Sticky

[Wifi Plus] Zyxel MPro App


Reputatie 7
Badge +6
  • T-Mobile Moderator
  • 761 reacties

 

Naast het opzetten van Wifi Plus kan de MPro Mesh App nog veel meer! Dit topic geeft je meer informatie en helpt je een eind op weg bij de installatie van je Wifi Punt in combinatie met de MPro Mesh App. 

 

Wifi Plus opzetten
 

Met de MPro Mesh App is de installatie en gebruik van het Wifi Plus-netwerk een fluitje van een cent! Met de handige App kan je onder andere zien met welk Wifi-punt een apparaat verbonden is en kun je de status van de verbinding met het Wifi Plus-netwerk controleren. Daarnaast kan je elk Wifi-punt een naam geven (zoals 'Wifi zolder') om je verschillende wifi signalen te kunnen onderscheiden. Voordat we van start gaan, wat heb je allemaal nodig?
 

Benodigdheden:

  • Zyxel T-50 Modem
  • Één of meerdere Wifi-Punt(en)
  • MPro Mesh App
     

Stap 1: MPro Mesh App downloaden

Met de MPro Mesh App van Zyxel analyseer je jouw netwerk en pas je de instellingen intuïtief aan. De MPro Mesh App is te downloaden in de App Store van Apple of via de Google Play Store. meer uitleg over de MPro Mesh app vind je hier: Wifi Plus Zyxel MPro Mesh App.


Stap 2: Sluit het Wifi-Punt aan

Sluit het Wifi-Punt aan op de stroom en zet het aan met de on/off knop.

 

Stap 3: Open de MPro Mesh App

De app zoekt na het openen via wifi automatisch naar een T-50 Zyxel modem bij je in de buurt.


Stap 4: Inloggen

Tijd om in te loggen. De juiste inloggegevens vind je achterop het modem op de witte sticker.

 

Met de knop ‘+ Add Mesh’ kunnen we nu een Wifi Plus netwerk opzetten. Je krijgt een keuze tussen een draadloze en bekabelde optie. In dit stappenplan gaan we verder uit van een draadloze verbinding. 

 

Als je kiest voor de bedrade optie dan switcht het Wifi Punt automatisch naar een draadloze verbinding wanneer je de netwerkkabel verwijdert. 

 

Stap 5: Draadloos aansluiten

Met de knop ‘Start Pairing’ zal op het modem de WPS-functie aangezet worden. WPS is bedacht om de draadloze verbinding te kunnen configureren zonder ingewikkelde wachtwoorden in te hoeven typen. Met deze functie kun je snel je Wifi Punt met het modem laten verbinden.

 

Het lampje onder het sleutel icoontje zal nu op het modem gaan knipperen en maximaal 120 seconden op zoek gaan naar het Wifi Punt bij je in de buurt.


Houd vervolgens op het Wifi Punt de WPS-knop even ingedrukt. 


Na 10 tot 20 seconden zal het middelste lampje oranje knipperen. Deze stopt met knipperen zodra de verbinding tussen het modem en het Wifi Punt actief is. 


En klaar is Kees, je Mesh-netwerk is nu klaar voor gebruik! in de app wordt de status als ‘MESH: Up’ aangegeven. De app geeft ook aan of het apparaat te dicht (oranje) of te ver (rood) van het modem staat of precies ver genoeg (groen). Een eventueel volgend Wifi Punt voeg je op dezelfde wijze toe met ‘+ Add Mesh-knop’ en de eerder beschreven stappen. Na 5 minuten heeft het Wifi Punt hetzelfde Wifi-netwerk en wachtwoord als het modem. 

 

Nieuwsgierig geworden naar alle opties en specificaties? Meer informatie over de Zyxel MPro Mesh App lees je op de pagina van Zyxel. Voor alle wifi tips kun je altijd ons Wifi-topic raadplegen. 

 

Handleiding
 

Handleiding Zyxel Wifi Punt


33 reacties

Reputatie 3

@bharskamp in sommige gevallen is een clean slate de juiste oplossing. Dan kunnen wij vaak veel oorzaken uitsluiten en tot een concrete conclusie komen. Dit is natuurlijk niet bij ieder issue het geval. Als er veel veranderingen zijn gedaan binnen het modem of een grote installatie achter je netwerk hebt zitten, kan een factory reset heel wat oorzaken uitsluiten. Zo kan ik ook zien of het aan het modem zelf ligt, aan de WAP of aan geen van beiden.

 

WAP nogmaals hard resetten resetten en rest UTP kabels eruit gehaald. Toen op laten starten, en nam de WAP de settings wel over. 

Reputatie 3

@bharskamp in sommige gevallen is een clean slate de juiste oplossing. Dan kunnen wij vaak veel oorzaken uitsluiten en tot een concrete conclussie komen. Dit is natuurlijk niet bij ieder issue het geval. Als er veel veranderingen zijn gedaan binnen het modem of een grote installatie achter je netwerk hebt zitten, kan een factory reset heel wat oorzaken uitsluiten. Zo kan ik ook zien of het aan het modem zelf ligt, aan de WAP of aan geen van beiden.

 

Ik ga het wel eerst zelf nog proberen te fixen. Mijn werkgever zou gek worden als ik voor alles een schone installatie zou adviseren. Zeker bij iemand die meerdere zaken gekoppeld heeft via thuisautomatisering. 

Reputatie 7
Badge +2

@bharskamp in sommige gevallen is een clean slate de juiste oplossing. Dan kunnen wij vaak veel oorzaken uitsluiten en tot een concrete conclussie komen. Dit is natuurlijk niet bij ieder issue het geval. Als er veel veranderingen zijn gedaan binnen het modem of een grote installatie achter je netwerk hebt zitten, kan een factory reset heel wat oorzaken uitsluiten. Zo kan ik ook zien of het aan het modem zelf ligt, aan de WAP of aan geen van beiden.

 

Reputatie 3

@bharskamp om uit te kunnen sluiten dat het niet aan de instellingen of binnenhuisinstallatie ligt is de factory reset wel nodig. Je mag altijd ook je eigen apparatuur gebruiken. Wij bieden alleen geen support voor eigen apparatuur. Hier is ook een topic over geschreven: 

 

 

Het is nogal een advies wat je geeft Tommie. Dat zou hetzelfde zijn als dat ik bij ieder laptop issue roep, doe maar een schone installatie. Misschien dat dit het oplost. 

Reputatie 7
Badge +2

@bharskamp om uit te kunnen sluiten dat het niet aan de instellingen of binnenhuisinstallatie ligt is de factory reset wel nodig. Je mag altijd ook je eigen apparatuur gebruiken. Wij bieden alleen geen support voor eigen apparatuur. Hier is ook een topic over geschreven: 

 

 

Reputatie 3

@bharskamp ik weet niet in hoeverre de backup effect zal hebben. Ik zou het eerst zonder de backup proberen, dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten. 

Het heeft nogal impact hier in huis als ik een harde reset van een modem doe. Dus hoop eigenlijk dat er een beter werkbare oplossing is voor dit issue.

Waarom houd T-mobile eigenlijk vast aan Zyxel apparatuur? Je kan er weinig mee als je echt wilt tweaken, en is mega gevoelig voor storing. Zelfs een WAP koppelen is al lastig met dat merk. Er zijn toch veel betere en mooiere oplossingen :)

Reputatie 7
Badge +2

@bharskamp ik weet niet in hoeverre de backup effect zal hebben. Ik zou het eerst zonder de backup proberen, dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten. 

Reputatie 3

Hi @bharskamp, kan je een factory reset uitvoeren op het modem? Daarna de WAP als eerst (bekabeld) met het modem verbinden. Neemt hij nu wel het SSID over van het modem? Hoor graag van je!

Reset uitvoeren en dan backup terug zetten? Er staan nogal wat port forwarding dingen ingesteld hier. 

Reputatie 7
Badge +2

Hi @bharskamp, kan je een factory reset uitvoeren op het modem? Daarna de WAP als eerst (bekabeld) met het modem verbinden. Neemt hij nu wel het SSID over van het modem? Hoor graag van je!

Reputatie 3

Zeker @Sven-TMT Reset uitgevoerd, geprobeerd middels UTP en zonder UTP. Blijft gewoon de Zyxel ipv dat hij het thuisnetwerk overneemt. 

Allemaal mooie verhalen, maar het werkt voor geen meter. WAP6807 geeft alleen zijn eigen netwerk nadat hij zogenaamd de auto config krijgt middels UTP. De app zoals boven beschreven ziet alleen de WAP6807. Op zich best een prestatie om apparatuur uit te leveren waar zelfs iemand uit de IT het niet gefixed krijgt. MESH doet dus helemaal niets. Lekker door blijven etteren met die Zyxel bende. En die firmware waar in andere topics over gesproken wordt, is ook nergens te downloaden voor de WAP6807. 

Hi @bharskamp

Staat EasyMesh wel aan op je modem? 

  • Ga naar je modem op https://192.168.1.1
  • Login met admin en het wachtwoord achterop de sticker (of en andere als je hem hebt veranderd) 
  • Klik rechtboven op het hamburger menu 
  • Ga naar Netwerk instellingen → Draadloos → EasyMesh
  • Controlleer of de toggle aanstaat.
Reputatie 3

Allemaal mooie verhalen, maar het werkt voor geen meter. WAP6807 geeft alleen zijn eigen netwerk nadat hij zogenaamd de auto config krijgt middels UTP. De app zoals boven beschreven ziet alleen de WAP6807. Op zich best een prestatie om apparatuur uit te leveren waar zelfs iemand uit de IT het niet gefixed krijgt. MESH doet dus helemaal niets. Lekker door blijven etteren met die Zyxel bende. En die firmware waar in andere topics over gesproken wordt, is ook nergens te downloaden voor de WAP6807. 

Reputatie 7
Badge +2

@Loekbhz 

FYI 👍

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Loekbhz, tof dat je dit checkt! De mesh wifiversterker wordt onderdeel van je bestaande wifinetwerk. Dankzij de wifiversterker wordt het bereik en signaal verbeterd en geniet jij dus in elke ruimte in huis van stabiel internet. Weet je zo voldoende? 

Reputatie 1

Ik woon in een appartement, dus qua afstand heb ik denk ik geen WiFi plus nodig. Maar ik vraag me af of een WAP ook je algehele WiFi-signaal versterkt? Zoals een betere router (met meer antennes) dat bijvoorbeeld doet?

Reputatie 7
Badge +3

Hoi @MarlonH8,

Welkom op de Community!

Is je modem/router (dus niet de versterker) ook van Zyxel (de T-50)? Je kunt de app alleen in combinatie met die router en de Zyxel-versterker gebruiken. Om in te loggen moet je de user name (admin) en het login password (8 hoofdletters en cijfers) van de T-50 gebruiken. De gegevens op de versterker heb je dus niet nodig. Laat je even weten of het hiermee lukt? Succes!

Hi, mijn Zyxel wifi versterker is up and running. Bij poging tot inloggen op de Mpro-app met user name en login password van de sticker, krijg ik echter vanaf de eerste poging 'fout in gebruikersnaam of wachtwoord'. Ik kom er dus niet in. Is dit een niet geresette WiFi-versterker met veranderde gegevens oid? En wat is de beste stap nu? 

Reputatie 7
Badge +15

Hoi @weplomp, welkom op de Community!

Geen zorgen, we gaan die tweede ook activeren. Hoe heb je de tweede aangesloten  en hoe heb je deze verbonden met de eerste?

Hoi!

Het is me gelukt om 1 wifi-punt te installeren. Alleen de tweede lukt niet. Het oranje middelste lampje gaat wel knipperen, maar er komt geen actieve verbinding… wat kan ik doen?

 

Gr. Wendy

Reputatie 7
Badge +15

Hoi @Tatta, heb je de stappen doorlopen zoals ze in de originele post worden aangegeven? Heb je het Wifi-punt toevallig bekabeld op de Zyxel aangesloten (als access point)? Bij de Zyxel hoeft dit namelijk niet, het Wifi-punt kun je als versterker (repeater) gebruiken.

Zou je de WAP eens een fabrieksreset willen geven en opnieuw willen koppelen via deze stappen? Daarna zou het als het goed is wel moeten werken.

Krijg je toevallig de foutmelding: "cannot connect to the WiFi Router"? 

Reputatie 1

Ik kan niet inloggen in de mesh app...hoe komt dat?

Reputatie 1

Hoi @TMTV,

Bedankt voor deze gouden tip:) Het is gelukt!

Reputatie 7
Badge +3

Hoi @BartLeer,

Als je inlogt op de Draytek en dan naar Diagnostics > DHCP Table gaat, kun je zien welk ip-adres de versterker heeft. Op dit ip-adres kun je vervolgens inloggen met de gegevens op de versterker om de wifi-instellingen aan te passen. Ik ben benieuwd of het hiermee lukt.

Reputatie 1

Hoi @Jason,

Daar kan ik alleen de wifi-naam veranderen van mijn initiële wifi, vanuit de Draytek modem. Deze staat echter uit, omdat ik wifi heb via het wifi-punt. Ik wil juist van de nieuwe wifi-netwerken(zowel 2,4 als 5 GHz) de namen kunnen instellen. Nu hebben ze beide dezelfde naam (Zyxel-xxx), waardoor meerdere apparaten in huis niet met wifi kunnen verbinden omdat ze geen 5Ghz trekken. Maar tot dusverre is er niemand die mij nog heeft kunnen vertellen waar ik de instellingen van de Zyxel WAP kan wijzigen. (de Mesh app werkt niet, vanwege bekabelde aansluiting aan oude modem, zie antwoord hierboven).

Reputatie 7
Badge +15

Hoi @BartLeer, je kunt jouw Wifi-naam veranderen door in te loggen op je persoonlijke My T-Mobile pagina: Instellingen Wifi. Lukt het zo wel? Laat het ons zeker weten wanneer we je nog ergens bij kunnen helpen.

Een geweldig weekend toegewenst en blijf veilig!

Reageer