Beantwoord

nieuw Glasvezel installatie en PFsense router

  • 27 July 2023
  • 7 reacties
  • 538 Bekeken

Goedendag,

er is bij mij in de wijk (Hillegom) recent glasvezel aangelegd en ik zit te overwegen om 1Gbit internet af te nemen (misschien TV op een later moment).

Nu gebruik ik bij Ziggo mijn eigen router (pfsense box met 6 poorten) en de modem staat in bridge-mode. Nu heb ik gelezen dat bridge-mode niet mogelijk is met de T-mobile modems (jammer maar zover ik kan lezen is dit niet echt een modem maar meer een router).

Dus mijn vraag is kan ik makkelijk mijn oude setup gebruiken met glasvezel?

Ik heb mij op dit forum en tweakers zitten te lezen en een paar items waar ik over twijfel:

  1. Is de aanleg van de glasvezel van T-Mobile zelf (ODF) of anders (WBA) (waar mee moet ik gaan werken) Dit ivm met de omzetting van glas naar UTP. Wordt er een media converter bijgeleverd of moet ik die zelf aanschaffen (zat te denken aan een TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L ).
  2. Kan ik direct met VLANs  (V300/V640) werken of is dit niet meer nodig (zie post).

bedankt!

Erick

icon

Beste antwoord door eric 27 July 2023, 20:05

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Er wordt bij een nieuwe glasvezel aansluiting altijd een ONT en een Zyxel router geleverd.  Het makkelijkst is inderdaad dat je alleen de laatste vervangt en de ethernet stekker uit de ONT van t-.mobile op je eigen router aansluit. Daar stel je dan VLAN300 in en klaar is kees.

Hi Eric,

bedankt voor de snelle reactie.

Ik neem aan dat de ONT de media-converter is (hebben jullie een standaard type?).

 

Nog een vraag, kunnen de wifi plus punten (neem aan dat de WX5600 nu standaard is) ook in Access Point mode gebruikt worden zonder de Zyxel T54 modem?

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @emvanrijk 

De ONT is inderdaad de glas naar koper media convertor. 

Als je alleen wifi punten in AP mode zoekt kun je beter een set aan Deco's kopen. De wx5600 zijn met name bedoeld als mesh aanvulling op de Zyxel.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @emvanrijk 

Bij glasvezel van T-Mobile hoort een Huawei ONT, dit is de mediaconverter.

Wanneer je het T-Mobile WiFi punt zonder de Zyxel-T54 gebruikt dan is dit een versterker met eigen netwerk volgens mij.

bedankt voor de info.

reden om de WX5600 te “huren” is omdat een setje degelijke wifi6 AP goedkoper is dan te kopen (iig kost 3-4 jaar voordat je dezelfde prijs hebt betaald)

Reputatie 7
Badge +14

Dan moet je dat gewoon proberen.  Zijn per maand opzegbaar.

Reputatie 7
Badge +4

Nog een vraag, kunnen de wifi plus punten (neem aan dat de WX5600 nu standaard is) ook in Access Point mode gebruikt worden zonder de Zyxel T54 modem?

Zonder T54/T56 zullen ze hun eigen Wifi netwerk uitzenden. Je kan alleen niks aanpassen op de units zelf zoals bijvoorbeeld SSID/PW.

Reageer