Beantwoord

Vertraging TV stream



Toon eerste reactie

124 reacties

Reputatie 3

Petitie starten dan maar ;-)

Reputatie 7
Badge +1

Heel eerlijk gezegd zal dat weinig uitmaken, uiteraard is het een goed initiatief maar het punt waar het omdraait is dat de provider er bij voorbaat al rekening mee houdt dat een aantal klanten zal overstappen.

Het is nou eenmaal zo dat er altijd klanten overstappen na verandering bij de provider of het nu gaat om prijsverhoging verandering van diensten enz.

 

Reputatie 3

Misschien een gevalletje “kort door de bocht” maar we betalen toch voor een tv dienst, niet voor een streaming dienst? Zet ons terug op het oude platform, daar was de vertraging minimaal. Deze 20 tot 30 seconden kan echt niet! 

Zijn er hier mensen die al terug gezet zijn of is dit technisch niet mogelijk?

 

Dit kan eenvoudig volgens de monteurs en klantenservice van Gideon, echter moet T-Mobile toestemming geven en die wilden dit expliciet niet doen voor mij.

 

Ik zit overigens midden in mijn overstap naar Ziggo… heb T-Mobile nog 1 escape gegeven en dat is mij terugzetten op het oude platform. So far nog geen succes :(

Het is echt slecht, ik bedoel het beeld kwaliteit en de frame rate is hierdoor ook lekker achteruit op gegaan.

Het is niet alleen de vertraging.

 

T Mobile moet toch ons gewoon terug zetten naar de oude situatie tot dat ze dit hebben opgelost!? 

Reputatie 7

Goedemiddag allemaal,

Vanuit T-Mobile zijn we altijd bezig met het verbeteren van onze dienstverbetering en willen we ook continu kwaliteitsslagen in onze producten en diensten aanbrengen. Dit geldt ook voor de vertraging in de streams, maar op korte termijn zal hier geen oplossing voor komen. We bieden hier ook geen alternatief in aan.

Dit klinkt misschien cru, maar we willen jullie hiermee in ieder geval duidelijkheid verschaffen, opdat jullie niet onnodig zitten te wachten op iets wat niet komen gaat.

Reputatie 6
Badge

Nu via de browser:

  • NPO: 19 seconden
  • KPN: 16 seconden
  • TMO: 36 seconden
Reputatie 7
Badge +1

@Nas9 Ik kan je in jou situatie alleen maar gelijk geven, en waarschijnlijk zijn er nog wel meer sportliefhebbers die overwegen over te stappen.

Ik zit nu nog op het oude platform, en ben daar tevreden over mocht het nieuwe platform mij tegenvallen ben ik ondanks T-Mobile mij altijd goed is bevallen wel weg naar de conccurrentie.

Reputatie 7

Hi @rfjhuijbrechts, super goed dat je dit nagaat! Zelf heb ik niks van een oplossing voor dit gegeven vernomen, dus ik heb dit meteen voor je nagevraagd bij onze tv-specialisten. Ik verwacht dat dit niet gaat veranderen. Overal op T-Mobile TV hebben we namelijk dezelfde streams, dus dit kan niet in een bepaal gebied opgelost worden. De enige uitzondering is nog steeds DSL, waarop we de oude multicast stream gebruiken. Daar is de vertraging maar een paar seconden. Ik wil dit helemaal helder voor je hebben, dus je hoort zo snel mogelijk van me. Zodra ik een reactie van mijn collega's heb gekregen, dan kom ik er bij je op terug. 

Reputatie 7
Badge +6

De vertraging bestaat uit twee delen. T-Mobile kiest ervoor om de streams te hercoderen, waarschijnlijk om bandbreedte en opslagruimte te besparen. Daar komt het grootste gedeelte van de vertraging (ongeveer 30 seconden) vandaan. Daarnaast is er een buffer van 4 seconden. Als je een zender gaat kijken, vraagt de TV-box of app de nieuwste 4 seconden van de stream. Die worden vervolgens afgespeeld. Zodra die bijna om zijn, worden de volgende 4 seconden opgevraagd, enzovoort. Ik zie dit niet op korte termijn veranderen. Dit is inherent aan de keuzes die ze hierin gemaakt hebben. Of dat de juiste zijn, valt over te discussiëren, maar ik hoop dat ik het zo begrijpelijk heb uitgelegd.

Reputatie 3

Alles Unlimited bij T-Mobile. Unlimited vertraging, wachten op antwoorden en kwaliteitsachteruitgang. Gelukkig was ik nog niet overgestapt. Bij ons ligt de roze kabel een maand in de straat maar zolang er geen kwaliteit geleverd wordt ga ik daar 'op korte termijn' ook geen gebruik van maken. En dit heb ik alle buren ook verteld toen de verkopers van t mobile voor de deur stonden. Van unlimited top naar unlimited flop, dat zou de nieuwe slogan moeten zijn. 

Reputatie 7

Hi @rfjhuijbrechts, zojuist heb ik van de tv-specialisten vernomen dat hen dit ook niet bekend voor komt! Excuses, maar ik vermoed dat mijn collega niet de juiste informatie met je heeft gedeeld. De vertraging in de stream zal binnenkort niet worden aangepast/opgelost, excuses daarvoor. Weet jij voor nu voldoende? 

Reputatie 2

@jk90  Wat in mijn beleving een reden zou kunnen zijn dat ik nog op WBA (KPN-netwerk) zit en als ik het goed heb ( durf dat niet zeker te zeggen) komen ook de streams via KPN, althans wel eens gelezen.

 

Op WBA worden bij het oude platform dezelfde multicast streams gebruikt als KPN. Volgens mij wordt op het nieuwe platform een unicast stream gebruikt ( iedere ontvangers krijgt een aparte stream vanaf de server). Vergelijk met de live streams van Youtube, NLziet, maar ook de streams bij KPN en Ziggo voor app/laptop.

Deze techniek deelt de stream op in kleine bestanden van bijv 10 seconden. De ontvanger speelt deze bestanden weer achter elkaar af als 1 stream. Het laden vanaf de server gebeurt via HTTP en elk bestand heeft een andere naam (vaak oplopend in nummer). De ontvanger laad vanaf de server ook een aparte config bestand waarin de 3 of 4 laatste bestandsnamen van de stream staan.  Begint de ontvanger met afspelen van het laatste bestand dan laadt de ontvanger het config bestand weer opnieuw. Hierin staan dan de volgende bestanden van de stream enz.

De ontvanger begint af te spelen met het eerste bestand wat in het config bestand staat. (oudste deel van de stream) Hierdoor ontstaat al de meeste vertraging. Door maar 3 i.p.v 4 bestanden in het config te gebruiken wordt de vertraging minder. Geen 10 seconden maar bijv 6 seconden per bestand bespaart ook tijd.  Maar hier zit wel een grens aan bij de ontvanger/netwerk/server/encoder. 

 

Een live stream naar Youtube komt ook met een vertraging van 30-40 seconden beschikbaar.

 

 

 

 

 

Reputatie 3

Het verschil tussen aantal zenders is ook om te huilen, bv als ik BBC kijk naar EK dan is de vertraging daar nog groter, 50sec en 15fps en het is niet om aan te zien.... Man man man

Dit is echt slecht, hoe kan je zoiets zonder testen je klanten dit aan doen en nog erger je klanten verliezen. 

Reputatie 3

Weet iemand of bij KPN de vertraging net zoals bij T mobile is? Zit namelijk even te kijken welke glasvezel provider ik moet nemen. 

Reputatie 7
Badge +6

N.a.v. de klachten over de vertraging en kwaliteit van het nieuwe platform heb ik een topic gemaakt met instructies hoe je - onder bepaalde voorwaarden - terug kunt gaan naar het oude platform. Lees het eerst goed door voordat je eraan begint, want er kleven wel wat mitsen en maren aan. Het topic wordt niet door T-Mobile ondersteund en het volgen is op eigen risico. Het is vooral bedoeld als een stukje keuzevrijheid voor mensen die er tijd en moeite in willen steken en doet zeker niets af aan de verantwoordelijkheid van T-Mobile om een goed tv-product te leveren.

 

Reputatie 7
Badge +1

@Hans_68 Je geeft aan dat een live stream van Youtube ook een vertraging heeft, m.i. zit er wat dat betreft wel verschil in een live stream van een sportwedstrijd of Youtube, bij een sportwedstrijd is dat vele malen belangrijker zeker bij het komende EK.

Hoe dan ook en dat is ook door anderen reeds diverse malen aangekaart, was de wijze waarop in het verleden Glashart media de streams in de huiskamer bracht gewoonweg de beste, zonder omwegen en zonder compressie, heel jammer dat het de nek is omgedraaid door KPN.

Het is voor onze “gewaardeerde” provider helemaal niet zo moeilijk het ook op die manier te doen gewoon de streams zoals ze binnenkomen 1op1 door zetten,

Reputatie 7
Badge +1

Ik kom na een klein testje tot de volgende verschillen gemeten op oude platform in WBA gebied met de Entone 510 met een Panasonic FHD tv bouwjaar 2013/2014

Tv loopt tussen pakweg 25 tot 30 seconden voor op laptop mijn iPhone zit er globaal gezien tussen in deze loopt weer 10 tot 15 seconden voor op de laptop.

Reputatie 7
Badge +1

@Nas9 Zal in mijn beleving eerlijk gezegd niet zoveel uitmaken welke provider je kiest volgens mij krijgen ze bijna allemaal de streams van KPN, op een paar naar die ze Canal Digitaal krijgen, echter lees je ook daar slechte recensies over.

Hoe dan zoals reeds eerder hier opgemerkt waren de streams van Glashart media in den beginne gewoonweg het beste, het grote voordeel was dat dit puur en alleen glas streams waren en je ook

DVB-C had via een aansluiting op de glasvezelmodem,

Reputatie 3

Gister flinke discussie gehad met de klantenservice, die mij er even op wees dat ik had moeten weten dat een dergelijke vertraging van het tv-signaal erbij hoort als je overstapt naar glasvezel… Ook geloofden ze het bericht van de moderator hierboven niet (dat het probleem niet opgelost zou worden op korte termijn) en was het ondenkbaar dat een vriend van mij toch kosteloos onder zijn jaarcontract is uitgekomen (vorige week geregeld en nu weer bij Ziggo). Ook was mijn MTQ-verzoek weer niet gelogd door de klantenservice medewerker van vorige week. 

Oftewel, ik mag alleen overstappen als ik 3 maanden als boete betaal en dat weiger ik. Wat een zooitje is het toch bij T-Mobile… die laatste paar maanden zit ik uit, en vervolgens ga ik internet, tv en mobiele telefoon oversluiten. Ben er helemaal klaar mee, wat een prutsers. En ik heb echt engelengeduld, maar na 6 maanden aan het lijntje te zijn gehouden heb ik ook mijn grens bereikt.  

Reputatie 3

Hoi allemaal, een aantal T-Mobile Thuis klanten kan inderdaad een vertraging ervaren bij de ontvangst van TV-beeld. Voor Thuis-klanten die we via glasvezel internet en TV leveren, maken we gebruik van streaming-technologie. Streaming is een veelgebruikte techniek bij TV kijken. Apps zoals NL Ziet, Ziggo Go, NPO Start, KPN iTV, T-Mobile Thuis en ESPN maken er stuk voor stuk gebruik van. Dit is onderdeel van een nieuw platform dat we gebruiken, waarmee we in de toekomst bijvoorbeeld TV kijken zonder kastje (set top box of decoder) kunnen aanbieden.

Om goed te kunnen streamen, zijn encodering en buffering nodig. Daardoor verschijnt live TV-content niet direct in beeld, zoals bij traditioneel TV kijken wel het geval is.

Kunnen jullie mij terug zetten naar de oude update?

Terug kijken opnemen heb ik helemaal niks aan.

Mijn broer woont ook in Vught en die zit nog op de firmware 

Hoi @jk90, dat is een zeer belangrijke vraag, ik heb het gevraagd aan de specialisten die hieraan werken en hoop uiterlijk morgen een concreet antwoord voor je te hebben. 

Het heeft inderdaad al maanden een hoge prioriteit en urgentie, dat is niet weggeëbd! Ik kan me voorstellen dat het lijkt alsof er geen verandering komt, maar er wordt wel degelijk keihard aan gewerkt. Ik kom hier op terug morgen, beloofd!

Kennelijk is het niet echt opgepakt. Dat wordt tijdens dit wk pijnlijk duidelijk. Via een berichtje weet ik al dat er is gescoord en bij T-Mobile zijn de spelers nog niet eens in de buurt van de 16. Met wielrennen weet ik de uitslag al en moet erop tv nog worden gefinished.

Wil t-mobile hier toch wat aan gaan doen?

Reputatie 3

Los nog van de vertraging, wat overigens helemaal geen probleem is maar een keuze van Tmobile @Jason  - transcoden naar baggerkwaliteit kost nou eenmaal tijd - vind ik het verlies in beeld kwaliteit veel ergerlijker en storend. De lijnen in het veld hebben gewoon kartel randen bij bewegende beelden, en de overgang van stilstaand beeld naar bewegend beeld zorgt er voor dat de grasmat alle detail verliest en veranderd in een groene knipperende soep. Dit zie je ook bij auto en motorsport waarbij je dan ook de bekende compressie blokjes/artefacten duidelijk ziet.

Vergeleken met wat ik had van voor de update en nu is een wereld van verschil en ik verwacht hier ook gewoon een financiële compensatie voor. Vertraging boeit me niet, kwaliteit aanpassen naar beneden? Daar ga ik dus niet mee akkoord, ik betaal verdorie geen 15 euro voor ziggo sport om die in 480p op m'n 65 inch TV te bekijken! Terwijl ik hem via de illegale iptv aanbieders in veel hogere kwaliteit kan bekijken!

Je kunt een keutel nog zo proberen te poetsen, het is en blijft een keutel! 

Beeld kwaliteit viel mij ook meteen op, ik dacht dat ik naar een stream zat te kijken toen ik Ziggo Sport had aangezet met 15fps.

Voetbal wedstrijden kijken op 65inch doet erg pijn, want ik ben hiermee alleen maar achteruit gegaan.

Ik volg sommige EK wedstrijden ook bij BBC en daar is het beeld kwaliteit nog slechter.

Als T-Mobile dit niet terug kunnen zetten verwacht ik een eerlijke antwoord, want providers zijn er genoeg.

Ik ga niet extra betalen voor Ziggo Sport met een slechte beeld kwaliteit. 

Uiteindelijk toch jammer dat er een dag voor de start van het EK nog niks duidelijk is over het verminderen (of liever helemaal oplossen) van de vertraging van de TV stream. Ik heb er dan ook geen vertrouwen in dat dit de komende dag ineens opgelost wordt. Een verbetering van 10 seconden zou natuurlijk ook nog steeds geen oplossing zijn van het probleem.

Reputatie 3

Dit is echt waardeloos, ben al vanaf februari bezig met ze omdat het mij toen was opgevallen bij wedstrijden in de Eredivisie en CL. Heb ze toen ook zelf de oorzaak aangegeven want niemand wist dat destijds nog (oude platform vs nieuwe platform), omdat een vriend van mij bij T-Mobile toen op het oude platform zat en we al snel doorhadden dat er iets niet klopte (wat werd bevestigd toen hij een aantal weken later overgezet werd naar het nieuwe platform (inmiddels ex-T-mobile klant)). Ook toen specifiek gevraagd of ik het op het oude platform teruggezet kon worden, dit was voor Gideon absoluut geen probleem maar voor T-Mobile onbespreekbaar. 

 

Het is gewoon onbegrijpelijk maar ik kan geen wedstrijden van NL op het EK thuis gaan kijken, hoe verzin je het… Leuk die scherpe prijzen maar het rammelt aan alle kanten bij T-Mobile. Om over het 4k gedeelte nog maar niet te spreken. Voor mij is het simpel, als het voor (of tijdens het begin van) het EK niet geregeld is ga ik mijn overstap in orde maken. Nog zo een voetbalseizoen is voor mij geen optie.

Vertraging in televisie streams is niets nieuws en kennen we eigenlijk al uit de periode dat bij kabelaanbieders Analoog en Digitaal kon worden gekeken. De meest opvallende dingen waarbij je het merkte waren voetbalwedstrijden maar ook met oud- & nieuw waar het bij mensen die analoog keken eerder 0:00 uur was dan bij mensen die digitaal keken met een vertraging van zo'n 20-25 seconden.

Bij de persconferenties ( geen leuk voorbeeld ) precies het zelfde. Als je kijkt via Facebook dan zie je soms dat de stream van de NOS de ene keer voorloopt op die van T-Mobile andersom precies het zelfde.

Wat @BeMu aanhaalt is één van de redenen waarom er vertraging bestaat maar ook de infrastructuur van providers, het encoden en decoden van streams etc. etc. zijn allemaal factoren die bepalen hoeveel vertraging er ontstaat.

Als het goed is, geeft dit document (in het Engels, uit 2014) een mooi inzicht (uitleg) wat de redenen zoal zijn van een delay.

Reputatie 3

Hoewel ik het in principe wel eens ben met enkele opmerkingen in dit topic moet men ook de zaken in een ander ogenschouw bekijken, zelf zit ik nog op het oude platform dat het nieuwe veel slechter is neem ik graag aan.

Maar zelf denk ik dat men daar de moderators niet de schuld van kan geven, vergeet niet niet dat dit soort dingen altijd van hogerhand komen, en net als overal heeft “hogerhand” totaal geen verstand van de materie, maar beslist wel en de werkvloer mag het oplossen.

Als de mensen die beslissingen nemen bij T-Mobile ook werkelijk verstand zouden hebben zou dat veel ontevreden klanten schelen.

 

Tuurlijk, dat is ook helemaal zo. De frustratie komt voornamelijk uit het feit dat ik al sinds februari aan het lijntje wordt gehouden en ik elke keer met een kluitje het riet in word gestuurd. Dit icm een schandalig slecht geregelde overstap/onboarding maakt het niet makkelijker.

Reageer