Wifi-printers: hoe werkt het?

  • 25 March 2022
  • 8 reacties
  • 646 Bekeken
Wifi-printers: hoe werkt het?
Reputatie 7
Badge +16

Met een wifi-printer kun je thuis printen vanaf alle apparaten die verbonden zijn met het draadloze netwerk. Super handig natuurlijk wanneer je boven aan het werk bent, eventjes een document wilt printen, maar de printer beneden staat. De integratie in het draadloze netwerk zorgt voor een makkelijkere manier van communiceren én betekent dat je niet met extra kabels door het huis slingert. Zolang de printer aanstaat, of in ieder geval op standby ingeschakeld is, kun je overal in het huis printopdrachten versturen.

 

Natuurlijk is het van belang dat je wifi wel geoptimaliseerd is zodat er geen printopdrachten in de wachtrij belanden en jij gewoon overal op je smartphone, tablet, computer en laptop je prints kunt laten draaien. Hoe zorg je ervoor dat dit ook op je wifi-printer werkt en waar kun je het beste op letten wanneer je er eentje wilt aanschaffen?


 

Wanneer je besluit over te gaan op een wifi-printer is het belangrijk dat je aandacht besteedt aan een aantal zaken. We hebben deze zaken hieronder in kernpunten opgesomd zodat je snel kunt zien waar je op kunt gaan letten straks:

 

Zwart-wit of kleur

Het spreekt wellicht voor zich, maar lang niet iedereen print in kleur. Het is niet per se een must om een dure kleurenprinter te kopen wanneer je zelden of niet in kleur print. Indien je enkel zo nu en dan bijvoorbeeld foto's afdrukt of sporadisch documenten uit de printer haalt, kun je er ook voor kiezen om een zwart-wit printer in huis te halen. De hamvraag is dan natuurlijk: is het wel echt nodig om foto's via je printer af te drukken en kun je die documenten niet beter online in een digitale database bewaren? Twijfel je? Kies er dan altijd voor om zorgvuldig de plus- en minpunten op een rijtje te zetten voor jezelf. Uiteindelijk is het ook belangrijk om zoveel mogelijk aan het milieu te denken.

Toevoeging van @drs Chris: Als je een zwart-wit printer overweegt die ook kan scannen overweeg dan een printer die alleen het printen in zwart-wit doet maar het scannen in kleur. Die zijn er!

 

Printer met e-mail of zonder

Wanneer je weleens vanuit een externe locatie je printer wilt kunnen bereiken - bijvoorbeeld als je in de trein zit en je printer staat thuis in de woonkamer - kan het handig zijn om op afstand printopdrachten te versturen. Er zijn typen printers die standaard een eigen e-mailadres hebben. Zo kun je een e-mail sturen aan dit adres en middels die weg een printopdracht voltooien. Handig als je niet altijd in de gelegenheid bent om thuis te printen of wanneer je vanuit huis werkt!

 

Wifi of bekabeld (usb)

Je hebt vaak ook nog de keuze om jouw printer bekabeld aan te sluiten op jouw laptop of pc. Vind je dit handiger en heb je het draadloze netwerk niet per se nodig om jouw documenten te printen? Dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om een standaard netwerkprinter aan te schaffen - vaak zit er bij een wifi-printer ook de optie voor usb-aansluiting, maar dit is niet altijd meer de standaard.

 

Afdrukprestaties

“Hoe duurder de printer, hoe beter de afdrukkwaliteit!” Dit geldt zeker niet als vuistregel en is een misvatting waar veel mensen de mist mee ingaan. Sommige printers drukken met speels gemak de meest prachtige foto’s af en hebben moeite met het afdrukken van veel tekst. Check altijd de reviews en test desnoods eerst zelf de printer voordat je ‘em bestelt. We kennen de gevestigde namen, zoals HP en Epson, allemaal wel, desalniettemin is het erg verstandig om niet blind af te gaan op een merknaam. Goed getest, is mooi geprint zullen we maar zeggen!

 

Design van de printer

Je kent ze vast nog wel: de oude bakbeesten van vroeger waar je vaak minutenlang mee in de weer was om een fatsoenlijk printje uit de lade te halen. Die immense printers zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit grote kantoorruimtes, maar zijn zeker niet meer nodig voor het dagelijkse thuisgebruik. Let erop voordat je een printer koopt dat een printer ook ruimte inneemt; 50 cm bij 40 cm lijkt weinig, maar neemt zomaar een aardige plek in qua ruimte. Meten is weten in dit geval: check simpelweg of jouw toekomstige printvriend thuis op de toegewezen plek past en of je op die positie de meest toereikende wifi hebt. Uiteraard kun je te zijner tijd ook de printer verplaatsen. 

 

Is mijn wifi wel optimaal?

Om een goed werkende verbinding van en naar je wifi-printer te hebben, kun je het beste jouw draadloze netwerk eerst optimaliseren. Hoe je dat zo goed mogelijk kunt doen, lees je in ons speciale artikel: 

 

 

Printgedrag

Wat vaak onderschat wordt, is hoeveel en in welke hoedanigheid je gebruikmaakt van een printer. Een kleine aanvulling op de kleur wat dat betreft; het is ook belangrijk om na te gaan of je wel frequent print en zo ja, wat print je dan precies? Je hebt een scala aan verschillende soorten printers, elk voorzien van hun eigen functionaliteiten. Ben je een grootgebruiker, kies dan voor een wat meer allround all-in-one type. Print je zelden, dan is het nergens voor nodig om een groot bedrag uit te geven aan je printer en bijkomende cartridges. Elke euro die je bespaart, zou je dan kunnen inzetten om bijvoorbeeld je draadloze netwerk te optimaliseren, of aan andere apparatuur natuurlijk.

 

Extra functies

Scan je weleens foto’s of andere documenten naar je laptop of heb je behoefte aan een kopieerfunctie? Kies er dan voor om een all-in-one-printer te nemen. Deze zijn tegenwoordig niet meer extreem prijzig en zijn handig in gebruik. Doordat je vrij makkelijk kunt scannen met smartphones, is het niet altijd nodig om een ingebouwde scanner in je printer te hebben. Dat neemt niet weg dat het super handig is natuurlijk. Zet alle voor- en nadelen op een rijtje en controleer waar jouw voorkeur ligt, dat maakt de keuze altijd eenvoudiger. Soms zie je pas op papier wat eigenlijk echt belangrijk is.

 

Hoe verbind ik mijn printer met wifi thuis?

Voor elk type printer en nagenoeg elk merk gelden andere verbindingseisen. Doorgaans heb je bij de printerinstellingen op het apparaat zelf de optie om te verbinden met wifi. Hoe je dit precies kunt doen, lees je altijd in de meegeleverde handleiding. Soms wordt deze enkel digitaal aangeleverd; dan kun je via de link op een uitgebreide handleiding terechtkomen. Succes en bij vragen of twijfels: altijd support contacteren of je vraag hieronder plaatsen! 

 


8 reacties

Reputatie 4

Als je een zwart-wit printer overweegt die ook kan scannen overweeg dan een printer die alleen het printen in zwart-wit doet maar het scannen in kleur. Die zijn er!

Reputatie 7
Badge +16

Mooie toevoeging @drs Chris! Ik plaats hem als sidenote bij het kopje. Dankjewel! 👌

Nu mijn netwerk erkend me printer niet hoe los ik dit op

Reputatie 7

Hi @Blouweogen, ik wil je heel graag helpen om jouw printer werkend te krijgen! Gisteren heb ik in het onderstaande topic gereageerd om je verder te helpen:

Lukt het jou om met extra informatie een eigen topic aan te maken? 💪 Als je het de volgende keer bij maximaal één reactie/topic wilt houden, dan kunnen we jou nog sneller helpen. Het is namelijk niet toegestaan om meerdere reacties/topics met dezelfde inhoud te plaatsen. Door het de volgende keer bij één reactie te houden, behouden we mooi het overzicht. Merci! 

 

Hi @Blouweogen, ik wil je heel graag helpen om jouw printer werkend te krijgen! Gisteren heb ik in het onderstaande topic gereageerd om je verder te helpen:

Lukt het jou om met extra informatie een eigen topic aan te maken? 💪 Als je het de volgende keer bij maximaal één reactie/topic wilt houden, dan kunnen we jou nog sneller helpen. Het is namelijk niet toegestaan om meerdere reacties/topics met dezelfde inhoud te plaatsen. Door het de volgende keer bij één reactie te houden, behouden we mooi het overzicht. Merci! 

 

Nu sorry moet even wennen aan dit weet jr een oplossing voor me dan graag die vps op de router geef niets aan ,hoe gaat het verder ,bvd 

Reputatie 7

Hi @Blouweogen, maak je geen zorgen - dat kan ik mij helemaal voorstellen! Lukt het jou nog om op mijn eerdere vragen terug te komen in een eigen topic? Via deze knop kun je een eigen topic starten: https://community.t-mobile.nl/topic/new?fid=null. Als je hierin kunt aangeven welke printer je hebt en wat je al hebt geprobeerd om ‘m werkend te krijgen, dan kunnen we verder kijken naar een oplossing. Heb je bijvoorbeeld de handleiding van de printer gevolgd bij het aansluiten? 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Blouweogen  en @Lisa ,

Heb al een link van de printer in het andere topic van Blauweogen gezet:
 

 

Reputatie 7

Je bent een topper @soepkip67! 😁 

Reageer