Beantwoord

DECT telefoonnummers via Fritzbox 5530 (als IP-client router naar Zyxelmodem Odido) registreren

  • 30 December 2023
  • 10 reacties
  • 292 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Ik ben overgestapt van Tweak naar Odido.

Ik veronderstelde dat ik mijn oude modem Fritz 5530 AON Fiber zou kunnen blijven gebruiken.

Inmiddels zo ongeveer alle relevante berichten over dit modem gelezen en ik kom tot de conclusie dat het gebruik van mijn modem niet zo maar kan zonder weer extra te investeren in een GPON module.

Vandaag kreeg ik eindelijk bericht van Odido en men meldde dat het nog niet mogelijk was het serienummer van de Fritz XGSPON te registreren, binnenkort wel. Ik heb echter een AON module want dat was standaard bij Tweak. Zeer bemoedigend meldde men ook. “Geen zorgen. Voor nu kun je proberen om het ONT wat je van ons (Odido) hebt gekregen te spoofen. Hoe je dat doet lees je op onze community” Einde citaat. Vervolgens gezocht naar “ONT spoofen” op community Geen enkel relevant resultaat gevonden.

Het internet leverde het volgende resultaat als betekenis voor spoofen:

“Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van je bank, een helpdesk, webwinkel of van een overheidsinstantie. Als je geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter.”

De termen ONT en spoofen zeggen mij niets. Ik vind het een slecht advies van Odido. Dit is géén “menselijk” taalgebruik maar IT-jargon.

Ik ben nu op zoek naar een andere oplossing voor het werkend krijgen van mijn vaste nummers (Ik heb 2 DECT telefoons van Fritz die rechtstreeks verbinding maken met de router dat een basisstation heeft ingebouwd). Ik heb mijn Fritz router inmiddels geconfigureerd als een 2de router (IP client) achter de Zyxel van Odidon. Dat werkt allemaal goed en ik heb gelijk een extra WIFI-punt.

Het enige dat ik niet voor elkaar krijg is het registreren van het telefoonnummer. Ik heb alle instellingen overgenomen. Maar de uitgaande gesprekken geven “in gesprek” en de inkomende worden "niet opgenomen”. Ik heb geen los Dect basisstation waarmee ik kan testen of de telefoon van Zyxel modem wel werkt. 

Is er iemand die mij met de nummerregistratie verder kan helpen?

 

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 2 January 2024, 19:24

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @GWIEN, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. We hebben een aantal zeer kundige mensen op de Community die je hier meer over kunnen vertellen. Daarom wil ik @TMTV en @peter-keetfm vragen om hier een deskundige blik op te werpen. Hopelijk kunnen zij de antwoorden geven die je zoekt.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @GWIEN,

GPON en XGSPON zijn twee verschillende technieken met twee verschillende SFP's. Je kunt controleren welke je hebt aan de hand van de ONT die je hebt. Dat is het kastje tussen het glasvezelaansluitpunt (3x woordwaarde) en de router. Bij XGSPON is vervanging nog niet mogelijk, bij GPON wel en is het inderdaad een kwestie van het serienummer van de ONT in de Fritzbox zetten.

Wat betreft de telefoon: zijn dat vaste lijnen van Odido of heb je daar een andere provider voor? Zou je hoe dan ook screenshots van je instellingen kunnen delen (met eventuele persoonlijke gegevens onleesbaar gemaakt)? Dat maakt het meedenken wat gemakkelijker.

@GWIENHoi

Dat is een zeer slecht advies wat je hebt gekregen.

Als je op GPON glasvezel zit en je zal die AON SFP module daar op gaan aansluiten gaan alle klanten op die passieve glasvezel splitter offline.

Je moet eerst weten welke glasvezel aansluiting je hebt.

Welk glasvezel kastje heb je.?

Als je GPON hebt kun je het serienummer klonen. (Heb ik ook bij mijn 5590 met GPON SFP module)

Als je de Zyxel er tussenuit wil hebben en direct op glasvezel niet mogelijk is. (Bij XGS-PON)

Dan kunt u nog de 2.5Gbit rj45 poort als wan poort instellen.

Van het glasvezelkastje ga je dan met een netwerk kabel naar die wan poort.

T-Mobile/Odido profile kiezen en klaar.

Met de vaste telefoon van Odido zijn problemen om dat op een eigen Fritzbox te installeren.

Maar daar kan @TMTV Je bij helpen.

 

Hoi @GWIEN,

GPON en XGSPON zijn twee verschillende technieken met twee verschillende SFP's. Je kunt controleren welke je hebt aan de hand van de ONT die je hebt. Dat is het kastje tussen het glasvezelaansluitpunt (3x woordwaarde) en de router. Bij XGSPON is vervanging nog niet mogelijk, bij GPON wel en is het inderdaad een kwestie van het serienummer van de ONT in de Fritzbox zetten.

Wat betreft de telefoon: zijn dat vaste lijnen van Odido of heb je daar een andere provider voor? Zou je hoe dan ook screenshots van je instellingen kunnen delen (met eventuele persoonlijke gegevens onleesbaar gemaakt)? Dat maakt het meedenken wat gemakkelijker.

Hallo @TMTV fijn dat je mij van dienst wil zijn.

Op het kastje staat alleen de vermelding PON. Ik heb een vast nummer van Odido gekregen (verhuisd).

Hieronder de link met de schermafbeeldingen.

Telefooninstellingen

Als je er nog meer nodig hebt dan meld me dat maar.

Ik heb mijn gebruikersnaam en wachtwoord voor de aanmelding van de servicepagina van Odido. Wachtwoord heb ik zelf daarin gezet.

Alvast bedankt.

@GWIENHoi

Dat is een zeer slecht advies wat je hebt gekregen.

Als je op GPON glasvezel zit en je zal die AON SFP module daar op gaan aansluiten gaan alle klanten op die passieve glasvezel splitter offline.

Je moet eerst weten welke glasvezel aansluiting je hebt.

Welk glasvezel kastje heb je.?

Als je GPON hebt kun je het serienummer klonen. (Heb ik ook bij mijn 5590 met GPON SFP module)

Als je de Zyxel er tussenuit wil hebben en direct op glasvezel niet mogelijk is. (Bij XGS-PON)

Dan kunt u nog de 2.5Gbit rj45 poort als wan poort instellen.

Van het glasvezelkastje ga je dan met een netwerk kabel naar die wan poort.

T-Mobile/Odido profile kiezen en klaar.

Met de vaste telefoon van Odido zijn problemen om dat op een eigen Fritzbox te installeren.

Maar daar kan @TMTV Je bij helpen.

 

Hallo @peter-keetfm dank dat je mij wil helpen.

Zoals aan @TMTV gemeld, staat op het kastje alleen de vermelding PON.

Ik hoef mijn FRITZbox niet zo nodig als modem te gebruiken als ik de telefoon maar werkend krijg via de Fritzbox. Bovendien heb ik een repeater van Fritz die ik als mesh kan blijven gebruiken van de Fbox.

Dit levert me een extra WiFi punt op waarmee ik in mijn hele woning nu een goede dekking heb. Overal tenminste 200mB. De FBox heb ik nu als client IP geconfigureerd. Nu alleen nog de telefoonverbinding tot stand brengen en dan ben ik tevreden.

Reputatie 7
Badge +6

@GWIEN Bij het instellen van het wachtwoord gaat het inderdaad mis. Er zit al tijden een bug in dat systeem waardoor het wachtwoord dat je intypt niet overeenkomt met het uiteindelijk ingestelde wachtwoord. De enige manier om daar achter te komen is dit stappenplan. Toegegeven, het is omslachtig, maar er is op dit moment geen andere weg. Ik hoop dat het lukt en mocht je er niet uit komen, laat het hier gerust weten.

Over GPON/XGSPON: op de achterkant van het kastje staat een typenummer. Daaraan is het te zien. Alleen het merk is niet genoeg, omdat Huawei beide heeft.

@GWIEN

Volgens mij kun je geen telefoon instellen achter de Zyxel. (Op 2e router)

Dat weet @TMTV Wel of dat wel kan.?

Je zal dan de Fritzbox i.p.v. de Zyxel moeten gebruiken.

Kun je een foto van het glasvezelkastje hier plaatsen.

@TMTV en @peter-keetfm 

Ik heb een XGSPON aansluiting. Het 12 stappenplan was ik in mijn zoektocht al eerder tegengekomen en werd gerustgesteld door de banner erboven dat het allemaal veel eenvoudiger kon. Helaas, niet dus begrijp ik uit deze conversatie. Aangezien het hacken van wachtwoorden niet iets is waar ik me wil bezighouden, ben ik erg terughoudend daarbij ook de waarschuwingen en risico's van terugzetten e.d. betrekkend.

De vraag die nog open is: kan ik wel een telefoon aansluiten op de tweede router achter Zyxel? Want als dat niet mogelijk is kan ik (en jullie je) me de moeite besparen en moet ik gaan nadenken over mijn abonnement bij Odido.

Hoi @GWIEN,

GPON en XGSPON zijn twee verschillende technieken met twee verschillende SFP's. Je kunt controleren welke je hebt aan de hand van de ONT die je hebt. Dat is het kastje tussen het glasvezelaansluitpunt (3x woordwaarde) en de router. Bij XGSPON is vervanging nog niet mogelijk, bij GPON wel en is het inderdaad een kwestie van het serienummer van de ONT in de Fritzbox zetten.

Wat betreft de telefoon: zijn dat vaste lijnen van Odido of heb je daar een andere provider voor? Zou je hoe dan ook screenshots van je instellingen kunnen delen (met eventuele persoonlijke gegevens onleesbaar gemaakt)? Dat maakt het meedenken wat gemakkelijker.

 

@GWIEN

Dan je Fritzbox de 2.5Gbit rj45 poort als wan in stellen.

En deze direct op jou XGS-PON glasvezel kastje aansluiten met een netwerk kabel.

Dan kun je de Fritz fon telefoons gebruiken.

Eerst het script van @TMTV Je inlog achterhalen.

 

 

@peter-keetfm 

@TMTV 

Besten,

Ik heb het wachtwoord achterhaald en ingevoerd in de Fritzbox router die als client dienst doet van de Zyxel router. En zonder verdere moeite heb ik mijn telefoon aangesloten en aangemeld. Het werkt.

Het is dus mogelijk om de telefoon in de client te gebruiken achter de Zyxel router.

Met dank aan jullie kan ik nu gebruik maken van mijn vaste telefoon.

Reageer