Beantwoord

Storing Interactiev TV Box

  • 7 juni 2020
  • 3 reacties
  • 235 Bekeken

Hallo,
onze Aria interactieve TV Box (zonder opname mogelijkheid) geeft met toenemende mate storingen (‘drop outs'), zowel bij tv, als bij radio functie. Bij tv is het effect het grootst, daarom beschrijf ik deze. Het begint met dat het geluid wegvalt, voor een paar seconden. Na een tijd je weer. Kort erop weer, dus de tijdfase tussen twee dropouts wordt korter. Daarna valt met het geluid ook het beeld weg. Het lijkt erop dat de verbinding dan opnieuw opgebouwd moet worden. En gedurende een avond kan dit makkelijk een 10 tal keren of meer voorkomen. Ik koppel de Aria dan compleet los. Dus stroom, HDMI en Internet. Na een 10 minuten wachten alles weer aankoppelen en dan doet hij het weer. Dat kan een dag of wat goed gaan, en dan begint het feest opnieuw. PC internet data verkeer heeft hier geen hinder van. Het effect treedt dus enkel op in, of vanaf de Aira TV box. 
Er valt mee te leven, maar je wordt er niet vrolijker van. Het kijkgenot daalt exponentieel.
Wat valt hieraan te doen? 
Dank, M.vr.gr.

icon

Beste antwoord door Jason 8 juni 2020, 13:39

Hoi @Betelgeuse, daar gaan we iets aan doen! Ik heb getracht middels een uitgebreide lijnmeting jouw verbinding te analyseren om zo het euvel te duiden. Wat hierin echter een obstructie is, is het feit dat ik je lijn niet kan uitlezen. Klopt het dat je een eigen modem/router hebt aangesloten? Wanneer dit het geval is, kan ik op afstand geen analyse uitvoeren.

We kunnen natuurlijk wel met een mooi stappenplan al een eind op weg komen (vergeef me als je al een aantal stappen doorlopen hebt)! 😄👍

1. Eerste checks
Bij iedere verstoring is het altijd handig om eerst de TV Box voor twintig seconden van de stroom te halen. Controleer ook of je internetverbinding nog werkt. Werkt deze niet, dan is er iets anders aan de hand. Haal dan eerst het modem voor tien seconden van de stroom. Blijft het probleem op Internet èn TV, volg dan deze stappen

2. Het signaal van buitenaf
Je hebt de TV Box even van de stroom gehaald, maar het probleem speelt nog steeds. Dan krijgen we het grote uitsluitspelletje: wat veroorzaakt de storing? We beginnen bij de bron. Het kan zijn dat er een snelheidsprobleem is. Er is dan niet genoeg bandbreedte om het TV signaal door te geven met blokjes tot gevolg. Test met een laptop of PC met een bekabelde verbinding direct op het modem in LAN1 of LAN2 welke snelheid je haalt. Is dit meer dan 12 Mb/s? Dan ligt het niet aan de verbinding van buitenaf. Is de snelheid lager? Laat het ons weten!

3. Het modem
Misschien is het modem ergens van in de war geraakt. Je hebt deze al even van de stroom gehaald. We pakken het nu grootser aan! Haal de Internetkabel voor de TV Box bij LAN3 of LAN4 uit het modem. Nu voeren we een fabrieksreset van het modem uit. Als het modem volledig is opgestart (de lampjes branden weer constant) en de TV meldt "ethernet is not detected", dan sluiten we de Internetkabel weer aan bij LAN3 of LAN4. Geen verschil? Dan gaan we door.

4. De kabel
Veruit de meeste problemen komen door de spreekwoordelijke kink in de kabel. Zorg voor een directe verbinding tussen het modem en de TV Box met een Internetkabel. Maak je gebruik van homeplugs, devolo's, verlengstukjes of andere adapters, koppel deze dan los en gebruik de meegeleverde kabel. Nog niet opgelost? Volgende stap.

5. De TV Box
Er kan natuurlijk ook iets mis zijn met de TV Box zelf. Heb je een TV Box zonder opnamefunctie? Voer dan een fabrieksreset uit. Heb je een TV Box met opnamefunctie, controleer dan of de schijfruimte niet (bijna) vol zit en verwijder enkele opnames. Dit vind je in het Menu // On Demand // Opnames // Geplande opnames. Heb je toevallig nog een tweede TV Box, wissel deze dan om. Blijft de storing dan bij de TV Box of bij de TV? Als het aan de TV Box ligt, neem dan contact met ons op.

6. De televisie
Als je bij bovenstaande kruistest (het omwisselen) zeker bent dat het niet aan de internetkabel ligt (die je hebt vervangen), dan kan het aan de TV zelf of aan de HDMI kabel liggen. Vervang de HDMI kabel daarom, dat is makkelijker dan de TV. Heb je een Philips TV? Zorg dan voor de laatste update van je toestel. Geeft ook het menu een verstoord beeld weer, dan is er iets mis met het toestel. Vraag het dan na bij de leverancier. 

Mocht je er nog niet uitkomen, geen zorgen! De Community is er altijd voor je. Geef het aan, dan helpen we je zo goed mogelijk! 😉

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Betelgeuse, daar gaan we iets aan doen! Ik heb getracht middels een uitgebreide lijnmeting jouw verbinding te analyseren om zo het euvel te duiden. Wat hierin echter een obstructie is, is het feit dat ik je lijn niet kan uitlezen. Klopt het dat je een eigen modem/router hebt aangesloten? Wanneer dit het geval is, kan ik op afstand geen analyse uitvoeren.

We kunnen natuurlijk wel met een mooi stappenplan al een eind op weg komen (vergeef me als je al een aantal stappen doorlopen hebt)! 😄👍

1. Eerste checks
Bij iedere verstoring is het altijd handig om eerst de TV Box voor twintig seconden van de stroom te halen. Controleer ook of je internetverbinding nog werkt. Werkt deze niet, dan is er iets anders aan de hand. Haal dan eerst het modem voor tien seconden van de stroom. Blijft het probleem op Internet èn TV, volg dan deze stappen

2. Het signaal van buitenaf
Je hebt de TV Box even van de stroom gehaald, maar het probleem speelt nog steeds. Dan krijgen we het grote uitsluitspelletje: wat veroorzaakt de storing? We beginnen bij de bron. Het kan zijn dat er een snelheidsprobleem is. Er is dan niet genoeg bandbreedte om het TV signaal door te geven met blokjes tot gevolg. Test met een laptop of PC met een bekabelde verbinding direct op het modem in LAN1 of LAN2 welke snelheid je haalt. Is dit meer dan 12 Mb/s? Dan ligt het niet aan de verbinding van buitenaf. Is de snelheid lager? Laat het ons weten!

3. Het modem
Misschien is het modem ergens van in de war geraakt. Je hebt deze al even van de stroom gehaald. We pakken het nu grootser aan! Haal de Internetkabel voor de TV Box bij LAN3 of LAN4 uit het modem. Nu voeren we een fabrieksreset van het modem uit. Als het modem volledig is opgestart (de lampjes branden weer constant) en de TV meldt "ethernet is not detected", dan sluiten we de Internetkabel weer aan bij LAN3 of LAN4. Geen verschil? Dan gaan we door.

4. De kabel
Veruit de meeste problemen komen door de spreekwoordelijke kink in de kabel. Zorg voor een directe verbinding tussen het modem en de TV Box met een Internetkabel. Maak je gebruik van homeplugs, devolo's, verlengstukjes of andere adapters, koppel deze dan los en gebruik de meegeleverde kabel. Nog niet opgelost? Volgende stap.

5. De TV Box
Er kan natuurlijk ook iets mis zijn met de TV Box zelf. Heb je een TV Box zonder opnamefunctie? Voer dan een fabrieksreset uit. Heb je een TV Box met opnamefunctie, controleer dan of de schijfruimte niet (bijna) vol zit en verwijder enkele opnames. Dit vind je in het Menu // On Demand // Opnames // Geplande opnames. Heb je toevallig nog een tweede TV Box, wissel deze dan om. Blijft de storing dan bij de TV Box of bij de TV? Als het aan de TV Box ligt, neem dan contact met ons op.

6. De televisie
Als je bij bovenstaande kruistest (het omwisselen) zeker bent dat het niet aan de internetkabel ligt (die je hebt vervangen), dan kan het aan de TV zelf of aan de HDMI kabel liggen. Vervang de HDMI kabel daarom, dat is makkelijker dan de TV. Heb je een Philips TV? Zorg dan voor de laatste update van je toestel. Geeft ook het menu een verstoord beeld weer, dan is er iets mis met het toestel. Vraag het dan na bij de leverancier. 

Mocht je er nog niet uitkomen, geen zorgen! De Community is er altijd voor je. Geef het aan, dan helpen we je zo goed mogelijk! 😉

Hallo Jason,

Als eerste dank voor jouw reactie en hulp.

Het door jou aangegeven stappenplan doorlopen:
1] al zoveel malen gedaan, daaraan ligt het niet;
2] snelheid up and down 192 Mb/s, daaraan ligt het ook niet;
3] modem is de door T Mobile geleverde Zyxel VMG8825-T50. Deze heb ik de afgelopen maanden al 
    vaker algeheel uitgeschakeld, reset etc, daaraan ligt het ook niet. Welke van de vier lan-poorten
    aangeprikt is, is ook niet meer relevant;
4] er ligt al een Cat6 kabel van de Zyxel naar de TV Box, heb echter, voor de test, een reserve
    Cat6 gebruikt tussen Zyxel en TV Box: geen resultaat/verschil;
5] TV Box zonder opnamefunctie; met paperclip reset gedaan. Geen resultaat. Sterker nog: ik krijg nu
    de melding: “Unable to connect to DHCP server. Voor de volledigheid: in beeld zie ik ook: Ver: 14.7.25_build-bbl.
6] reserve HDMI kabel ingezet. Geen verandering.

Internet en vaste telefonie werken probleemloos.

Samengevat: van een af en toe kort uitvallende TV Box, heb ik nu in het geheel geen TV meer. 

En toen……?

Dank, groet,
Betelgeuse

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Betelgeuse, ik heb gelijk een uitgebreide analyse van jouw verbinding gedaan en zie in de streamkwaliteit dat je TV kunt kijken, klopt dit? Jouw TV Box zat zo te zien in een LAN-poort achterop het modem die niet goed functioneerde of haperde.

Ook constateer ik een maximaal verlies qua streamkwaliteit van 2.5%: dat is nagenoeg perfect en valt binnen onze verliesmarge. Mocht het nog niet opgelost zijn, dan schiet ik uiteraard weer te hulp. Dan zetten we het door naar onze specialisten. Voor nu: veel kijkplezier en stay safe! 😉👍

Reageer