Beantwoord

Het zoveelste topic over port forwarding - EX5601-T1

  • 20 April 2024
  • 7 reacties
  • 85 Bekeken

 Dag allen,

Sinds eergisteren ook klant met glasvezel, een EX5601-T1 router in gebruik en ik heb vrijwel alle topics over de T56 en port forwarding gelezen.

Jullie klantenservice heeft geen fatsoenlijk antwoord voor mij en ik zit te twijfelen of ik toch niet gebruik wil maken van mijn herroepingsrecht.

 

​​​

 

Hoe kan het dat alleen poort 22 open gaat terwijl 443 en 49164 precies dezelfde configuraties hebben? Is dit faulty hardware?

 

Ik hoop dat één van jullie mij op weg kan helpen. 

 

Alvast bedankt voor de reacties!

icon

Beste antwoord door Pieter_B 20 April 2024, 19:02

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Om te beginnen zou ik een factory reset doen, met vervolgens de port forwarding nogmaals opzetten.

Heb ooit in het verleden een topic aangevuld met een step-by-step, hopelijk helpt die iets verder.

 

Hou er ook rekening mee, als je external toegang op enabled hebt staan, kom je uit op de GUI van de router.

Belangrijkste is …. werkt het intern wel op de beoogde poorten?

Hoi Pieter,

Bedankt voor je reactie. Ik heb het topic gisteren gezien, maar ik kan er niet zoveel mee aangezien ik weet hoe het moet, het werkt alleen niet zoals het hoort. 

Ik heb de T56 twee keer gereset, maar het probleem houdt aan.

 

Belangrijkste is …. werkt het intern wel op de beoogde poorten?

Al zo'n 15 jaar. Er is maar één apparaat dat niet meewerkt en dat is mijn nieuwe modem. 😐

Reputatie 3

waarom is het antwoord van pieter_b dan *het* antwoord? wie klikt dat dan aan?

Reputatie 7
Badge +3

Al zo'n 15 jaar. Er is maar één apparaat dat niet meewerkt en dat is mijn nieuwe modem. 😐

Dan is er iets anders wat roet in het eten gooit.

Zie dat je ook wat andere zaken op anders dan ETH_Internet hebt staan, dat is wel de WAN setting voor als je glasvezel hebt.

De opmerking over die reset is min of meer uit ervaring met wat andere routers die Tmobile/Odido in gebruik heeft gehad.

Deze hadden de neiging om als je diverse port forwarding settings had gemaakt en verwijderd, het er op leek dat iets achter bleef.

Wat ik ook wel eens lees is, dat mensen ook port triggering instellen naast de port forwarding. Daarbij moet je begrijpen dat port triggering en port forwarding wel duidelijk twee andere functies zijn binnen een router.

Dus poorten 22 & 443 & 49164 werken allemaal via de LAN, en de servers die bereikbaar moeten zijn hebben dan ook allemaal een fixed IP in het subnet 192.168.2.xxx?

Deze vraag i.i.g. over het subnet, omdat je blijkbaar recent bij een andere provider hebt gezeten … met een grote kans dat je een afwijkend subnet hebt.

@emilimeters dat aanmerken als antwoord is denk ik ook een beetje voorbarig, zeker gezien dat er nog geen oplossing is aangedragen. Wie of wat dit doet is mij ook niet altijd duidelijk.

 

 

Zie dat je ook wat andere zaken op anders dan ETH_Internet hebt staan, dat is wel de WAN setting voor als je glasvezel hebt.

Ja, dat was even om te testen. Port triggering is mij bekend, maar ik geloof dat ik de mogelijkheid niet heb in de fw. 

 

Dus poorten 22 & 443 & 49164 werken allemaal via de LAN, en de servers die bereikbaar moeten zijn hebben dan ook allemaal een fixed IP in het subnet 192.168.2.xxx?

Yes, allemaal fixed IP. Ik waardeer het meedenken, maar er is verder niks veranderd in mijn thuissituatie! Mijn Ubuntu server, NAS, Home Assistant en een handvol Pi's zijn intern prima bereikbaar.

Het enige verschil is dat ik nu niet eens 80 en 443 open kan zetten naar NPM waardoor ik extern geen fuck meer kan. 

Ik heb net de portforwards eruit gehaald, nog eens toegevoegd in de hoop dat het verschil zou maken, maar nu is zelfs 22 niet meer open.

@Jason van Odido of Tommie van Odido, zou ik een nieuwe T56 opgestuurd kunnen krijgen? Dit lijkt me toch niet normaal bij een nieuw product (en bij een nieuwe klant die er bloedchagrijnig door is).

Groet!

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Als alles werkt intern, dan is het i.d.d. opvallend dat je NAT niet een correcte translate doet.

Enige advies dat ik nu nog kan geven is, de keuze maken om een eigen router te plaatsen. Dus alles in eigen beheer te krijgen, zoals updates maar ook de configuratie.

Zelf heb ik een DIY pfSense draaien voor weinig (~€80), is een eigen router aanschaffen een optie?

 

Hoorde iemand laatst wel opmerken dat bij gebruik van een afwijkend subnet, de router er blijkbaar niet goed mee om kan gaan. Dan kan ik alleen maar bedenken dat men ‘hard coded’ ergens in de FW subnet .1. heeft staan … maar even voor de duidelijkheid, kan dit dus niet bevestigen tot nu toe.

Enige advies dat ik nu nog kan geven is, de keuze maken om een eigen router te plaatsen. Dus alles in eigen beheer te krijgen, zoals updates maar ook de configuratie.

Zelf heb ik een DIY pfSense draaien voor weinig (~€80), is een eigen router aanschaffen een optie?

Dan heb ik een router nodig met 1x 2.5G WAN en 1x 2.5G LAN en daarvan moet ik de eerste nog tegenkomen voor 80 piek hoor. 😂 

Dat kan natuurlijk altijd en dan zou ik ook voor eentje met pfSense of OpenWrt gaan, maar wat bij mij nu wringt is dat dit gloednieuwe apparaat niet doet wat hij hoort te doen en ik van de eerstelijns support de deksel op mijn neus krijg.

 

Hoorde iemand laatst wel opmerken dat bij gebruik van een afwijkend subnet, de router er blijkbaar niet goed mee om kan gaan. Dan kan ik alleen maar bedenken dat men ‘hard coded’ ergens in de FW subnet .1. heeft staan … maar even voor de duidelijkheid, kan dit dus niet bevestigen tot nu toe.

Ik heb het donderdag ook geprobeerd met de default gateway op 192.168.1.1 en hetzelfde verhaal, maar ik zal daar morgen nog eens naar kijken na een reset.

Bedankt voor de tip en een fijne avond!

 

Reageer