probleem WiFi setup

  • 30 October 2023
  • 18 reacties
  • 169 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 8 reacties

Goedemiddag,

Ik ben sinds vorige week overgestapt van Youfone 100mbit glasvezel naar Odido 1gbit glasvezel.

Ik heb een probleem met mijn WiFi setup.

Ik heb de Zyxel Gateway met bekabeld aangesloten op een switch en daar bekabeld twee access points op aangesloten die elders in mijn appartement hangen.

Zie afbeelding.
https://tweakers.net/i/8SqHtbdy_5uHu3q7KLj_NEHYXQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFb4rETtZxv7Zs7HCGRPDviP.jpg?f=fotoalbum_large
De gateway en de access points hebben allemaal hetzelfde SSID+wachtwoord zowel voor 2.4Ghz als voor 5Ghz.

Met de oude Youfone gateway werkte dit perfect maar sinds ik de Odido Zyxel gateway heb kunnen mijn clients geen WiFi verbinding meer maken met de access points. Ik vermoed dus dat er een setting in de Zyxel of de access points zit die ik moet aanpassen maar kan ik niet vinden.

Wie kan mij helpen? Dank alvast

Waqqas 6 maanden geleden

Hallo @fompe 

Zou je beide Acces Points eens kunnen voorzien van een fabrieksreset en opnieuw beginnen met instellen?

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @fompe 

Zou je beide Acces Points eens kunnen voorzien van een fabrieksreset en opnieuw beginnen met instellen?

Reputatie 6
Badge

@fompe probeer eens wat er gebeurt als je wifi op de Zyxel uitzet? Het zou goed kunnen dat er een incompatibility tussen Zyxel en de TP-links is?

@fompe 

Je gebruikt de EAP van Tp-link.

Gebruik je ook de (software) controller.?

Dan ga je naar je eap,s via controller.

Deze moeten op Dynamisch staan.

(Wisseling van router en ip reeks)

Echter mijn vraag waarom zou je die Zyxel gebruiken.?

Waarom niet de TP-LINK omada 605 router.

 

 

 

Hallo @fompe 

Zou je beide Acces Points eens kunnen voorzien van een fabrieksreset en opnieuw beginnen met instellen?

Dankjewel, heb ik al gedaan, heeft helaas niet geholpen 😪

@fompeprobeer eens wat er gebeurt als je wifi op de Zyxel uitzet? Het zou goed kunnen dat er een incompatibility tussen Zyxel en de TP-links is?

Als ik de WiFi op de Zyxel uitzet werkt het inderdaad wel maar ik heb dan geen goed WiFi bereik in de woonkamer omdat die te ver van de twee TP-Link access points zit

@fompe

Je gebruikt de EAP van Tp-link.

Gebruik je ook de (software) controller.?

Dan ga je naar je eap,s via controller.

Deze moeten op Dynamisch staan.

(Wisseling van router en ip reeks)

Echter mijn vraag waarom zou je die Zyxel gebruiken.?

Waarom niet de TP-LINK omada 605 router.

 

 

 

 

Ik heb de settings gecontroleerd maar staat inderdaad al goed ingesteld op Dynamisch IP adres.

De TP-Link router is geen optie omdat ik ook vaste telefonie heb van Odido dus ik moet de Zyxel gebruiken.

 

Reputatie 7
Badge +15

@fompe

De Acces Points werken niet in een mesh netwerk met de Zyxel, geef de Acces Points eens een andere SSID.

@fompe

De Acces Points werken niet in een mesh netwerk met de Zyxel, geef de Acces Points eens een andere SSID.

Ja dat is uiteraard een optie maar ik wil juist graag in mijn hele appartement hetzelfde SSID. Hiervoor had ik Youfone en met hun router werkte het prima.

Reputatie 7
Badge +15

@fompe 

Dan zul je alsnog handmatig moeten verbinden met de Acces Points..

@fompe

Dan zul je alsnog handmatig moeten verbinden met de Acces Points..

Hoe bedoel je dat? Toen ik nog Youfone had sprongen de clients automatisch over naar het dichtstbijzijnde access point

Reputatie 7
Badge +15

@fompe 

De Acces Points werken niet in 1 groot mesh netwerk met de Zyxel dus je hebt 2 WiFi netwerken, de Zyxel enje Acces Points.

@fompe

De Acces Points werken niet in 1 groot mesh netwerk met de Zyxel dus je hebt 2 WiFi netwerken, de Zyxel enje Acces Points.

Ik heb geen mesh netwerk, de access points zijn bedraad aangesloten. De kenmerken van een Mesh-Netwerk is dat ze lerend zijn en draadloos. de mesh-AP's maken van elkaars netwerk gebruik om naar de router te komen. Er wordt wel eens over een bedraad meshnetwerk gesproken maar dat is dus een netwerk van reguliere APs met een marketingsausje.

Wifi roaming 802.11k / r dat kan met meerdere merken door elkaar.

Dat is het naadloos overschakelen van het ene naar de ander ap.

(Natuurlijk is een de zelfde merk altijd beter)

@fompe Kun je helemaal niet meer gebruik maken van de eap,s.?

Ik denk dat dan hier een conflict is tussen Zyxel en TP-link.

Je zou ook nog een 605 router met een voip adapter kunnen nemen.

Maar dat is een ander verhaal.

Nog een ander verhaal.

Ik kon voor geen mogelijkheid mijn Netgear r9000 werkend krijgen achter de Zyxel. Door de jaren heen achter kpn experiaboxen gehad en diverse Fritzboxen.

Nu achter een Fritzbox 5590.

Mijn configuratie is nu Fritzbox direct op glasvezel daar achter dmz de r9000 en daar achter de Tp-link omada voor wifi.

De r9000 moet ik nog een keer vervangen voor de 605 router.

 

Wifi roaming 802.11k / r dat kan met meerdere merken door elkaar.

Dat is het naadloos overschakelen van het ene naar de ander ap.

(Natuurlijk is een de zelfde merk altijd beter)

@fompeKun je helemaal niet meer gebruik maken van de eap,s.?

Ik denk dat dan hier een conflict is tussen Zyxel en TP-link.

Je zou ook nog een 605 router met een voip adapter kunnen nemen.

Maar dat is een ander verhaal.

Nog een ander verhaal.

Ik kon voor geen mogelijkheid mijn Netgear r9000 werkend krijgen achter de Zyxel. Door de jaren heen achter kpn experiaboxen gehad en diverse Fritzboxen.

Nu achter een Fritzbox 5590.

Mijn configuratie is nu Fritzbox direct op glasvezel daar achter dmz de r9000 en daar achter de Tp-link omada voor wifi.

De r9000 moet ik nog een keer vervangen voor de 605 router.

 

Dank voor je reactie. Ik kan de access points wel bedraad bereiken en settings veranderen etc maar kan geen draadloze verbinding met ze maken via bijv. mijn iPhone. Oplossing zou zijn om WiFi op de Zyxel uit te schakelen en er een extra TP-Link access point naast te hangen maar dan heb ik weer een extra kastje in huis en dat wil ik liever niet.

@fompe 

Je kunt dus geen verbinding maken met de wifi van de eap,s.

Om wat anders uit te sluiten.

Even de ssid (wifi naam) veranderen van de eap,s.

Kun je dan wel op de wifi komen van de eap,s.?

 

 

 

@fompe

Je kunt dus geen verbinding maken met de wifi van de eap,s.

Om wat anders uit te sluiten.

Even de ssid (wifi naam) veranderen van de eap,s.

Kun je dan wel op de wifi komen van de eap,s.?

 

 

 

Ja als ik de SSID van de EAP's verander werkt het prima maar ik wil juist graag in mijn hele appartement hetzelfde SSID. Hiervoor had ik Youfone en met hun router werkte dat prima.

@fompe 

Dat is mooi dat het dan wel werkt.

Een conflict met de Zyxel dus.

Om het Omada systeem volledig te maken had ik als ik u was een eap245 bij gekocht.

Kan misschien op dezelfde poe switch.

Zo niet met een poe injector.

Ik heb hier eens een meter tussen gehad.

Zo,n eap245 met poe injector trekt 3a4 watt.

 

Reputatie 6
Badge

Het lijkt er inderdaad op dat er een incompatibilitiy zit tussen je TP-link spul en de Zyxel. Staan de mesh opties op de TP-links uit? Probeer ook eens de mesh van de Zyxel uit te zetten (hamburger menu → netwerk instelling → draadloos → easymesh. Het zou kunnen dat daar een incompatibility Zit. Is maar een gok….

 

Reageer