GPON internetverbinding hapert - lijnmeting mogelijk?

  • 10 February 2024
  • 5 reacties
  • 92 Bekeken

Ik zit al meer dan een jaar bij Odido via een 1000/1000 GPON verbinding, maar sinds enkele weken heb ik steeds vaker last van ‘hiccups’, haperingen:

Mijn Odido (Huawei) ONT is rechtstreeks aan mijn eigen Netgear Orbi router aangesloten. Hiervoor is VLAN 300 getagged. TV gebruik ik niet dus andere VLANS zijn niet nodig. Sinds enkele weken valt het me op dat mijn router exact elke 15 minuten opnieuw moet connecten naar internet, ik zie dat in het log van mijn Orbi. Het reconnecten gaat supersnel, maar verstoort wel iedereen die aan het gamen is 😞 . Het is ook echt éxact elke 15 minuten, het lijkt wel of Odido elke 15 minuten opnieuw iets valideert ofzo. Meerdere routers hebben dit probleem, ook met alle routers firmware geupdatet, meerdere keren gereset (ook de ONT, voor langere periode, volgens het boekje), maar het probleem blijft en is zeer hinderlijk. Het is echt de internetverbinding zelf die eruit vliegt, het heeft niets met wifi ofzo te maken (mijn bekabelde computers hebben er namelijk ook last van). Het viel mij op dat het ongeveer begon op het moment dat ik vanuit Odido een nieuw publiek ip adres had gekregen.

Is er wellicht door iemand van Odido een ‘lijnmeting’ uit te voeren, om te zien of alles aan die kant goed staat? Of heeft de ONT wellicht nieuwe firmware nodig?

De lampjes op de ONT/media converter geven geen problemen:

Power: brandt continue groen
PON: brandt continue groen
LOS: brandt niet 
LAN: knippert snel groen

Dat ziet er allemaal goed uit dus.

Alvast hartelijk dank.

Tommie van Odido 2 maanden geleden

Hi @409conflict, wlekom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik heb meteen een lijnmeting uitgevoerd en zie hier niks geks omhoog komen. Wel krijg ik geen volledige meting omdat je een eigen modem aangesloten hebt. Zou je de Zyxel er eens achter willen gooien om te kijken of het daar ook mee gebeurt? Dan kunnen we het modem in ieder geval uitsluiten of de schuld geven. Alvast bedankt. 

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 1

I have Orbi RBRE960 and same setup as you with VLAN, I will test to see if this is real but also i am receving just 5GB down and 3GB up, so how is your speed?

 

I upgraded from 1GB to 8GB.

 

Thanks,

 

I have Orbi RBRE960 and same setup as you with VLAN, I will test to see if this is real but also i am receving just 5GB down and 3GB up, so how is your speed?

 

I upgraded from 1GB to 8GB.

 

Thanks,

 

 

I 'only' have 1Gbps/1Gpbs. Speed is not the issue, I easily reach my maximum. It's the micro-disconnect of the internet uplink exactly every 15 minutes. My Orbi's log is full of these entries:

[Internet connected] IP address: xxx.xxx.xxx.xxx, Saturday, February 10,2024 11:38:36
[Internet connected] IP address: xxx.xxx.xxx.xxx, Saturday, February 10,2024 11:23:36
[Internet connected] IP address: xxx.xxx.xxx.xxx, Saturday, February 10,2024 11:08:36

Reputatie 1

Hmm 🤔 ok and is the public ip changing every time ?

No, public IP has been steady for weeks now. Thanks for responding btw

Reputatie 7
Badge +9

Hi @409conflict, wlekom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik heb meteen een lijnmeting uitgevoerd en zie hier niks geks omhoog komen. Wel krijg ik geen volledige meting omdat je een eigen modem aangesloten hebt. Zou je de Zyxel er eens achter willen gooien om te kijken of het daar ook mee gebeurt? Dan kunnen we het modem in ieder geval uitsluiten of de schuld geven. Alvast bedankt. 

Reageer