Beantwoord

Fritzbox 5590 fiber XGS-PON via WAN aan Huawei ONT

  • 27 January 2024
  • 16 reacties
  • 653 Bekeken

Hoi,

Ik wil mijn eigen modem / router Fritzbox 5590 fiber gebruiken.

Ondertussen weet ik al, dat de XGS-PON nog niet rechtstreeks werkt. Maar kan ik deze Fritzbox wel via de WAN aan de Huawei ONT koppelen? Dat heb ik namelijk geprobeerd, maar ik krijg de verbinding niet tot stand.

Alvast bedankt,
Steven Klein Haneveld

 

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 27 January 2024, 20:56

Bekijk origineel

16 reacties

@stevenkukeleku  Hoi

Ja je kunt jou Fritzbox 5590 via de blauwe wan poort gebruiken direct achter de Huawei.

Je stelt het T-Mobile/Odido profile in en dan moet het werken.

 

@peter-keetfm 

Dank voor je reactie.
Dan moet ik iets verkeerd gedaan hebben vanmiddag.
Ik ga het van de week nog eens proberen.

Groetend,
Steven

@peter-keetfm 

Geprobeerd, meermaals. Maar zonder succes. Hij krijgt gewoon geen verbinding tot stand. 

Heb ik misschien aanmeld gegevens nodig? Ze worden nergens gevraagd overigens.

Groetend

Steven

​​

Reputatie 4
Badge

Bij de eerste keer kiezen van profiel Odido (voorheen T-Mobile Thuis) krijg je de keuze of je via glas of kabel wilt aansluiten. Als je voor glas gekozen hebt komt die vraag over ONT-installatiecode in beeld, en die zie ik bij jou staan. De optie om te kiezen voor de wan poort in plaats van glas is er dan niet meer. Kies eerst eens voor een willekeurig ander profiel, en dan weer voor Odido. Mogelijk krijg je dan die vraag glas of wan poort weer opnieuw, en kies dan voor wan poort.

Anders is het nog een optie om voor 'anders, handmatig instellen' te kiezen, en dan vlan 300 in te stellen, maar dat is meer werk.

Reputatie 2

Bij de eerste keer kiezen van profiel Odido (voorheen T-Mobile Thuis) krijg je de keuze of je via glas of kabel wilt aansluiten. Als je voor glas gekozen hebt komt die vraag over ONT-installatiecode in beeld, en die zie ik bij jou staan. De optie om te kiezen voor de wan poort in plaats van glas is er dan niet meer. Kies eerst eens voor een willekeurig ander profiel, en dan weer voor Odido. Mogelijk krijg je dan die vraag glas of wan poort weer opnieuw, en kies dan voor wan poort.

Anders is het nog een optie om voor 'anders, handmatig instellen' te kiezen, en dan vlan 300 in te stellen, maar dat is meer werk.

Ik heb zojuist een fritzbox besteld, dus morgen moet ik kiezen voor Odido/T-Mobile profiel en dan aansluiten via kabel kiezen ipv glasvezel?

Je hoeft verder niks meer te doen.

Je voert het serienummer van de Huawei GPON ONT in de link naar je Fritzbox. (Zie bericht eerder)

Dan werkt het.

Let er wel op dat dit alleen werkt met GPON en niet met XGS-PON.

En aanbieder kiezen.

 

 

Reputatie 2

Je hoeft verder niks meer te doen.

Je voert het serienummer van de Huawei GPON ONT in de link naar je Fritzbox. (Zie bericht eerder)

Dan werkt het.

Let er wel op dat dit alleen werkt met GPON en niet met XGS-PON.

En aanbieder kiezen.

 

 

Ik wil zeg maar aansluiten via de WAN ipv op het glas zelf gaan zitten, ben ik denk ik niet technisch genoeg voor. Zegmaar hoe de zyxel nu werkt, van het ONT komt een ethernet kabel die gaat naar de WAN voor internet.

@pockeyhock 

Sorry ik haalde het Fritzbox op GPON topic door elkaar.

Je sluit de Fritzbox op de blauwe wan poort aan.

Je stelt het T-Mobile/Odido profile in.

Je kiest wan poort.

 

@pockeyhock

Sorry ik haalde het Fritzbox op GPON topic door elkaar.

Je sluit de Fritzbox op de blauwe wan poort aan.

Je stelt het T-Mobile/Odido profile in.

Je kiest wan poort.

 

 

Sorry

Maar het werkt gewoon niet.

 

Reputatie 3

Als alles goed aangesloten en ingesteld is, dan kan het nog wel eens een tijdje duren voor je een IP adres krijgt. Terwijl je wacht, kan je jezelf vermaken met het logfile (System / Event-Log / Internet Connection).

Als alles goed aangesloten en ingesteld is, dan kan het nog wel eens een tijdje duren voor je een IP adres krijgt. Terwijl je wacht, kan je jezelf vermaken met het logfile (System / Event-Log / Internet Connection).

Dag Harmenzo

Nee hoor, de standaard instelling was gewoon niet goed. 

Ik moest VLAN 300 instellen. Daarmee werkte het binnen 2 seconden. 

 

Reputatie 4
Badge

Als alles goed aangesloten en ingesteld is, dan kan het nog wel eens een tijdje duren voor je een IP adres krijgt. Terwijl je wacht, kan je jezelf vermaken met het logfile (System / Event-Log / Internet Connection).

Dag Harmenzo

Nee hoor, de standaard instelling was gewoon niet goed. 

Ik moest VLAN 300 instellen. Daarmee werkte het binnen 2 seconden. 

 

In het Odido profiel is als het goed is vlan 300 automatisch geactiveerd.

Reputatie 3

Het kan natuurlijk heel goed dat terwijl hij met zijn op zich goede instellingen ging spelen, ondertussen de DHCP lease verliep en het dáárom toen ineens wel werkte.

Het is jammer dat niet helemaal duidelijk is hoe het nu precies zit met die lease tijden. enzo. Mijn indruk van hoe het werkt is het volgende (maar ik heb helaas niet genoeg kunnen testen om zeker van e.e.a. te zijn):

A Wisselen van routers via dezelfde ONT

1 Via de ONT kun je maar 1 ip adres tegelijk hebben, en moet je dus bij het wisselen van routers misschien even wachten tot de lease verlopen is (tot een uur of zo).

2 Soms zijn er bij Odido DHCP pool problemen (lees: er zijn te weinig ip adressen) en dan moet je mogelijk dus veel langer wachten. (Dit is de reden waarom ik geen zin heb om meer te testen.)

3 Het helpt als je het MAC adres kloont. Je houdt dan hetzelfde ip adres, en hoeft dus ook niet te wachten tot de lease verloopt, en ook niet eventueel in de rij te staan voor een nieuw ip adres.

4 Het helpt niet als je de DHCP lease eerst vrijgeeft op de Zyxel.

B Wisselen naar een ander modem zonder de ONT.

5 Wisselen naar een andere modem zonder de ONT (bijvoorbeeld Fritzbox met SFP module) is weer een heel ander verhaal. Je krijgt dan altijd meteen een nieuw ip adres (DHCP pool problemen daargelaten), ook zonder dat de lease die je via de ONT had eerst verlopen is.  Op deze manier kun je dus tijdelijk 2 ip adressen bezet houden: 1 voor via de ONT en 1 voor niet via de ONT. Mac adres klonen heeft in dit geval geen invloed.

Nogmaals, dit is alleen maar mijn persoonlijke indruk op grond van een handvol keer wisselen op verschillende manieren, en het lezen over de ervaringen van anderen op het forum in een paar maanden tijd. Ik kan er dus gemakkelijk naast zitten.

 

Ik heb mijn Fritzbox 5590 achter het Kpn netwerk gehad AON en ook via hun glasvezel kastje met Kpn profile.

Bij T-Mobile heb ik deze nu op GPON aangesloten met het T-Mobile (Odido) profile.

Deze heb ik ook op het Huawei GPON kastje aangesloten gehad met het T-Mobile profile werkte ook.

 

Eerder werkte niet alle lan poorten met het T-Mobile profile daarom moest je vlan300 kiezen. (Dit had te maken met het oude tv platform)

Dit is niet meer nodig met de laatste firmware van de Fritzbox.

Je kan nu dus het T-Mobile profile en bij  de nieuwste firmware Odido profile kiezen.

 

 

Het kan natuurlijk heel goed dat terwijl hij met zijn op zich goede instellingen ging spelen, ondertussen de DHCP lease verliep en het dáárom toen ineens wel werkte.

Het is jammer dat niet helemaal duidelijk is hoe het nu precies zit met die lease tijden. enzo. Mijn indruk van hoe het werkt is het volgende (maar ik heb helaas niet genoeg kunnen testen om zeker van e.e.a. te zijn):

A Wisselen van routers via dezelfde ONT

1 Via de ONT kun je maar 1 ip adres tegelijk hebben, en moet je dus bij het wisselen van routers misschien even wachten tot de lease verlopen is (tot een uur of zo).

2 Soms zijn er bij Odido DHCP pool problemen (lees: er zijn te weinig ip adressen) en dan moet je mogelijk dus veel langer wachten. (Dit is de reden waarom ik geen zin heb om meer te testen.)

3 Het helpt als je het MAC adres kloont. Je houdt dan hetzelfde ip adres, en hoeft dus ook niet te wachten tot de lease verloopt, en ook niet eventueel in de rij te staan voor een nieuw ip adres.

4 Het helpt niet als je de DHCP lease eerst vrijgeeft op de Zyxel.

B Wisselen naar een ander modem zonder de ONT.

5 Wisselen naar een andere modem zonder de ONT (bijvoorbeeld Fritzbox met SFP module) is weer een heel ander verhaal. Je krijgt dan altijd meteen een nieuw ip adres (DHCP pool problemen daargelaten), ook zonder dat de lease die je via de ONT had eerst verlopen is.  Op deze manier kun je dus tijdelijk 2 ip adressen bezet houden: 1 voor via de ONT en 1 voor niet via de ONT. Mac adres klonen heeft in dit geval geen invloed.

Nogmaals, dit is alleen maar mijn persoonlijke indruk op grond van een handvol keer wisselen op verschillende manieren, en het lezen over de ervaringen van anderen op het forum in een paar maanden tijd. Ik kan er dus gemakkelijk naast zitten.

 

Excuseer mij, maar het is mij niet helemaal duidelijk: kan ik een SFP-switch gebruiken in plaats van de Huawei ONT (XGS-PON)? Zo ja, wat moet ik doen om dit te laten werken?

Reputatie 3

@unnamedplayer

Met XSG-PON kan je op dit moment nog geen eigen SFP gebruiken in plaats van de ONT. De verwachting is dat dit nog in het eerste kwartaal van dit jaar wel zal kunnen.

Met GPON kun je het s/n nummer van de ONT klonen (kan i.i.g. met een Fritzbox). Dit verdient om verschillende redenen de voorkeur boven het eigen s/n nummer van het modem bij Odido registreren. Het is nog onduidelijk of klonen met XSG-PON klonen ook zal kunnen.

Reageer