Beantwoord

10G SFP voor EdgeRouter-12 voor XGS-PON verbinding

  • 16 January 2024
  • 6 reacties
  • 181 Bekeken

Hallo, vandaag is mijn verbinding opgeleverd, en alles werkt to zover naar behoren met mijn UBNT EdgeRouter-12. Hiervoor had ik Tweak en een 1310nm singlemode SFP in mijn router zitten zodat ik geen aparte media converter nodig had. Nu is de nieuwe lijn een XGS-PON lijn, en stiekem zit ik toch te kijken of ik dat niet zelf kan termineren op mijn router. Toch weer een apparaat minder in de keten.

Mijn vraag is dan ook of deze SFP+ (UACC-OM-SM-10G-S-2) van Ubiquity goed zou zijn:

https://store.ui.com/us/en/collections/unifi-accessory-tech-cable-sfp/products/uacc-om-sm-10g-s

Dit is een singlemode simplex setje van SFP+'s voor 1310 en 1270nm die in mijn router past.

Indien ja, dan zou ik wel contact moeten opnemen met Odido om het serienummer te registeren, klopt dat ook?

icon

Beste antwoord door arnicvs 18 January 2024, 11:47

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Badge

Dat klopt in principe, zij het dat Odido nog geen licentie heeft voor de software om externe XGS-PON modules te registreren. Zolang dat niet voor elkaar is, gaat dat helaas niet werken. Enig geduld dus nog.
(Ik werk niet bij Odido, dus ik kan niets zeggen over hoe lang)
En ik zie bij die module niet dat het een XGS-PON module is. Die hebben een stuk meer intelligentie aan boord dan een ‘standaard’ mediaconverter.

Dat klopt in principe, zij het dat Odido nog geen licentie heeft voor de software om externe XGS-PON modules te registreren. Zolang dat niet voor elkaar is, gaat dat helaas niet werken. Enig geduld dus nog.

(Ik werk niet bij Odido, dus ik kan niets zeggen over hoe lang)
En ik zie bij die module niet dat het een XGS-PON module is. Die hebben een stuk meer intelligentie aan boord dan een ‘standaard’ mediaconverter.

Voor zover ik kan zien zijn er maar twee symmetrische 10G standaarden: XG-PON2 en XGS-PON (https://en.wikipedia.org/wiki/10G-PON). De productbeschrijving van Ubiquity impliceert wel dat het symmetrisch is (bidirectional 10Gbps), maar in de datasheet beschrijven ze niet expliciet welke standaard het is. Over XG-PON2 staat er op WP wel dat dit ‘krachtigere lasers’ nodig heeft, dat impliceert, gezien de low power hardware waar het voor gemaakt is, dat deze module dan de XGS-PON standaard implementeert. Dat is natuurlijk iets wat ik bij UBNT Support zou kunnen navragen.

Wat je zegt over ‘meer intelligentie’ is me alleen een beetje vaag. Een PON is passief, het zet licht weer om in electrische impulsen. De intelligentie van een goede kwaliteit signaal kunnen garanderen is dan iets wat in de standaard ligt vastgelegd, toch? Mediaconverter is hier gewoon een fancy benaming voor het omzetten van een signaal van het ene medium (licht), naar het andere (stroom).

Reputatie 4
Badge

Bij PON worden passieve splitters gebruikt, die het licht van de laser over meerdere aansluitingen verdeelt. Je zit dus op een shared medium, net als bij de kabel. De verschillende clients op dezelfde splitter moeten netjes om de beurt praten (time division multiplexing), en daar is enige extra intelligentie voor nodig, die in de SFP zit. Bij AON heb je een point to point verbinding ban switch naar switch, en is dit niet nodig.

Als ik het zo hoor is dat dan iets wat in die ONT gebeurt, en niet in de mediaconversie. Dus die Huawei terminal doet nog wat multiplexing magie met het binnenkomende signaal voor het daadwerkelijk de mediaconverter in gaat? Ik ben vooral op zoek naar waar dit wordt uitgelegd.

Een Edgerouter 12 kan helemaal niet overweg met een 10G SFP+ van welk type dan ook. Hij heeft alleen maar 1G SFP poorten. Dus het enige wat je zou kunnen doen is de XGS-PON ONT van Odido gebruiken en die aan een van je gigabit poorten van je ER-12 hangen (uit de ONT komt namelijk koper Ethernet). Je bent dus sowieso beperkt tot 1G, maar dat kan natuurlijk voldoende zijn, afhankelijk van je abonnement.

 

Een Edgerouter 12 kan helemaal niet overweg met een 10G SFP+ van welk type dan ook. Hij heeft alleen maar 1G SFP poorten. Dus het enige wat je zou kunnen doen is de XGS-PON ONT van Odido gebruiken en die aan een van je gigabit poorten van je ER-12 hangen (uit de ONT komt namelijk koper Ethernet). Je bent dus sowieso beperkt tot 1G, maar dat kan natuurlijk voldoende zijn, afhankelijk van je abonnement.

 

Mijn router hangt nu aan de Huawei ONT ja, dat werkt allemaal prima. Ik had eigenlijk niet goed gekeken of die router SFP+ poorten had, maar dat lijkt inderdaad helemaal niet het geval. Ubiquity is niet heel expliciet over standaarden en hardware support op hun pagina’s. Maar goed, dan is het snel klaar. Dan zie ik het wel weer als de router toe is aan een upgrade. ;)

Reageer