Subnet achter TPLink Wifi Mesh benaderbaar maken

  • 29 December 2023
  • 6 reacties
  • 113 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Ik heb een Wifi Mesh set van TPLink aangesloten aan mijn netwerk acher de Zyxel router van Odido

Qua inernet toegang werkt alles naar behoren, maar de aparaten die aan het TPLink wifi net gekoppeld zijn hebben een IP adres in de range 192.168.68.1/24 terwijl de aparaten die direct aan de Zyxel router gekoppeld zijn, in de range 192.168.1.1/24 zitten en ze kunnen elkaar niet vinden.

De Mesh router heeft het IP adres 192.168.1.244

Hoe kan ik op de zyxel router een route instellen zodat deze twee subnets elkaar kunnen vinden via de Mesh router?


6 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @bascy, welkom op de Community van Odido! 🙋‍♂️

Zoals je het nu beschrijft, klinkt het alsof de toegang verleend is maar ergens een configuratie niet goed ingesteld staat. Wellicht krijgen de apparaten die aan de Zyxel gekoppeld zijn vanuit de DHCP een ander IP toegewezen omdat die server nog de actieve DHCP is. 

@Waqqas of @TMTV Hebben jullie hier nog tips voor? 

Gelukkig nieuwjaar! 🎉✨

Mbt DHCP heb je helemaal gelijk maar dat is wel de goede instelling volgens mij.

Apparaten met een Ethernet verbinding hangen direct aanhet Zixel modem, wifi apparaten hebben aan de TPlink router .

 

Of moet ik msc DHCP op de TPLink router uitzetten?

 

Reputatie 4

Je moet de tp-link mesh set ook gewoon in accespoint mode zetten. Dan is de zyxel router ook de enige dhcp server. Verder moet je zorgen dat de ethernet backhaul van je mesh set niet via het zyxel router loopt, want deze gaat niet goed om met het IEEE 1905.1 protocol en wordt dan instabiel (chinese firmware mag niets kosten). Zorg dus dat er een tp-link switch tussen de zyxel en je mesh set zit.

Reputatie 6
Badge

Zoals @wlmpie al zei is AP-mode voor de hand liggend. Helaas met wat incompatibiliteit tussen de TP-link en de Zyxel direct bedraad. Je zou ook kunnen kijken om de Zyxel helemaal uit het plaatje te halen en de TP-link direct op de ONT aan te sluiten en te configureren met de WAN op VLAN300. Daarmee voorkom je het 2 routers in een netwerk probleem (dat is altijd problematisch) helemaal. Als je dan niet genoeg ethernet poorten hebt kun je altijd daar met een switch meerdere poorten maken

Reputatie 1

Hoe je een router direct opde ONT plaatst, heb een tutorial/how-to gemaakt:
 

 

Je moet de tp-link mesh set ook gewoon in accespoint mode zetten. Dan is de zyxel router ook de enige dhcp server. Verder moet je zorgen dat de ethernet backhaul van je mesh set niet via het zyxel router loopt, want deze gaat niet goed om met het IEEE 1905.1 protocol en wordt dan instabiel (chinese firmware mag niets kosten). Zorg dus dat er een tp-link switch tussen de zyxel en je mesh set zit.

Dit was inderdaad de oplossing, hij stond in de verkeerde mode, kennelijk bij configuratie niet gezien

Thanks!

Reageer