Beantwoord

opnames te kort

  • 8 January 2023
  • 8 reacties
  • 119 Bekeken

Ik kijk elke avond naar een serie. Die neem ik op met herhaalde opname. Het programma breekt kort voor het einde steeds af, alhoewel ik 10 minuten heb overgeprogammeerd. Ik heb de hele opname er eerst uitgehaald en toen opnieuw er in gezet met 30 minuten overprogrammering. Geen succes. Programma wordt weer te vroeg afgebroken. Er is maar 1 aflevering in de reeks die langer wordt opgenomen, en die lijkt volkomen willekeurig. Weet iemand een oplossing?

icon

Beste antwoord door Lisa 9 January 2023, 10:42

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hi @RTabak, hartstikke goed dat je dit aangeeft! Wat gek dat je zelfs met overprogrammering een deel mist van de serie. Ik ga je hierbij helpen. Een regelmatig terugkerend issue is dat de uitzendtijden van een programma afwijken van de programmagids. Hierdoor kan het inderdaad zijn dat een deel van het programma mist in de opname (opname begint te laat of eindigt te vroeg). Dit komt door onverwachte wijzigingen in de uitzendtijden. Dit proberen we zo veel mogelijk op te vangen, maar dit lukt niet altijd. Via een handmatige opname (in plaats van een serie opname) kun je zelf de opnametijden instellen en eerder of later zetten, zodat je niets mist. Laat je weten of dit bij jou werkt? Ik heb daarnaast ook intern doorgespeeld of we op de korte of lange termijn hier een andere fix voor kunnen creëren. 

Bedankt voor je antwoord.

Het gaat om twee programma's achter elkaar op hetzelfde net. Die zijn ruim overgeprogammeerd. Waarschijnlijk ligt het aan het feit dat de twee programma's elkaar overlappen op dezelfde zender. Ik ga er nu inderdaad een handmatige opname van maken.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @RTabak, merci voor deze snelle aanvulling! Ik vermoed inderdaad dat dat de boosdoener is. Super dat je hiermee aan de slag gaat. Ik hoor graag van je of dit probleem zich hierna niet meer herhaalt. 

Reputatie 7
Badge +3

@Lisa Naar aanleiding van dit topic heb ik mijn opnames goed in de gaten gehouden en er doet zich iets merkwaardigs voor: de extra tijd vóór en na een opname wordt soms achteraf verwijderd. Hieronder zie je een paar screenshots van een serie-opname (I Love Vandaag Inside). Het eerste screenshot (iOS-app) is van vanochtend (donderdag) 9:23. Daarop is te zien dat de opname van gisteravond (woensdag) nog 90 minuten bedraagt (het programma duurde 65 minuten + 5 minuten ervoor + 20 erna = 90). Het tweede screenshot is van 11:07. Nu is de opname nog maar 65 minuten, precies de lengte van het programma volgens de gids, dus zonder extra tijd. Zoals op beide screenshots te zien is, deed hetzelfde zich gisterochtend (woensdag) voor met de aflevering van dinsdagavond, maar gek genoeg niet met die van maandag. De Apple TV laat precies hetzelfde zien, maar het wordt nog gekker: in de browserversie is de aflevering van dinsdag wel, maar die van woensdag niet ingekort. Snap jij het nog?

Hoe de tv-box zich in dezen gedraagt, weet ik niet. Ik kijk op de Apple TV en heb 'm nu dus niet in gebruik. Mijn vermoeden is dat hij het gedrag van de browserversie volgt, maar als ik hem aan moet sluiten, laat maar weten. Ik zal de opnames laten staan zodat dit onderzocht kan worden. Alvast veel dank voor het uitzoeken!

 

Reputatie 7
Badge +3

UPDATE: de aflevering van gisteravond (donderdag) bedraagt tot nu toe nog de volle 91 minuten in zowel de app als de browser, dus daar is voorlopig nog niets aan de hand. Die van woensdag is inmiddels ook in de browserversie ingekort tot 65 minuten. Ook lijken aan serie-opnames geen nieuwe afleveringen meer toegevoegd te worden.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @TMTV, ik wil je ook via deze weg heel graag nog de uitkomst van mijn collega laten weten! Echt heel fijn dat je zo scherp bent en gelijk aan de bel hebt getrokken. Gelukkig kan ik je laten weten dat er geen reden is voor paniek. De opnames van 12 en 9 januari die je nog privé naar mij hebt doorgezet zijn wel gelukt en hebben een opname duur van 90 minuten. De overige zijn niet gelukt, maar hebben een opname duur van 60 minuten. Het lijkt erop dat het programma laat is begonnen en er geen extra opname-tijd is gekozen, anders had mijn collega bij de opnames die niet werken ook rond de 90 minuten aan opname-duur verwacht. Weet jij zo voldoende? Mocht je nog aanvullingen hebben, speel ze dan vooral hier door. Dan gaan de Moderators er verder mee aan de slag! 💪

Reputatie 7
Badge +3

@Lisa Ik wil je ook hier op de Community nogmaals hartelijk danken voor je inzet om klanten te helpen en in het bijzonder om het nieuwe TV-platform beter te maken! Ik wens je het allerbeste toe voor de toekomst!

@Cheyenne Ik heb begrepen dat jij de TV-taken van Lisa overneemt, dus dat gaat vast goedkomen. Om met de deur in huis te vallen: bovenstaand probleem is nog niet opgelost, maar ik heb nu wel een vermoeden over de oorzaak. Ik heb een nieuw voorbeeld: de uitzending van De Slimste Mens van 23-1, 20:34-21:22 op NPO 1. Ik heb daarvoor een serie-opname gemaakt waarbij ik 5 minuten vóór en 20 minuten na de uitzending extra tijd instel. De uitzending duurt volgens de gids 48 minuten, daar komt in totaal 25 minuten extra tijd bij, wat resulteert in een opname van 73 minuten. Zoals hieronder te zien is, is deze opname in eerste instantie gelukt: zowel gisteravond als vanmorgen (screenshot is van 10:00 uur) bedraagt de opnametijd 73 minuten. Ergens in de uren daarna is het misgegaan. Om iets na 15:00 uur heb ik nog een screenshot gemaakt. Nu is de opname maar 50 minuten lang. Als ik nu de gids erbij pak, zie ik dat die is veranderd. De uitzending van gisteren staat nu op 20:35-21:25. Dat is precies de 50 minuten van de uitzending, maar dan zonder extra tijd.

Kortom: het lijkt erop dat de extra ingestelde tijd van een opname verdwijnt als de gids achteraf nog wordt aangepast. Het zou fijn zijn als dit kan worden opgelost. De publieke omroep houdt zich meestal netjes aan de tijden en kun je altijd nog va de gids terugkijken, maar de commerciëlen nemen het soms niet zo nauw met de gids en terugkijken is zonder mogelijkheid om door te spoelen geen pretje. Zoals met Lisa is afgesproken zal ik voorlopig geen opnames verwijderen, zodat het voor de dames en heren technici inzichtelijk blijft.

Ik hoop dat dit genoeg info is (of zelfs te veel 😉) om ernaar te kijken. En anders weten jullie me te vinden.

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@TMTV Cheyenne gaat toch niet het tv-gedeelte overnemen van Lisa, dat zal @Demi onder haar deskundige hoede nemen! 😄📺 Excuses voor de eerdere, foutieve berichtgeving van Lisa en mij. Ik zal Demi vragen om dit bij het tv-team te beraadslagen.Thanks voor het delen van jouw bevindingen!

Reageer