Onstabiele verbinding glasvezel 8Gbit

  • 25 February 2024
  • 3 reacties
  • 53 Bekeken

Goedenavond,

Op de dag dat de 8Gbit succesvol werd aangesloten hebben we helaas niet maximaal de verbinding kunnen testen, omdat ik nog een subnet had aangemaakt en ik zo gauw niet alles terug kon instellen. We hebben gecheckt of er uberhaupt internet binnenkomt en dat was succesvol. Ik heb met een directe verbinding op de laptop gekeken en zag een piek van 5,3 Gbit op Fast.com die snel weer wegzaktte.

 

Eerst dacht ik nog dat het de laptop zelf was die met allerlei zaken nog bezig was, maar helaas: nu eenmaal alles goed aangesloten te hebben lijkt het erop dat ik een download van max. 4,4 Gbit haal en een upload van 6Gbit. Echter; beide snelheden worden maar kort behaald en zakken na enkele seconden snel naar 2 a 3 Gbit. Ik gebruik op het moment geen eigen router/modem.

 

Wat kunnen we doen om de verbinding beter te maken?

Tommie van Odido 2 maanden geleden

Hi @Kusanagi, goed dat je hiervoor een topic gestart bent.

Ik ben meteen voor je gaan kijken en het eerste wat me opvalt is dat je een eigen router/switch hebt aangesloten op de 10 Gbit poort. Zou je al je randapparatuur willen loskoppelen en de verbinding op de volgende manier willen testen: ONT → Zyxel → (In de 10 Gbit poort) PC/Laptop bedraad (Die minimaal 8 Gbit ondersteund en een Cat7 kabel). Graag ontvang ik dan een speedtest als de snelheid niet in orde is.

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Kusanagi, goed dat je hiervoor een topic gestart bent.

Ik ben meteen voor je gaan kijken en het eerste wat me opvalt is dat je een eigen router/switch hebt aangesloten op de 10 Gbit poort. Zou je al je randapparatuur willen loskoppelen en de verbinding op de volgende manier willen testen: ONT → Zyxel → (In de 10 Gbit poort) PC/Laptop bedraad (Die minimaal 8 Gbit ondersteund en een Cat7 kabel). Graag ontvang ik dan een speedtest als de snelheid niet in orde is.

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Dat klopt en betreft een TP-Link Omada TL-SX3206HPP, maar die is wel van hoogwaardige kwaliteit en haalt lokaal de 10Gbit snelheden.

 

Ik ben er denk ik al achter wat het is: ik heb ergens in de community gelezen dat browsers met speed-tests een gigantische overhead hebben en dat het aan te raden is om de Speedtest app te downloaden. Via deze app haal ik overdag 6,3 a 7,3Gbit en ‘s nachts haal ik tussen de 7,3 a 7,8 Gbit. Op dit soort snelheden is testen sowieso lastig en is via de browser dus af te raden. Dit is een screenshot van de Speedtest app zelf. 

 

Edit: oh, ik lees net in de handleiding die je verstrekt dat ze ook die app aanraden. Dit lijkt inderdaad te werken.

Mocht dit niet de oplossing zijn dan trek ik wel weer aan de bel.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ja dat klopt @Kusanagi, de browser is wat minder betrouwbaar dan de app.

Dit ziet er inderdaad al een stuk beter uit! En dat terwijl we maar 1 Gbit/s gewend zijn haha. 

Reageer