Beantwoord

eigen router gebruiken voor TV?

  • 29 September 2023
  • 15 reacties
  • 840 Bekeken

Reputatie 2

vandaag is de glasvezel naar binen aangelegd. signaal zou goed moeten zijn volgens de monteur. Nu dus wachten tot het pakket wordt aangesloten.
Ik wil wel alleen via mijn eigen asus RT-AX86U router laten lopen. 
Die bekabeling ligt er tot aan de TV en Mediacenter., wel allemaal via een Gbit switch.
Dit werkt allemaal nu ik nog bij ziggo zit en dat hou ik graag zo;)
Het is geen doen om een apparte kabel vanauit de meterkast te trekken naar de huiskamer.Daar liggen geen loze leidingen meer voor en ik heb met heel veel moeite 1 netwek kabel van de meter kast naar de huiskamer kunnen leggen voor mijn PC en mediacente via deze switch. Een separate kabel voor TV gaat hem dus niet worden.
Eventueel moet ik de monteur maar even een losse kabel laten neerleggen om het aan de praat te hebben. Maar verder zou het dus via de Asus en switch moeten lopen.

 

Dus vanaf de fiber aansluiting  naar asus router naar swicht in huiskamer waarop de odoido tx box is aangesloten en de TV, PC, mediaplayer, Denon versterker.
Alle andere internet zaken ( camera's deurbel, verlichting, homeassistant)  in de buurt van de meterkast zijn lokaal op de Asus router aangesloten.

Een vraagteken is dan mijn telefoon aansluiting want deze gebruik ik al backup voor mijn alarm.
Want mijn Asus router heeft volgens mij geen telefoon aansluiting:S
Hoe kan ik het dan het beste aansluiten?
Waarschijnlijk moet ik dan toch het odido modem gebruiken en dat in bridge mode zetten oid?

icon

Beste antwoord door Waqqas 29 September 2023, 23:15

Bekijk origineel

15 reacties

Hoi @bhennink 

Bij Odido gaat alles via een vlan.

Odido gebruikt vlan 300.

Je zou dat in je Asus router in kunnen stellen.

Zo kun je je Asus router direct op het glasvezel kastje aansluiten.

Odido TV gaat dan ook via jou netwerk kabels of via wifi. (“wifi” Odido TV app)

Voor de telefoon kun je een voip adapter gebruiken.

Volgens mij moet deze werken.

@TMTV ? Klopt het dat deze voip adapter werkt.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hoi @bhennink 

Bij Odido gaat alles via een vlan.

Odido gebruikt vlan 300.

Je zou dat in je Asus router in kunnen stellen.

Zo kun je je Asus router direct op het glasvezel kastje aansluiten.

Odido TV gaat dan ook via jou netwerk kabels of via wifi. (“wifi” Odido TV app)

Voor de telefoon kun je een voip adapter gebruiken.

Volgens mij moet deze werken.

@TMTV? Klopt het dat deze voip adapter werkt.

 

 

 

Hallo @bhennink 

Staat het Ziggo modem in de meterkast?

Wat ook een optie is :

Mediaconverter en router in de meterkast bij het glasvezelaansluitpunt aansluiten zodat je hier ook de telefoon kan aansluiten en verder eigenlijk alles hetzelfde dus internetkabels in de Odido router pluggen.

Je kan WiFi op de Odido router uitschakelen en zet de Asus in de DMZ van de Odido router zodat alle poorten naar de Asus open staan.

Reputatie 7
Badge +6

@peter-keetfm De VOIP-adapter die je linkt, werkt hier inderdaad probleemloos.

@bhennink Het invullen van je gebruikersnaam, wachtwoord (zie deze post) en de server moet genoeg zijn.

Reputatie 2

Hoi @bhennink 

Bij Odido gaat alles via een vlan.

Odido gebruikt vlan 300.

Je zou dat in je Asus router in kunnen stellen.

Zo kun je je Asus router direct op het glasvezel kastje aansluiten.

Odido TV gaat dan ook via jou netwerk kabels of via wifi. (“wifi” Odido TV app)

Voor de telefoon kun je een voip adapter gebruiken.

Volgens mij moet deze werken.

@TMTV? Klopt het dat deze voip adapter werkt.

 

 

@peter-keetfm 
Dank je wel voor je uitgebreidde antwoord.
Dan hoef ik dus niet een extra kabel te trekken naar mijn TV maar kan gewoon een kabel vanaf mijn switch in de huiskamer gebruiken.?

IK ga zeker even kijken vaar die voip adapter. Geen idee of dat minder stroom zou gebruiken dan de dodido router. 
Ik denk ik dan eventueel zou gaan door de ODIDO router met de ASUS router te verbinden via DMZ. Zeker bij de installatie lijket me dat het handigste.
Ik wil alleen niet het IP adres van mijn ASUS wijzigen, (die zit nu op 192.168.1.1 en dat is dacht ik ook het adress van de ODIDO router? )
Er zijn te veel apparaten die elkaar via een vast  IP adres bereiken dat zou een aardige klus wprden eer alles weer werkt, Alles in mijn netwerk heeft eigelijk een statisch adres vast toegewezen via DHCP settings.

De kabels over zetten naar de odido router lijkt me dan niet de beste optie voor mij,

Het is iig wel interssant om als alles werkt de odido router er tussenuit te kunnen halen want dat scheelt dan toch weer de nodige stroom.

IK was overigens al aan het kijken of ik niet toch een extra kabel bia de buis naar de huskamer te krijgen. IK heb er mijn  trekveer naast de liggende kabel door de buis kunnen krijgen dus met enig geluk zou dat ook moeten lukken, maar heeft dat verder nov voordelen?

@bhennink 

Dat zou ook kunnen.

Ik heb dat ook Fritzbox 5590 direct op glasvezel dat is ook mijn voip dect centrale.

DMZ naar een Netgear r9000 router die het hele netwerkt regelt.

Voor wifi gebruik ik een TP-link Omada systeem.

Ik gebruik Odido TV app door het hele huis zowel bedraad als draadloos.

Een TV box werkt ook gewoon op je eigen apparatuur.

Odido werkt alles via een vlan tot in tegenstelling bijvoorbeeld Kpn.

Reputatie 2

@bhennink

Dat zou ook kunnen.

Ik heb dat ook Fritzbox 5590 direct op glasvezel dat is ook mijn voip dect centrale.

DMZ naar een Netgear r9000 router die het hele netwerkt regelt.

Voor wifi gebruik ik een TP-link Omada systeem.

Ik gebruik Odido TV app door het hele huis zowel bedraad als draadloos.

Een TV box werkt ook gewoon op je eigen apparatuur.

Odido werkt alles via een vlan tot in tegenstelling bijvoorbeeld Kpn.

Klink goed. 
Ik ben een HUAWEI  mediaconverter en een ZYXELT56 en en TV box in de doos zie ik net.
IK wil dan due zeker in eerste instantie de ZYXEL op een ander IP adres zetten IK neem aan dat dat niet al te moetlijk is en dan de ASUS in DMZ op 192.168.1.1.

@TMTV en @Waqqas ook dan voor de info.

@bhennink 

Ik ben niet bekend met Zyxel.

Na de oplevering heb ik de Fritzbox aangesloten.

De Zyxel gebruik je voor je vaste telefoon.

De rest via je eigen router.

Zie dit topic voor de uitleg van @Waqqas hoe je de DMZ instellingen doet.

 

Reputatie 7
Badge +15

@bhennink

Het LAN IP wijzigen is ook zo gebeurd, ga naar het menu, netwerkinstellingen, thuisnetwerk, wijzig het LAN IP adres en klik op toepassen, indien je een foutmelding krijgt pas de begin en eind waarden dan ook aan.

 

Reputatie 2

Hi, 
Maandag komt guideon hier de boel aansluiten dus ik dacht ik zet vast de IPTV instellingen in mijn Asus router. Ik heb onderstaande instellingen gedaan , maar als ik dan de router herstart krijg ik de melding dat de DHCP van mijn ISP niet correct werkt.
Doe ik iets verkeerd? Als ik het terug zet werkt he natuurlijk weer maar het zou vervelend zijn als het dan maandag niet werkt? Het mag toch niet mis gaan omdat ik nog niet op het odido netwerk zit?
Of is deze instelling alleen nodig om met de Asus direct op de huawei ONT aan te sluiten? en hoef ik als ik de router dadelijk achter de ZYXEL in DMZ zet niets op mijn Asus aan te passen?

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@bhennink

VLAN 300 is nodig om internet en tv werkend te krijgen op je eigen router, je kan de Asus dan op de Huawei ONT aansluiten.

Dit kan pas nadat je glasvezel hebt van Odido dus wacht nog even op de monteur.

Bij het aansluiten van de Asus achter de Zyxel hoef je niks aan te passen in de Asus.

Reputatie 2

Mooi, dan ga ik het morgen beleven:)
En het wordt even de vraag of ik de asus direct op de ONT aansluit, want dan moet ik toch een voip module er bij aanschaffen en dat weegt vast niet op tegen het stroom verbruikt van de ZYXEL?

Reputatie 7
Badge +15

@bhennink 

Asus achter de Zyxel is wel het makkelijkst maar inderdaad heb je dan wel een extra apparaat dat stroom verbruikt, zal wel meevallen met WiFi uit.

Ik weet niet precies hoeveel een VoIP adapter gaat kosten maar deze zal ook stroom nodig hebben en je moet hem ook instellen.

Reputatie 2

@bhennink

Asus achter de Zyxel is wel het makkelijkst maar inderdaad heb je dan wel een extra apparaat dat stroom verbruikt, zal wel meevallen met WiFi uit.

Ik weet niet precies hoeveel een VoIP adapter gaat kosten maar deze zal ook stroom nodig hebben en je moet hem ook instellen.

was mijn idee ook daarom in eerste instantie gewoon de zuxel met asus. Alleen zo ff vragen ) kreeg net bericht dat ze later komen dan ze vanochtend vroeg aangaven)  of hij de ZYXEL op ander adres kan zetten dan 192.168.1.x want in dat subnet zit mijn hele ASUS netwerk met fixed IP's

Wel netjes dat ze je informeren als de tijd wat verschuift dat heb ik wel slechter meegemaakt! 

Reputatie 2

Update:
Alles lijkt te werken. 
Asus router een fixed DHCP gegeven
DMZ ingesteld naar de ASUS 

telefoon doet het en TV doet het ook gewoon via mijn LAN nu
Moet wel nog even kijken wat de beel kwaliteit is , geen idee of het slechter is dan de ziggo aansluiting.

LAn snelheid is geen GBit. ik kom op 500-735 Mbit, maar kan zijn omdat de TV ook op netflix aan staat

upload wisselt hier wel even tussen ca 30 met chrome en explorer en 400 a 500 Mbit met firefox alls met speedof.me
Met OOkla zien ik in beide richtingen tussen 550 en 650. Beetje vaag want dan is het onafhankelijk van de browser. En idem met de speedtest van Odido ca 580 down en zelfs 630 up , de upsnelheid zit iig goed
Beetje vaag 

Reputatie 2

Wat me wel opvalt dat het idere keer minuten duurt als ik de TV box heb losgehad.
Ik weet niet of dat normaal is.??
Ik kan nog niet helemaal over want ik nog geen HDMI geluid met netflix op de TV app en tot die tijd is het geen optie voor mijn vrouw. Dus voorlopig blijft het steed even om iets te proberen de box opnieuw aansluiten.

Verder heb ik al een paar keer blokken gezien onder in het beeld bij National Geographics kanaal. Hoop niet dat dat de regel is bij gebruik van de box?
Kan niet proberen of het met de app op TV beter zou gaan ivm het geluidsprobleem

Reageer