Beantwoord

Huawei HG659 vervangen door Zyxel T-56

  • 4 January 2024
  • 5 reacties
  • 137 Bekeken

Reputatie 4

Beste, vandaag een mooi pakket in ontvangst mogen nemen waarmee de “oude” Huawei HG659 vervangen gaat worden door de “nieuwe” Zyxel T-56.
Via onderstaande link is te zien hoe de thuis situatie aan elkaar geknoopt zit. Dit omdat de Huawei TV 2x TV-poorten en 2x Ethernet-poorten heeft.
Nu blijkt, volgens mij juist vergaarde informatie, dat de Zyxel-T-56 4x combi poorten heeft waarmee het niet meer uit maak in welke poort een PC of TV-box (MediaBox) wordt aangesloten.
Graag verneem ik van een kenner of de kabels 1:1 overgezet kunnen worden.
Geen zin om heel de installatie te veranderen.

Eerdere post over het creëren van een VLAN verdeling

icon

Beste antwoord door Michel_1970 7 January 2024, 20:10

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Michel_1970, dat klopt inderdaad en je kunt de kabels gewoon één op één overnemen. 

Het Zyxel T-56 modem heeft wel één poort waar maximaal 2,5 Gbit/s overheen kan gaan. Stel je upgrade je snelheid naar 2 Gbit/s+, dan dien je deze poort te gebruiken. Verder is het niet heel spannend en kun je alles overnemen.

Reputatie 4

Hoi @Tommie van Odido , wat mij te binnen schiet is dat mijn kabelinstallatie met Netgear Switch’en (managed) door het hele huis zit.
Op deze switch’en zitten de instellingen dat het TV- en Internetsignaal gescheiden doorgegeven moet worden, omdat er maar 1 kabel tussen de verdiepingen is aangebracht.
Dit heb ik bij mijn vraag verduidelijkt met de link.
Ik zet toch mijn vraagtekens bij jouw antwoord gezien de Mediaboxen ook Internet signaal nodig hebben,. Dit in tegenstelling tot de oude TV-boxen.

Reputatie 6
Badge

Met de Zyxel routers zijn alle poorten gelijk en kun je dus alles aansluiten op iedere router poort. Als je alles oversteekt zal alles gewoon werken, behalve als de switch STP (spanning tree protocol) of RSTP (rapid spanning tree) doet. Dan zal een poort naar de Zyxel uitgeschakeld worden (kun je waarschijnlijk op de switch wel uitzetten).

In het geval dat (R)STP uitstaat wordt het internet verkeer over beide VLANs in je huis verdeeld (TV’s komen uit op de poort die naar de  TV poort op de switch gaat, internet op de internet poort van de switch). Dat beide hetzelfde signaal binnenkrijgen van de Zyxel maakt niet uit zolang er geen (R)STP in het spel is

De makkelijkste optie is echter maar een kabel naar boven, direct vanaf de Zyxel. Zet alle poorten van de switch boven dan op dezelfde (untagged) VLAN. Zo te zien kun jer dan de switch beneden helemaal weglaten

Reputatie 4

Hoi allen @Teresa van Odido , @Tommie van Odido , @louisL 
gisteren alles losgekoppeld van de oude Huawei modem en 1:1 alle kabels aangesloten
op de Zyxel T-56. Grote verwachtingen dat het voor de woonkamer goed zou gaan.
Ik was meer gespannen over het resultaat van de slaapkamer maar wonderbaarlijk ging dit ook goed, zeker met het gegeven dat aan de instellingen van de switchen niets is veranderd.
De pc boven draaide meteen nadat de Zyxel modem was opgestart.
2 TV Mediaboxen zijn inmiddels draaiende. Ook was hierbij de installatie een fluitje van de een cent.
Updates binnen halen, rebooten en opstarten.

Wat wel verassend was bij de 2e Mediabox installeren, was dat het systeem met de melding kwam, maximaal 4 boxen aangemeld mogen zijn. Blijkbaar staan de oude TV-boxen nog in het systeem. Na de mededeling krijg je de mogelijkheid de oude TV-boxen te verwijderen wat weer ruimte biedt voor de nieuwe. Dus……….weet dit (als jij diegene ben ook deze aanpassingen te willen doen).

Ook leuk en handig om erbij te vermelden is, is dat zonder de afstandsbediening van de Mediabox te koppelen met een TV deze toch reageert op de geluidsinstellingen (harder en zachter). Toch weer handig als je van zender wisselt en direct het geluid wenst aan te passen.

Voor nu even weer genoeg, nu maar even genieten van al het nieuwe……..

groetjes van hier

Reputatie 6
Badge +2

@Michel_1970 Dank je wel voor deze super positieve update! 😀 Ik heb jouw post met plezier gelezen. 

Dat de oude TV Boxen nog in het systeem staan, komt doordat deze nog niet zijn verwerkt als afgemeld. Zodra wij de apparatuur hebben ontvangen en verwerkt (kan tot zes werkdagen na ontvangst duren) zal dit worden aangepast in het systeem. 

Heel handig dat de afstandsbediening al gekoppeld is met de TV. Ik wens je veel kijkplezier! 

Reageer