Beantwoord

Set top box stopt tijdens tv kijken

  • 25 November 2020
  • 4 reacties
  • 358 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

De laatste weken ervaar ik veel problemen met mijn settopboxen. Tijdens het TV kijken "stopt" de tv spontaan om een error te geven. Het WiFi signaal blijft gewoon doorlopen want de SONOS blijft geluid geven als een deel van boxen nog op radio staat. Het spanningsloos maken van de settopbox en opnieuw aansluiten helpt ook niet om de boel wee up and running te krijgen. Soms werkt het om de settopboxen van de verschillende verdiepingen te switchen maar meestal rest me niks anders dan het glasvezelmodem de converter van de spanning te halen en opnieuw aan te zetten. Als ik heel veel geluk heb dan kan ik 2 dagen tv kijken zonder reset, vaker komt het voor dat er meerdere keren per dag gereset moet worden. Afgelopen zaterdag de helpdesk maar weer eens gebeld. De medewerker gaf aan dat de settopboxen die ik in huis heb verouderd zijn. In een rondje door het huis van alle settopboxen de MAC adressen en de serienummers doorgegeven. Vervolgens te horen gekregen dat het nog wel 12 dagen kon voordat er naar gekeken kon worden. Ik ervaar dit al sinds de laatste modem swap van april van dit jaar. Het lijkt erop dat het de laatste dagen alleen maar erger word.

2 van de 3 tv's zijn aangesloten via een netgear PoE switch, de tv in de woonkamer is rechtstreeks op het modem aangesloten. Alle drie de stb's geven dezelfde problemen. Ik ben nu bijna op het punt om een hamer te pakken en eens goed los te gaan op de stb's. Is er nog een oplossing mogelijk waarbij niet om de haverklap het glasvezelmodem gereset dient te worden?

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 2 December 2020, 13:14

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7

Hoi @Bok73 ,

Goed dat je het navraagt! Ik ben meteen met je meegaan kijken naar de situatie en zie dat er inmiddels al behoorlijk wat is ondernomen, ook door mijn collega die je aan de telefoon hebt gehad. Wellicht dat er wat miscommunicatie is ontstaan.

Momenteel is er zeker een onderzoek aan de gang vanuit de technische dienst om dit probleem op te lossen. Ook wij willen dat je gewoon kan genieten van de TV Boxen.

Wel ben ik erg benieuwd wat er gebeurt als de switch tussen het modem en de Boxen uit wordt gehaald. Ervaar je ook problemen wanneer deze er tussenuit is? Ook bij de Box die direct is aangesloten? 

Om de situatie compleet te hebben, wil ik je ook vragen welke error je tegenkomt. Met deze extra informatie kunnen we je als Community verder helpen! 

Hi @Boris,

 

Als de switch tussen de boxen weggehaald word blijft het probleem hetzelfde. De error die ik krijg is een melding op tv, die aangeeft het later nog eens te proberen en deze doet zich voor tijdens het kijken.

Vaker is het zo dat als ik de tv aanzet en wil gaan kijken er helemaal geen beeld komt, ook niet als ik schakel tussen bijvoorbeeld netflix en de settopbox en op een andere tv gebeurd er niks als ik schakel tussen de chromecast en de stb. Soms helpt het om de stb spanningsloos te maken. Vaker is het nodig om het glasvezelmodem en de glasvezelconverter spanningsloos te maken. Alle kabels die ik in huis heb gebruikt voor internet en TV zijn utp CAT6 drie kwart van de connectoren zijn inmiddels ook vervangen en dan vooral degene die de STB's van signaal moeten voorzien.

 

Misschien dat deze informatie een aanknopingspunt geeft.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Bok73, is die error toevallig “error er heeft zich een fout voorgedaan tijdens het afspelen, probeer het later opnieuw”? Zo ja, dit is een foutmelding die ontstaat doordat er iets mis is met de stream van de TV Box. Je kunt dit vaak oplossen door een herstart zonder internetkabel uit te voeren op modem en TV Box:

Wil je het modem en de TV Box van de stroom halen? Daarna mag je de internetkabel uit de TV Box halen. Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten. Pas wanneer je de melding ‘geen internetkabel gevonden’ krijgt, stop je de internetkabel weer in de TV Box.

Ik begrijp dat dit ongetwijfeld al meermaals geprobeerd is, maar ik heb nu een aanpassing gedaan aan onze kant waardoor het zou moeten werken.

Mocht het toch nog niet baten, dan kijkt de technische dienst er verder naar. Het wordt nu definitief verholpen!

Hoi @Jason vooralsnog lijkt het erop dat het probleem verholpen is. De voorgestelde modemswap van Guidion heb ik maar afgeslagen. Ook de opmerking dat alle connectoren nagekeken moesten worden vond ik wat ver gaan. De afgelopen 2 keer dat er monteurs over de vloer waren heb ik mijn krimptang laten zien en gaven ze aan dat dit een professioneel stuk gereedschap was. Ik zal in de gaten houden of een en ander blijft werken. Zo niet zal ik me weer melden. Voor nu dank je wel.

Reageer