Beantwoord

Overstappen naar Odido Glasvezel met Fritzbox 5590

  • 7 November 2023
  • 6 reacties
  • 794 Bekeken

Hallo,

Ik ben momenteel nog klant bij de grootste kabelboer van het land, maar overweeg serieus een overstap naar Odido.

Ik heb momenteel mijn eigen modem van AVM (FritzBox). Die bevalt erg goed en ik wil graag vanwege gebruik van diverse Mesh netwerkversterkers van AVM mijn eigen modem gaan gebruiken als ik overstap.

Onlangs is bij ons in de wijk Glasvezel aangelegd door ODF.

Kunnen jullie de specificaties van mijn aansluiting nakijken, zodat ik alvast kan uitpluizen welke FritzBox met welke SFP compatible zijn?
Groet,

Alexander

P.s. klopt het dat “jullie” ook een TV hebben die ik kan installeren op een Google TV/Chromecast met Afstandsbediening?

icon

Beste antwoord door Waqqas 7 November 2023, 11:05

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @AvdKwaak 

Omdat glasvezel pas is aangelegd denk ik dat het XGSPON gaat worden bij jou, helaas kan je dan de glasvezel (nog) niet rechtstreeks op de FB aansluiten middels een SFP dus het moet dan via de WAN poort.

Mocht je GPON krijgen dan kan het glasvezel wel rechtstreeks worden aangesloten.

Je kan decoderloos tv kijken via de app, zie dit topic voor meer informatie.

Hallo @AvdKwaak 

Omdat glasvezel pas is aangelegd denk ik dat het XGSPON gaat worden bij jou, helaas kan je dan de glasvezel (nog) niet rechtstreeks op de FB aansluiten middels een SFP dus het moet dan via de WAN poort.

Mocht je GPON krijgen dan kan het glasvezel wel rechtstreeks worden aangesloten.

Je kan decoderloos tv kijken via de app, zie dit topic voor meer informatie.

Bedankt voor je snelle antwoord!

Op welk moment weet ik wat voor aansluiting ik ga krijgen? Is dat pas zodra ik daadwerkelijk klant ben bij Odido? Of is dat nu al, aangezien de FTU al geplaatst is?

Voor het geval het zin mocht hebben; heb ik hier een foto van de FTU aan gehangen.

Geen idee of de sticker aan de binnenkant van het FTU doosje gevoelige informatie bevat. Mocht dat het geval zijn, laat het dan maar weten, dan haal ik die eraf, of alternatief mogen jullie die ook verwijderen ;)

Groet,
Alexander

 

Reputatie 7
Badge +15

@AvdKwaak 

Beter kan je niet zelf aan het FTU zitten maar misschien dat een moderator het je kan vertellen of anders weet je het ook wanneer je het installatiepakket binnen hebt met de ONT.

Hallo @AvdKwaak 

Omdat glasvezel pas is aangelegd denk ik dat het XGSPON gaat worden bij jou, helaas kan je dan de glasvezel (nog) niet rechtstreeks op de FB aansluiten middels een SFP dus het moet dan via de WAN poort.

Mocht je GPON krijgen dan kan het glasvezel wel rechtstreeks worden aangesloten.

Je kan decoderloos tv kijken via de app, zie dit topic voor meer informatie.

 

Beste @Waqqas ,


In Nederland hebben we vrije modemkeuze. Voor zover bij mij bekend als oud Tweak = Odido klant (omdat Tweak onderdeel is geworden van de Odido familie door de overname) geldt dat dus zowel het modem als router gedeelte door jouzelf als klant gekozen mag worden. Dit is bij wet bepaald en is een recht. 

Door het niet kunnen aansluiten van de glasvezel kabel direct op mijn huidige Fritz!Box 5590, omdat ik een XGS-PON verbinding krijg, waarbij ik zowel de modem als router functie van de Fritz!box 5590 gebruik betekent dat Odido mensen blijkbaar nog steeds niet vrije modemkeuze geeft en hierdoor gaat Odido tegen de wet en het recht op vrije modemkeuze in. 

Daarnaast geldt dat ik als klant bij Odido (Tweak-klant) al jaren probleemloos vrije modemkeuze toepas (AON verbinding icm 5590) en dit werkt fantastisch maar nu Tweak daadwerkelijk stopt geldt dat Odido ZEER klantonvriendelijk is en je als klant echt niet goed begeleid bij de transitie van Tweak naar Odido. 

Kort door de bocht is de opmerking van Odido als ik bel: we sluiten onze spullen aan, je krijgt 2 apparaten, een modem en router (wat 2x stroompunt 220v betekent en dus waarschijnlijk MEER energiekosten wat niemand in deze tijd wil!). Als dit werkt en de monteur doet de deur dicht van uw huis mag u daarna zelf gaan rommelen met uw eigen spullen, succes daarmee!

Dus ik hoor graag:

1. Geldt dat ik als klant daadwerkelijk vrije modemkeuze heb en krijg van Odido zodat ik NIET de modem en router van Odido hoeft te gebruiken?

2. Geldt dat Odido bestaande Tweak = Odido klanten zal helpen bij de migratie? (op dit moment komt Odido erg klantonvriendelijk over als het gaat om Tweak klanten binnen te houden)

Deze Tweak klant wil echt antwoorden op bovenstaande twee vragen vanuit Odido krijgen omdat de ondersteuning echt beter kan en moet wil ik dadelijk op het aanbod ingaan wat er komt. In eerste instantie zeg je JA tegen het aanbod van Odido en ik ga graag over maar de manier waarop wij als klanten te woord worden gestaan mbt de begeleiding en hulp bij de migratie is tot nu toe bedroevend te noemen. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @jordanvanbergen 

Je hebt zeker weten de vrijheid om je eigen modem en router te gebruiken, zoals ik in een andere topic al aangaf zijn er een aantal klanten met GPON glasvezel rechtstreeks in de FB 5590, voor XGSPON is dit volgens AVM nog niet mogelijk met Odido. Wat er hiervoor nog nodig is vanuit Odido kan een moderator je denk ik beter vertellen.

Odido is niet verplicht je te helpen bij het instellen van eigen apparatuur, wel hebben ze de gegevens online gezet die je nodig zal hebben bij het instellen van eigen apparatuur.

https://community.odido.nl/thuisnetwerk-539/eigen-modem-veelgestelde-vragen-339289

Reputatie 1

Hallo @jordanvanbergen 

Je hebt zeker weten de vrijheid om je eigen modem en router te gebruiken, zoals ik in een andere topic al aangaf zijn er een aantal klanten met GPON glasvezel rechtstreeks in de FB 5590, voor XGSPON is dit volgens AVM nog niet mogelijk met Odido. Wat er hiervoor nog nodig is vanuit Odido kan een moderator je denk ik beter vertellen.

Odido is niet verplicht je te helpen bij het instellen van eigen apparatuur, wel hebben ze de gegevens online gezet die je nodig zal hebben bij het instellen van eigen apparatuur.

https://community.odido.nl/thuisnetwerk-539/eigen-modem-veelgestelde-vragen-339289

Intussen zit AVM ook niet stil….

Voor de 5530 en de 5590 zal, “Odido” als NL-provider, in FRITZ!OS Version 7.7**** (nu nog Labversie !!) als keuzemogelijkheid geboden worden bij de inrichting en configuratie van je glasverbinding……

 

Dus voor alle XGS-PON-gebruikers is er zowaar hoop!😁(op korte termijn?)

Reageer