Beantwoord

Waarom geen tv via powerline?

  • 5 January 2020
  • 24 reacties
  • 1555 Bekeken

Hoewel T-Mobile geen interactieve TV ondersteunt zonder bekabelde aansluiting, is het mij (uit alle voorgaande draadjes) onduidelijk waarom dit technisch niet mogelijk zou zijn. Volgens de installatiemonteur is het gebruik van een powerline niet mogelijk vanwege de hogere kwaliteit van het signaal in vergelijking tot bijvoorbeeld KPN. Tot nu toe had ik de TV aangesloten via een powerline (KPN), maar na een overstap naar T-Moblie loopt de TV-box telkens na enkele minuten helemaal vast (beeld bevriest, lampje blijft op blauw). De powerline werkt echter naar behoren (gemiddeld 30 à 40 Mbit/s, zelfde groep, poort 3/4, etc.), er zijn geen andere apparaten die voor storing kunnen zorgen en alle mogelijke tips heb ik al geprobeerd. Zijn er andere factoren die een rol kunnen spelen, of ligt dit gewoonweg aan de Amino 610X box?

icon

Beste antwoord door avs123 21 January 2020, 22:17

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Normaal gesproken zou het moeten werken, alleen ondersteund T-Mobile het niet en zal er ook nooit garanderen dat het werkt, een powerline is niets meer dan een hulpmiddel en moet ook als zodanig beschouwd worden.

Zit u op glasvezel, en dan in een WBA gebied (KPN) dan moet het werken omdat de KPN streams altijd veel lager zijn dan de eigen streams van T-Mobile thuis (ODF)  als u 1000mb internet kunt krijgen is het ODF

Normaal gesproken zou het moeten werken, alleen ondersteund T-Mobile het niet en zal er ook nooit garanderen dat het werkt, een powerline is niets meer dan een hulpmiddel en moet ook als zodanig beschouwd worden.

Zit u op glasvezel, en dan in een WBA gebied (KPN) dan moet het werken omdat de KPN streams altijd veel lager zijn dan de eigen streams van T-Mobile thuis (ODF)  als u 1000mb internet kunt krijgen is het ODF


Het gaat om een WBA-gebied. Omdat de verbinding via de powerline goed genoeg is, begrijp ik gewoonweg niet goed wat het technisch het probleem kan zijn. Ik begrijp dat dit niet het probleem van T-Mobile is, al is het voor mij wel een deal-breaker. Kan het zin hebben om een ander setje adapters uit te proberen?

Reputatie 7
Badge +1

Durf ik niet te zeggen of een ander setje zin heeft en wat een goede is, lees wel eens over het merk Devolo, ik woon zelf in een appartement en tv is via utp aangesloten.

Persoonlijk ben ik nooit zo'n voorstander geweest van die powerline dingen, elke provider ook KPN of v/h Telfort zullen altijd een bekabelde aansluiting adviseren, dit geeft ALTIJD de optimale beeldkwaliteit zeker als u een UHD tv heeft.

Reputatie 7
Badge +4

@avs123 Er zijn geen technische belemmeringen waarom een Powerline niet zou werken. T-Mobile werkt dit dus niet tegen. wel is het zo dat Powerline adapters gevoelig is voor bijvoorbeeld spanningen pieken en dippen waardoor de verbinding even hapert dit is vaak de oorzaak waarom het niet werkt. je zou zeker een ander Powerline setje kunnen proberen. neem dan een met een stopcontact er in en zet deze rechtstreeks in de muur en niet in een verlengsnoer. gebruik dan ook het andere stopcontact in de muur niet. een geaard stopcontact werkt beter dan een niet geaard stopcontact (bij de duurdere modellen) omdat deze dan een extra draad heeft om het signaal over te gooien.

Een verder probleem is dat men nog wel eens een verdeelblok wil gebruiken aan een van beide kanten van de powerline verbinding.

Ik weet uit eigen bittere ervaring dat je dan een zeer gerede kans op problemen hebt. Wat ik er van heb kunnen achterhalen heeft dat iets te maken met de steeds toenemende mate van netvervuiling.

Dus als je al met powerline gaat werken gebruik aan beide kanten een wandcontactdoos, ook wel stopcontact genoemd, en vermijd ook het gebruik van het van stopcontact op die adapter.

Dank voor alle reacties en suggesties. Het gebruik van de powerlineadapters is een noodzakelijk kwaad omdat er niet zo eenvoudig een draad getrokken kan worden.

In alle gevallen loopt de Amino 610x na 2 à 3 minuten vast en herstart deze automatisch na nog eens 2 minuten, dus geen haperend beeld o.i.d. Frustrerend, zeker omdat de adapters vier jaar lang probleemloos werkten met tv van de concurrent.

Nou, wat dat betreft zou ik misschien wel een topic kunnen openen over haperingen zonder gebruik van powerline….

Ook dat gebeurt bij deze provider met enige regelmaat wel en bij de concurrent ook nooit….

Ik heb toch het idee dat het tv platform zoals dat nu door T-Mobile gebruikt wordt ook op een iets andere manier werkt dat dat van KPN.

Weet iemand van de moderatoren daar iets van?

Reputatie 7
Badge +16

@Wim Kreuger Het TV platform kan zeker verschillen qua gebruik van dat van KPN. Ondanks het feit dat de techniek die erachter zit nagenoeg hetzelfde is bij beide providers, is de interface en functionaliteit heel verschillend. Nu we overgaan op het nieuwe platform, zal het verschil in functionaliteit wellicht wat minder zijn. Een vaag antwoord, maar ik wil je niet laten zitten zonder reply. :blush:

Reputatie 7
Badge +3

@avs123 Het maakt voor een powerline adapter echt niet uit wat ie doorgeeft, internet, tv van wie of wat dan ook. Er is maar 1 test die het probleem boven water kan krijgen en dat is (tijdelijk) je tv kastje (STB) via een directe kabelverbinding aan sluiten en kijken of het probleem daarmee opgelost is. Weet je meteen of de STB of de Powerline het probleem is.

@Folkert : Doe eens een open deur, zal ik hem voor je intrappen, zei een collega vroeger dan…

Tja, sommige dingen vind je dan zo logisch, daar denk je niet eens meer aan…

Waar staat STB overigens voor?

Reputatie 7
Badge +3

@Wim Kreuger Topic Starter @avs123 heeft een probleem dat ik systematisch probeer op te lossen. Er zijn twee mogelijke problemen: een haperende STB of een haperende Powerline adapter. De laatste is het eenvoudigst tijdelijk te vervangen door een netwerkkabel. Hapert de boel dan nog dan zit het probleem in de STB maar die kun je niet bij voorbaat al de schuld geven. STB staat voor Set Top Box.

STB Set Top Box,

Tja, als je het weet is het logisch.

Dank voor je uitleg.

Overigens ben ik het met je eens dat het voor die powerline adapter inderdaad niets uitmaakt wat je er in stopt.

het enige wat ik er bij probeerde aan te geven is dat er bij gebruik van zo'n ding opeens een heleboel factoren mee gaan spelen die de werking van het systeem kunnen verzieken. De oplossing is inderdaad: probeer een verbinding te maken met een goede utp-kabel. Dan weet je inderdaad waar het probleem zit.

@avs123 Het maakt voor een powerline adapter echt niet uit wat ie doorgeeft, internet, tv van wie of wat dan ook. Er is maar 1 test die het probleem boven water kan krijgen en dat is (tijdelijk) je tv kastje (STB) via een directe kabelverbinding aan sluiten en kijken of het probleem daarmee opgelost is. Weet je meteen of de STB of de Powerline het probleem is.


Beste Folkert, dank voor je rectie! Ik heb een kabel uitgerold en dat doet het probleem zich niet voor, dus het probleem is de verbinding via de powerline. De vraag die ik alleen had is waarom de powerline-adapters bij de concurrent vier jaar lang probleemloos hebben gewerkt, maar ermee stoppen op het moment dat ik er een T-Mobile STB aansluit (verdere omstandigheden allemaal identiek gebleven). In die zin maakt het kennelijk uit wiens signaal je door wilt geven. Ik vroeg mij daarom af of T-Mobile een andere techniek gebruikt of dat de STB gevoeliger is o.i.d., omdat T-Mobile helemaal geen alternatief biedt voor een bekabelde aansluiting (als ik gemakkelijk een UTP-kabel kon trekken in deze situatie had ik dat al wel gedaan). Ik ga nu eerst een ander setje adapters uitproberen. Verder vroeg ik mij af of het gewoon is dat de Aria 610X automatisch herstart na een bevriezing van het beeld (continu blauw lampje).

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @avs123,

 

Eigenlijk ten overvloede en je bent al supergoed op weg geholpen door alle toppers in dit topic, maar: omdat de TV streams in hoge kwaliteit worden uitgezonden, zal een bekabelde UTP-verbinding altijd voor minder kwaliteitsverlies zorgen dan een draadloze aansluiting via bijvoorbeeld een Powerline adapter. Dat geldt eigenlijk voor alle aanbieders. Dat we nu geen direct alternatief aanbieden voor een bekabelde aansluiting, betekent overigens niet automatisch dat dit in de toekomst ook niet het geval zal zijn. Er zijn best wel wat issues geweest omtrent al onze STB’s en we willen alle kinderziektes eruit halen voordat we met alternatieven komen. Overigens begrijp ik volkomen dat je liever geen kabels trekt en dat het bijna noodzakelijk is om een adapter op het stroomnet in te schakelen. Ik heb hetzelfde probleem thuis omdat mijn ISRA-punt en modem ongeveer 8 meter van mijn TV verwijderd zijn. Er is natuurlijk een alternatief en dat is het cosmetisch verplaatsen van je ISRA (hoofdaansluitpunt). Dit kost echter wel wat geld en is wellicht wat overdreven. Overigens ben ik niet bekend met de herstart na een bevriezing op de Aria 610. Misschien dat een andere Community dweller hier meer ervaring mee heeft?

Reputatie 7
Badge +3

@avs123 Het probleem is nu gelokaliseerd, dat is mooi. Zoals @Hidden.nld al aangaf zijn er tegenwoordig snelle Powerline adapters die ook gebruik maken van de randaarde en zo theoretisch hogere snelheden aankunnen. Maar grote kans dat op de plaatsen waar jij ze wilt gebruiken geen wandcontactdozen met randaarde aanwezig zijn. En dan is er nog geen garantie dat het werkt.

Ik weet zo even geen oplossing voor je...

Hoi @avs123,

 

Eigenlijk ten overvloede en je bent al supergoed op weg geholpen door alle toppers in dit topic, maar: omdat de TV streams in hoge kwaliteit worden uitgezonden, zal een bekabelde UTP-verbinding altijd voor minder kwaliteitsverlies zorgen dan een draadloze aansluiting via bijvoorbeeld een Powerline adapter. Dat geldt eigenlijk voor alle aanbieders. Dat we nu geen direct alternatief aanbieden voor een bekabelde aansluiting, betekent overigens niet automatisch dat dit in de toekomst ook niet het geval zal zijn. Er zijn best wel wat issues geweest omtrent al onze STB’s en we willen alle kinderziektes eruit halen voordat we met alternatieven komen. Overigens begrijp ik volkomen dat je liever geen kabels trekt en dat het bijna noodzakelijk is om een adapter op het stroomnet in te schakelen. Ik heb hetzelfde probleem thuis omdat mijn ISRA-punt en modem ongeveer 8 meter van mijn TV verwijderd zijn. Er is natuurlijk een alternatief en dat is het cosmetisch verplaatsen van je ISRA (hoofdaansluitpunt). Dit kost echter wel wat geld en is wellicht wat overdreven. Overigens ben ik niet bekend met de herstart na een bevriezing op de Aria 610. Misschien dat een andere Community dweller hier meer ervaring mee heeft?


Ik ben vanochtend de vaste utp-kabel uitgerold om nog eens te testen of het probleem echt niet aan het kastje ligt, maar dit lijkt wel het probleem te zijn. Ook via de vast kabel loopt de tv na ongeveer 4 minuten vast (duurt dus iets langer), na een minuut ofzo herstart het kastje, maar herhaalt het proces zich. Mijn verzoek is dan ook om of een nieuw kastje op te sturen of om een monteur langs te sturen.

Reputatie 7

Hey @avs123,

Wanneer ik nu je verbinding uitlees dan zie ik dat je TV Box niet meer bekabeld is aangesloten. Graag wil ik de streamkwaliteit van je TV Box controleren, dit kan ik alleen doen wanneer je TV Box bekabeld is aangesloten. Kun je je TV Box alsnog bekabeld aansluiten en ons vervolgens een seintje geven? Dan kunnen wij op afstand het een en ander uitsluiten en de nodige dingen in gang zetten. 

Beste @Piotr, klopt. Ik zal de kabel weer uitrollen, zodat je het morgen nog een keer kunt proberen. Ok? Alvast dank!

Hey @avs123,

Wanneer ik nu je verbinding uitlees dan zie ik dat je TV Box niet meer bekabeld is aangesloten. Graag wil ik de streamkwaliteit van je TV Box controleren, dit kan ik alleen doen wanneer je TV Box bekabeld is aangesloten. Kun je je TV Box alsnog bekabeld aansluiten en ons vervolgens een seintje geven? Dan kunnen wij op afstand het een en ander uitsluiten en de nodige dingen in gang zetten. 


Check.

Reputatie 7
Badge +16

@avs123 Ik kan geen TV Box uitlezen in de lijnanalyse. Is deze aangesloten?

@Jason, zou je het nogmaals willen proberen. Omdat de stb telkens opnieuw opstart als deze aanstaat, was deze vastgelopen o.i.d.

Reputatie 7
Badge +16

Guidion komt je helpen! Ik weet zeker dat de monteur er alles aan zal doen om jouw STB weer werkend te krijgen.

Guidion komt je helpen! Ik weet zeker dat de monteur er alles aan zal doen om jouw STB weer werkend te krijgen.


De monteur kon het probleem niet oplossen. De klantenservice heeft echter een nieuw STB opgestuurd en dat loste het probleem wel op. De nieuwe STB werkt ook uitstekend met een Powerline-verbinding, dus een vaste kabel trekken is niet per definitie de oplossing voor elk probleem...

Reputatie 7
Badge +3

Mooi dat het opgelost is @avs123 en bedankt voor het terugkoppelen van de echte oorzaak,

Reageer