Info

Installatie en gebruik van Wifi Plus voor het Zyxel modem

Installatie en gebruik van Wifi Plus voor het Zyxel modem

Toon eerste reactie

65 reacties

Hierbij mijn stappenplan waarmee ik werkend vanuit de WAP 2,4GHz en 5GHz als gescheiden netwerken heb.

 

Stroomloos gemaakt: 

  • Mediaconvertor
  • Zyxel T50
  • Zyxel WAP6807

Hierna in de onderstaande volgorde aangesloten op het stroomnetwerk en de stappen gedaan:

  1. Mediaconvertor, gewacht tot alles stabiel was en toen,
  2. Zyxel T50, gewacht tot alles stabiel was en daarna de volgende instellingen aangepast hierin: Menu → Netwerkinstellingen → Draadloos → EasyMesh en daar het “schuifje” omgezet naar Off / Uit
    Hierna terug naar het Overzicht scherm → Wifi-instellingen en daar het vinkje bij “Houd 2.4G en 5G hetzelfde” uitgezet. Hierna de 5G WiFi netwerknaam aangepast met als toevoeging netwerknaam-5GHz. Uiteraard kun je zelf hiervan maken wat je wilt.
  3. Zyxel WAP6807 aangesloten, app MPro Mesh geopend, dus niet de website van de WAP! In de app ingelogd op de T50 en vervolgens bij Mesh Devices op het + teken geklikt. Hierna Use WiFi gekozen, en de stap in de app gevolgd. Dus NIET op de T50 WPS gebruiken, alleen op de WAP WPS aanklikken en vervolgens op Start Pairing klikken. Zodra je de melding krijgt dat het gelukt is kun je naar stap 4. Lukt het niet? Laat me weten welke melding je krijgt, liefst met screenshot erbij en je IP etc kun je wegpoetsen.
  4. Inloggen op de WAP interface (192.168.1.15) en vervolgens naar Wireless → One SSID gaan en de radiobutton op Disable zetten en vervolgens Logout kiezen.
  5. Na succesvol uitgelogd te zijn, de WAP6807 stroomloos maken, minuut of 5 wachten en weer aansluiten op het stroomnetwerk. Weer even geduld hebben, minuut of 10, en als het goed is heeft heb je nu via de WAP 2 gescheiden netwerken. Je kan dit bekijken via de MPro Mesh app, zie je 2 mogelijkheden om op in te loggen (T50 en WAP6807).

Deze stappen resulteerde voor mij in een via de WAP gescheiden 2.4 GHz en 5GHz netwerk welke nu 3 dagen zonder problemen werkt. 

 

Wil je een netwerknaam van 2.4G / 5G aanpassen? Doe dit dan via de T50, en vervolgens weer de WAP stroomloos maken, paar minuten wachten en weer aansluiten. De WAP kan hiermee (nog) niet overweg en krijg je een netwerknaam MAP-UNCONF waarna het netwerk er niks meer van snapt 😃 bugje in de WAP net als het gemis om in de WAP kanalen vast te kunnen zetten :(

 

Heb je nog vragen? Stel ze en ik probeer je te helpen, zie handtekening ;)

@SergeyT en @JohanBarneveld,

ik heb het vandaag werkend gekregen via de WAP om 2,4 en 5 gescheiden te krijgen en tot op heden stabiel. Mocht het zaterdag nog steeds stabiel zijn, dan maak ik middels screenshots zichtbaar wat ik gedaan heb.

 

Keep you informed about it...

 

Reputatie 1

TP-Link Deco M9 Plus - helaas is WPA2-PSK is nog niet ondersteund

Correctie: WPA2 PSK/AES is wel ondersteund, maar je kan WPA2 TKIP niet uitschakelen. Daardoor is het minder veilig.

Reputatie 1

@Timo78 dat is de MPro app op iPhone.

Naar vele uren proberen zonder succes heb ik de Wifi-punten teruggestuurd en TP-Link Deco M9 Plus 3-pak op Coolblue.nl besteld. Die doet het tot nu toe zonder problemen (helaas is WPA2-PSK is nog niet ondersteund).

@JohanBarneveld@SergeyT

 

Welke app gebruiken jullie dan? Ik heb op mijn tablet en mobiel een hele andere interface.

 

Met veel tijd en kl##tviolen heb ik het werkend gekregen. Echter via WiFi pakt de 6807 alles vanuit het modem, en ik wil 2,4 en 5 gescheiden hebben. Printer, HP Officejet 8600Pro bijv. werkt alleen op 2,4 en kan nu niet meer verbinden :(

Zet ik EasyMesh uit in de T50 dan ziet de 6807 alleen het 5GHz netwerk....factory resets al vele malen gedaan, maar krijg het alleen werkend zonder kabelen vanuit de T50 met EasyMesh aan 2,4 en 5 dezelfde netwerknaam. En dat wil ik juist niet.

 

Iemand suggesties?

Reputatie 2

Hallo allemaal,

Ik krijg met geen mogelijkheid de SSID's aangepast. Als ik ze aanpas dan springen ze gewoon weer terug naar oorspronkelijk. Mijn Zyxel is bekabeld aangesloten. Iemand enig idee?

Reputatie 1

@Brian

We starten met de basis; het eerste Wifi-punt aansluiten. Deze sluit je met een kabel aan op het modem. Daarna kan je eventueel het Wifi-netwerk verder uitbreiden met één of meer extra Wifi-punten (maximaal drie). Deze kunnen met of zonder kabel worden aangesloten.

Klopt dit gedeelte voor Zyxel ook? Dat het eerste Wifi-punt altijd bedraad moet zijn?

Hier is wat ik heb kunnen bereiken:
1. Twee Wifi-punten aansluit op het router. Een als Controller en een als Agent. Ze hebben dan een aparte SSID, dus nemen de SSID niet over van de router. Ik zie dan een Wifi-punt met MESH Up in de MPro app, and geen router meer.

2. Een Wifi-punt bedraad aansluiten op de router als test. Het word dan een Agent en neemt de SSID van de router wel over. De MPro app laat MESH Up met de bedrade AP goed zien. Helaas, helpt bedraad aansluiten mij niet. Als ik het Wifi-punt loskoppel, kan ik hem niet meer draaglos verbinden met de router.

 

Reputatie 7

Hi @YanaL, have you tried using the MPro app? This will make it easier to install/connect the Wifi point and will take you through it step-by-step!

@SergeyT Wauw dit topic staat al 2 maanden online en je bent de eerste die het opvalt, ik heb het meteen aangepast.

Ik help je graag met installeren van de Wifi punten. Heb je al geprobeerd om de Wifi punten dichter bij de modem te plaatsen? Je kan ze later eventueel weer verplaatsen maar zo kan je in ieder geval testen of het Mesh netwerk het goed doet. Je zou eventueel ook één van de Wifi punten bekabeld aan kunnen sluiten als Acces Point om te kijken of dit nog verschil maakt. Welke snelheid haal je op dit moment bekabeld met een speedtest en welke snelheid via Wifi met de extenders?

Reputatie 1

Hoi,

Ik ben sinds een jaar een klant bij T-Mobile Thuis met een Zyxel model. De Wifi werkte op de begane grond perfect, wat minder goed op de eerste verdieping, en op de 2de verdiepeing heb ik een Wifi-extender van Netgear geinstaleerd met een aparte SSID. Ik heb de 2.4 and 5 GHz gesplitst, en 5 GHz bijna nooit gebruikt (wat zonde is).

Ik zat te denken Netgear Orbi te kopen voor een perfecte Wifi overal (voor 480 euro), maar dan zag ik een advertentie over Wifi-plus vna T-Mobile Thuis en bestelde 2 extra Wifi-punten.

Tot nu toe is het me 1 keer gelukt om verbinding via de MPro Mesh app te maken met beide Wifi-punten (Link lampje gloeit groen), maar ik zie geen verbetering in Wifi-ontvangst op de 1e en 2e verdiepingen. Ik moest mijn router resetten om het in de app zichtbaar te krijgen.

De MPro Mesh app laat nog steeds ‘Mesh Down’ zien. Op ene moment zag ik alleen WAP6807 in de app, en geen router.

Ik probeer nog de Wifi-punten zonder de app met de router te verbinden, als het boven beschreven is. In de eerste instantie is het me niet gelukt. Power en link lampjes zou oranje knipperen, maar na 5 minutes zou het Power lampje rood branden. 

Reputatie 1

In dit topic vind je alle informatie over het installeren en het gebruik van Wifi Plus voor de Draytek en Huawei modems. Hiermee installeer je makkelijk en snel één of meerdere Wifi-punten van T-Mobile Thuis. 

 

We starten met de basis; het eerste Wifi-punt aansluiten. Deze sluit je met een kabel aan op het modem. Daarna kan je eventueel het Wifi-netwerk verder uitbreiden met één of meer extra Wifi-punten (maximaal drie). Deze kunnen met of zonder kabel worden aangesloten.

@Brian volgens mij past dit gedeelte niet bij de Zyxel model.
 

Hi all, i tried these steps but WiFI punt Power-lampje en Link-lampje doesn’t light up with orange when i press the WPS button. I tried pressing one time short, one time long, several times short - nothing works. I cannot bind WiFi punt and the router. 

Reputatie 2

@Hidden.nld Dat deed die bij mij inderdaad niet, dat had ik ook al geprobeerd. Gelukkig is het goed gekomen toen ik de QR code heb gescanned.

 

Reputatie 7
Badge +4

@topa1979 als je de wap bekabeld aansluit zal hij zichzelf instellen. echter als de firmware versie niet juist is dan zal dit pas na 24h gebeuren. en ja je kan ook tv kijken met de wap. hier geeft T Mobile geen garantie op net als bij powerline adapters

Reputatie 2

Vreemd, kan mijn eerdere bericht niet bewerken, dan maar zo.

Het lijkt erop dat TV het ook doet in repeater modus, alleen liep het beeld na een paar minuten vast bij mij. Wellicht dat dit aan de afstand naar het modem ligt, wat voor mij geen punt was omdat ik het WiFi punt via een LAN kabel wilde aansluiten.

Het biedt in ieder geval een interessante mogelijkheid voor mensen die niet in staat zijn om een LAN kabel te trekken om TV te kunnen kijken in een andere ruimte. Reden te meer voor T-Mobile om dit wellicht verder uit te werken.

Reputatie 2

Ik heb de stappen meerdere malen doorlopen, maar kreeg het WiFi punt met geen mogelijkheid draaien. Het leek erop dat die verbonden was met het modem, aan de kleur van het signaal lampje te zien, maar in de Mpro Mesh app was het Wifi punt niet verbonden en mijn telefoon was nog steeds verbonden met het modem, ondanks dat ik direct naast jet WiFi punt zat. De Mesh status in de app bleef ook steeds op Down staan.

Opeens viel mij de QR code op aan de zijkant van het WiFi punt. Deze heb ik gescanned met mijn telefoon, waarop gevraagd werd of ik verbinding wilde maken. Dit geaccepteerd en in de Mpro app stond Mesh status op Up en het WiFi punt was opeens zichtbaar. Vanaf dat moment was mijn telefoon ook direct verbonden met het WiFi punt.

LAN kabel erop aangesloten en de status van het WiFi punt veranderde ook netjes van Repeater naar Acces Point. Alles werkt nu naar behoren.

Dit wilde ik even delen mochten meer mensen problemen hebben met de installatie.

Edit: Het Entone TV kastje waar de LAN kabel voor bedoeld was heb ik aangesloten op de tweede LAN poort op het WiFi punt en dat werkt ook gewoon. Geen idee of dat ook zou werken als het WiFi punt in Repeater modus (draadloos) zou werken. Dat kan ik straks nog even testen want dat zou best interesant kunnen zijn voor sommige mensen.

Reageer