Beantwoord

Entone Amulet 515b: geen geluid meer bij stereo zenders

  • 16 December 2020
  • 7 reacties
  • 372 Bekeken

Ik heb een Entone Amulet 515b stb die ineens ruime tijd prima functioneren geen geluid meer geeft bij TV zenders met alleen stereo geluid (zoals Eén, Canvas, de Ziggo Sport kanalen; ook niet bij opgenomen (HDD) programma’s van Ziggo). Bij zenders met dolby geluid (zoals de meeste Nederlandse kanalen) is er wel goed geluid.

De stb is met een HDMI kabel aangesloten op een Denon AV receiver die het geluid ‘afspeelt’ en het beeld doorgeeft aan de TV. Voor de ‘probleem zenders’ geeft deze aan dat er PCM Stereo signaal doorgegeven wordt, maar dus geen geluid. Voor de zenders met werkend geluid wordt er DTS signaal aangegeven.

  • Het probleem is vorige week begonnen, na maandag 7 december
  • De setup is het afgelopen jaar niet veranderd.
  • STB staat (uiteraard) ingesteld op ‘Digitaal AC3’
  • Alle settings van de Denon zijn minstens 3x gecontroleerd 
  • STB van spanning af en opnieuw opgestart
  • HDMI kabel vervangen
  • Optische uitgang van STB geprobeerd (zelfde issue)
  • De AV reveiver het geluid laten doorgeven aan de TV: idem (geen geluid bij Eén, wel bij Nld1)
  • Amulet vervangen door een Amino Aria van de slaapkamer: met zelfde HDMI kabel en geen wijzigingen op de AV receiver: wel geluid op alle zenders!
  • Amino Aria weer terug gewisseld voor de Entone Amulet: weer geen geluid bij Eén, Canvas, Ziggo Sport, etc.

Alles duidt er op dat er waarschijnlijk iets mis is met de Entone Amulet (Firmware 2.9.27.03_build1….)

Is er vorige week een firmware update geweest voor de Entone die dit kan veroorzaken?

icon

Beste antwoord door RobertG 22 December 2020, 15:16

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge

Even naar de klantenservice bellen zeggen dat je box kapot is en vragen om een Amino Aria kastje. T-Mobile is de Entone’s stilzwijgend aan het vervangen voor Amino’s aangezien het nieuwe Tv platform niet werkend te krijgen is op de Entones. 
 

Als je de Amino Aria ontvangen hebt kun je worden overgezet naar het nieuwe platform. 

Reputatie 7

Hi @RobertG, hmm dat is vreemd. Zou je eens willen testen of het geluid wel werkt wanneer je de TV Box rechtstreeks aansluit op de TV (dus zonder versterker er tussen)? Ik hoor graag wat dan het resultaat is. 

Hi @Brian 

Het was even gestoei, maar het is nu wat duidelijker: in eerste instantie helemaal geen geluid op de TV (verschillende HDMI ingangen en kabels geprobeerd) met de Entone. Op geen enkele zender, ook niet met volume van TV volledig open. Vervolgens de Amino geprobeerd: wel geluid. Vervolgens de Entone aangesloten op de monitor waar de Amino normaal gesproken zit: wel geluid op alle zenders toen ik met de remote van de Amino het volume regelde.

De Entone weer rechtstreeks op de TV aangesloten: geluid. Terug naar de originele situatie via Denon AVR: nu ook geluid op alle zenders.

Wat blijkt: het volume van de zenders met Dolby/DTS wordt niet beinvloed met de volume regeling van de Entone, maar die van stereo zenders (nu?) wel. Ik regel nooit het geluid via de setopbox, altijd op de AVR. Sterker nog: in de woonkamer ligt niet eens een afstandsbediening die het geluid van de STB regelt. Ik gebruik een multifunctionele remote die wel de Entone bediend, maar het volume van de AVR.
De Entone stond niet op mute (geen symbooltje in beeld), maar blijkbaar is op nog onverklaarbare reden het volume naar minimaal geregeld waardoor het PCM/Stereo signaal geen geluid meer gaf, maar zenders met DTS wel normaal geluid gaven.

Het probleem is nu gelukkig verholpen (oorzaak nog onbekend, plus vreemd gedrag van de Entone STB).

Hmmm, het is toch wat vervelender: zojuist STB, AVR en TV aangezet. Uit nieuwsgierigheid even naar Eén gezap’d: weer geen geluid :astonished:

Afstandsbediening van de STB er bij gepakt, volume omhoog: ja hoor, stond weer op minimaal. Blijkbaar is er iets veranderd (firmware?) waardoor de Entone nu steeds teruggaat naar minimaal volume. Lekker handig:unamused:

Reputatie 7
Badge +4

Hi @RobertG, allereerst wil ik graag benadrukken dat ik het erg fijn vind hoe diep je in het probleem bent gedoken! Tof om te lezen hoe alle variabelen elkaar beïnvloeden.

Onze TV Boxen ‘onthouden’ de volume van vóór de uitschakeling, en daarom vind ik het erg interessant dat jouw TV Box blijkbaar terug naar 0. Heb je dit probleem nog vaker ervaren? Dit hoort namelijk niet zo te zijn, en ik hoop daarom dat dit iets eenmaligs was. Wellicht dat dit ook een bij-effect van de versterker is?

Ik weet niet hoe veel je op de TV Box met harddiskrecorder hebt staan, maar mocht je niet al te gehecht zijn aan de opnames, dan lijkt het mij verstandig om de TV Box met harddiskrecorder een fabrieks reset te geven als het niet aan de versterker blijkt te liggen. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de afloop!

Hi @Cal,

HDMI CEC staat uit, de versterker zou geen commando’s moeten doorgeven aan de STB.

De afgelopen dagen is het goed gebleven; liever wis ik de opnames niet, dus voorlopig laat ik het even zo en zal in de gaten houden of het volume niveau van het PCM/Stereo signaal ongewijzigd blijft.

Reputatie 7
Badge +4

Fijn om te horen dat het inmiddels goed gaat @RobertG! Ik geloof inderdaad ook niet dat het aan de versterker zal liggen, maar tegelijkertijd is dit een zeldzaam symptoom. In ieder geval ben ik blij dat alles weer naar behoren werkt!

Reageer