Beantwoord

Nieuwe problemen met Zyxel T-50 na overstap glasvezel

  • 21 August 2023
  • 5 reacties
  • 114 Bekeken

Hallo lezer, een aantal jaar geleden ben ik met veel plezier en gebruiksgemak overgestapt van de Zyxel T-50 naar de Fritzbox 7590. De reden was dat de verbinding op zolder (ook met repeaters) te wensen overliet. Sinds de vrije modemkeuze in werking is gesteld, dus de 7590 gekocht en die werkt perfect. 

Nu mijn probleem: via T-Mobile kon ik een nieuwe, snellere verbinding kiezen. Dat heb ik gedaan en vanochtend kwam Otis van Guideon het nieuwe Huawei-kastje installeren. Hij moest echter persé het oude T-50 modem er weer tussen hangen anders zou het niet werken. Ik kon dan vervolgens mijn 7590 daar weer op aansluiten. Na flink wat gepruts met de instellingen is dat gelukt, maar nu val ik weer terug in de oude problemen. De sterkte van de T-50 is in de basis zwakker dan de 7590 en daardoor valt de verbinding op zolder weg (ik gebruik een FritzRepeater 1200). Gister werkte alles nog prima met de oude opstelling zonder T-50. 

 

Hoe los ik dit op? Waarom kan de 7590 niet direct op de Huawei? Of werkt alles weer door de nieuwere, glasvezelversie van de 7590 te kopen? Ik baal ervan dat T-Mobile mij hier niet op heeft gewezen en dat klantenservice en Guideon het niet wil oplossen, zo ondersteunen geen externe modems. Het liefst ga ik dus terug naar de oude situatie op dit moment, blijkbaar was dat gewoon DSL en kon de UTP rechtstreeks van de media converter naar de 7590. 

Hoor graag! Wat nu werken we via hotspot… 

 

 

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 21 August 2023, 15:15

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Sullie25-GTA ,

Het klopt dat de glasvezel verbinidng eerst op de Zyxel moet worden opgeleverd. Daarna kun je zelf aan de slag. No worries, je hebt een aantal oplosrichtingen

De oplossingen die niet door T-Mobile installateurs of de klantenservice ondersteund worden.

> Jouw 7590 als Access Point achter de Zyxel hangen. Dan zet je de DHCP server in de 7590 UIT. In de Zyxel zet je Wifi uit.

> Jouw 7590 als volledige router aan de ONT hangen. Je koppeld dan de WAN poort van je 7590 met de nieuwe ONT via een ethernet kabel. (kan dezelfde zijn die nu naar de Zyxel loopt. Er zijn door AVM speciale voorgekonfigureerde settings gemaakt. Belangrijkste is dat VLAN=300 wordt ondersteund. Raadpleeg de AVM helpdesk voor verdere info. 

Als je een volledig door T-Mobile gesupporte aansluiting wilt, dan kun je ook tegenwoordig die wifi mesh op de Zyxel aansluiten. Die Mesh oplossing kun je per maand per zender huren.

Dit zou de beste oplossing zijn natuurlijk. Dus weg met die T-50. 

> Jouw 7590 als volledige router aan de ONT hangen. Je koppeld dan de WAN poort van je 7590 met de nieuwe ONT via een ethernet kabel. (kan dezelfde zijn die nu naar de Zyxel loopt. Er zijn door AVM speciale voorgekonfigureerde settings gemaakt. Belangrijkste is dat VLAN=300 wordt ondersteund. Raadpleeg de AVM helpdesk voor verdere info. 

 

Ik heb contact met AVM, want volgens mij werkt het niet door gewoon de stekker te verplaatsen. Ik snap dan eigenlijk niet waarom er ook een 7590 AX bestaat, speciaal voor glasvezel?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Sullie25-GTA 

Toen je nog DSL had, had je de Fritzbox met het T-Mobile profiel ingesteld of met VLAN 300?

Gewoon hetzelfde doen ONT naar WAN poort Fritzbox en kies voor het T-Mobile profiel of andere aanbieder, VLAN 300, aansluiten op externe modem, opslaan en na een herstart van de ONT moet het werken.

7590 AX heeft als extra WiFi 6.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Sullie25-GTA ,

Inderdaad, zoals Waqqas aangeeft, dit is een bijzonder advies van AVM. Waarschijnlijk sprak je met de verkoop afdeling :)

Onine kun je ook de nodige zaken vinden hoe je VLAN 300 moet configureren.

 

 

Het is gelukt! Via deze link https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/1167_FRITZ-Box-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-configureren?t_id=5802177

En inderdaad kan je gewoon de 7590 weer stand-alone aansluiten na de initiële startup met de Zyxel T-50! Wel wat omslachtig en jammer dat de 4 verschillende klantenservice-medewerkers en de monteur van Guidion zoveel tegenstrijdige informatie geven, dan was het een stuk sneller gegaan. 

 

PS de 7590 AX was niet echt het advies van AVM (wel een betere repeater), maar wellicht in de toekomst een optie als ik idd overstap op WiFi6

Reageer