DMZ - VLAN - NAT en Port forwarding, wat is dat nu eigenlijk?

  • 29 September 2018
  • 4 reacties
  • 23270 Bekeken
DMZ - VLAN - NAT en Port forwarding, wat is dat nu eigenlijk?
Reputatie 7
Badge +3

 

Veel mensen hebben bepaalde dingen binnen hun netwerk, maar die werken soms niet zoals men verwacht. Dan horen ze termen, zoals DMZ of VLAN of zelfs Port forwarding voorbij komen.


In veel gevallen kan men wel ergens iets vinden om de configuratie van hun modem aan te passen, maar weten ze ook wat ze eigenlijk voor aanpassing hebben gedaan in hun netwerk?
Er zijn settings die alle deuren vanuit het 'boze' internet open zetten naar je interne netwerk, zonder dat je daarvan bewust bent.
Daarom hieronder een kleine opsomming van een aantal Jip & Janneke video's (Engels) wat deze termen betekenen en wat ze voor je kunnen doen.


 

  1. Port forwarding of port mapping
  2. Demilitarized zone (afgekort: DMZ)
  3. VLAN (virtual LAN of virtual local area network)
  4. NAT (Network address translation ook wel network masquerading of IP masquerading)

Met dank aan: PowerCert Animated Videos


Mijn Motto: Begrijp wat je doet, dan weet je ook snel waarom het niet werkt.


4 reacties

Reputatie 7

Veel mensen willen portforwarden, omdat ze extra apparatuur willen aansluiten op het modem. Dat kunnen we niet ondersteunen vanuit de klantenservice, maar het mag natuurlijk wel! Daarom hebben we twee topics die je hier stap-voor-stap bij kunnen helpen. Eentje voor ons Draytek, een voor het Zyxelen eentje voor ons Huawei modem.

Hoi,
Werk al 10 tallen jaren in de ITC en dus heb ik thuis ook mijn eigen netwerk met router enz..
Zo ben ik dus onafhankelijk van de aanbieder die altijd weer zijn eigen regels en nummers gebruikt.
Zo ook T-mobile waar ik een Huawei van heb gekregen.
En ja weer een ander IP range maar geen probleem, ik kon hem op 192.168.5.x zetten en dus werkt het uitgaande zonder problemen...
Mijn eigen wan zit nu op x.x.5.10 en alles werkt.
Tot dat ik de DMZ aanzet want ik wil natuurlijk ook van buiten naar binnen.
Mijn eigen firewall en portforwading (zo'n 25 stuks) dus dat zit wel goed..
Ik kan zelfs via de wifi op de huawei inloggen en dan terug mijn netwerk ik komen..
Maar niet via de externe IP...
dus niet vanaf buiten.

Meerdere malen de DMZ aan en uit gezet en meerdere malen herstart.
Geen verandering..
HELP...

met vr gr
Benno
Reputatie 6
Maar niet via de externe IP...
dus niet vanaf buiten.

Ben je je er bewust van dat de HG659 van TMT geen NAT loopback doet?
Reputatie 1

Bij beter heb ik gewoon alles naar de DMZ gestuurd. EN dan de portforwarding op de DMZ . Jammer dat je geen static route kan toevoegen aan de Zyxel waardoor je meer mogelijkheden krijgt.

Reageer