Access Point issue

  • 3 February 2024
  • 5 reacties
  • 96 Bekeken

Modem: Zyxel EX5601-T1

Acces Point: TP-LINK Omada EAP235-Wall WiFi draadloos access point PoE (EAP235-WALL)

 

Modem en AP hebben zelfde SSID en wachtwoord.

2,4GHz en 5GHz staan beide aan.

 

Probleem 1: Laptop lijkt niet te willen verbinden met Access Point

Test 1: Mobiel (OnePlus 9) en Laptop (Lenovo Thinkpad intel core i7, windows 11) beide direct naast AP:

  • Mobiel verbindt met AP (3 streepjes) op 5GHz --> geen problemen
  • Laptop verbindt met Modem (1 streepje) op 2,4GHz

 

Test 2: 2,4 GHz uitgezet op Modem

  • Laptop verliest verbinding. Bij wifi netwerken detecteert de laptop mijn AP met 3 streepjes, maar hij kan vervolgens niet verbinden.

 

Test 3: Iets meer richting Modem gelopen

  • Laptop verbindt met Modem (1 streepje) op 5GHz

 

Wat moet ik aanpassen in de instellingen, zodat ik geen problemen heb met apparaten verbinden?

Jason van Odido 3 maanden geleden

Hoi @NickOdido, het lijkt me een probleem dat gesitueerd is in de laptop zelf, aangezien andere apparaten wel kunnen connecten. Als ik het zo lees, heeft jouw laptop geen super netwerkkaart waardoor de Wifi ook telkens buiten bereik valt; maar dat moet gewoon op te lossen zijn! Hoever van het modem staat je AP nu? 

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @NickOdido, het lijkt me een probleem dat gesitueerd is in de laptop zelf, aangezien andere apparaten wel kunnen connecten. Als ik het zo lees, heeft jouw laptop geen super netwerkkaart waardoor de Wifi ook telkens buiten bereik valt; maar dat moet gewoon op te lossen zijn! Hoever van het modem staat je AP nu? 

Reputatie 7
Badge +6

@NickOdido Gebruik je op de T56 en de TP-Link ook hetzelfde type beveiliging? Als de T56 op WPA3 staat en de TP-Link op WPA2 (of andersom), dan werkt het niet. Zet ze voor de zekerheid allebei op WPA2. Dan zou het moeten werken.

Hoi @NickOdido, het lijkt me een probleem dat gesitueerd is in de laptop zelf, aangezien andere apparaten wel kunnen connecten. Als ik het zo lees, heeft jouw laptop geen super netwerkkaart waardoor de Wifi ook telkens buiten bereik valt; maar dat moet gewoon op te lossen zijn! Hoever van het modem staat je AP nu? 

Hoi @Jason van Odido, dank voor je reactie! De AP is bedraad verbonden met UTP kabel. Dus daar zou geen probleem moeten zitten. AP is op de eerste verdieping, modem op begane grond. Ter aanvulling, mijn vriendin heeft met haar iPhone 14 hetzelfde probleem als de laptop (terwijl ik het probleem nog steeds niet heb met mijn mobiel). 

 

Het rare aan het verhaal is dat toen ik op de de iPhone bij de wifi instellingen het netwerk compleet eruit had gehaald en daarna opnieuw ging verbinden die wel de wifi van het AP punt pakt. Echter, na een dag keert die weer terug in hetzelfde patroon (niet verbinden met AP, terwijl sterkte veel beter is en wel proberen te verbinden met Modem beneden; zelfs zo erg dat die soms maar op 5g overgaat omdat modem te ver is en iPhone niet wil verbinden met AP). 

 

Voor Odido hadden wij een andere provider (SKP; lokale provider in Pijnacker). Toentertijd hadden we nooit problemen met het AP en verbinden. 

 

Kortom, laptop en iPhone kunnen wel verbinden met AP. Maar schieten telkens ‘terug’ en willen dan niet verbinden met AP.

 

Dus ik ben het spoor bijster :P

@NickOdido Gebruik je op de T56 en de TP-Link ook hetzelfde type beveiliging? Als de T56 op WPA3 staat en de TP-Link op WPA2 (of andersom), dan werkt het niet. Zet ze voor de zekerheid allebei op WPA2. Dan zou het moeten werken.

@TMTV Thanks voor je reactie. T56 = WPA3-SAE/WPA2-PSK. Kan bij de opties nog kiezen voor los WPA2-PSK OF WPA3-SAE, maar gecombineerd heeft die ze beide zoals ik het begrijp.

 

AP = WPA2-Personal en kan ik ook niet wijzigen naar iets anders (behalve naar ‘geen’).

 

Dus beide hebben WPA2 in ieder geval. Het lijkt alsof hier het probleem niet in zit, of zou ik hem wel nog moeten omzetten op de T56 naar enkel WPA2-PSK?

 

Reputatie 7
Badge +6

@NickOdido Dat laatste zou ik zeker proberen. Als een apparaat kan kiezen, kiest deze voor WPA3. Zo wordt het dan opgeslagen, waardoor het niet kan verbinden met een access point met WPA2.

Reageer