Beantwoord

Mediaconverter overbodig?

  • 26 April 2024
  • 15 reacties
  • 170 Bekeken

ik heb de TP-Link Omada TL-ER8411 met SFP+ en mijn vraag is heb ik de Mediaconverter wel nodig of kan het ook zonder en zo je welke SFP module heb ik dan nodig ?

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 26 April 2024, 10:20

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @dolf140 

De mediaconverter zet eigenlijk alleen het optische signaal om in internet dus deze kan je laten zitten, dat scheelt weer zoeken naar een geschikte SFP en de kosten daarvan.

Ook heb je de mediaconverter en router van Odido weer nodig als er een probleem is met de verbinding en Odido moet dat onderzoeken.

Hallo @dolf140 

De mediaconverter zet eigenlijk alleen het optische signaal om in internet dus deze kan je laten zitten, dat scheelt weer zoeken naar een geschikte SFP en de kosten daarvan.

Ook heb je de mediaconverter en router van Odido weer nodig als er een probleem is met de verbinding en Odido moet dat onderzoeken.

dit is geen antwoord op mijn vraag mij vraag is of het mogelijk is

en de reden het scheel dat weer een apparaat in mij meter kast zeg maar 

 

Reputatie 7
Badge +15

@dolf140 

Het is wel mogelijk, weet je of je AON, GPON of XGSPON hebt?

@dolf140

Het is wel mogelijk, weet je of je AON, GPON of XGSPON hebt?

@Waqqas op de mediaconverter staat XGSPON

 

en als we gaan kijken naar wat het kost zoek mijn router op 

TP-Link Omada TL-ER8411

dus een SFP moet wel te doen zijn denk

@dolf140 Hoi

Een media converter bij GPON of XGS-PON doet meer dan alleen licht omzetten naar Ethernet.

Het is een actief onderdeel in het netwerk.

Deze moet dan ook geregistreerd worden.

In Uw geval als je ook gebruik van meer als 1Gbit verbinding wil gebruik maken dan kunt U kijken naar een RJ45 SFP module van 10Gbit.

En het glasvezelkastje laten zitten en vanaf daar met een netwerkkabel cat6a of hoger (geschikt voor 10 Gbit) naar de SFP module die in jou Omada router zit.

Met een XGS-PON SFP module zal het ook kunnen maar dan moet deze geregistreerd worden.

 

 

 

hoi @peter-keetfm 

het glasvezelkastje laten zitten en vanaf daar met een netwerkkabel cat6a of hoger (geschikt voor 10 Gbit) naar de SFP module die in jou Omada router zit is op dit moment de huidige situatie 

 

ik ben vooral opzoek naar welke SFP ik moet hebben en wat dat kost 

 

ik ben een beetje van hoe minder apparaten hoe beter 

hoi @peter-keetfm 

het glasvezelkastje laten zitten en vanaf daar met een netwerkkabel cat6a of hoger (geschikt voor 10 Gbit) naar de SFP module die in jou Omada router zit is op dit moment de huidige situatie 

 

ik ben vooral opzoek naar welke SFP ik moet hebben en wat dat kost 

 

ik ben een beetje van hoe minder apparaten hoe beter 

Ik snap jou doelstelling.

Maar het kan een hoop gedoe opleveren op XGS-PON.

Dat omdat het bij Odido nog in test fase is en mocht er wat mis gaan met de verbinding je ook een hoop gedoe hebt met registreren van de ont.

Als je je eigen XGS-PON SFP module laat registreren kun je niet zo even de Huawei (Odido) ont er achter doen.

Dat is dan ook de rede dat ik op GPON blijf (1Gbit).

Ik heb de glasvezel direct in een Fritz GPON SFP module zitten en het serienummer gekloond van de Huawei GPON ont in de Fritzbox 5590.

Bij een probleem bij mijn verbinding kan ik simpel de door de provider geleverde ont er weer achter doen.

Tip

Laat bij XGS-PON lekker het glasvezelkastje (ont) zitten.

Zolang bij XGS-PON klonen niet mogelijk is.

 

 

 

 

 

hoi @peter-keetfm 

het glasvezelkastje laten zitten en vanaf daar met een netwerkkabel cat6a of hoger (geschikt voor 10 Gbit) naar de SFP module die in jou Omada router zit is op dit moment de huidige situatie 

 

ik ben vooral opzoek naar welke SFP ik moet hebben en wat dat kost 

 

ik ben een beetje van hoe minder apparaten hoe beter 

Ik snap jou doelstelling.

Maar het kan een hoop gedoe opleveren op XGS-PON.

Dat omdat het bij Odido nog in test fase is en mocht er wat mis gaan met de verbinding je ook een hoop gedoe hebt met registreren van de ont.

Als je je eigen XGS-PON SFP module laat registreren kun je niet zo even de Huawei (Odido) ont er achter doen.

Dat is dan ook de rede dat ik op GPON blijf (1Gbit).

Ik heb de glasvezel direct in een Fritz GPON SFP module zitten en het serienummer gekloond van de Huawei GPON ont in de Fritzbox 5590.

Bij een probleem bij mijn verbinding kan ik simpel de door de provider geleverde ont er weer achter doen.

Tip

Laat bij XGS-PON lekker het glasvezelkastje (ont) zitten.

Zolang bij XGS-PON klonen niet mogelijk is.

 

 

 

 

 

dus als ik het goed begrijp is de tip wacht een paar jaar bedankt 

@dolf140 

Paar jaar wachten hoeft niet.

Een eigen ONT in dit geval een SFP module moet geregistreerd worden.

Dat kan @Tommie van Odido Doen maar de zekerheid dat de verbinding goed blijft dat is een dingetje.

Mijn advies bij XGS-PON is dan om het glasvezelkastje (ont) van Odido te blijven gebruiken.

Ander onderwerp.

Dat Omada is wel mooi spul.

Ik ga dan vanaf de Fritzbox 5590 alles daar achter met Omada doen.

De router is een ER706W en diverse eap,s en switchen.

 

 

@dolf140

Paar jaar wachten hoeft niet.

Een eigen ONT in dit geval een SFP module moet geregistreerd worden.

Dat kan @Tommie van Odido Doen maar de zekerheid dat de verbinding goed blijft dat is een dingetje.

Mijn advies bij XGS-PON is dan om het glasvezelkastje (ont) van Odido te blijven gebruiken.

Ander onderwerp.

Dat Omada is wel mooi spul.

Ik ga dan vanaf de Fritzbox 5590 alles daar achter met Omada doen.

De router is een ER706W en diverse eap,s en switchen.

 

Omada is zeker mooi spul 1 tip voor een beginner je heb een controller / cloud controller nodig om alles handig te besturen 

@dolf140 

Jazeker.

 

@dolf140

Jazeker.

 

de SG3428 ga volgende maand weg bij mij en dan de TL-SG3428X terug of deTL-SG3428X-M2 maar kan niet kiezen 

Ja als je de snelheid nodig hebt.

Ik voorlopig niet.

De TL-SG3428X-M2 is wel mooi maar zit wel weer een ventilator in.

Daar heb ik zo,n hekel aan lawaai en stof in het apparaat gezogen wordt.

Daarom heb ik hele kleine poe switchen.

Zonder ventilator.

 

 

 

Ja als je de snelheid nodig hebt.

Ik voorlopig niet.

De TL-SG3428X-M2 is wel mooi maar zit wel weer een ventilator in.

Daar heb ik zo,n hekel aan lawaai en stof in het apparaat gezogen wordt.

Daarom heb ik hele kleine poe switchen.

Zonder ventilator.

 

 

 

ventilator dat probleem heb ik toch al TL-SG3428MP maar heb die echt nodig in verband 20 camera's 

Ja als je de snelheid nodig hebt.

Ik voorlopig niet.

De TL-SG3428X-M2 is wel mooi maar zit wel weer een ventilator in.

Daar heb ik zo,n hekel aan lawaai en stof in het apparaat gezogen wordt.

Daarom heb ik hele kleine poe switchen.

Zonder ventilator.

 

 

 

ventilator dat probleem heb ik toch al TL-SG3428MP maar heb die echt nodig in verband 20 camera's 

Ik heb hier dan maar 12 ip camera,s.

Niet allemaal poe.

Maar een deel kan ik ook opvangen door een TL-SG2005P-PD.

Deze is zeer handig poe+ in en nog eens 4x poe uit.

Geen losse voeding nodig met deze switch.

 

Reageer