Sticky

[Let op!] Gebeld door een onbekend buitenlands nummer (scam)

• 18 december 2018
  • 3 reacties
  • 5408 Bekeken

Reputatie 7
Badge +20
  • T-Mobile Moderator
  • 11480 reacties

Ben jij gebeld door een onbekend buitenlands telefoonnummer? Bel dan dat telefoonnummer niet terug! Je kan namelijk hoge kosten maken door terug te bellen. In dit topic geven wij je een aantal tips om dit soort scam te voorkomen.

Tips:

1: Wis onbekende buitenlandse telefoonnummers uit je gemiste oproep lijst in je toestel, zodat je ze niet per ongeluk kunt (terug-) bellen.

2: Heb je familie of vrienden in het buitenland wonen, zet (voor zover je dat al niet hebt gedaan) hun buitenlandse telefoonnummer (met hun naam) in je adressenboek van je toestel.

3: Wordt je gebeld door een on bekend buitenlands telefoonnummer, neem dan niet op!

4: Heb je per ongeluk wel een onbekend buitenlands telefoonnummer terug gebeld, neem dan contact op met T-Mobile via het forum of de telefonische klantenservice, om na te gaan of er eventueel kosten zijn gemaakt.Dit kun je ook zelf, door in te loggen op je persoonlijke My T-Mobile account of via de My T-Mobile App, kijk dan bij verbruiksoverzicht.

Het advies van T-Mobile blijft om geen oproepen te beantwoorden afkomstig van buitenlandse telefoonnummers die je niet kent en om deze nummers ook niet terug te bellen. T-Mobile kan er niets aan doen als je zelf het nummer terugbelt. Wij verbreken wel na twee uur automatisch de verbinding om hoge kosten door misbruik te voorkomen.

Wij onderzoeken momenteel wat we nog meer kunnen doen aan preventie van dit soort ongewenst gebruik.

Heb jij nog andere vragen hierover of denk jij dat je gebeld bent door een scam nummer? Laat het ons weten in dit topic!

3 reacties

Momenteel krijg ik veel telefoontjes uit Algarije. Soms met maar 1 minuut tussenpozen. Ik neem niet op en bel niet terug en blokkeer onmiddellijk. Misschien is het handig om een lijst aan te leggen van die nummers? Of er zou een mogelijkheid moeten zijn bellers uit bepaalde landennummers totaal te blokkeren. Is dat mogelijk op een iphone?

+213 6 57951382
+213 6 57262505
+213 6 70208608
+213 6 70006536
+213 6 70340121
en nog veel meer...
.
Reputatie 7
Badge +20
Hey @egniwelles,

Dankjewel voor je reactie! Het is altijd goed om elkaar even op de hoogte te houden!

Een dergelijke lijst zou handig zijn, maar is eigenlijk niet te doen. Dergelijke nummers zijn namelijk continu anders en de lijst zou pagina's na pagina's lang worden. Als je Google (of zelfs al onze Community) er op naslaat, dan zie je ontzettend veel verschillende nummers uit alle windstreken. Er is dus geen peil op te trekken..

Het beste is om vreemde, buitenlandse nummers altijd even te checken. Zelf neem ik deze nummers sowieso nooit op, ook omdat ik niemand ken uit Algerije of waar dan ook vandaan gebeld wordt op dat moment. Als het écht bekenden zijn, dan laten ze wel een voicemail achter of sturen even een berichtje.

Nogmaals dank voor de oplettendheid! Als je nog vragen voor ons hebt, laat het gerust weten!
Hoi,

ik heb precies het zelfde probleem.

zojuist gesproken met Tmobile en heel simpel ze kunnen er niks aan doen.
handmatig blokkeren is gewoon zowat niet te doen omdat er ook bij mij
direct terug gebeld wordt met net een ander nummer.

ik heb zelf een iPhone met een jailbreak versie
en gelukkig is hier een tweak voor om land codes te blokkeren
dus gelukkig wordt ik niet meer gespamd door +44 nummers

misschien een handige tip,
check even voor een blokkeer app voor op de telefoon die land codes herkent en automatisch blokt.

mocht je een iphone hebben met jailbreak
https://www.idownloadblog.com/2018/06/13/callblocker/

voor iPhones die niet een jailbreak hebben zijn er wel apps in de app store
die de zelfde blok functie hebben alleen daar moet je voor betalen

mocht je een android toestel hebben,
misschien werkt deze app voor jouw
deze optie is er dus om land codes te blokkeren
✔️ Blokkeer een nummerbereik met de “Begint met”-optie.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vladlee.easyblacklist&hl=nl

mocht het voor jouw werken,
spreid deze informatie zodat meerdere mensen hiervan weten

groet
Tosenko

Reageer