How-to je eigen router gebruiken bij Odido Glasvezel (Netgear_voorbeeld)

  • 31 December 2023
  • 12 reacties
  • 2108 Bekeken

Reputatie 1

Hoi allen, 

Ik wil hierbij een how-to / tutorial voor dummies en/of voor klanten van Tmobile/Odido aanbieden hoe je zelf met een router die dus VLAN ondersteund die je kunt gebruiken. In deze voorbeeld gebruiken we een Netgear Router. 
 

Eigen router plaatsen i.p.v. Zyxel modem/router: 

Zorg EERST ervoor dat je internet verbinding werkt, dat het glasvezel box daadwerkelijk werkt. Zou zonde zijn als je onderstaande stappen volgt en je komt aan het eind achter dat het allemaal niet werkt omdat je Gigabit-Media-Converter stuk is of niet goed is aangesloten door de monteur. 

Zorg dus met je Odido/Tmobile router (Zyxel-modem-router) dat internet daarop werkt.

Informatie foto's legenda:

Kabel: Geel = vanuit de Gigabit-Media-Converter RJ45 kabel wat de internet voorziet
Kabel: Zwart = Internet kabel in de laptop en router Netgear R7800

 

1. Stop de RJ45 / Kabel-geel die vanuit de glasvezel Gigabit-Media-Converter komt in de WAN/INTERNET poort van de Netgear R7800.
OF 
Haal de kabel die in de Zyxel-modem-router(TmobileOdidoModem) WAN poort bevindt in de Netgear R7800 WAN/INTERNET poort

2. Reset de Netgear Router R7800 doormiddel van een paperclip in de reset-knop 10 seconde ingehouden, er zullen lampjes knipperen en zichzelf herstarten.

3. Sluit in 1 van de 4 LAN poorten van de Netgear R7800 een Internet-kabel en vervolgens de ander uiteinde aan je laptop om straks op de router in te loggen om de VLAN in te stellen.

4. Laat de Netgear R7800 zich opstarten na de factory reset.

5. Op de laptop ga naar volgende link: http://routerlogin.net/ of 192.168.1.1

6. Ga akkoord met de voorwaardes van Netgear.

7. Geef aan dat je zelf de router instellingen wilt wijzigen.

 

8. Bedenk een password voor de router om erop aan te loggen, mijn advies daarin is kies nu een simpele wachtwoord uit, je moet straks nog een aantal keer inloggen, aan het einde van de rit kun je een moeilijk wachtwoord wijzigen.

 

9. Log nu met de nieuwe wachtwoord in die je in het vorige scherm hebt opgegeven. Username is admin.

10. Controlleer nu de instellingen van je router VOORDAT we de VLAN 300 instellen. 
Ga naar ADVANCED -> Setup -> LAN Setup

Hier zie je dat je router 192.168.1.1 heeft en dat de DHCP begint vanaf 
192.168.1.2 wat prima is, dit kun je straks nog achteraf aanpassen. 

11. Ga naar Advanced Setup om de VLAN 300 in te stellen
ADVANCED -> Advanced Setup -> VLAN / Bridge Settings

12.Check Enable VLAN / Bridge group
   Check By VLAN tag group

 

13. Er is 1 regel automatisch toegevoegd, selecteer deze Name: Internet en selecteer Edit.
14. ISP Profile: Others   (automatisch ingevuld)
    Name:        Internet  (automatisch ingevuld)
    VLAN ID:     300       (handmatig in te vullen)
    Priority:    0         (automatisch ingevuld)

15. Druk op Apply. om de gegevens door VLAN 300 door te voeren.

16. Druk nog een keer op Apply. om de gegevens door VLAN 300 door te voeren, Netgear Router 7800 gaat zichzelf herstarten


17. Je keert terug naar de pagina waar je was en je zult nu internet toegang krijgen op de laptop.


18. Gefeliciteerd het is je nu gelukt!

Problemen:
- Mocht je na stap 18. een publieke IP-addres krijgen, dan heb je verkeerd je VLAN poort ingesteld.
Of herstart enkele keren je router en je Gigabit-Media-Converter.


- Bij stap 13. is er al 1 automatische regel aangemaakt waarbij deze op alle poorten en wifi toepast, mocht je een 2de regel aanmaken naast de huidige (internet) dan kun je niet alle poorten aanvinken omdat de 1e regel (internet) al toegepast wordt op alle poorten en Wifi. Om dit probleem op te lossen edit je de 1e regel die al erin staat genaamd: Internet.

 

Optionele stappen: 

19. Stel nu je gewenste wifinaam/wachtwoord in.
20. Stel DNS in van Google 8.8.8.8, 8.8.4.4. en 1.1.1.1 i.p.v. de ISP.
21. Stel de DHCP vanaf 192.168.1.10 t/m 192.168.1.254 (192.168.1.2 t/m 192.168.1.9 kunnen aan vaste MACaddresen gedeeld worden)
22. Controlleer of "Disable IGMP Proxying" aangevinkt staat. ADVANCED -> Setup -> WAN Setup
23. Address reservering toekennen, vaste IP-addresen toekennen aan apparaten doormiddel van de MAC-Address zoals een 2de router als AP of een netwerk printer
E4:F4:C6:x:x:x - 192.168.1.2 2de Netgear Router R7000 op AP mode
B4:8C:9D:x:x:x - 192.168.1.3 Printer

Dank voor de informatie link:
 

 


12 reacties

Reputatie 1

Moderator edit: het is niet toegestaan om topics te bumpen. 

Reputatie 1

Moderator edit: het is niet toegestaan om topics te bumpen. 

Reputatie 6
Badge +2

Allereerst van harte welkom op onze Community! 😀 @Hot12345 

Wat fijn dat je jouw ervaring wilt delen, zodat andere dit ook kunnen gebruiken. Dat is precies het doel van de Community! 👍🏽 Ik weet zeker dat er iemand zal zijn die hier iets aan heeft.  

 

 

 

Reputatie 1

Allereerst van harte welkom op onze Community! 😀 @Hot12345 

Wat fijn dat je jouw ervaring wilt delen, zodat andere dit ook kunnen gebruiken. Dat is precies het doel van de Community! 👍🏽 Ik weet zeker dat er iemand zal zijn die hier iets aan heeft.  

 

 

 

Dank voor je bericht. 
Alleen ik had 1e en de 2e reactie gegeven onder de thread, wat nu verwijderd is, het was geen bump. 
Maar een reservering om de comment aan te passen met extra informatie.

Alleen kom er nu achter dat ik de post niet meer kan editen, Ook niet mijn 1e post. Is dat normaal?

Reputatie 7
Badge +5


Alleen kom er nu achter dat ik de post niet meer kan editen, Ook niet mijn 1e post. Is dat normaal?

 

Dat is idd zo op dit forum 

 

Reputatie 6
Badge +2

@Hot12345 Het is inderdaad niet mogelijk om een topic aan te passen. Normaal gesproken is het niet toegestaan om dubbel te posten, maar omdat jij graag andere helpt, heb ik het toch nog even voor je overlegd. Je mag je topic aanvullen, zodat wij ook wijzer kunnen worden van alle informatie waarvan je ons voorziet! 😀 Je kunt jouw eerste bericht dus niet aanpassen, maar je kunt wel een reactie plaatsten in dit topic. 

Reputatie 1

@Hot12345 Het is inderdaad niet mogelijk om een topic aan te passen. Normaal gesproken is het niet toegestaan om dubbel te posten, maar omdat jij graag andere helpt, heb ik het toch nog even voor je overlegd. Je mag je topic aanvullen, zodat wij ook wijzer kunnen worden van alle informatie waarvan je ons voorziet! 😀 Je kunt jouw eerste bericht dus niet aanpassen, maar je kunt wel een reactie plaatsten in dit topic. 

Dank voor je bericht. 

Vind het jammer dat er op deze Forum, (ik ben wat meerdere Forums bekend erin) niet je eigen comment kunt editen NADAT je hebt aangepast. 

Zoals in mijn 1e post heb ik wat typo’s gemaakt maar ik heb ook wat extra aanvulling met eventueele fotos om bepaalde dingen duidelijk te kunnen maken. Had graag hiervoor mijn 1e comment willen aanpassen/edit. Als ik het hieronder in de comments plaats, dan blijft de foutive in mijn 1e post alsnog aanwezig.. Dat is dus niet mijn doel.

Nogmaals voor de duidelijkheid, mijn 2de en mijn 3rde post, die inmiddels verwijderd zijn, stond namelijk gereserveerd, om in het achterhoofd te hebben om dit ACHTERAF aan te passen met om extra informatie te voorzien. Het was niet mijn bedoeling om ‘’Dubbele posten’’ of ‘’te bumpen’’.

Nogmaals, het was geplaatst om ACHTERAF de 2de en de 3rde comment te editen/bewerken om deze post extra informatie te voorzien. Maar dat is helaas bij deze Forum niet mogelijk. 

Reputatie 6
Badge +2

@Hot12345 Ik begrijp je dat het nooit jouw bedoeling is geweest om het topic te bumpen en ik snap heel goed dat je jouw post nog had willen aanpassen. Echter weet ik zeker dat de typo’s niet weg zullen nemen van de informatie die je aan ons over wilt brengen, nogmaals bedankt daarvoor! Wellicht kun je de foto’s in een nieuwe comment plaatsten en verwijzen naar een bepaalde stap?

Reputatie 1

@Teresa van Odido  @yalerta 

Kunnen jullie toelichting geven waarom de instelling IGMP disabled dient te zijn? Als het enabled zou zijn kunnen er dan problemen ontstaat ja/nee en waarom?

Reputatie 6
Badge +2

Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Weet jullie hier toevallig meer over? @Waqqas of @eric 

Reputatie 7
Badge +6

@Hot12345 Dat IGMP-proxy uit moet staan, is nog een restje van het oude TV-platform. Toen had je voor TV een apart VLAN (640) waarop het aan moest staan voor de TV-streams. Omdat je maar 1 IGMP-proxy in je netwerk kunt hebben, moest deze bij VLAN 300 uit staan.

Reputatie 1

@Hot12345 Dat IGMP-proxy uit moet staan, is nog een restje van het oude TV-platform. Toen had je voor TV een apart VLAN (640) waarop het aan moest staan voor de TV-streams. Omdat je maar 1 IGMP-proxy in je netwerk kunt hebben, moest deze bij VLAN 300 uit staan.

Dank voor je toelichting, dit is nu duidelijk.

Reageer