Beantwoord

2e decoder aansluiten

  • 22 December 2020
  • 8 reacties
  • 475 Bekeken

Ik heb eindelijk de 2e decoder aangesloten. Dit heb ik eerst op een netwerkswitch gedaan.

De decoder begon met een aantal updates en een aantal keren opnieuw opstarten.

Uiteindelijk deed hij het. Alleen trok mijn eigen router het niet samen met het netwerk verkeer.

Daarom heb ik de decoder direct op de t-Mobile router aangesloten.

Dat was geen succes en uiteindelijk gaf de decoder aan dat ik 'm op poort 3 moest aansluiten en de t-Mobile router en de decoder moest resetten.

Dit heb ik een aantal keren gedaan, zonder succes.

Ik heb de gebruikte bekabeling gecontroleerd door deze met het netwerk te verwisselen, dat werkt gewoon allemaal.

Een netwerk aansluiten op poort 3 gaf ook geen verbinding.

Wat overblijft was volgende de decoder contact opnemen met de klantenservice…

 

icon

Beste antwoord door soepkip67 23 December 2020, 15:59

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Fijn dat je een uitgebreide omschrijving plaatst van wat je allemaal hebt gedaan.

Helaas heeft TmT 3 verschillende modems in omloop die elk een andere benadering hebben.

Plaatsen van merk en Type modem en decoders geeft al iets meer inzicht waarom er een probleem (uitdaging) is. En je eigen router???? trok het niet. Wat voor eigen router? Hoe aangesloten.

Dank voor de reactie, Yalerta.

 

De t-Mobile modem is een Zyxel VMG8825 T50.

Mijn router op poort 1 van het modem is een Sitecom WL309.

De 2e decoder op poort 3 is een Amino Aria 610X.

Ik heb intussen de Amino op poort 4 gehad alles gereboot en een fabrieksreset op de Amino uitgevoerd.

Het mocht niet baten de Amino is weer terug naar poort 3 gegaan. Op poort 4 zit mijn eerste decoder met HD, zo een met een blauw klokkie.

Het enige verschil is dat er nu dus een lager versie nr. door de Amino wordt gemeld en de melding nu is: “Unable to connect to DHCP server. Please contact techsuppport”.

Daartoe heb ik het nog eens geprobeerd met de static DHCP server op de Zyxel uit. Maar ook dat maakte geen verschil. Dus die staat nu ook weer aan.

 

De Zyxel meldt overigens dat poort 3 net als poort 4 up is met 100Mbps

Reputatie 7
Badge +5

Vreemd, kan er alleen maar van maken dat de update van de Amino niet naar wens is verlopen.

Zoals gezegd, de Zyxel heeft op iedere poort zowel TV als Internet. Of gaat het ergens de mist in door het oude/nieuwe IPTV platform waardoor de Amino de weg naar een DHCP server kwijt is geraakt.

Misschien dat er op dit forum helderder koppen rondzwerven die er wel iets van kunnen maken en een tip in de juiste richting kunnen geven.

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Zark ,

Als je een glasvezel abonnement hebt zou je kunnen proberen om de media converter en het modem van het stroom(ruim 20 seconden) te halen en ook even alle kabels uit het modem. Daarna media converter opstarten dan het modem en daarna 1 tv box weer opstarten zonder utp kabel en wachten totdat deze er om vraagt. Daarna de tweede tv box volgens het zelfde principe. Als dit allemaal niet werkt kun je het hier weer melden want dan denk ik dat er een moderator aan te pas moet komen. Dit omdat je ook aangeeft dat je via poort 3 geen enkele verbinding krijgt.

Ok dan….

Decoder 1 ontkoppeld, Decoder 2 ontkoppeld, Zyxel volledig ontkoppeld, Mediaconverter ontkoppeld


Mediaconverter aan

Op Zyxel aangesloten

Zyxel aan


1e decoder aan tot vraag om UTP kabel.

Stekker op poort 4 van Zyxel

1e decoder connect en geeft beeld


2e decoder aan tot vraag om UTP kabel.

Stekker op poort 3 van Zyxel

2e decoder:  Unable to connect to DHCP … blablabla


1e decoder aangesloten op poort 3 zonder herstart.

1e decoder connect en geeft beeld.


2e decoder ontkoppeld

2e decoder aangezet tot vraag om UTP kabel

2e decoder aangesloten op poort 4

2e decoder:  Unable to connect to DHCP … blablabla


Edimax switch losgekoppeld van Sitecom router en aangesloten op poort 4 van Zyxel

Geen connectie


Edimax switch aangesloten op poort 2 van Zyxel

Switch maakt connectie


2e decoder ontkoppeld

2e decoder aangezet tot vraag om UTP kabel

2e decoder aangesloten op Edimax switch

2e decoder:  Connect, begint met updaten, en geeft beeld….

Schiet mij maar lek.


Da's mooi en bied mogelijkheden, maar alleen als ik daarmee poort 3 en 4 ook voor netwerk kan gebruiken met een switch voor de 1e decoder. Er lijken nu maar 3 poorten ondersteund te worden.

Ik ga nog kijken of ik tussen de 1e decoder en de Zyxel ook nog een switch kan plaatsen en of het uitmaakt op welke poorten ik een 3e aansluiting op de Zyxel maak. Een 4e lijkt vooralsnog te veel.

Maar de 2e decoder deed het sowieso niet direct aangesloten op de Zyxel.

Ik begrijp er niets meer van.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +5

…. begint met updaten (na aansluiten op Edimax switch)

Instellingen van Zyxel modem.

Netwerkintellingen → NAT → tabblad ALG staan daar alle schuifjes op aan?

Poorten 1, 2, 3 en 4 zouden allemaal gebruikt moeten kunnen worden voor Internet als ook TV.
Any Port Any Service bij de Zyxel Modem.

Hou er wel rekening mee dat een 100mb switch de aangesloten poort op die snelheid instelt.
Wil je gebruik maken van de gigabit poortsnelheid moet er ook een gigabit switch aangesloten zijn.
De Amino kastjes hebben voldoende aan een 100mb doorvoer, Er zit geen snellere netwerkkaart ingebouwd.

Bij NAT staan alle ALG instellingen aan.

Door dat 100 vs 1000Mbps en het overzicht van de Zyxel werd ik er inderdaad aan herinnerd dat de bij de 2e decoder aangesloten Edimax switch een 100Mb switch is. Bij de HD Decoder en mijn main PC heb ik wel een Gigabit switch aangesloten. Maar dat moet ik dus nog uitproberen.

Blijft het feit dat de Zyxel kuren vertoond. Dat is nu direct geen probleem, maar ik had uitbreidingsplannen, waarbij ik die poorten wel nodig heb en ik niet van plan was een extra switch te plaatsen in de meterkast omdat de Zyxel van t-Mobile moeilijk doet.

 

Reageer