Beantwoord

Vertraging TV stream

  • 3 mei 2021
  • 85 reacties
  • 3255 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 22 reacties

Ik ben erg benieuwd hoe de ontwikkelingen zijn op het gebied van de vertraging van de tv streams. Straks komen het EK en andere sporten eraan. Je wil toch niet dat je de hele straat hoort juichen terwijl alle T-Mobile klanten nog geen doelpunt hebben gezien.  
 

Bij mij ligt de vertraging momenteel nog steeds op ca. 30 seconden. 
 

Zal er snel verandering in komen? Het heeft al maanden ‘prioriteit’. 

icon

Beste antwoord door Jason 11 juni 2021, 15:29

Hoi allemaal, een aantal T-Mobile Thuis klanten kan inderdaad een vertraging ervaren bij de ontvangst van TV-beeld. Voor Thuis-klanten die we via glasvezel internet en TV leveren, maken we gebruik van streaming-technologie. Streaming is een veelgebruikte techniek bij TV kijken. Apps zoals NL Ziet, Ziggo Go, NPO Start, KPN iTV, T-Mobile Thuis en ESPN maken er stuk voor stuk gebruik van. Dit is onderdeel van een nieuw platform dat we gebruiken, waarmee we in de toekomst bijvoorbeeld TV kijken zonder kastje (set top box of decoder) kunnen aanbieden.

Om goed te kunnen streamen, zijn encodering en buffering nodig. Daardoor verschijnt live TV-content niet direct in beeld, zoals bij traditioneel TV kijken wel het geval is.

Bekijk origineel

85 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @jk90, dat is een zeer belangrijke vraag, ik heb het gevraagd aan de specialisten die hieraan werken en hoop uiterlijk morgen een concreet antwoord voor je te hebben. 

Het heeft inderdaad al maanden een hoge prioriteit en urgentie, dat is niet weggeëbd! Ik kan me voorstellen dat het lijkt alsof er geen verandering komt, maar er wordt wel degelijk keihard aan gewerkt. Ik kom hier op terug morgen, beloofd!

Reputatie 6
Badge +2

Ik ben ook benieuwd, volg dus ook even dit topic:wink:

Reputatie 7
Badge +7

Goedemorgen @jk90 en @soepkip67, op dit moment wachten we nog op een update van onze leveranciers zodat we een concreter beeld kunnen krijgen van de tests en wat we op relatief korte termijn kunnen verwachten. Er ligt veel druk op de developers en testers om dit nog vóór het EK te kunnen verminderen. Ik houd jullie op de hoogte! 

Reputatie 7
Badge +7

Goedemorgen all, we zijn met man en macht bezig om de vertraging te verminderen. Later een concretere update!

Reputatie 1

Als dit voor het EK enigszins verbetert kan worden, zou dat zo mooi zijn! Wij willen buiten kijken, maar willen natuurlijk niet de buren een halve minuut eerder horen juichen. Elke seconde winst is een vooruitgang 

 

Reputatie 7
Badge +7

Goedemorgen all, onze onderzoekers en developers zijn keihard bezig om de vertraging te verminderen. Het doel is om dit op relatief korte termijn te laten verwezenlijken. Ik kan nog geen exacte data en verwachting benoemen omdat dit nog niet bekend is, maar er komt een update aan: dat weet ik zeker!

Goedemorgen all, onze onderzoekers en developers zijn keihard bezig om de vertraging te verminderen. Het doel is om dit op relatief korte termijn te laten verwezenlijken. Ik kan nog geen exacte data en verwachting benoemen omdat dit nog niet bekend is, maar er komt een update aan: dat weet ik zeker!

Ik ben benieuwd! Nog 11 dagen tot het EK begint. Maar goed dat er hard aan gewerkt wordt. Valt mij ook op dat de TV anywhere app bij mij zelfs een paar seconde voorloopt op mijn tv box. Bij andere aanbieders, bijv. Ziggo, loopt de app juist altijd ruim 30 seconden achter op de ‘normale’ tv. 

Reputatie 6
Badge +2

Net even een testje gedaan bij mij loopt juist de app een seconde of 20 achter ruwweg gemeten, nu zit ik  gelukkig nog op het oude platform en dat is de reden dat mijn streams sneller doorkomen dan op het nieuwe platform.

Wat ook kan het geluid van de tv uitzetten en dan de radio aan en dan hoor je het doelpunt terwijl je het op tv nog moet komen, lijkt het net of de tv een voorspellende gave heeft.

Het is heel simpel om de streams zonder vertraging bij de klant te krijgen, rechtstreeks door sturen zonder omwegen.

@BeMu Het is ook eigenlijk gek dat het oude platform geen vertraging heeft en het nieuwe wel. 

Reputatie 6
Badge +2

@jk90  Wat in mijn beleving een reden zou kunnen zijn dat ik nog op WBA (KPN-netwerk) zit en als ik het goed heb ( durf dat niet zeker te zeggen) komen ook de streams via KPN, althans wel eens gelezen.

Is er nog een update @Jason ? En misschien nu wel zicht op exacte data of verwachting?

Reputatie 1

@jk90  Wat in mijn beleving een reden zou kunnen zijn dat ik nog op WBA (KPN-netwerk) zit en als ik het goed heb ( durf dat niet zeker te zeggen) komen ook de streams via KPN, althans wel eens gelezen.

 

Op WBA worden bij het oude platform dezelfde multicast streams gebruikt als KPN. Volgens mij wordt op het nieuwe platform een unicast stream gebruikt ( iedere ontvangers krijgt een aparte stream vanaf de server). Vergelijk met de live streams van Youtube, NLziet, maar ook de streams bij KPN en Ziggo voor app/laptop.

Deze techniek deelt de stream op in kleine bestanden van bijv 10 seconden. De ontvanger speelt deze bestanden weer achter elkaar af als 1 stream. Het laden vanaf de server gebeurt via HTTP en elk bestand heeft een andere naam (vaak oplopend in nummer). De ontvanger laad vanaf de server ook een aparte config bestand waarin de 3 of 4 laatste bestandsnamen van de stream staan.  Begint de ontvanger met afspelen van het laatste bestand dan laadt de ontvanger het config bestand weer opnieuw. Hierin staan dan de volgende bestanden van de stream enz.

De ontvanger begint af te spelen met het eerste bestand wat in het config bestand staat. (oudste deel van de stream) Hierdoor ontstaat al de meeste vertraging. Door maar 3 i.p.v 4 bestanden in het config te gebruiken wordt de vertraging minder. Geen 10 seconden maar bijv 6 seconden per bestand bespaart ook tijd.  Maar hier zit wel een grens aan bij de ontvanger/netwerk/server/encoder. 

 

Een live stream naar Youtube komt ook met een vertraging van 30-40 seconden beschikbaar.

 

 

 

 

 

Reputatie 6
Badge +2

@Hans_68 Je geeft aan dat een live stream van Youtube ook een vertraging heeft, m.i. zit er wat dat betreft wel verschil in een live stream van een sportwedstrijd of Youtube, bij een sportwedstrijd is dat vele malen belangrijker zeker bij het komende EK.

Hoe dan ook en dat is ook door anderen reeds diverse malen aangekaart, was de wijze waarop in het verleden Glashart media de streams in de huiskamer bracht gewoonweg de beste, zonder omwegen en zonder compressie, heel jammer dat het de nek is omgedraaid door KPN.

Het is voor onze “gewaardeerde” provider helemaal niet zo moeilijk het ook op die manier te doen gewoon de streams zoals ze binnenkomen 1op1 door zetten,

Reputatie 7
Badge +7

Goedemorgen all, we wachten nog op een statement, c.q. update, vanuit ons TV team. Zodra deze bekendgemaakt is, licht ik jullie in!

Reputatie 2

Een mogelijke ,tijdelijke, oplossing :
De zenders NPO 1-3 zijn gratis te bekijken via dvb-t2 (Digitenne).
Hang een antenne aan de tv en het doelpunt valt zo'n 25 seconde eerder.

Reputatie 1

@BeMu  Ik begrijp dat het lastig is bij voetbal wedstrijden. Maar T-mobiele is niet meer de enigste provider meer die geen KPN streams meer gebruiken op WBA.  o.a Tweak en Freedom gebruiken Canal Digitaal streams en deze hebben ook een vertraging t.o.v KPN en Ziggo.

 

 

 

 

Reputatie 1

Een mogelijke ,tijdelijke, oplossing :
De zenders NPO 1-3 zijn gratis te bekijken via dvb-t2 (Digitenne).
Hang een antenne aan de tv en het doelpunt valt zo'n 25 seconde eerder.

 

Die gebruiken H.265 in de streams en het beeld is net iets minder als de WBA (glas streams van KPN. Bitate bij Digitenne is variabel bij voetbal tussen 5-6 Mbit (1080p50) en KPN 12 Mbit in H.264 codec (1080i)

Tijdverschil niet gemeten.

Uiteindelijk toch jammer dat er een dag voor de start van het EK nog niks duidelijk is over het verminderen (of liever helemaal oplossen) van de vertraging van de TV stream. Ik heb er dan ook geen vertrouwen in dat dit de komende dag ineens opgelost wordt. Een verbetering van 10 seconden zou natuurlijk ook nog steeds geen oplossing zijn van het probleem.

Reputatie 1

Dit is echt waardeloos, ben al vanaf februari bezig met ze omdat het mij toen was opgevallen bij wedstrijden in de Eredivisie en CL. Heb ze toen ook zelf de oorzaak aangegeven want niemand wist dat destijds nog (oude platform vs nieuwe platform), omdat een vriend van mij bij T-Mobile toen op het oude platform zat en we al snel doorhadden dat er iets niet klopte (wat werd bevestigd toen hij een aantal weken later overgezet werd naar het nieuwe platform (inmiddels ex-T-mobile klant)). Ook toen specifiek gevraagd of ik het op het oude platform teruggezet kon worden, dit was voor Gideon absoluut geen probleem maar voor T-Mobile onbespreekbaar. 

 

Het is gewoon onbegrijpelijk maar ik kan geen wedstrijden van NL op het EK thuis gaan kijken, hoe verzin je het… Leuk die scherpe prijzen maar het rammelt aan alle kanten bij T-Mobile. Om over het 4k gedeelte nog maar niet te spreken. Voor mij is het simpel, als het voor (of tijdens het begin van) het EK niet geregeld is ga ik mijn overstap in orde maken. Nog zo een voetbalseizoen is voor mij geen optie.

Vanochtend contact gehad met de klantenservice, zij vertelde mij dat ze vandaag een update van de leverancier hebben gehad. Met het bericht dat het probleem niet (nooit) te verhelpen is. 

Bedankt voor de hoop die jullie mij nog hebben gegeven dat het voor EK misschien nog opgelost zou worden. Ik ga op zoek naar een ander!

Reputatie 6
Badge +2

Momenteel zit ik (voorlopig) althans nog op het oude platform aangezien er tijdens het EK geen migraties plaats vinden, mocht het echter zo zijn dat mocht ik t.z.t. overgezet worden en de streams zijn inderdaad van die belabberde kwaliteit zoals ik lees, en ook de vertraging is er nog zie ik me helaas genoodzaakt elders te kijken.

Reputatie 1

Er wordt mij gewoon verteld dat ik een boete krijg als ik nu opzeg, zal toch niet… T-Mobile levert een gebrek aan kwaliteit. 

Reputatie 6
Badge +2

Je kunt alleen een boete krijgen als je opzegt binnen 1 jaar na ingang van contract, soms is het ook mogelijk om binnen die periode op te zeggen als de provider aantoonbaar in gebreke blijft en een product levert welke niet voldoet aan de eis welke men mag verwachten.

Reputatie 1

Je kunt alleen een boete krijgen als je opzegt binnen 1 jaar na ingang van contract, soms is het ook mogelijk om binnen die periode op te zeggen als de provider aantoonbaar in gebreke blijft en een product levert welke niet voldoet aan de eis welke men mag verwachten.

 

Ik zit inderdaad nog binnen het jaar van mijn contract, maar volgens mij leveren zij niet wat je kan verwachten dus dat lijkt mij voldoende. Ga maar weer terug naar Ziggo denk ik.

Ik heb de update in mei gehad, het viel me meteen op dat alles slechter uit zag, alle Ziggo zenders draaien nu op 20fps lijkt het wel en het is ook niet meer in HD.

En afgelopen week kwam ik achter hoe ver ik achter liep toen ik de buren hoorde schreeuwen.

Als dit voor July niet opgelost is ga ik ook naar een andere provider.

Is er een reden waarom ze overgestapt zijn naar deze nieuwe firmware? De oude was namelijk beter en niks mis mee! 

Reageer