Vraag

TV box geeft geen beeld

• 27 april 2021
  • 7 reacties
  • 87 Bekeken

Reputatie 1

Hallo,

Onze TV box heeft al een aantal dagen problemen. Als wij televisie willen kijken en we zetten de box aan geeft hij zwart beeld. We moeten iedere keer het stekkertje van de box eruit halen en er weer in doen voordat hij het gaat doen. Dit begint zeer hinderlijk te worden. Hij zit rechtstreeks aangesloten op het modem. Wat kunnen we hier aan doen?

7 reacties

Reputatie 6
Badge +2

En wat gebeurt er als u alleen de tv uit zet en de box op stand bij laat staan? de box gebruikt zo weinig stroom dat het misschien een idee is om het eens een dag te proberen.

Zelf heb een tijdje gewerkt met een stekkerdoos waarmee men alles in een keer kan in en uitschakelen, bevalt me voor geen meter, staat nu weer dag en nacht gewoon op aan, de reden waarom?  elke keer als ik tv wou kijken had die box de irritante gewoonte volledig opnieuw op te starten dus inclusief alle firmware laden enz.

Reputatie 1

Dank voor je reactie. Toevallig is dit precies onze opstelling. Tv-box staat dus altijd stand-bij en de tv gaat 's nachts uit. Ook als we bv 1,5 uur later weer gaan kijken (met alles op stand-bij te laten staan), komt het voor dat we zwart beeld hebben. Dan is het uit en aan zetten van de tv-box de manier om hem weer te laten werken, helaas duurt het opstarten best wel lang ivm het laden van alle firmware (zoals je al aangaf).

Reputatie 4
Badge +4

Hoi @deesvlees, dat de TV Box elke keer de firmware gaat laden is zeker niet de bedoeling. Je geeft aan dat de TV ontkoppeld wordt van de stroom. Het zou kunnen zijn dat het HDMI kanaal wordt teruggezet naar een ander kanaal wanneer de TV wordt losgekoppeld van de stroom. Het is dan enkel nodig om het HDMI kanaal te wijzigen naar het kanaal waar de TV Box op staat aangesloten, de stekker van de TV Box hoeft dan niet eruit gehaald te worden, waardoor ook de firmware niet opnieuw opgestart hoeft te worden. Zou je kunnen proberen of het HDMI kanaal wellicht de boosdoener is?

Ik heb geprobeerd om mee te kijken in jouw verbinding, maar ik zie geen TV Box aangesloten op het modem. Heb jij de TV Box rechtstreeks met een kabel verbonden met het modem, zonder tussenkomst van andere adapters of een splitter? Zo ja, op welke poort van het modem is de TV Box aangesloten?

Reputatie 1

Hoi @Ginny , vreemd dat de tv-box niet te zien is, tijdens het ontvangen van je berichtje waren we uitzending gemist aan het kijken via de tv-box en ook ruim daarvoor al. De tv-box zit rechtstreeks op het modem aangesloten op poort 3.

Ook als alles overdag stand-by staat komt het probleem voor.

Heel misschien heb ik wel de oorzaak gevonden, ik heb ook de hdmi aansluiting op de tv gecheckt en ik had het idee dat deze niet helemaal vast zat. We kijken het even aan en mocht het beeld weer op zwart gaan dan trekken we weer aan de bel.

Reputatie 4
Badge +4

Hoi @deesvlees, laten we hopen dat dit de boosdoener is geweest! Ik zie de TV Box overigens nog steeds niet terug in jouw verbinding, wel zie ik veel apparaten aangesloten op poort 1 van het modem waarbij een hoop apparaten ook een IP-lease error geven. Het is de moeite waard om de apparaten die aangesloten zijn op poort 1 opnieuw op te starten om dit probleem te verhelpen!

Reputatie 1

Hoi @Ginny , Helaas …. inmiddels hebben we de storing 3 keer gehad in de afgelopen dagen. We zijn op de hoogte voor wat betreft de HDMI kanalen.

Wat hebben we gedaan om weer beeld te krijgen:

-De HDMI kabel aan beide zijden los gehaald en weer aangesloten, geen resultaat.

-Een andere HDMI aangesloten en op de tv een andere poort gebruikt en via de AB de andere HDMI poort geselecteerd, geen resultaat.

-De stroom van de TB Box gehaald, na het opstarten werkt het weer.

-De internetkabel los gehaald van de tv box, even gewacht totdat er in beeld iets kwam te staan over een missende netwerkverbinding, internetkabel weer aangesloten en het werkte weer.

We hebben nu de tv box aangesloten op poort 4, mogelijk kun je hem nu wel zien. (tv box staan 24/7 aan of op stand by.

Kan ik ook ergens in het modem zien, (ik heb al gezocht maar niets kunnen vinden), dat er IP-lease errors zijn? Ik heb in het modem het één en ander aangepast wat mogelijk die errors veroorzaakten. (statisch DHCP, poortdoorschakeling en IP-adreswaarden gewijzigd), zou je kunnen zien of dat nu weg / minder is? We ondervonden zover we hebben kunnen merken geen problemen door de errors, maar heb ze toch liever niet. :wink:

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @deesvlees, bedankt voor je terugkoppeling, zo kunnen we beter uitsluiten waar het wel/niet aan ligt!

Ik heb een nieuwe lijnmeting gedaan en zie in poort één in totaal zestien aangesloten apparaten; waarschijnlijk grotendeels via een switch. Omdat je een maximum bandbreedte van 50 Mbit/s hebt, is dat aantal aan de grote kant. Hierdoor kunnen tijdelijke lease time errors ontstaan, omdat niet elk apparaat de juiste IP toegewezen kan krijgen, wordt er automatisch op korte termijn een renewal (IP-vernieuwing) toegepast die dit tracht te herstellen - dat resulteert weer in de uitval op andere apparaten. Ik heb geprobeerd de MAC's te cross-referencen via MAC vendors van die zes apparaten die de error nog weergeven, maar dit programma herkent die apparaten niet. Zouden dit mobiele telefoons kunnen zijn? Op één na hebben ze allemaal nagenoeg hetzelfde MAC-adres.

Slim om de TV Box op poort vier aan te sluiten, dat heeft er in ieder geval voor gezorgd dat je op de box geen errors meer krijgt, althans niet direct zichtbare als ik het zo zie. 

Je kunt in het modem niet zien dat er lease time errors zijn, wij kunnen dat aan de hand van lijnmetingen echter wel constateren. 

Reageer