Sony Bravia TV verbonden maar geen internet toegang

  • 12 September 2020
  • 1 reactie
  • 2728 Bekeken

Hoi allemaal, 

 

Mijn Sony Bravia TV KD55XF8596  was na het uittrekken van de stekker, niet meer verbonden met wifi. Een beperkt aantal apps kon ik gebruiken maar de foutmelding "verbonden maar geen internet toegang" bleef.

 

Gebeld met de helpdesk en een modem reset gedaan. Kennelijk is bekend dat de Braviaatjes moeite hebben met bepaalde instellingen dus werd geadviseerd 5GHZ uit te zetten en iets met onder/op kanaal 11 te zetten (correct me if I'm wrong, lack of knowledge hier). 

Anyhow na zoeken op dit forum kwam ik erachter dat vanwege de TIJD, ik de foutmelding had ("beveiligings certificaten ongeldig ivm x aantal dagen in de toekomst"). Logisch, als de datum staat op 19 november 2019.. Helaas was dit niet aanpasbaar. Kon niet kiezen voor handmatig instellen oid dus daarmee probleem verhelpen. Nieuwe firmware downloaden via mobiel tethering/usb stick hielp evenmin. 

-Volgens een van de topics hier, bleek een digitenne kastje aansluiten een oplossing. In elk geval iets waardoor de TV zender de tijd correct zou doorgeven ipv via wifi (schijnt de tv niet te pakken). Blijkbaar gaat er iets mis met het doorlussen van het signaal. 

 

-Op de Sony Community werd vervolgens een oplossing geboden: Factory Reset en bij de installatie zodra je de taal kan selecteren, kiezen voor Nederland( (BELGIË) en later bij land nogmaals België. Dit is een semi permanente oplossing. Dwz dat je niet om de haverklap een FR hoeft uit te voeren, maar wél zodra de stekker weer uit het stopcontact is geweest.. 

 

Aangezien ik uren gefrustreerd bezig ben geweest met bellen, googlen, resetten en uitproberen leek het me even de moeite waard dit te delen (kon zo gauw deze oplossing niet terugvinden in de topics. Mocht ik schuin gekeken hebben, excuses :) 

Edit: workaround staat onderaan, als laatste link. Gaat mij boven de pet. Maar iets met een DVB-T antenne dinges waardoor je geen FR hoeft te doen. Zie onderstaande links

 

Gebruikte links:

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/na-update-van-sony-smart-tv-geen-internet-meer-via-wifl-325224

 

https://community.sony.nl/t5/android-tv/kd43xf8599-tv-wel-internet-maar-geen-verbinding/td-p/2704667

 

https://community.sony.nl/t5/android-tv/datum-en-tijd-instellen-lukt-niet-meer/td-p/2185579/page/3

 

https://community.sony.nl/t5/android-tv/work-around-time-setting/td-p/2636578

 


1 reactie

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @A Nouch Ka, welkom op de Community!

Wat een enorm ingewikkelde work-around voor zo'n relatief simpele bug, afijn daar kan Sony ook niets aan doen op dit moment. Ik zal alle workaround opties hieronder plaatsen zodat we meteen een overzicht hebben:
 

Option 1: Suggested by @WouterEnsing  @rsardv : I am in the Netherlands, so I changed my language to a nearby country (tried Belgium and Portugal), restarted the TV, performed sync, unfortunately, I still notice the old date and time. 

 

Option 2: Read somewhere in the post above to connect to the 2.5 GHz wifi which may resolve the issue, so I disconnected the LAN and connected to 5ghz first and later 2.5 Ghz but both reported no wifi connectivity.

Netflix was still working at this point.

 

Option 3: "Use broadcast-provided time as TV clock" from Developer mode - Unfortunately I do not have this listed with the current firmware version. Firmware is latest downloaded from Sony Website and installed on TV.

 

Option 4:

+ Switch the Android TV to developer option : tap the Build Number option 7 times

https://developer.android.com/studio/debug/dev-options

 

+ Enable the ADB debugging option inside the Developer options menu on the TV

+ Set the transfer mode to file transfer mode (or MTP) on the Android TV present in Developer options

+ Install the ADB (Android Development Bridge) from official Android forum:

https://developer.android.com/studio/releases/platform-tools

 

+ Unzip the tar/zip file and using terminal/cmd go to the dir until you find adb.exe. For example if I unzip my 

zip file in Downloads on MAC/Windows/Linux, run 

$ cd ~/Downloads/platform-tools/ - MAC/Linux

c:/> cd /Users/your_account/Downloads/platform-tools/ - Windows

 

+ Identify the ip of your Android TV - please check network on TV under settings

+ Connect your laptop and TV using a USB cable - I used USB-C (connected to laptop) and USB-A (Connected to TV)

+ run the below command

adb connect <ip of the TV>

 

+ At this point if everything is done right, you will get a pop-up on TV to trust the laptop (RSA Fingerprint). Or as @Molis083 mentioned earlier: Give permission to laptop connect on your tv

+ Select yes

+ run another command below:

adb shell settings put global auto_time 1

 

As soon as you run the above command you will notice that time has changed to the current time and all of your apps are able to connect back to the internet.

 

Disconnect the laptop from TV by killing the server

Om optie 4 uit te voeren, dien je in de ontwikkelaarsopties te komen door 7 keer op het Build Number te drukken (tappen) en dan alle volgende commands en dergelijke in te voeren en te configureren. Ik moet heel eerlijk bekennen dat dit mij ook wel enigszins boven de pet gaat, maar op zich staat alles stap voor stap beschreven.

Indien het handiger is wanneer ik deze stappen vertaal, laat het me weten. Dit ben ik sowieso van plan, maar gaat wegens de huidige drukte vandaag niet. Hopelijk kom je eruit en werkt de methode!

Reageer