Bufferbloat problemen met Zyxel T50

  • 19 August 2023
  • 9 reacties
  • 182 Bekeken

Ik heb bufferbloat problemen, welke ik vooral merk tijdens online werkmeetings en online gamen. Dit zorgt er praktisch voor dat je bij meetings merkt dat iemand z'n stem ineens stopt en het apparaat dit 2 seconden later versneld afspeelt. Bij online gamen merk je dat het beeld even stopt en 2 seconden later zich versneld ‘inhaalt’. Dit gebeurt via Wifi, het probleem wordt met kabel iets minder, maar helaas heb ik niet in alle apparaten de mogelijkheid een kabel aan te sluiten en volgens online bufferbloat tests is het probleem nog steeds ‘significant’ aanwezig met kabel. Daarnaast denk ik dat het probleem steeds erger is geworden de afgelopen maanden, eerder heb ik het niet of nauwelijks gemerkt.

Ik heb zelf nog even gegoogeld of er iets aan de instellingen kan worden gedaan van mijn router, Zyxel T50, maar dit lijkt niet het geval en daarnaast ontbreekt het mij aan de technische kennis om precies te weten wat ik dan eigenlijk aanpas in de instellingen.

Ik heb al geprobeerd om kabel er 10 seconden uit te halen en weer in te stoppen (ook van mijn glasvezelkastje) en ook een complete reset naar fabrieksinstellingen heeft niet geholpen.

Hulp hierbij zou erg welkom zijn.

Tommie van Odido 8 maanden geleden

Hey @Antonibawoni, bedankt voor de meegestuurde link. Zou je voor mij een ping kunnen uitvoeren met de volgende commands: Ping -n 50 1.1.1.1 en Ping -n 50 8.8.8.8 in je command prompt en een screenshot van de ping statistics kunnen delen?

Daarnaast wil ik vragen of @louisL, @Pieter_B & @TMTV hier een deskundige blik op kunnen werpen!  

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Hi @Antonibawoni, ik wil dit graag voor je onderzoeken om te kijken wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn. 

Ik vind het super om te zien dat je zowel jouw modem al een reset hebt gegeven. Ik zie alleen dat jouw Media Converter nog niet helemaal opnieuw opgestart is. Zou je voor de zekerheid zowel jouw modem als de Media Converter voor minimaal tien seconden van de stroom willen halen? Vervolgens kan je ze weer opnieuw aansluiten en kijken of dit verbetering biedt. Mocht dit niet hebben geholpen, dan ben ik erg benieuwd of je al een speedtest hebt gedaan en wat de resultaten hiervan zijn. Mocht je dit nog niet hebben gedaan, wil je dan een speedtest uitvoeren terwijl je bekabeld met het modem verbonden bent en de resultaten hiervan met me delen? Ik zie je bericht graag tegemoet komen! 

Hi Nora, bedankt voor je reactie. Ik heb de media converter en de modem/router beide 30 sec tegelijk van het stroom gehaald en er toen weer opgezet. Helaas houd ik hetzelfde probleem. Voor een speedtest die specifiek naar bufferbloat kijkt heb ik de website van Waveform gebruikt. Zie uitkomst van de test hieronder. Je kan zien dat het probleem zich aan de kabel vooral bij upload bevindt.

https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=dc0eaeeb-96d3-4c47-954f-da4abfc0b682

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Antonibawoni, bedankt voor de meegestuurde link. Zou je voor mij een ping kunnen uitvoeren met de volgende commands: Ping -n 50 1.1.1.1 en Ping -n 50 8.8.8.8 in je command prompt en een screenshot van de ping statistics kunnen delen?

Daarnaast wil ik vragen of @louisL, @Pieter_B & @TMTV hier een deskundige blik op kunnen werpen!  

Hi Tommie, 

Zie afbeelding: link.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Antonibawoni, thanks voor de pings.

Ik wil alleen nog onze Super Users afwachten om te kijken of zij meer kunnen zien dan ik. Wordt vervolgd! 

Reputatie 7
Badge +6

@Antonibawoni Is de snelheid wel goed? Je kunt het beste een speedtest doen via de app op een bekabelde verbinding om te kijken of de algehele verbinding wel goed is. Je kunt de speedtest ook gebruiken om zwakke plekken in je wifinetwerk op te sporen, zodat je daar eventueel een versterker kunt plaatsen.

Zit je toevallig in omgeving Roosendaal? Daar zijn momenteel wat problemen in het netwerk.

 

Reputatie 6
Badge

Hi Tommie, 

Zie afbeelding: link.

 

Deze resultaten zijn wat verdacht: een ping naar 1.1.1.1 die wat packet loss heeft en een ping naar 8.8.8.8 die tenminste een uitschieter heeft naar 2,6 sec. Tenzij je grote downloads hebt lopen tijdens je video meeting zie ik niet hoe buffer bloat de oorzaak kan zijn. Buffer bloat problemen zouden mogelijk wat kunnen optreden als een andere gebruiker (of meerdere gebruikers, want GPON heeft 2,5Gb down) op dezelfde splitter in een GPON omgeving de hele lijn voltrekt. Ik denk daarom net als @TMTV eerder aan andere problemen:

  • test meerdere keren met speedtest, wat laat dat zien
  • doe eens meerdere ping tests: laten die uitschieters zien in latency of drops?
  • Wat zegt de uptime van de router

@tomie: kun jij eens in de ONT kijken (aangenomen dat dit een GPON abonnee is) wat de demping en signaal waarden zijn? Ergens lijkt een verbinding niet erg stabiel (zie de vraag van @TMTV hierboven)

Dit lijkt me eerder een probleem met een klapperende/ instabiele verbinding dan buffer bloat in de zyxel.

In deze afbeelding meerdere tests van de ping (alle tests tot nu toe waren via bekabelde verbinding). Het gebeurt telkens, op een enkele uitzondering na, dat er een uitschieter is naar 2-2.5 sec in de tests.

Over de snelheid heb ik weinig te klagen: 932 Mbit/s download en 944 Mbit/s upload.

Tijdens de tests heb ik geen downloads/uploads lopen, server heb ik uitgezet en VPN staat ook uit. Uptime van mijn router is inmiddels 8 dagen. Ik heb het de afgelopen weken een aantal keer geprobeerd met een restart/reset op te lossen (tevergeefs).

@louisL ik ben geen expert in dit soort dingen, dus als het probleem iets anders is dan bufferbloat, dan geloof ik dat zo. Ik zit trouwens ook niet in de omgeving Roosendaal.🙂

Reputatie 6
Badge

In deze afbeelding meerdere tests van de ping (alle tests tot nu toe waren via bekabelde verbinding). Het gebeurt telkens, op een enkele uitzondering na, dat er een uitschieter is naar 2-2.5 sec in de tests.

Over de snelheid heb ik weinig te klagen: 932 Mbit/s download en 944 Mbit/s upload.

Tijdens de tests heb ik geen downloads/uploads lopen, server heb ik uitgezet en VPN staat ook uit. Uptime van mijn router is inmiddels 8 dagen. Ik heb het de afgelopen weken een aantal keer geprobeerd met een restart/reset op te lossen (tevergeefs).

@louisL ik ben geen expert in dit soort dingen, dus als het probleem iets anders is dan bufferbloat, dan geloof ik dat zo. Ik zit trouwens ook niet in de omgeving Roosendaal.🙂

Ok, dit geeft veel meer informatie.

Nog een suggestie: doe die ping tests eens met een andere PC?

Het zou zo maar kunnen dat je probleem in de PC zit (een overactieve virus scanner of zo). Je kunt ook eens proberen windows in safe mode te starten: https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=start+window+s+in+safe+mode (sorry ik ben geen Windows gebruiker, mogelijk kunnen anderen hier je daat bij helpen ( @Waqqas ?)

Probeer met beide opties dezelfde pings. Zie je dan ook de uitschieters? Zo niet dan zul je in  je PC moeten (laten) zoeken

Reageer