Beantwoord

1080p 60Hz upgrade of downgrade van het signaal

• 10 september 2020
  • 32 reacties
  • 1353 Bekeken

Toon eerste reactie

32 reacties

@Jason Ik waardeer het zeer dat je je fout toegeeft. Op mijn beurt had ik mijn toon iets zakelijker kunnen houden. Mijn excuses daarvoor. Je mag de opmerking over breuken en youtube wat mij betreft verwijderen.

Het topic is verder wel klaar dus kan het prima ontsporen. De meeste reacties komen nu van mensen die ook even een plasje willen doen.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @len_tour, je hebt het volledig bij het rechte eind en het is niet altijd makkelijk om een fout toe te geven, maar bij deze: die opmerking over Full HD had ik nooit moeten plaatsen. Zeker niet op een Community waar users vaak meer verstand hebben van zaken dan de moderators. Ik heb me laten meesleuren in de waan van het geheel voordat überhaupt evident was wat er precies speelde. 

Dat is natuurlijk absoluut geen excuus, ik had me beter moeten inlezen. Voortaan ga ik in ieder geval eerst rondvragen wat precies het probleem is of wat bepaalde termen in de praktijk nu eigenlijk betekenen (op praktisch gebied). Wat dat aangaat had ik deze kwestie aan de toegewijde expertise van jullie en onze huisexpert @Hans-Juriën moeten overlaten. In mijn enthousiasme ben ik doorgeschoten en heb ik zaken benoemd die totaal niet strookten met de ervaring, dan wel de werkelijkheid. Hiervoor bied ik aan jullie allemaal mijn oprechte excuses aan. Dit is me begin dit jaar al eens eerder gebeurd, maar zoals het spreekwoord mooi luidt: een ezel stoot zich niet twee (of is het drie?) keer aan dezelfde steen. Deze ezel leert elke dag meer. 

Sorry als het topic hiermee een andere invulling krijgt. @len_tour Onwijs bedankt voor je heldere uitleg, hier hebben onze users tenminste echt iets aan! Het ga jullie goed en een geweldig weekend toegewenst! 

Ik heb enkel moeite met 1080i Full HD noemen. Het is HD ja, maar enkel 1080p is Full HD. Kortom wat in Nederland wordt aangeleverd is geen Full HD. Interlaced gebruikt slechts de helft van de pixels per frame.

Verder geen opmerkingen.

Enkel deze NTSC = Not The Sharpest Color 😉

@apis4 In de basis is het 50,60,100,120. De Tv past zich aan aan wat die binnenkrijgt zo maakt het niet uit waar de TV staat. Het kastje hoort de juiste refresh rate te leveren die past bij het videosignaal. Zelf een refresh rate selecteren zou op basis van het TV/Video signaal moeten gebeuren en niet op basis van het hoogste wat het scherm aan kan. Het is geen PC, de techniek kan overlappen, de eisen zijn anders.

Wanneer je Amerikaanse sites leest over beeldschermen lijkt het alsof Europa niet bestaat. Het decimale systeem bestaat er ook niet en hun kijk op de wereld is niet erg inclusief. 50/100 Hz is voor hen niet belangrijk dus melden ze het ook niet.

Goeie (video)camera’s kun je bijvoorbeeld op PAL en NTSC zetten maar in Amerikaanse reviews wordt dat bijna nooit gemeld. Ze noemen de Europese framerates dus ook niet want die kun je alleen kiezen wanneer de camera op PAL staat. Wanneer journalisten en bloggers kijken naar de VS voor hun informatie zonder zelf na te denken krijg je hier dus dezelfde onvolledige info.

Reputatie 4
Badge +2

Nu is het zo dat ELKE tv tegenwoordig in de basis een 60 of 120Hz paneel heeft dus de box, wanneer die de hoogste output zelf selecteert, zal normaal gesproken dus altijd 60Hz eruit gooien. Of er wel of geen problemen met de beeldkwaliteit zijn zal eeder liggen aan de individuele gevoeligheid ervoor, zelf had ik er de vorige keer ook niet per se problemen mee maar het was wel zichtbaar bij iets als een nieuwsticker dat het hakkelend verliep vergeleken met op 50Hz.

Dus gewoon de optie terug in de instellingen om de output te kunnen selecteren :wink: .

Kijk, wanneer in de oorspronkelijke posts over dit onderwerp, een duidelijk en volledig antwoord gegeven was was dit niet nodig geweest. 

Is misschien een tip voor moderators. Ga er niet vanuit dat alle gebruikers leek zijn. 

Reputatie 6
Badge +2

@len_tour dank voor je uitvoerige bericht. Het 60Hz verhaal is teveel een eigen leven gaan leiden op de Community. De TV-signalen worden op max. 50 FPS geleverd en heeft 60Hz inderdaad geen toegevoegde waarde (of leidt zelfs tot problemen). Zelf ben ik ook geen expert op dit specifieke onderwerp, maar wil wel even reageren hierop. Het hangt af van de combinatie van de TV en de TV Box of 60Hz geselecteerd wordt en of het werkelijk een probleem oplevert. Mijn TV thuis switcht ook naar 60Hz, maar ik ervaar hier geen problemen door op vlak van beeldkwaliteit. 

Voor de gevallen waar dit wél leidt tot een probleem, kan onze back office de configuratie aanpassen zodat deze weer op 50Hz staat. Binnenkort hebben we een update van de software waarin iedereen dit zelf kan aanpassen via het Instellingen menu wanneer dit nodig is.

Reageer