Beantwoord

Random Packet Loss Glasvezel

  • 15 March 2023
  • 6 reacties
  • 207 Bekeken

Reputatie 2

Goedemorgen T-Mobile!

Na lang zoeken heb ik ein-de-lijk een oorzaak gevonden voor mijn haperende verbinding, en ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van tekst, uitleg, en hopelijk een oplossing.

 

Het probleem - Ik gebruik thuis een UDMP ipv de standaard Zyxel modem. Deze is aangesloten op de media converter.

Zodra ik de media converter aansluit op mijn UDMP krijg ik random packet loss, waardoor thuiswerken (Lees bellen via teams) ongemogelijk word gemaakt. Als ik de Zyxel aansluit op de media converter, nergens last van.

 

Uiteindelijk heb ik mijn WAN interface op de UDMP verhuisd naar een andere poort, en voila, hier werkt het ook prima. 

 

Nu zou je denken, je poort is stuk - maar de gebruikte poort waar ik packet loss op heb werkt wel als ik de zyxel er tussen heb zitten… Rara!

 

Na wat onderzoek kom ik tot de volgende conclusie. Zowel mijn orginele WAN poort, als de Alternatieve WAN poort als de Zyxel hebben allemaal een ander MAC adres. Dit heeft als gevolg dat ik op alle 3 de mogelijkheden een ander IP adres vanuit T-Mobile krijg.

 

Op de orginele WAN poort krijg ik namelijk een ip in de 8x.xx.xx.xx range, maar op de alternatieve poort krijg ik een IP in de range 31.xx.xx.xx. Ik heb dan ook het gevoel dat er iets niet lekker gaat met de routering van deze reeks op het T-Mobile thuis netwerk. 

 

Voor nu is het probleem opgelost door gebruik te maken van de alternatieve poort, maar ik zou graag terug willen keren naar het gebruik van mijn WAN poort…. Is het voor T-Mobile mogelijk om alle in-actieve leases die er nu op mijn adres zijn te verwijderen, zodat ik een nieuw IP kan ontvangen op mijn alternatieve poort? Of, als dit niet mogelijk is, kunnen jullie ervoor zorgen dat de routering in het 8x.xx.xx.xx netwerk opgelost word? 

 

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door eric 18 March 2023, 09:25

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @DeTrageGast, ik kan op eigen apparatuur geen stabiele verbinding verzekeren. Wellicht kunnen @louisL of @Pieter_B je hier meer over vertellen. 

Reputatie 2

@Tommie de verbinding is stabiel, maar niet op 1 bepaald WAN-IP welke ik vanuit TMNL ontvang. Er lijtk wat mis te gaan aan de kant van TMNL op deze reeks.

Reputatie 2

Erg jammer dat TMNL geen reactie meer geeft…

Reputatie 7
Badge +14

T-mobile kan alleen testen als hun eigen modem in de standaard configuratie is aangesloten. Voor een ander IP adres zie je in andere topics dat het volledig verbreken van de internetverbinding voor 48 uur tot zoiets kan leiden. Er is geen knopje voor moderators om dat handmatig te doen.

Reputatie 2

Ik snap dat de moderators wellicht geen lijn test kunnen uitvoeren. Echter zie ik vele topics met random packetloss over de laatste periode op de community, los van de mensen die dit niet merken.

ik merk het op in 1 specifiek subnet, waardoor ik het vermoeden heb dat daar problemen spelen bij t-mobile. Daar word verder niet op in gegaan of onderzoek naar gedaan, maar het word afgedaan als “u gebruikt eigen apparatuur”. 
 

Jammer. Ik probeer over een tijdje m’n wan poort wel weer, en of ik een nieuw ip krijg. Huidige subnet geeft wonderbaarlijk 200mbit upload op een 100/100 lijn, dus ik klaag (nog) niet over deze setting…

Reputatie 6
Badge

@DeTrageGast Probeer je WAN port nog eens opnieuw? Ik zag in een andere post van @Tommie dat T-mobile wijzigingen in het netwerk heeft gemaakt. In dat geval waarin soortgelijke problemen speelden was de trage verbinding opgelost.

Reageer