Beantwoord

Overstap van KPN naar T-mobile met eigen router

  • 15 June 2023
  • 12 reacties
  • 611 Bekeken

Reputatie 2

Ik heb een MikroTik hAP ax3 en die werkt nu al een bijna een jaar feilloos met KPN. Maar ik ga overstappen naar T-mobile. Mensen die ook met RouterOS werken en me een duwtje in de goede richting kunnen geven. Kan ik mijn instellingen behouden (wifi e.d.) en alleen de connectie aanpassen.

Hoe kan ik dat beste doen? Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door MrMarcie 18 June 2023, 00:39

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @MrMarcie , welkom bij de community. 

Je wifi instellingen kun je behouden.  Aan de WAN zijde stel je VLAN 300 in en. Daar zit internet en tv in!

Reputatie 2

Hoi @MrMarcie , welkom bij de community. 

Je wifi instellingen kun je behouden.  Aan de WAN zijde stel je VLAN 300 in en. Daar zit internet en tv in!

Ik heb alleen internet.

Zie ondertussen dat KPN is PPPoE verbinding en T-Mobile een Dynamicc DHCP.

Reputatie 6
Badge

Hoi @MrMarcie , welkom bij de community. 

Je wifi instellingen kun je behouden.  Aan de WAN zijde stel je VLAN 300 in en. Daar zit internet en tv in!

Ik heb alleen internet.

Zie ondertussen dat KPN is PPPoE verbinding en T-Mobile een Dynamicc DHCP.

inderdaad: maak een vlan interface aan op de interface naar T-mobile met VLAN 300 (menu interface → VLAN) en daarop een DHCP client (IP menu → DHCP client) en gebruik die als WAN interface. Als je de  uplink op de bridge hebt dan maak de de VLAN aan op de bridge met vlann 300 + DHCP client. Ik heb pas mijn Mikrotik switch (CRS317) die de WAN interface deed uit mijn netwerk gehaald om wat stroom te sparen, anders had ik wat screenshots gedeeld. Laat het me weten als je er niet uitkomt, dan stel ik het tijdelijk even op mijn andere switch in om wat screenshots te maken.

Let dus alleen op met je firewall, die moet je ook verhuizen naar de nieuwe wan interface

Reputatie 2

Hoi @MrMarcie , welkom bij de community. 

Je wifi instellingen kun je behouden.  Aan de WAN zijde stel je VLAN 300 in en. Daar zit internet en tv in!

Ik heb alleen internet.

Zie ondertussen dat KPN is PPPoE verbinding en T-Mobile een Dynamicc DHCP.

inderdaad: maak een vlan interface aan op de interface naar T-mobile met VLAN 300 (menu interface → VLAN) en daarop een DHCP client (IP menu → DHCP client) en gebruik die als WAN interface. Als je de  uplink op de bridge hebt dan maak de de VLAN aan op de bridge met vlann 300 + DHCP client. Ik heb pas mijn Mikrotik switch (CRS317) die de WAN interface deed uit mijn netwerk gehaald om wat stroom te sparen, anders had ik wat screenshots gedeeld. Laat het me weten als je er niet uitkomt, dan stel ik het tijdelijk even op mijn andere switch in om wat screenshots te maken.

Let dus alleen op met je firewall, die moet je ook verhuizen naar de nieuwe wan interface

 

Dank je. 4 Juli komen ze aansluiten. Helaas moet ik paar dagen weg daarna. Maar als ik nog wat hulp nodig heb laat ik het weten.

Reputatie 2

Even een tussenbericht,

Gideon geweest vanochtend, fijne monteur. Was paar minuten werk en het werkt momenteel als een tierelier. Hoop dat dat zo blijft.

Helaas pas volgende week tijd voor mijn eigen router, maar dat komt ook vast goed.

Enige is dat die ONT beetje lelijk is met losse kabels enzo.

 

Reputatie 7
Badge +14

Fijn dat het werkt. Je zou de voeding en ethernet kabel van de ONT nog kunnen voorzien van een kabelgootje. De glasvezel zou je zo moeten laten zitten. Die mag geen knik of scherpe bocht verdragen.

Reputatie 2

Fijn dat het werkt. Je zou de voeding en ethernet kabel van de ONT nog kunnen voorzien van een kabelgootje. De glasvezel zou je zo moeten laten zitten. Die mag geen knik of scherpe bocht verdragen.

Maar, die glasvezel is waar ik me juist het meest zorgen om maak. Misschien verhang ik dat kastje wel naar een andere plek in mijn meterkast, kan ik die glasvezelkabel ook mooi wegwerken/beschermen.

Reputatie 2

Hoi @MrMarcie , welkom bij de community. 

Je wifi instellingen kun je behouden.  Aan de WAN zijde stel je VLAN 300 in en. Daar zit internet en tv in!

Ik heb alleen internet.

Zie ondertussen dat KPN is PPPoE verbinding en T-Mobile een Dynamicc DHCP.

inderdaad: maak een vlan interface aan op de interface naar T-mobile met VLAN 300 (menu interface → VLAN) en daarop een DHCP client (IP menu → DHCP client) en gebruik die als WAN interface. Als je de  uplink op de bridge hebt dan maak de de VLAN aan op de bridge met vlann 300 + DHCP client. Ik heb pas mijn Mikrotik switch (CRS317) die de WAN interface deed uit mijn netwerk gehaald om wat stroom te sparen, anders had ik wat screenshots gedeeld. Laat het me weten als je er niet uitkomt, dan stel ik het tijdelijk even op mijn andere switch in om wat screenshots te maken.

Let dus alleen op met je firewall, die moet je ook verhuizen naar de nieuwe wan interface

 

Dank je. 4 Juli komen ze aansluiten. Helaas moet ik paar dagen weg daarna. Maar als ik nog wat hulp nodig heb laat ik het weten.

 

Vandaag mee aan de slag gegaan maar om eerlijk te zijn begrijp er niks van. Momenteel niet eens verbinding meer met de MikroTik dus moet factory reset doen. Ga volgende week wel weer verder. Zou wel klantvriendleijk zijn als dergelijke dingen wat beschreven zouden zijn. Nu is het alleen al een crime om op de site in te loggen, captcha’s , codes etc en telkens weer. Kost je bergen tijd en op Firefox Dev doet die site het niet eens want dan krijg ik bij inloggen allemaal foute redirects.

Reputatie 7
Badge +14

Voor support op eigen apparatuur moet je bij de leverancier zijn of bespreken met andere hobbyisten zoals het op het forum. Er wordt geen support vanuit t-mobile geboden. Als er verstoringen zijn kun je even de Zyxel terug hangen en kunnen backoffice mensen weer naar je verbinding kijken.

Reputatie 6
Badge

@MrMarcie Het principe is vrij eenvoudig, maar deflexibiliteit van de Mikrotik maakt het wat lastiger.

Ik neem aan dat je alles met een enkele bridge hebt geconfigureerd? In dat geval:

  • als het goed is zie je de WAN interface die naar de ONT gaat als port onder Bridge → port
  • Onder Interfaces → VLAN VERANDER je de VLANid van de WAN port in VLAN ID 300
  • Onder bridge → VLANs voeg je nu VLAN 300 toe met als TAGGED  de WAN/ONT port en bridge, geen untagged ports
  • Verwijder de PPOE client onder PPP
  • Creëer een DHCP client onder IP→ DHCP client (add new) op de VLAN WAN interface

Als je dit zo doet zou je firewall er verder ook niets van moeten merken omdat de WAN interface naam niet veranderd is

Ik heb mijn Mikrotik niet meer als router in gebruik en heb dit snel even uitgewerkt maar dit zou het zo ongeveer moeten zijn als je de bridge gebruikt.

Zo niet, mail me dan een export van je config

Reputatie 2

@MrMarcieHet principe is vrij eenvoudig, maar deflexibiliteit van de Mikrotik maakt het wat lastiger.

Ik neem aan dat je alles met een enkele bridge hebt geconfigureerd? In dat geval:

  • als het goed is zie je de WAN interface die naar de ONT gaat als port onder Bridge → port
  • Onder Interfaces → VLAN VERANDER je de VLANid van de WAN port in VLAN ID 300
  • Onder bridge → VLANs voeg je nu VLAN 300 toe met als TAGGED  de WAN/ONT port en bridge, geen untagged ports
  • Verwijder de PPOE client onder PPP
  • Creëer een DHCP client onder IP→ DHCP client (add new) op de VLAN WAN interface

Als je dit zo doet zou je firewall er verder ook niets van moeten merken omdat de WAN interface naam niet veranderd is

Ik heb mijn Mikrotik niet meer als router in gebruik en heb dit snel even uitgewerkt maar dit zou het zo ongeveer moeten zijn als je de bridge gebruikt.

Zo niet, mail me dan een export van je config

 

Hi @louisL,

JIJ BENT EEN ABSOLUTE HELD !!!

Super bedankt voor deze goede uitleg.

Sorry, ik heb er maanden geen tijd voor gehad vanwege drukte en andere zaken maar vandaag maar aangepakt. Ik denk moet toch eens gaan lukken nu. Jouw uitleg geprint en toen aan de slag gegaan. Maar lukte niet om verbinding te maken met die Mikrotik. O.a. met laptop met wifi en die Mikrotik bedraad eraan vast. Maar veel gepiel later en een reset, ben zeker een dik uur bezig geweest, ben ik ingelogd via winbox. Ik dacht dat ik bij die reset alles kwijt zou zijn maar de KPN config, de basis, stond daar nog als backup file. Die ingeladen en direct weer gebackupt als Odido bestandje en van daaruit dacht ik verder te gaan.
Je handleiding erbij gepakt en heel rustig stap voor stap gedaan. Goed lezen en kijken, want sommige dingen was ff zoeken, maar na de laatste stap, BAM internet. Heb snel ff gechecked en firewall e.d. werkt volgens mij gewoon. En super, maar dan ook superblij, dat ik nu weer met die MikroTik aan het internet hang. Zie dat ie gelijk al beter, marginaal, werkt als T-mobile, ehhhh Odido, router. En veel meer opties. Heb o.a. nu weer wat Wifi setups terug.

Dus nogmaals, super bedankt. Was ikzelf als netwerk leek nooit meer uitgekomen. En ik heb het gevoel, maar dat kan suggestie zijn, dat alles net iets snappier is nu.

Reputatie 6
Badge

Leuk te hoen dat het werkt. Ik had dit snel even uit het hoofd opgeschreven (maar heb best wel wat met Mikrotik spul gespeeld.  Vooral de conversie van KPN instellingen had niet helemaal correct kunnen zijn, maar het was ook wel weer redelijk voor de hand liggend.

Succes verder met je MT: ik blijf dat leuk spul vinden. Redelijk steile leercurve, maar zo  flexibel als je de basics doorhebt.

Als ik nog eens wat energie heb zal ik eens kijken of ik een iets gedetailleerder VLAN beschrijving kan maken.

Reageer