Beantwoord

Huawei modem omruilen

  • 20 June 2023
  • 16 reacties
  • 346 Bekeken

Ik zie veel topics over het omruilen van de Huawei modem. Ik heb al langer problemen en had de klantenservice toevallig voor iets anders aan de lijn maar ze gaven aan het niet te kunnen omruilen.

 

Ik heb al heel lang last dat de Ethernet poorten weigeren meer dan 100mbit te geven (getest met cat5e, cat6 en cat8), ik heb een simpele switch die ik niet kan gebruiken achter de modem (wel als die achter een andere router zit) en meerdere apparaten over wifi moet ik meerdere keren per dag resetten (tv harde reboot,  mobiel wifi uit en weer aan) omdat ze ineens de verbinding kwijt zijn (zonder foutmelding maar erg lange timeouts)

Wat zijn de voorwaarden om deze Huawei HG659 te vervangen?

 

Gr.

Dennis

icon

Beste antwoord door Rigorra 1 August 2023, 17:41

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Rigorra ,

De moderators pakken dit vanzelf op. Ze behandelen dit op volgorde van binnenkomst.
Om het hen  makkelijker te maken kan je, als je dat nog niet hebt, je klantnummer invullen in je profiel.

Alleen jijzelf en de moderators kunnen dit zien.😉

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Rigorra, welkom op onze Community! 

Meer Mbit/s toewijzen moet wel kunnen met het Huawei modem. Omdat je verbinding wegvalt heb ik als nog besloten om je een Zyxel T-50 op te sturen. Je kunt de zending volgen in My T-Mobile! Het Huawei modem hoeven we ook niet meer terug, deze kun je inleveren bij een inleverpunt voor gebruikte apparaten! Kan je mij een terugkoppeling geven, na de installatie, of het nu wel lukt?

Inmiddels de modem binnen en aangesloten (al een tijdje, maar geen tijd gehad te reageren).

Mijn probleem met het wegvallen van (wifi) verbindingen lijkt opgelost, echter het probleem dat de modem niet meer dan 100 MBit bekabeld vrijgeeft blijft (één apparaat is zelfs met een CAT8 kabel aangesloten).

Maar wat ik nog vreemder vind is dat de wifi (zowel 2.4ghz als 5ghz) op de modem zelf niet meer dan 60Mbit down geeft met een simpele speed test (https://www.speedtest.net/nl, in dit geval). Dit is zowel met een telefoon als met een laptop het geval. Dat lijkt me niet goed als a) Het abonnement 1000Mbit is en b) de verbindingstatus 1000Mbit aangeeft:


Uit de installatie set heb ik de nieuwe CAT kabel gebruikt voor de WAN poort naar het kastje waar glasvezel op aangesloten is. Vanaf dat kastje heb ik niets vervangen (ook al zat er wel een kabel voor bij).

Ik hoor graag wat voor informatie nodig is om dit verder te onderzoeken.

PS: De wifi van de modem heb ik normaliter uit, omdat ik 2 AP's gebruik. Maar voor de test hierboven had ik het aangezet, bij de screenshot staan ze echter weer uit.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Rigorra, ik help je hier graag mee.

Op mijn lijnmeting is te zien dat je gebruikt maakt van een eigen router/switch. Als je al je eigen apparatuur loskoppeld en het modem reboot, de speedtest opnieuw doet, krijg je dan wel de juiste snelheid met wifi? Kan je een aantal screenshots van de speedtesten meesturen? Zonder dat je eigen apparatuur is aangesloten. Ik kan namelijk geen garantie bieden op de juiste snelheid als je eigen apparatuur aan je netwerk verbonden hebt.

 

Wat voor kabels heb je precies in LAN 1, 2 en 3 zitten? Het kan ook zijn dat de apparaten die verbonden zijn op LAN 1, 2 en 3 dat die maar tot 100 Mbit/s aankunnen. Zou je mij iets meer duidelijkheid kunnen geven welke apparaten je hieraan verbonden hebt. 

Ik heb (eindelijk) de tijd genomen om wat testen uit te voeren en een overzicht te maken van mijn situatie thuis.

Test parameters
- Afstand tot modem en apparaat: c.a. 4 meter
- Obstakels: enkele kalksteen binnenmuur
- PC: Microsoft Surface Laptop 4 (Intel Wi-Fi 6 AZ200, 160 MHz)
- Mobiel: OnePlus Nord 2T (Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/ax, 2.4G/5G, 2*2MIMO)
- Alle LAN apparaten ontkoppeld
- Modem 60 seconden van stroom afgehad
- Slechts één WiFi (2.4/5) actief per keer
- Elke test 3x gedraaid, maar gaf overal ongeveer zelfde resultaat.

Resultaten 2.4 Ghz:
- Op mobiel was dramatisch, ik kreeg steeds de melding dat er geen internet was (terwijl wifi wel verbonden bleef) en kon daardoor de test niet eens uitvoeren.
- Op PC beter gelukt: ~100 down en /~50 up.

Resultaten 5Ghz:
- Op mobiel een lagere down dan up (200/400)
- Op PC gelijke down en up (400/400)

Dit lijkt dus prima te werken, en ik ben er dan ook van overtuigd dat het netwerk richting de privider goed aangesloten is. Maar dit is alleen op wifi van de modem zelf. Omdat ik 20CM dikke, betonnen (en waarschijnlijk gewapend) vloeren heb is dit op de eerste verdieping nauwelijks bereikbaar, laat staan op zolder (waar ik veel zit te werken).

Daarom heb ik 2 Access Points hangen, die zijn gekabeld direct op de modem en hiermee heb ik in het hele huis Wifi. Maar via LAN geeft de modem dus niet meer dan 100 Mbit door.

Als ik bovenstaande tests via mijn AP uitvoer kom ik niet hoger uit dan 65/10 op mobiel en 70/15 op PC (2.4Ghz) of 90/35 op mobiel en 90/65 op PC.

Ter info: tot 6 jaar geleden had ik mijn PC (op zolder) aangesloten via dezelfde bekabeling (a en b) en haalde ik met gemak 750 MBit (toendertijd maximale van het abonnement). Op een gegeven moment gaf de Huawei modem niet meer dan 100 Mbit door over LAN, zoals de ZyXel nu ook doet; terwijl de bekabeling niet is veranderd (zelfs met een CAT8 kabel krijg ik niet meer dan 100 MBit).

Dit is mijn netwerk topologie thuis:
Begane grond:
A) ZyXel modem van T-mobile

a) CAT 6 kabel
B) TP-Link OMADA EAP245 over PoE

b) CAT 5e netwerk kabel (door de muur getrokken)
C) TP-Link OMADA EAP245

c) CAT 5e netwerk kabel (door muur getrok

ken)
D) TP-link Archer C7 router (ik heb hier eigenlijk een switch voor, maar alle apparaten na de switch krijgen geen IP toegewezen via DHCP). DHCP is uitgeschakeld in deze router en ik gebruik alleen LAN poorten.

E) PC vast bekabeld met CAT 5e
F) Epson Printer bekabeld via CAT 5e
G) Synology NAS bekabeld via CAT 6

 

 

Verbinding weggevallen tijdens download
Verbinding weggevallen tijdens ping testen
5Ghz


 

Wifi staat hier nog beide aan, ik heb steeds maar één actief gehad.

Hierbij nog een simpel schema

@Rigorra 

Kun je niet die Zyxel vervangen door je tp-link router.

Volgens mij ondersteund deze ook vlan 300 op de wan kant. link 

Op jou plaatje begrijp ik eruit dat je de eap,s door lust.

Dat kun je beter niet doen.

 

 

 

@Rigorra

Kun je niet die Zyxel vervangen door je tp-link router.

Volgens mij ondersteund deze ook vlan 300 op de wan kant. link 

Op jou plaatje begrijp ik eruit dat je de eap,s door lust.

Dat kun je beter niet doen.

 

 

 

Hoi Peter,

Even 2 rectificaties, zie ik nu:

  1. De router is geen Archer C7, ik ben in de war met mijn werk waar die staat, maar een oud beestje: https://tweakers.net/pricewatch/311646/tp-link-tl-wdr4300/specificaties/
    Ik zou niet weten hoe ik die moet instellen om de modem te vervangen.
  1. De eerste EAP is niet doorgelust maar los aangesloten direct op de modem met een CAT6 kabel. De tweede kan ik er niet bij zetten zonder door te lussen, omdat er maar één kabel door de muur getrokken is. Ik vind het ook niet erg als ik wat snelheid verlies hierdoor maar als de modem maar 10% doorlaat dan schiet het niet op.

@Rigorra

Ik denk dat die router (oud beestje) het probleem is.

De 2e poort op de EAP 245 v3 is een bridge poort.

Maar ik heb dit voor jou even getest op een EAP 245 v3 bij mij.

Ik heb hier een (dome) switch achter gedaan met 3 apparaten en het werkt gewoon.

Wat ik niet had verwacht trouwens.

Nu is het doel die router vervangen door de switch. Welke switch heeft u.

Zodat de apparatuur boven hun ip adres krijgen van de Zyxel.

 

Volgens mij heb je het al geprobeerd.

Alle lan poorten van de Zyxel leeg maken en alleen een pc aangesloten.

Stekker van de Zyxel eruit en erin.

Wat meet die pc met speedtest.net app.

 

 

 

 

De switch is deze:
https://www.coolblue.nl/product/800482/tp-link-tl-sg1005p.html#product-specifications

Ik zal kijken of ik een dongeltje (USB-C naar Ethernet) op werk kan lenen om met de laptop direct op de Zyxel aan te sluiten en te testen, anders moet ik de PC (met monitor etc) naar beneden gaan sjouwen.

@Rigorra 

Ja dat is het beste testen.

Wat ik niet begrijp is dat de apparatuur boven geen ip krijgen toegewezen.

Waarom heeft u switch D een poe switch.?

Een printer pc en nas heeft toch geen poe nodig.

Is dit geen andere switch.?

De switch is poe omdat ik eerst de 2e AP boven had hangen, en dan had ik geen stopcontact nodig, later heb ik deze een verdieping lager gehangen omdat, waarom weet ik niet, ik op zolder wel bereik krijg van een verdieping lager, maar op de 1e verdiening geen verbinding als de AP op zolder hangt.

Ok.

Op plek D heb je dan een andere switch.

Of gebruik je nu daar die oude router.

Dan is het belangrijk die oude router te vervangen voor een switch.

 

Je zou ook nog op die plek tijdelijk de nas of printer neer kunnen zetten om te kijken of deze wel een ip adres krijgt.

 

Nou, eindelijk progress!

Allereerst de switch, die werkt nu. Ik weet niet waarom en ga er niet teveel over nadenken. Waarschijnlijk iets met welgeen PoE poorten? Dus de oude router is nu einde-oefening.

Vervolgens de dock van mijn Surface Laptop mee naar huis genomen en e.e.a. aangesloten. Modem een minuut uitgezet en vervolgens alleen PC verbonden: 1Gb verbinding!

Ook geverifieerd met een speedtest:

Vervolgens heb ik mijn AP beneden aangesloten. Deze gaf ook 1000Mbit op de modem aan maar de verbinding was er niet naar. Na opnieuw instellen (en tussentijds achterkomen dat ik één letter verkeerd had waardoor er met de AP boven verbonden werdt) nog steeds niet. CAT6 kabel vervangen (tussen PoE injector en AP) en vervolgens wel snel:

 

Dus beneden ben ik nu aardig tevreden. Naar boven toe krijg ik nog steeds maar 100Mbit verbinding en hoewel die vroeger wel gewerkt heeft ga ik denk ik nu gewoon een electricien vragen wat het kost om een nieuwe kabel (en dan meteen 2, 1 voor AP en 1 voor zolder) door de muur te trekken om de oude te vervangen…

Bedankt voor de hulp!

@Rigorra

Je zou die kabel die 100mbit geeft even aansluiten met de laptop.

Om uit te sluiten of het aan de kabel ligt.

Ik doe de kabels altijd meten.

Maar met de laptop kun je het ook simpel testen.

Als de Zyxel dan 1gbit aan geeft is de kabel ok.

En eventueel de rj45 stekkers en of rj45 wcd na kijken of alle 8 draden verbinding hebben.

Dat heb je nodig voor 1gbit verbinding.

 

Reageer