Beantwoord

Eigen modem aansluiten (Asus AX92U)

  • 5 January 2024
  • 4 reacties
  • 398 Bekeken

Over enkele dagen mag ik mij ook klant noemen bij Odido en wel voor Mobiel als Internet Thuis. Spannend, want ik wil graag mijn eigen modem blijven gebruiken. Nu staat deze ook direct aangesloten op glasvezel via PPPoE. 

Straks moet ik weer kiezen voor automatisch IP en dan zal mijn router dit waarschijnlijk netjes oppakken. Echter, ik heb daar toch een vraag over en ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen. Zoals ik in mijn subject al schreef, ik heb 3 Asus AX92U routers achter elkaar staan zodat ik thuis prima wifi heb en super goed internet. Nu wil ik deze gewoon blijven gebruiken, dat lijkt me het makkelijkst, zeker met al mijn IoT (Internet of Things) aansluitingen. Die hebben natuurlijk al een IP adres en dat wil ik ook liever zo houden, anders ben ik wel dagen bezig om alles weer anders in te stellen.

Nu heb ik 192.168.178.* enz enz, maar ik zie dat Odido straks een modem aansluit met 192.168.1.1. Wat is wijsheid? Ik ben super tevreden over mijn Asus AX92U router’s, laat ik dat even melden. 

1- Asus router achter Odido router plaatsen (en dan veel functionaliteit missen van de Asus modem)
Als ik dit doe dan moet ik Odido router wel naar een ander intern IP adres wijzigen van 192.168.1.1 naar bv 192.168.178.1. Is dit mogelijk?

2- Odido router verwijderen en daar mijn eigen Asus modem op plaatsen en klaar?
Dan heb ik natuurlijk gewoon nog altijd mijn huidige IP instellingen in de router, maar moet ik dan dingen instellen? Goed, ik zal PPPoE moeten vervangen voor automatisch IP, denk ik?


Er zijn vast veel intelligentere mensen hier online die mij van advies kunnen voorzien. Ik bedank je alvast voor je antwoord, je helpt me er enorm mee. Leuk om naar een nieuwe provider over te stappen, ook al zat ik vroeger ook al bij T-Mobile (Sorry, nu dan Odido).  

icon

Beste antwoord door louisL 6 January 2024, 13:33

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge

Laat de monteur de Zyxel gebruiken om te bewijzen dat de verbinding goed werkt en verwijder die daarna. Hang een  AX92U aan de ONT en stel vlan 300 met DHCP (soms automatic genaamd) in op de WAN (waarschijnlijk onder LAN > IPTV). Ik zou dus zeggen: optie 2.

Dank je wel voor je uitleg @louisL 
Zodra ze gaan aansluiten dan ga je advies opvolgen.

Onze vrienden van KPN gebruiken verschillende vlans voor IPTV en VoIP en daarom moet je de Merlin gebruiken met ‘n speciale configuratie,

ik begrijp dat Odido dat niet doet en alles over vlan 300 stuurt ?

Ik heb zelf ‘n Asus RT-AX88U Pro welke met 2,5 Gbps aan de ONT hangt  

Reputatie 7
Badge +14

Odido is juist afgestapt van IPTV over een apart VLAN. Zo kunnen smart TV’s de Odido TV app gebruiken en dezelfde functionaliteit als een Media decoder ervaren. Hierdoor zijn ook andere streams dan alleen de TV stream door de TV en Media decoder te gebruiken.

Reageer