Geen P2P connectie mogelijk met host computer thuis

  • 26 January 2024
  • 6 reacties
  • 69 Bekeken

Dag allen,

Ik ben vaak bij mijn vriendin, maar wil ook bij haar in kunnen loggen op mijn pc thuis. Echter lukt het me niet om een verbinding te leggen omdat de Peer-to-Peer verbinding wordt geweigerd met mijn pc thuis. Volgens de hulp-tool komt dit door Carrier-Grade NAT, iets wat niet verholpen kan worden door dingen als port-forwarding of router settings maar bij de provider ligt. Ik heb nu al 2x gebeld met de klantenservice van Odido, maar helaas is daar niemand die verstand heeft van technische zaken. 

Ik zou graag een ‘Public IP’ krijgen (dynamisch of statisch?) zodat ik een verbinding kan leggen met mijn  pc thuis, maar als ik dit bij de klantenservice neerleg kan niemand mij helpen.. Is er in de community  iemand die hier verstand  van heeft of weet hoe ik de klantenservice door mijn probleem moet loodsen?

Alvast dank!

eric 3 maanden geleden

Hoi @BSR89 ,

Je beschrijft de port forwarding rules alsof het vreemde zaken voor je zijn..maar daar begint het toch echt.

1) heb je jouw interne PC van een fixed private IP adres voorzien? 

2) welk poortnummer(s) gebruikt de door jouw gekozen applicatie voor de P2P connectie? En is dat TCP only of ook UDP?

3) heb je de portforwarding in de Zyxel router met bovenstaande gegevens aangemaakt?

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Badge

Interessante vraag!

Ik heb geen antwoord, maar post dit omdat ik graag op de hoogte gehouden wil worden.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @BSR89 ,

Je beschrijft de port forwarding rules alsof het vreemde zaken voor je zijn..maar daar begint het toch echt.

1) heb je jouw interne PC van een fixed private IP adres voorzien? 

2) welk poortnummer(s) gebruikt de door jouw gekozen applicatie voor de P2P connectie? En is dat TCP only of ook UDP?

3) heb je de portforwarding in de Zyxel router met bovenstaande gegevens aangemaakt?

Hoi @BSR89 ,

Je beschrijft de port forwarding rules alsof het vreemde zaken voor je zijn..maar daar begint het toch echt.

1) heb je jouw interne PC van een fixed private IP adres voorzien? 

2) welk poortnummer(s) gebruikt de door jouw gekozen applicatie voor de P2P connectie? En is dat TCP only of ook UDP?

3) heb je de portforwarding in de Zyxel router met bovenstaande gegevens aangemaakt?

 

@eric

Dank voor de reactie, ik ben inderdaad geen expert op dit gebied, verre van zelfs. Daarom dat ik ook de servicedesk van Odido heb gebeld - had daar de expertise gehoopt te vinden. 

Wat ik in de beschrijving van de hulpfiles van het programma kon vinden is dat het niet uit zou maken wat je doet met Port Forwarding zo lang je achter een Carrier-Grade NAT zit. Dan kom je dus op punt 1 van jouw oplossing - zo'n IP adres. Wat ik ervan begreep is dat ik dat aan moet vragen bij de provider. Dit heb ik geprobeerd maar ze hebben ook bij Odido geen idee wat ze dan moeten doen. 

Als u zo weet wat er gedaan moet worden om zelf zo'n IP adres aan te maken (en als u een link heeft naar een uitleg hoe Port Forwarding zelf te doen is) - dan hoor ik die uitleg natuurlijk maar al te graag.

Reputatie 7
Badge +14

Odido gebruikt geen carrier grade NAT. Er zit wel een firewall/nat in de Zyxel router. Daar moet je een portforwarding in zetten als je inkomende berichten naar een applicatie in jouw netwerk wil sturen. Zoals aangegeven,  je moet wel weten welke poort je wilt forwarden en naar welk intern IP adres.

Het IP adres wat je van Odido krijgt is het publieke adres. De applicatie waarmee je naar huis contact wil maken moet dit natuurlijk ingegeven krijgen door jou. Welk publiek IP adres je hebt kun je zien door thuis naar www.whatismyip.com te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Hier heb ik ooit een ‘Step by Step’ gemaakt over port forwarding op de Zyxel.

Wat ik recent ook iemand zag doen, is zowel port forwarding en port trigger gelijktijdig op hetzelfde instellen. Dat is een recept voor problemen, dus niet doen..

Zou als eerste beginnen met een factory reset, om vervolgens de port forwarding regel op te zetten.

Weet ook zeker, dat alles binnen je LAN wel werkt. Want als het binnen je LAN zelf al niet werkt, dan heeft elke port forwarding ergens naartoe in je LAN ook weinig effect.

Hier heb ik ooit een ‘Step by Step’ gemaakt over port forwarding op de Zyxel.

Wat ik recent ook iemand zag doen, is zowel port forwarding en port trigger gelijktijdig op hetzelfde instellen. Dat is een recept voor problemen, dus niet doen..

Zou als eerste beginnen met een factory reset, om vervolgens de port forwarding regel op te zetten.

Weet ook zeker, dat alles binnen je LAN wel werkt. Want als het binnen je LAN zelf al niet werkt, dan heeft elke port forwarding ergens naartoe in je LAN ook weinig effect.

 

 

Dank @Pieter_B voor de guide, ik zal eens in duiken! Binnen het LAN netwerk werkt alles wel helemaal goed, dus het is echt die verbinding naar buiten.

 

Odido gebruikt geen carrier grade NAT. Er zit wel een firewall/nat in de Zyxel router. Daar moet je een portforwarding in zetten als je inkomende berichten naar een applicatie in jouw netwerk wil sturen. Zoals aangegeven,  je moet wel weten welke poort je wilt forwarden en naar welk intern IP adres.

Het IP adres wat je van Odido krijgt is het publieke adres. De applicatie waarmee je naar huis contact wil maken moet dit natuurlijk ingegeven krijgen door jou. Welk publiek IP adres je hebt kun je zien door thuis naar www.whatismyip.com te gaan.

 

Dat is vreemd, ik kreeg namelijk bij het runnen van een check wel gegevens die in de hulp-guide stonden als tekenen van Carrier-Grade NAT, maar dat zit dan dus in de router. Dan ga ik daar maar eens in kijken. Ik ben pas later deze week weer in staat om bij mijn eigen router te kunnen dus ik update later deze week of het lukt. Dank in ieder geval voor de antwoorden.

 

Reageer