische apparaten of metalen objecten. De modem geeft het beste signaal aan de voor- en achterkant (waar de lampjes en aansluitingen zitten), richt de modem dus daar waar je het beste signaal wilt hebben.

 

Voor een perfect Wifi Plus netwerk is het belangrijk dat het Wifi-punt niet te ver weg staat van de bron van het Wifi-signaal (de modem of andere Wifi-punt). Je kunt het Wifi Plus netwerk voorstellen als denkbeeldige cirkels om de apparaten heen. Zorg voor overlap tussen de cirkels.

 

Wil je beter bereik op zolder? Plaats het dichterbij de bron van het Wifi-signaal. Dit kan juist onder de zolderverdieping zijn.

 

De beste plek voor een Wifi-punt is anders voor iedere woning, Let daarom goed op de kleur van het Link-lampje. 

Boven het Link-lampje, onder het Wifi-lampje

 

Het Link-lampje geeft aan of het Wifi-punt goed of te ver weg staat van de bron van het Wifi-signaal.

 

 


 

MPro Mesh app

Het modem en Wifi-punt(en) werken samen met de MPro Mesh App van Zyxel. Wil je nog meer uit het Wifi Plus netwerk halen? Download dan deze handige app.

Ga naar de App Store (iOS) of Google Play Store en download de MPro Mesh App.
Koppel jouw mesh-netwerk in de app door in te loggen op het modem.

Op het apparaat waar de app geïnstalleerd is, kun je alle apparaten zien die verbonden zijn met het Wifi-punt of het modem. Ook kun je zien hoe de kwaliteit van de verbinding is en of je misschien beter met een ander punt in je netwerk kunt verbinden.
Je kunt de app gebruiken om de instellingen van het Wifi-netwerk aan te passen. Zo kun je elk Wifi-punt een naam geven of een gastnetwerk instellen en dit delen met je bezoek. Ook kun je gemakkelijk en snel de naam van het Wifi-punt aanpassen, bijvoorbeeld naar ‘Wifi zolder’ of ‘Wifi tuinhuis’.

 


 

Goed om te weten

  • De naam van het Wifi-netwerk (SSID) en wachtwoord (WPA2key) van het modem worden overgenomen door het Wifi-punt. Ook als je deze zelf hebt aangepast.
     
  • Installeer je meerdere Wifi-punten? Dan maken die één groot netwerk. Zo kun je overal in huis goede Wifi krijgen zonder haperingen. Het apparaat hoeft namelijk niet op zoek naar een ander netwerk.
     
  • Je kunt ook apparaten bekabeld aansluiten op de LAN-poort van het Wifi-punt voor een extra stabiele verbinding.
     
  • Je kunt gebruikmaken van extra eigen apparaten, zoals powerline adapters. Omdat deze niet van T-Mobile zijn, kunnen wij de werking hiervan echter niet garanderen of ondersteunen.
     

Wil je controleren welk Wifi-punt er verbonden is met het modem? Log dan in op het modem.

  • Ga in je browser naar https://192.168.1.1.
     
  • Log in met de gegevens achterop het modem. Heb je deze gegevens aangepast? Log dan in het met de eerder door jou opgegeven inlognaam en wachtwoord. 
     
  • Ga naar ‘Connectivity’ en dan naar ‘Wifi’. Hier zie je de apparaten die in jouw Wifi-netwerk zijn opgenomen. Je herkent de Wifi-punten aan de laatste vier cijfers van de serienummers die hier bij staan. Het serienummer vind je terug op de sticker achterop het Wifi-punt.  

 

Ik heb bij stap 2 de wps knopje gedrukt, kreeg alleen de signal lampje oranje, de power knopje bleef groen, wat heb ik verkeerd gedaan?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Love_d_ru,

Thanks voor je bericht! Het oranje lampje zou betekenen dat de wifi versterker te dicht bij het modem of een andere versterker geplaatst is. Kan je proberen deze alsnog aan te sluiten door de versterker verder van het modem te plaatsen? Ik hoor graag of het lukt.

Hi @Boris 

ik heb geprobeerd wat ǰέ zei, maar het lukte niet

dus heb ik uiteindelijk de klantenservice te pakken gekregen.

zij had me verder geholpen. En het is gelukt.

Ik heb blijkbaar niet zo goed gereset, daarom werkte het niet.. 

Bedankt voor de hulp 🙏

 

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @Love_d_ru, geweldig dat het toch gelukt is en super dat de Klantenservice samen met jou het aan de praat kreeg. Veel plezier met je verbinding! Mocht je ooit nog hulp kunnen gebruiken, weet dan dat wij voor je klaarstaan.

Een mooi, gezond weekend toegewenst!

Dankjewel, allemaal.. 

en hele fijne weekend toegewenst 

Reageer